Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

mikä liike vai onko edes? sama ku viparit käsipainoilla mutta taljassa alaspäin tehtynä? (selkäliike)?

Tarkoitat varmaan vähän niinku tällaista, mut vaan silleen, että kädet on suorassa ja kahvat on käsissä. Liike on kuitenki sama: tosta painetaan alaspäin. Ei semmosta kyllä kukaan taida tehdä – koska se on varmaan tosi huono liike. Latsiliike se olisi kuitenkin. Tollasia ihan laitteita on (kädet koukussa ja kyynerpäillä työnnetään alas), mutta itse en kyllä semmoisestakaan tykkää.

Tässä varmaan haetaan Pulloveria ja se on kyllä helvetin hyvä selkäliike.

Onko hälyttävä merkki jos kyynärvarren taittokohta (hauiksen ja kyynärvarren väli) on eilisen käsitreenin jälkee vähän kosketusarka ja venyttäessä kättä suoraks siihen koskee?

Onko hälyttävä merkki jos kyynärvarren taittokohta (hauiksen ja kyynärvarren väli) on eilisen käsitreenin jälkee vähän kosketusarka ja venyttäessä kättä suoraks siihen koskee?

No ei ole. Normaali lihaskipua tai sitten jänne ottanut vähän itteensä, venyttele kevyesti sekä hiero sitä. Muutamassa päivässä on entisensä

Vinkkejä tulevan massakauden aloitukseen? N 24v. 167/72. 45 kiloa painonpudotusta takana ja salitaustaa päälle vuoden. Rasvat mittauksessa eilen 22.6%, rasvamassa 16.5 kg ja lihasmassa 31.4 kg. Kolmisen viikkoa olis tarkoitus kiristellä vielä ylimääräisiä pois, sen jälkeen haluaisin keskittyä lihasmassan kasvatukseen. Perusaineenvaihdunta 1534 kcal, paljonko päälle plussaa? Olen kotiäitinä tällä hetkellä, joten kulutusta ei työn tms puolesta noin muuten tule. Mitä nyt arkitoimet yms. Veivaan 2-jakoista ohjelmaa eli 4xkuntosalia viikkoon.

Olin suunnitellut ruokavalion jatkuvan samalla kaavalla kuin nytkin, mutta isommilla suhteilla. Meneekö metsään, jos makrot: 1943 kcal 191.3g hiilihydraatit 45.6g rasvat 174.7g proteiini?

Kiitos ja kumarrus!

Olisko jollakin jotain ajatusta siitä että millä korvata penkissä tehtävät reisiojennukset? Itellä penikat tuppaa olemaan sen verran kipeät että ei tekeminen mahda oikein onnistua :(

Hyvähän se on että lihakset kipeytyy seuraavana päivänä. Mulle se on ainekin merkki että on mennyt treeni perille

Treeniohjelmaan apuja?

Moi,

Olen 16-vuotias miehenalku ja kaipaisin hieman apua treeniohjelmani "suunnittelemiseen". Olisi hienoa, jos joku hieman kokeneempi kaveri voisi opastaa ja kertoa hyviä vinkkejä tähän hommaan. Olen käynyt salilla nyt jo jonkun aikaa, mutta en niin säännöllisesti, mitä ehkä pitäisi, joten luokittelen itseni vieläkin aloittelijaksi. Haluaisin pyrkiä tekemään tuloksia ja olen valmis pitkäjänteiseen työhön, jota kautta tuloksia alkaisi näkyä.

Haluaisin siis, että joku kertoisi hyvän ohjelman tähän. Salilla pyrin käymään tällä hetkellä 3 kertaa viikossa, mutta 4 voisi olla myös hyvä vaihtoehto? Entäs minkälaisilla ohjelmilla minäkin päivänä olisi järkevintä reenata? Päivät voisivat olla esim. ma, ke, pe ja su. Noihin siis jonkinlaiset ohjelmat kasaan, eli mitä lihaksia minäkin päivänä ja minkälaisilla sarjoilla. Rinta, haukka ja ojentajat, jalat ja sitten vatsa? Tuon lisäksi olisiko hyvä ottaa lenkilläkäynti myös "pakolliseksi" tuohon viikolle noihin päiviin, kun ei salille mene?

Eli:
MA?
KE?
PE?
SU?

