Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Täysin totta. Itse en vain "tykkää" treenata puolta kroppaa kerralla ja en saa siitä niinkään paljoo irti kuin että treenaisin lihasryhmän tai kaksi kerralla kovaa ja järkevästi toteutettuna. Hyvin 5 jakoisella saat lihat kaksi kertaa viikkoon jos vaan haluaa.

Tavotteeni on todella vaikea selittää netin välityksellä mut joo: kasvattaa pääasiassa voimaa, mutta ei laiminlyödä muitakaan mielestäni toimivalle fysiikalle olennaisia ominaisuuksia(ketteryys,kestävyys, yms).
Voimanosto painotteisempaa mun treeni nyt luonnollisesti on, mutta ei silti sitä itseään sillä treenini ei rajoitu kyykky/mave/penkki comboon. Voimatasot ihan perus paskat toistaseks: penkki/kyykky/mave aikalailla 100,100,100. maximi ykkösiä en harrasta pahemmin. Mavea tehny viel yhtäkään kokonaista treeniä ja kyykyn alottanut elokuussa. Ennen kun ajattelet MITÄVITTUA!!? miks alotit jalkojen treenauksen vasta nyt, niin olen sen jo aiemmin kertonut, ja ei se ei liity laiskuuteen ja säbätreeneihin vaan ergonomiaan. Paino & pituus 170/65.

Kyllä mä noilla tavoitteilla pidän melko epätarkoituksenmukaisena treenata 4- tai 5-jakoisella ohjelmalla. Olis mun mielestä paljon tehokkaampaa treenata tiheämmällä frekvenssillä, ja se mielestäni palvelisi paremmin paitsi voimatasojen kasvua voimanostoliikkeissä, myös yleisesti noita tavoitteitasi olla "atleettinen ja suorituskykyinen".

Voimanosto- ja painonnostoliikkeet ja niiden variaatiot perustana, sopivasti täydentäviä apuliikkeitä ja yleistä urheilua kuten juoksua, uintia, palloilua ja muuta häröilyä. Niitä sun pitäisi tehdä. En näe 5-jakoisessa mitään tolkkua sun tavoitteilla.

Täysin totta. Itse en vain "tykkää" treenata puolta kroppaa kerralla ja en saa siitä niinkään paljoo irti kuin että treenaisin lihasryhmän tai kaksi kerralla kovaa ja järkevästi toteutettuna. Hyvin 5 jakoisella saat lihat kaksi kertaa viikkoon jos vaan haluaa.

Saa toki. Mutta miten mittaat sen paljonko saat "treenistä irti"? Toki treenin mielekkyydelläkin on merkitystä, mutta itse ainakin kaivan motivaation tuloksista, enkä treenien mielekkyydestä. Mutta totta se on että 5-jakoisella voi treenata tuloksekkaasti, voimailumielessä siinä ei vain ole mitään järkeä, kuten tuossa Vaginaattorin tapauksessa.

edit.

En tyrmännyt. Sanoin ''et ei oo mun juttu''. Eli en eritellyt tuottaako tulosta vai ei. Ehken vaan halua treenata näin.

Ok.

Näillä mennään silti. 10 vuoden päästä päivitän oliko täysin paskaa. Ainoo minkä puoliks allekirjotan on tiheys.

Itehän kysyit muistaakseni tuossa neuvoja ja kokemuksia, kun ajattelit 5-jakoisesta siirtyä pois. Ja ihan jos totta puhutaan niin eihän se 5-jakoinen kovin hyvin ole toiminut, vai oletko muka tyytyväinen tuloksiin? Ihan rehellistä vastausta nyt haen ja koitan sua haastaa ajattelemaan vähän boksin ulkopuolelta, enkä vittuilla.

Saa toki. Mutta miten mittaat sen paljonko saat "treenistä irti"? Toki treenin mielekkyydelläkin on merkitystä, mutta itse ainakin kaivan motivaation tuloksista, enkä treenien mielekkyydestä. Mutta totta se on että 5-jakoisella voi treenata tuloksekkaasti, voimailumielessä siinä ei vain ole mitään järkeä, kuten tuossa Vaginaattorin tapauksessa.

edit.

itsrhän en ole voimaa koskaa yrittänytkään hakea se alkoi tulemaa sitä mukaa ku pattia kans. Ihmettelin itekki ku penkki ja kyykky lähyi huimaa nousuu ku jätin 4-6 pois vähäks aikaa ja tein kymppejä ja pienille lihasryhmille paljon erikoistekniikoita ja volyymia nii alkaa kädetkii ja olkapäät näyttämää ees joltain :D

