Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ehkä tyhmä kysymys mutta: Miksi tosi monet tekee vatsalihasliikkeitä, muttei selkää tai varsinkaan kylkiä (siis tyyliin selkäpenkkiä tai sivutaivutuksia, ainakaan niin paljoa)? Onko tälläisessä priorisoinnissa mitään järkeä? Jos haluu mahdollisimman "vakaan" coren, eikö näin maalaisjärjellä ajatellen pitäisi tehdä liikkeitä joka suuntaan?

Miksi tehdä selkäpenkkiä kun voi tehdä maastavetoa ja jullea? Ei mulla ainakaan suorat selkälihakset kaipaa yhtään lisää treeniä. Vatsalle voi sitten tehdä jotain pientä lisäksi vaikka sekin isoissa liikkeissä hyvin ottaa osumaa.

Toisekseen, kannattaa muistaa että monet treenaa enemmän niitä peilissä näkyviä lihaksia ja jättää sen takaosaston ihan kokonaisuudessaan vähemmälle huomiolle. Rinta, hauikset ja vatsat on aika yleinen fokus varsinkin nuorilla miehillä.

Ehkä tyhmä kysymys mutta: Miksi tosi monet tekee vatsalihasliikkeitä, muttei selkää tai varsinkaan kylkiä (siis tyyliin selkäpenkkiä tai sivutaivutuksia, ainakaan niin paljoa)? Onko tälläisessä priorisoinnissa mitään järkeä? Jos haluu mahdollisimman "vakaan" coren, eikö näin maalaisjärjellä ajatellen pitäisi tehdä liikkeitä joka suuntaan?

Kyykyt ja maastavedot tuntuvat toisinaan olevan jopa liikaa alaselälle, joten mitään ylimääräistä ei tarvita. Palauttavana liikkumisena teen kuitenkin itsekin välillä selänojennusta ja reverse hyperiä ihan vaan saadakseni liikettä selkärankaan. Kylkien treenaamattomuudesta en tiedä, vaikka kyllä niitäkin pitäisi treenata ihan kunnolla. Ehkä ne sivuutetaan siksi, että luullaan niiden paksuntavan keskivartaloa (paksuuntuminen on oikeasti todella hidasta eikä silloinkaan mitään suurta). Ja tietysti tuo six packin ihannointi vaikuttaa – "ihan turhaa treenata muita kuin six pack -lihaksia".

Moi. Penkkipunnerruksessa oon tähän asti tehnyt niin (1kk) että mulla on ollut niin isopainokumminkin että saan 3x10 toistoa mutta työntö vaihe on ollut todella hidas (muutamia sekunnteja) ja välillä jopa 5 sekunttia mutta tänään katsoin joitain videoita penkkipunnerruksesta miten se oikeasti tehdään ja kokeilin tehdä noin 10kg pienemmällä painolla niin sain tangon hitaasti alas ja nopesti ylös. Eli onko kumpi parempi? Olen siis vasta aloittanut 14v :)

Pandakarhu ja Joppa, ei mulla kyykky ja mave tunnu juurikaan selässä (mave joskus vähän), mutta ai jumalauta kun erehdyin tekemään selkäpenkkiä. :D

a77i, imo ihan normaalia että nosto kestää jonkin aikaa. Se vaan kertoo että paino on sen verran iso ettei sitä miten sattuu pompotella. Kannattaa toki varmistaa että tekniikka on kunnossa.

Moi. Penkkipunnerruksessa oon tähän asti tehnyt niin (1kk) että mulla on ollut niin isopainokumminkin että saan 3x10 toistoa mutta työntö vaihe on ollut todella hidas (muutamia sekunnteja) ja välillä jopa 5 sekunttia mutta tänään katsoin joitain videoita penkkipunnerruksesta miten se oikeasti tehdään ja kokeilin tehdä noin 10kg pienemmällä painolla niin sain tangon hitaasti alas ja nopesti ylös. Eli onko kumpi parempi? Olen siis vasta aloittanut 14v :)

Nostoissa pitäis jonkinlainen terävyys pysyä suurimman osan ajasta. Eli ei kannata hirveitä grindailuja harrastaa joka kerta. Tee sillä tavalla, että viimeiseenkin sarjaan jää ainakin yksi toisto varaa. Sillon ei myöskään pitäis tulla mitään viiden sekunnin kestosia toistoja.