Myös ruokavaliosta olis hyvä kuulla jotain... Eli esim. minkälainen safka olis parasta reenin jälkeen ja kuinka nopeesti se olis hyvä vetää reenin jälkeen, että teho on paras. Ja sitten muutenkin, että minkälaista safkaa olis hyvä vetää ihan yleisesti. Ei varmaan kauheen rasvasta, mutta proteiinia pitää olla ja silleen? Ite oon sen 185cm ja painoo sen 65kg, joten oon aika "kapee rakenteinen", joten ei mitään laihdutusta tarvi alkaa vetään, vaan sellanen ruokavalio joka parhaiten tukee tota reeniä. Aamupalaks mitä ja silleen??...

Ja tosiaan niinkun varmaan vähän kaikilla meikän ikäsillä, niin se haukka, rinta ja sixpack olis ne tärkeimmät, mutta tietysti jalat ja muutkin lihakset tärkeitä siinä mukana. Ei niin, että "skipataan jalkapäivä" ;)

Olis tosi hienoo, jos joku vähän kokeneempi tai muuten hyvän reeniohjelman löytänyt vois auttaa mua "kokoomaan" hyvän treeniviikon ja ruokavalion siihen päälle. Haastetta saa ohjelmalta löytyä, mutta hyvänmaun rajoissa ja myöskään mitään sadan eri liikeen ohjelmia ei tarvitse laittaa, koska salilla jossa käyn, ei kaikkea ole mahdollista tehdä. Kaikki perus jutut ja tarvittavat härpäkkeet kuitenkin löytyy tuloksien aikaansaamiseen :)

Kiitos jo etukäteen!

Moi,

Olen 16-vuotias miehenalku ja kaipaisin hieman apua treeniohjelmani "suunnittelemiseen". Olisi hienoa, jos joku hieman kokeneempi kaveri voisi opastaa ja kertoa hyviä vinkkejä tähän hommaan. Olen käynyt salilla nyt jo jonkun aikaa, mutta en niin säännöllisesti, mitä ehkä pitäisi, joten luokittelen itseni vieläkin aloittelijaksi. Haluaisin pyrkiä tekemään tuloksia ja olen valmis pitkäjänteiseen työhön, jota kautta tuloksia alkaisi näkyä.

Haluaisin siis, että joku kertoisi hyvän ohjelman tähän. Salilla pyrin käymään tällä hetkellä 3 kertaa viikossa, mutta 4 voisi olla myös hyvä vaihtoehto? Entäs minkälaisilla ohjelmilla minäkin päivänä olisi järkevintä reenata? Päivät voisivat olla esim. ma, ke, pe ja su. Noihin siis jonkinlaiset ohjelmat kasaan, eli mitä lihaksia minäkin päivänä ja minkälaisilla sarjoilla. Rinta, haukka ja ojentajat, jalat ja sitten vatsa? Tuon lisäksi olisiko hyvä ottaa lenkilläkäynti myös "pakolliseksi" tuohon viikolle noihin päiviin, kun ei salille mene?

Eli:
MA?
KE?
PE?
SU?

Myös ruokavaliosta olis hyvä kuulla jotain... Eli esim. minkälainen safka olis parasta reenin jälkeen ja kuinka nopeesti se olis hyvä vetää reenin jälkeen, että teho on paras. Ja sitten muutenkin, että minkälaista safkaa olis hyvä vetää ihan yleisesti. Ei varmaan kauheen rasvasta, mutta proteiinia pitää olla ja silleen? Ite oon sen 185cm ja painoo sen 65kg, joten oon aika "kapee rakenteinen", joten ei mitään laihdutusta tarvi alkaa vetään, vaan sellanen ruokavalio joka parhaiten tukee tota reeniä. Aamupalaks mitä ja silleen??...

Ja tosiaan niinkun varmaan vähän kaikilla meikän ikäsillä, niin se haukka, rinta ja sixpack olis ne tärkeimmät, mutta tietysti jalat ja muutkin lihakset tärkeitä siinä mukana. Ei niin, että "skipataan jalkapäivä" ;)

Olis tosi hienoo, jos joku vähän kokeneempi tai muuten hyvän reeniohjelman löytänyt vois auttaa mua "kokoomaan" hyvän treeniviikon ja ruokavalion siihen päälle. Haastetta saa ohjelmalta löytyä, mutta hyvänmaun rajoissa ja myöskään mitään sadan eri liikeen ohjelmia ei tarvitse laittaa, koska salilla jossa käyn, ei kaikkea ole mahdollista tehdä. Kaikki perus jutut ja tarvittavat härpäkkeet kuitenkin löytyy tuloksien aikaansaamiseen :)

Kiitos jo etukäteen!

