Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

oon kyllä avoin kaikelle, mikä vaan voi unta "parantaa". Eli tilaanpa samalla tuota ZMA:ta. näyttää olevan tukulla sopivasti alessakin 2 purkkia yhden hinnalla. D vitskua löytyykin jo valmiina tuosta daily multista,mutta pitäskö sitäkin nyt erikseen vielä ottaa sitten ?

D-vitamiinia tuossa on kyllä naurettavan vähän. Kyllä sitä kannattaa ottaa myös erillisestä purkista. iHerbistä saa vuoden satsit noin kympillä.

oon kyllä avoin kaikelle, mikä vaan voi unta "parantaa". Eli tilaanpa samalla tuota ZMA:ta. näyttää olevan tukulla sopivasti alessakin 2 purkkia yhden hinnalla. D vitskua löytyykin jo valmiina tuosta daily multista,mutta pitäskö sitäkin nyt erikseen vielä ottaa sitten ?

Joo erikseenkin kun multeissa on yleensä naurettavan vähän, about satanen olis hyvä saada d:tä. Ennen kun tohtorit tulee sanomaan absoluuttisen oikean määrän niin tuo on vain arvio mitään ihmisestä tietämättä.

Jos tietää oman ykkösmaksimin jostain liikkeestä, onko mitään fiksua tapaa/ kaavaa laskea siitä treenipainot? Siis esim. jos tekee 6x3 tai 5x5 tai jonkun muun vastaavan setin?

Jos tietää oman ykkösmaksimin jostain liikkeestä, onko mitään fiksua tapaa/ kaavaa laskea siitä treenipainot? Siis esim. jos tekee 6x3 tai 5x5 tai jonkun muun vastaavan setin?

Ei kai siihen mitään virallista kaavaa ole, koska prosentit riippuu jonkun verran treenityylistä. Jotain 75–90%, kun toistot on 2–6. Luonnollisesti prosenttihaarukan alapäästä pidempiin sarjoihin ja yläpäästä lyhyempiin.

Okei, tuo antaa jo vähän hajua. Aattelin vaan että kun tuli nyt noita maksimeita testattua ja ne on "ajantasalla", voisi olla helpompi laskea siitä suoraan oletettu työpaino, kun yrittää vaan lämppäsarjoissa fiilistellä paljonko nyt menisi.

1. päivä
Vinopenkkipunnerrus käsipainoilla, 4x12
Vipunostot selällään käsipainoilla, 2x15
Pystypunnerrus käsipainoilla 4x12
Vipunostot sivuille käsipainoilla 3x10
Ranskalainen punnerrus 3x10
Ojentajat taljassa 2x10

2. päivä
45 asteen prässi, 4x12
Reisiojennus koneessa 3x10
Reisikoukistus koneessa 4x10
Selänojennus 4x15
Vatsarutistus 4x15

3. päivä
Ylätalja rinnalle 4x10,
Alatalja 4x10
Kulmasoutu 2x10,
Hauiskääntö tangolla 3x12
Hauiskääntö taljassa 2x10

Täältä teijän sivuilta kopioitu ohjelma.Sitä jäin miettimään,että mille päivälle perinteinen penkkipunnerrus ja mille epäkkäät?

Okei, tuo antaa jo vähän hajua. Aattelin vaan että kun tuli nyt noita maksimeita testattua ja ne on "ajantasalla", voisi olla helpompi laskea siitä suoraan oletettu työpaino, kun yrittää vaan lämppäsarjoissa fiilistellä paljonko nyt menisi.

Se sama mun aiemmin sulle postaama linkki, toimii myös toiseen suuntaan :)

Joo muistan sen kyllä, mutta jos se periaatteessa laskee isoimman painon jonka jaksaisin nostaa vaikka 5 kertaa, ei liene realistista lähteä sillä tekemään 5x5?

Todennäkösesti ei. Noihin prosentteihin ei kuitenkaan kannata aivan silmittömästi hurahtaa. Riippuu jonkun verran ihmisestäkin, mikä prosentti millaseenkin sarjaan on hyvä. Tärkein on kuitenkin se, miltä sarjat tuntuvat ja se, että kehitystä tulee. Prosenteista voi saada jonkinlaista osviittaa.