Oon yhä ''siirtymässä pois'' siitä sen verran, että kokeilen jokusen kuukauden eri jaolla.
Enkä mä kyllä edes tuloksiani kertonut? nii tai joo penkki, kyykky, mave joista 2 viimesintä tehnyt paljo paskaakaan. paljos pitäisi 65kg henkilön kyykkytulos nousta parissa kuukaudessa sun standardeilla?
Ja ihan pohjalta kun on lähdetty, ilman aiempaa kokemusta siis. Mä oon tyytyväinen nii kauan kun tulee jtn kehitystä. Mul monta 10 vuotta aikaa tähän touhuun, toivon mukaan.

No aattelinpa vain, että jos useamman vuoden on treenannut, niin voisi kuvitella että oikeanlaisella treenillä ja ruokailulla paino olis enemmän kuin 65kg, ja perusliikkeissäkin oltais vähän korkeammalla. Eihän nuo numerot nyt kaikkea kerro, mutta kyllä niistä voi paljon päätellä, ehkä. Eihän sitä näin netin yli voi heittää kuin yleisiä ohjeita. Ihmetyttää vain tuo "kokeilematta paskaa" -asenne.

Itehän kysyit muistaakseni tuossa neuvoja ja kokemuksia, kun ajattelit 5-jakoisesta siirtyä pois. Ja ihan jos totta puhutaan niin eihän se 5-jakoinen kovin hyvin ole toiminut, vai oletko muka tyytyväinen tuloksiin? Ihan rehellistä vastausta nyt haen ja koitan sua haastaa ajattelemaan vähän boksin ulkopuolelta, enkä vittuilla.

Ei kannata edes yrittää saada ymmärtämään kun ei se tule onnistumaan.

Meikällä taas aikanaan nopein kehitys voimatasoissa yleisesti tapahtui kun tein kolmesti viikossa single factor tyylillä 1-jakoista.
Mulla täysin sama homma. Sillä erotuksella, että olin jauhanut noilla 3-4-jakoisilla jo enemmän tai vähemmän säännöllisesti yli 20 vuotta. Joillain vaan kestää vähän kauemmin löytää se itselle paras treenitapa.:)

Kuuluisi varmaan tyhmiin kysymyksiin mutta ehkä paremmin kuitenkin tänne.
Teen 3-jakoisella ja tänään oli rinta/ojentaja päivä ja yleensä teen penkin jälkeen 1 tai korkeintaan 2 apuliiketta eli ranskis, ojentajat taljalla tms. mutta nyt välähti mieleen tehdä melkeinpä triplasti apuliikkeitä, kun olin tehnyt jo jonkinverran normaalia määrää enempi niin pumppi hävisi, voimaa kyllä riitti ja kysymys kuuluukin mitä tapahtuisi jos ottaisi vaikka yhden liikesarjan tämän päälle?
Tuossa yhdessä Q&A wlogissa oli joku kysynyt milloin tietää että on tehnyt tarpeeksi ja vastaus oli kun pumppi ja voimat loppuu (tjsp.) mutta nyt ei ainakaan voimat loppuneet.
Suihkussakin sai jopa kaulan saippuioitua mikä yleensä ei ihan helpolla onnistu normaalisti kun on se pumppi :dance:

Suositteletteko treenaamaan olkapäät 3-jakoisessa reenissä ennemmin rinnan ja hauisten, vai selän ja ojentajien kanssa?

Ota vaikka etu- ja sivulohkot rintahauikseen ja takaolat selkäojentajaan. Tosin sanottakoon, että kaikista paras vaihtoehto on tehdä ne silloin kun susta tuntuu mielekkäimmältä.

Tavotteeni on todella vaikea selittää netin välityksellä mut joo: kasvattaa pääasiassa voimaa, mutta ei laiminlyödä muitakaan mielestäni toimivalle fysiikalle olennaisia ominaisuuksia(ketteryys,kestävyys, yms).
Voimanosto painotteisempaa mun treeni nyt luonnollisesti on, mutta ei silti sitä itseään sillä treenini ei rajoitu kyykky/mave/penkki comboon. Voimatasot ihan perus paskat toistaseks: penkki/kyykky/mave aikalailla 100,100,100. maximi ykkösiä en harrasta pahemmin. Mavea tehny viel yhtäkään kokonaista treeniä ja kyykyn alottanut elokuussa. Ennen kun ajattelet MITÄVITTUA!!? miks alotit jalkojen treenauksen vasta nyt, niin olen sen jo aiemmin kertonut, ja ei se ei liity laiskuuteen ja säbätreeneihin vaan ergonomiaan. Paino & pituus 170/65.
Liikkeet joihin pääasiallisesti panostan ja syystä tai toisesta haluan ja tulen kehittymään: leuanveto, dippi, kyykky, penkki. Ja kenties mave jos sitä pystyn tekemään taloudellisesti pitkässä juoksussa.