Starting Strenght ohjelmaksi. Ravinto-osiosta luet ne stickyt, sieltä löytyy perusasiat ravinnosta.

Mitä teen väärin kun hauiskääntö mutkalla rasittaa alaselkää. tässä ei oo kyse siitä että heiluisin kuin mikäkin, olen keskittynyt puhtaaseen toistoon pitäen kyynärpäät paikallaan, mutta jotenkin jännitän koko torson ja selkään kohdistuu painetta etenkin alaslaskussa, myös olkapäät jännittyvät. paino pitäs olla sopiva saan tehtyä 3x10 sopivasti.

Tämä on todennäköisesti urpo kysymys, mutta kysytään kun kiinnostaa:

Monesti olen kuullut, kun isot pojat sanoo reenin jälkeen, kun on armoton nälkä, äkkiä kotiin syömään. Itsellä ei reenin jälkeen tee mieli mitään kiinteää pariin tuntiin ja usein pelkästä palkkarista tulee jo huono olo kun kotimatkalla sitä hörppii. Johtuuko huono olo (voimaton, nukahtamispisteessä, oksetus) sopimattomasta palkkarista, liian kovasta reenistä (vaikea uskoa koska en edes reenaa kovaa) vai mistä...? Joskus reenin jälkeen on todella hyväkin olo ja positiivisella tavalla väsynyt mutta aika usein aivan urvelo ja kuten tänään palkkaria sai pidätellä ettei pyrkis takasin pintaan... Kalorit yritän pitää pikkasen plussalla. Liika rasituskaan ei voi vissiin oikein vaivata, kun aktiivista reeniä takana puoli vuotta 3 krt/vko.

Mistäpä noita tietää... Kokeile vaihtaa palkkarin makua yms koostumusta ja totea itse lähteekö ongelma. Palkkarin tehtävähän on aloittaa palautuminen nopeasti jolloin se on optimaalisinta ottaa lisäravinteista jotta imeytyminen olisi nopeampaa kuin normi ruuasta. Palkkari on myös juuri siinäkin hyvä, jos ei ole treenin jälkeen nälkä kuten monilla niin sen juominen on paljon helpompaa kuin syödä "palkkari" normiruuasta. Kyllähän ne puhuu, että isot pro ukot ei mitään palkkareita vetele vaan suoraan syömään mutta pro ukkoja nyt on muutenkin täysin typerää verrata muihin kuin heihin itseihin ymmärrettävistä syistä. Muakin alkaa usein kovan jalka tai selkätreenin jälkeen oksettamaan palkkaria juodessa, joka tosin johtuu siitä kun sheikkeri tulee niin täyteen niin siitä ei tuu heti tarpeeksi laimeata.

Olisko jollakin jotain ajatusta siitä että millä korvata penkissä tehtävät reisiojennukset? Itellä penikat tuppaa olemaan sen verran kipeät että ei tekeminen mahda oikein onnistua :(

Ihan millä tahansa etureisiliikkeellä. Ellet nyt hae erityisesti jotain supistavaa liikettä. Siihen ei heti tule mieleen korvaavaa.

Ja tästä havaitsemme erot ihmisissä: minua alkaa oksettaa jos teen laimean, esim 0,5 l vettä 70g jauhetta, palkkarin. Vaikkei niitä tosiaan maun vuoksi juoda.

Juuri niin ja siksi tuohon SEVin kysymykseen ei ole oikeaa vastausta vaan pitää ite kokeilla ja todeta mikä avuksi.

Onko teistä 9. toiston leukasarja parempi kuin 8 toiston sarja, jos sekuntikellon mukaan sarjat kestivät tasan yhtä pitkään ja toistot olivat molemmissa melko puhtaita, lukuunottamatta tuota pientä eroa...?

Onko teistä 9. toiston leukasarja parempi kuin 8 toiston sarja, jos sekuntikellon mukaan sarjat kestivät tasan yhtä pitkään ja toistot olivat molemmissa melko puhtaita, lukuunottamatta tuota pientä eroa...?

9 on käsittääkseni suurempi numero kuin 8. Sarjan kestosta nyt ei voi vetää mitään johtopäätöksiä yksittäisten toistojen puhtaudesta...

Back
Ylös Bottom