Itse muistelisin penkkisarjoja jokseenkin näin. Ykkönen 105kg, 4x90kg, 12x80kg. Mutta minusta nuo tuntuivat hieman oudoilta miten 90kg jaksaa sen 4 ja sitten ykkönen noin vähän ylöspäin.
ps. tänään kävin penkkaamassa ja 12x jaksoin 50kg :puntti: :face:

Itse muistelisin penkkisarjoja jokseenkin näin. Ykkönen 105kg, 4x90kg, 12x80kg. Mutta minusta nuo tuntuivat hieman oudoilta miten 90kg jaksaa sen 4 ja sitten ykkönen noin vähän ylöspäin.
ps. tänään kävin penkkaamassa ja 12x jaksoin 50kg :puntti: :face:

Noihan on nyt just niin ku "pitäiskin" suunnilleen. 90 kg on 105 kilosta noin 86 %. Noi pidemmät sarjat eivät vertaudu maksimiin kauheesti mitenkään.

1. päivä
Vinopenkkipunnerrus käsipainoilla, 4x12
Vipunostot selällään käsipainoilla, 2x15
Pystypunnerrus käsipainoilla 4x12
Vipunostot sivuille käsipainoilla 3x10
Ranskalainen punnerrus 3x10
Ojentajat taljassa 2x10

2. päivä
45 asteen prässi, 4x12
Reisiojennus koneessa 3x10
Reisikoukistus koneessa 4x10
Selänojennus 4x15
Vatsarutistus 4x15

3. päivä
Ylätalja rinnalle 4x10,
Alatalja 4x10
Kulmasoutu 2x10,
Hauiskääntö tangolla 3x12
Hauiskääntö taljassa 2x10

Täältä teijän sivuilta kopioitu ohjelma.Sitä jäin miettimään,että mille päivälle perinteinen penkkipunnerrus ja mille epäkkäät?
Sullahan on tuolla jo alatalja ja kulmasoutu, eli siinähän ne tulee epäkkäät treenattua ja ei tonne enää penkkiä välttämättä tarvii ku on muitakin liikeradaltaa vastaavia liikkeitä jo mukana.

Penkin voi laittaa päivälle 1 pääliikkeeksi. Kohautukset epäkkäille voi laittaa selkäpäivälle.
2.päivänä ottaisin pääliikkeeksi maven / kyykyn vaikka vuoroviikoin.

Olen käynyt kohta pari vuotta salilla ja sarjapainot on noussut kaikissa liikkeissä ihan hyvää vauhtia. Mutta on yksi like jossa edelleen teen lähestulkoon samoilla painoilla kuin aloittaessa. Tämä liike on ranskalainen punnerrus tangolla maaten. Mikä tähän voisi olla syynä? Heikot ojentajat? Yksinkertaisesti vain paska tekniikka? Joku muu? Muissa isoissa ojentaja liikkeissä on painot noussut (dipit, kapea penkki yms)

Kysymys leuanvedosta:

Kun teen leuanvetoja myötäotteella, kyynärpäät alkavat menemään yhteen ja osoittamaan eteenpäin. Oteleveys on hieman hartioita leveämpi (jos otan leveämmän otteen, en saa itseäni edes ilmaan). Haluaisin, että liike kohdistuisi enemmän selkään kuin ojentajiin. Jos yritän väkisin saada kyynärpäät "auki", ranteet vääntyvät, en saa itseäni ylös ja kyynärpäät alkavat taas kääntymään sisäänpäin.

Pitäisikö vaan yrittää saada leukoja kyynärpäät leveällä, vaikka ne alkavat väkisin kääntymään sisäänpäin?

En tiedä kuuluuko aloittelijoiden osioon, mut whateva. Pitkän 'silloin-tällöin-vähän-kaikkea'-jakson jälkeen kun tavoitteet ovat selvenneet (=massaa yläkroppaan) ja motivaatio on huipussaan, olen alkanut tekemään tällaista 'reeniä (pari viikkoa takana): 1-jakoinen massaohjelma - Treeniohjelmat - Livermore - Gymling. Keskityn perus-/massaliikkeisiin. Treeniohjelmassa descriptionissa on sarjat, toistot yms. lisätieto mitä treeniin kuuluu. Tykkään high intensity -meiningistä eli sen mukaan tauot yms. olen tehnyt. Jalkoja en tee, sillä ne ovat mulla ylikehittyneet (pyöräilytaustan vuoksi)