Viittiskö joku asiansaosaava ihan kädestäpitäen kertoo et miten noita selkäliikkeitä tehdään? Esim levee ylätalja, kapee -, ja alatalja? Ärsyttää jokasena selkäpäivänä ku kädet väsyy ennen selkää joka saamarin kerta.

Viittiskö joku asiansaosaava ihan kädestäpitäen kertoo et miten noita selkäliikkeitä tehdään? Esim levee ylätalja, kapee -, ja alatalja? Ärsyttää jokasena selkäpäivänä ku kädet väsyy ennen selkää joka saamarin kerta.

Itellä alataljaan autto kun kaveri piti polvea latsien välissä ja latseilla "puristi" polvea. Ja apinaotetta kantsii koittaa selkäliikkeissa kanssa, itehän teen lähes kaikki selkäliikkeet apinaotteella.

Itellä alataljaan autto kun kaveri piti polvea latsien välissä ja latseilla "puristi" polvea.
Kiitos vihjeistä nää lähtee kokeiluun heti seuraavalla kerralla. Mut oon ollu siinä käsityksessä et latsit on noi kainaloiden alle turpoavat ilmapussit, mulla ne ei ainakaa käänny selkään etten kyl kenenkään kinttuja pysty niillä puristaan? x)

Mehulasi, ajattele että vedät "kyynärpäillä". Eli kyynärpäät toteuttaa liikkeen ja ne näpit on siellä tangossa/kahvassa pelkästään koukkuina.

Googleta latissimus dorsi, niin näet missä latsit on. Jos kainaloihin turpoaa ilmapusseja, niin menisin näyttämään lääkärille :)

Kiitos vihjeistä nää lähtee kokeiluun heti seuraavalla kerralla. Mut oon ollu siinä käsityksessä et latsit on noi kainaloiden alle turpoavat ilmapussit, mulla ne ei ainakaa käänny selkään etten kyl kenenkään kinttuja pysty niillä puristaan? x)

Ajattele lapaluita ennemmin. Puristat ne yhteen ja alas. Mä olen ainakin monesti tehnyt tuloksekkaasti aloitteleville kavereille niin, että laitan sormet lapaluiden päälle ja käsken tuomaan ne yhteen. Lapojen yhteen vetäminen löytyy tolleen yleensä jo ihan kahdella toistolla.

Jos käyt salilla 3 kertaa tai vähemmän viikossa, niin en lähtisi sulle suosittelemaan muuta kuin 1-jakoista. Arnoldin kultainen kuusikko on sulle jees.

Miksi kaikki luulee, että jalkapallo/sähly/lenkkeily käy jalkatreenistä? Eikö sua kiinnosta olla kentällä vahvempi ja nopeampi? Perusvoimaa puntilla jalkoihin ja sieltä se voima jalostetaan lajiharjoittelulla oikeaan muotoon.
Kiitos vinkistä! Aloitin tuon ja tuntuu hyvälle! Jalkavoimat hommataan tuolla joukkueen omalla ohjatulla puntilla! Eli sen takia niitä ei tarvitse erikseen paljoa tehdä:)

Kiitos vinkistä! Aloitin tuon ja tuntuu hyvälle! Jalkavoimat hommataan tuolla joukkueen omalla ohjatulla puntilla! Eli sen takia niitä ei tarvitse erikseen paljoa tehdä:)

Ihanko oikeesti: teille ohjataan jalkatreenit salilla, mutta muuta painojen nostelua ette tee? Ei siinä, parempi noin kuin ei mitään, mutta vähän kummalliselta kuulostaa.