PS. haluan pysyä suht samanpainosena niin kauan kun mahdollista, joka tekee tästä vielä varmasti hämmentävämmän yhtälön.

Jos ei yhtään halua painoa nostaaa ni kehonrakennus treenihän on sitte ainakin turhaa?

Jos ei yhtään halua painoa nostaaa ni kehonrakennus treenihän on sitte ainakin turhaa?
No ei se varmasti turhaa ole. Tuollainen perusvoimaharjoittelu on aika yleishyödyllistä. Vaa´an lukemaa kontroilloidaan syödyn energian määrällä ja vaikkei painoa nostaisikaan, voi kehonkoostumusta muuttaa.

No ei se varmasti turhaa ole. Tuollainen perusvoimaharjoittelu on aika yleishyödyllistä. Vaa´an lukemaa kontroilloidaan syödyn energian määrällä ja vaikkei painoa nostaisikaan, voi kehonkoostumusta muuttaa.
Juu mutta käsitin että vagilla vähän kunnianhimoisemmat tavotteet kun vaan öerus kuntoilu jollon ehkä kannattas miettii kumpaan haluu painottaa koska se määrittelis aika paljo miten treenaa

Ei ole mitään rajaa. Periaatteessa kehittyä voi loputtomasti, mutta jossain vaiheessa se hidastuu merkittävästi. Mahdolliset vammat saattavat sitten viedä kehitystä vielä taaksepäin. Ed Coankin on jo 51-vuotias ja hänellä liikkuu edelleen semmosia rautoja, että vain hyvin harva meistä tulee semmoisia ikinä saavuttamaan. Ikää on siis aivan turhaa ajatella – vaikka tietysti kehonhuollon määrää yms. täytyykin lisätä ajan kuluessa. Täytyy vaan pyrkiä kehitykseen niin kyllä sitten kehittyykin.
Mutta Ed Coan ei ole kehittynyt viime vuosina vai? En tiedä itse. Koska jos hän on nuorempana saanut kovempia tuloksia niin kai niitä pysty ylläpitämään jos ei loukkaantumisia tule. Tulosten ylläpitämiseksihän menee aika paljon vähemmän työtä kuin niiden saavuttamiseksi.

Mutta voiko nimenomaan kasvattaa lihasmassaa sanotaanko vaikka 45-vuotiaana? Nyt kun aloitin 30-vuotiaana niin kuinka monta vuotta minulla on aikaa lihasmassankasvulle naturaalina?

Yhdessä kirjassa neuvottiin tekemään kulmasoutin siten, että se tanko vedetään navan yläpuolelle. Oikeastaan melkein yhtä korkealle kuin penkkipunnerruksessa lasketaan tanko. Ite olen tehnyt kulmasoudun aina niin että vedän tangon mahdollisimman läheltä kroppaa lantioon kiinni. Kumpi on parempi?

Yhdessä kirjassa neuvottiin tekemään kulmasoutin siten, että se tanko vedetään navan yläpuolelle. Oikeastaan melkein yhtä korkealle kuin penkkipunnerruksessa lasketaan tanko. Ite olen tehnyt kulmasoudun aina niin että vedän tangon mahdollisimman läheltä kroppaa lantioon kiinni. Kumpi on parempi?

Riippuu jonkun verran ylävartalon kulmasta. Jos asento on kovin pysty, tulee tanko lähemmäs lantiota, mutta kaltevammalla asennolla tanko tulee ylemmäs mahaan. Kokeilemalla tuokin paikka selviää parhaiten.

2.5kk salilla 4x viikossa käyneen 3-jakoisella ohjelmalla joka kerta tehneenä eri liikkeitä ja sarjoja... miten kannattaisi jatkaa? nostan 5:n kertaan viikossa treenit joista 2 on selkä painotteisia.

Tuohan nyt riippuu aivan täysin siitä mitä hakee kulmasoudulta.

Back
Ylös Bottom