Yritän syödä/juoda vähintään 3,5k kcal päivässä. Ennen treeniä piristävää (Kerosene by SportLife, olen digannut!) Treenin jälkeen välittömästi palkkari, n. tunti treenin jälkeen joko herajuoma tai tuhdimpi ateria (riippuu ihan päivän menoista). Päivän mittaan protskua niin, että 2-2,5g per painokilo tulee vedettyä. Kreatiini- ja BCAA-purkit lojuvat tossa pöydällä, mutta en ole vielä saanut itseäni syömään niitä määrätietoisesti. Vältän aerobista treeniä. Yritän nukkua sen 8h päivässä, jotta palaudun.

Voisiko joku kertoa 1) millaiset sarjat ovat hyvät kullekin lihakselle? 2) mitä heivaan pois/lisään treeniin? 3) onko ohjelmassa mitään järkeä (yksijakoiseksi ohjelmaksi)?

EDIT: Löytyi toinenkin threadi, joka sopii paremmin aiheeseen. Pahoittelut :hyper:

Miten niihin latseihin saisi tuntumaa kun nykyään tuntuu vain lähinnä epäkkäissä ja hauksissa kun selkää tekee. On tullut pumppailtua pienillä painoilla ja vähän isommillakin. Ylätaljaakin on tehty erilaisilla kahvoilla ja niskan taakse mutta latseissa ei vaan tunnu. Myös kulmasoutua olen tehnyt tangolla, käsipainoilla ja t-tangolla, eikä nekään ole kohilleen osunut. Treenitaustaa löytyy vähän päälle vuosi ja ikää on 16 vuotta.

Missä vika? kaikenlaisissa "laihdutus" ohjelmissa kun kattoo treenattavia soijaa valuu treenissä ämpärikaupalla... itse olen koittanut treenata samalla lailla vaikka ylipainoa on reilusti (128kg) en saa päälle kuin pinta hien...

treenissä vedän laitteita 3:n seteissä aina loppuun asti ja mahdollisesti avun/cheatin turvin muutavan pakkotoiston päälle , mutta jostain syystä en vain saa kunnon hikeä päälle ja treenin jälkeen tuntuu että ei olisi tehnyt treeneissä mitään...

Miten niihin latseihin saisi tuntumaa kun nykyään tuntuu vain lähinnä epäkkäissä ja hauksissa kun selkää tekee. On tullut pumppailtua pienillä painoilla ja vähän isommillakin. Ylätaljaakin on tehty erilaisilla kahvoilla ja niskan taakse mutta latseissa ei vaan tunnu. Myös kulmasoutua olen tehnyt tangolla, käsipainoilla ja t-tangolla, eikä nekään ole kohilleen osunut. Treenitaustaa löytyy vähän päälle vuosi ja ikää on 16 vuotta.
Korjaa asentoa ja pienennä painoa, itsellä rupee tuntuun vasta ihan loppu senteillä. Ja yksi mitä ite teen on alataljaan leveä ote, selkä suorana kevyellä painolla lähet tuomaan hieman tissien päälle sitä tankoa ja pidät kokoajan kyynerpäät ylhäällä. Tärkeää tässä on kevyt paino, ryhti ja että pidät käsiä tarpeeksi ylhäällä ja tähtäät melkein kaulaan tankoa.

- - - Updated - - -
Missä vika? kaikenlaisissa "laihdutus" ohjelmissa kun kattoo treenattavia soijaa valuu treenissä ämpärikaupalla... itse olen koittanut treenata samalla lailla vaikka ylipainoa on reilusti (128kg) en saa päälle kuin pinta hien...

treenissä vedän laitteita 3:n seteissä aina loppuun asti ja mahdollisesti avun/cheatin turvin muutavan pakkotoiston päälle , mutta jostain syystä en vain saa kunnon hikeä päälle ja treenin jälkeen tuntuu että ei olisi tehnyt treeneissä mitään...

Juotko tarpeeksi? Kokeiles ottaa ennen reeniä joku pumppi/rasvanpolttaja mikä sisältää kofeiinia. Itse rupeen hikoileen jo ennen salia jos niitä käytä :wtf:

Back
Ylös Bottom