Oon 14v ja käyn salilla joka toinen päivä ja syön paljon ja aika terveellistä ruokaa niinkuin minua on neuvottu mutta pitäisikö minun tämän lisäksi alkaa käyttämään myös lisäravinteita yms....? Lisäksi olen kohta tehnyt tuota golden sixiä 3kk joten mikä olisi seuraava ohjelma? Ei tarvitsisi olla 1 jakoinen mutta kun olette kokeneempia nii päättäkää te :)

Lisäravinteet, ovat nimensä mukaan vain "lisä" elikkä jos ruoka puoli on kunnossa niin et tarvitse lisäravinteita pakosta, ilmankin pärjää ihan yhtähyvin. Täältä pakkikselta löytyy ihan päteviä valmiita ohjelmia esim SS, Wendlerin 1/3/5 ja elaston 2-jakoinen. Katso ne läpi ja valkkaa itse. Vähän saat treenikokemusta lisää niin helppo tehdä varsin toimiva ja omanlainen ohjelma itsekkin sitten. :)

Oon 14v ja käyn salilla joka toinen päivä ja syön paljon ja aika terveellistä ruokaa niinkuin minua on neuvottu mutta pitäisikö minun tämän lisäksi alkaa käyttämään myös lisäravinteita yms....? Lisäksi olen kohta tehnyt tuota golden sixiä 3kk joten mikä olisi seuraava ohjelma? Ei tarvitsisi olla 1 jakoinen mutta kun olette kokeneempia nii päättäkää te :)

Onkos hyvin tullut tuloksia? Ootko saanu lisättyä painoja liikkeisiin ja/tai näkyykö peilissä mitään eroa? Ootko tykänny treenata tolla ohjelmalla? Mitkä sun tavotteet on? Näistä kaikista riippuu mikä ohjelma seuraavaksi, vai kannattaako jatkaa vielä samalla. Entä ootko pitäny yhtään kevyttä viikkoa? Jos et, nyt viimestään olis korkea aika.

Lisäravinteita voi käyttää, jos ei saa tarpeeksi energiaa normaalista ruuasta. Itse vedän palkkarin (valmis veteen sekoitettava jauhe, jossa on sekä hiilaria että proteiinia) aina treenin jälkeen lähinnä siksi, etten kuole nälkään ennen kun oon ehtiny kotiin ja käydä suihkussa ja laittaa ruuan. :D

Voiko creashockia ja octanea käyttää ihan huoletta samaa aikaa? Otan creashockin ennen reeniä ja octanea juon malton kanssa reenin aikana.

Onkos hyvin tullut tuloksia? Ootko saanu lisättyä painoja liikkeisiin ja/tai näkyykö peilissä mitään eroa? Ootko tykänny treenata tolla ohjelmalla? Mitkä sun tavotteet on? Näistä kaikista riippuu mikä ohjelma seuraavaksi, vai kannattaako jatkaa vielä samalla. Entä ootko pitäny yhtään kevyttä viikkoa? Jos et, nyt viimestään olis korkea aika.

Lisäravinteita voi käyttää, jos ei saa tarpeeksi energiaa normaalista ruuasta. Itse vedän palkkarin (valmis veteen sekoitettava jauhe, jossa on sekä hiilaria että proteiinia) aina treenin jälkeen lähinnä siksi, etten kuole nälkään ennen kun oon ehtiny kotiin ja käydä suihkussa ja laittaa ruuan. :D

Joo elikkä on tullut tuloksia ja näkyy peilissä eroa. Olen saanut lisättyä painoja ja olen pitänyt välillä taukoa johtuen lomasta. On tuo golden six ihan mukava mutta kaipaisin vähän vaihtelua ehkä jossain vaiheessa koska minulla on aikaa käydä salilla vaikka joka päivä eli siitä ei ole kiinni. Mikä olisi kaikkein tehokkain ohjelma ja millä tulisi eniten lihasta? Olen siis 14v :D lisäyksenä vielä että olisin ehkä toivonut vähän enemmän muutosta kroppaan.

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom