Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kuinka alas SJMV:ssä tanko kannattaa laskea? Polvien alle vai kannattaako painot kuolettaa lattiassa kuten tavallisessa mavessa?

Versio jossa liike lähtee maasta ja paino kuoletetaan toistojen välillä on huomattavasti rankempi. Jos mietit vaikka kyykkyä ja mavea, kyykkyä voi tehdä muutaman raskaan sarjan useamman kerran viikossa, mutta jos samaa yrität mavelle niin aika nopeesti vedät kropan jumiin. Yksi ratkaisevista tekijöistä on juuri siinä, että kyykyssä konsentrisen vaiheen lähtö tapahtuu eksentrisen vaiheen venytystä apuna käyttäen. Jos kyykyn tekis kuoletuksella ala-asennosta liikkeelle lähtien sekin vetäis hermoston tosi herkästi jumiin.

Sitten taas ylhäältä lähtevässä versiossa haetaan venytys takareisiin ja sen venytyksen avulla ylös. Huomattavasti kevyempi ja sopeutuu siis paremmin myös pidempiin sarjoihin ja useammalle sarjalle. Takareisiliikkeenähän tota tehdään, eli siinä vaiheessa kun takareisissä tuntuu venytys on liikerata täysi, ei siinä tarvii miettiä millä korkeudella tanko on.

Versio jossa liike lähtee maasta ja paino kuoletetaan toistojen välillä on huomattavasti rankempi. Jos mietit vaikka kyykkyä ja mavea, kyykkyä voi tehdä muutaman raskaan sarjan useamman kerran viikossa, mutta jos samaa yrität mavelle niin aika nopeesti vedät kropan jumiin. Yksi ratkaisevista tekijöistä on juuri siinä, että kyykyssä konsentrisen vaiheen lähtö tapahtuu eksentrisen vaiheen venytystä apuna käyttäen. Jos kyykyn tekis kuoletuksella ala-asennosta liikkeelle lähtien sekin vetäis hermoston tosi herkästi jumiin.

Sitten taas ylhäältä lähtevässä versiossa haetaan venytys takareisiin ja sen venytyksen avulla ylös. Huomattavasti kevyempi ja sopeutuu siis paremmin myös pidempiin sarjoihin ja useammalle sarjalle. Takareisiliikkeenähän tota tehdään, eli siinä vaiheessa kun takareisissä tuntuu venytys on liikerata täysi, ei siinä tarvii miettiä millä korkeudella tanko on.

No itseasiassa pelkkä kuoletus ei tee mistään liikkeestä erikseen hermostoa rasittavaa tai ei rasittavaa.
nusnus.

Ai? En mä tiedä mihin tuo teoriassa perustuu, mutta käytännössä tuo tuntuu kuitenkin olevan hyvä nyrkkisääntö että ainakin useimmat liikkeet on huomattavasti raskaampia variaatioina joissa konsentriseen vaiheeseen lähdetään kuoletuksesta. Ja siis mä tarkoitan muutenkin, kun että samat painot tuntuu raskaammilta - jos tekee vaikka 2x3 maksimit jossain kuoletetussa liikkeessä, se on huomattavasti raskaampaa kuin 2x3 maksimit kuolettamattomassa variaatiossa. Ainakin kyykky-mave-punnerrus tyylisissä liikkeissä.

Mikä siinä sitten on se ratkaiseva tekijä, ellei tuo venytyksen suoman "reboundin" poistaminen?

Ai? En mä tiedä mihin tuo teoriassa perustuu, mutta käytännössä tuo tuntuu kuitenkin olevan hyvä nyrkkisääntö että ainakin useimmat liikkeet on huomattavasti raskaampia variaatioina joissa konsentriseen vaiheeseen lähdetään kuoletuksesta. Ja siis mä tarkoitan muutenkin, kun että samat painot tuntuu raskaammilta - jos tekee vaikka 2x3 maksimit jossain kuoletetussa liikkeessä, se on huomattavasti raskaampaa kuin 2x3 maksimit kuolettamattomassa variaatiossa. Ainakin kyykky-mave-punnerrus tyylisissä liikkeissä.

Mikä siinä sitten on se ratkaiseva tekijä, ellei tuo venytyksen suoman "reboundin" poistaminen?

Niin siis tuo nusnus viittasi jo hienoiseen pilkun nussimiseen. Ymmärsin sun pointin kyllä, mutta kuoletus itsessään ei ole se oletusarvo, vaan tietysti kuorman määrä. Jos mavea tekee kuoletuksella 15 toiston sarjoja, niin ei hermosto juuri enempää rasitu kun tekemällä 15 toistoa ilman kuoletusta. Sitten taas kovissa kyykyissä (< 3 toistoa), on hermosto varmasti kovilla vaikkei kuoletusta ole. Sama pätee vastaavia sarjoja SJMV.ssä vaikkei kuoletettaisi painoa.

Toki kuolettaminen, ja sitä kautta venytysrefleksin poistaminen tekee itse lihastyöstä raskaamman, mutta tämäkään ei itseisarvoisesti hermostoon vaikuta. Esim kp kulmasoutu 8 toiston sarjat on huomattavasti raskaampia ns. dead stoppina, kuin perinteisesti ilman kuoletusta.

Mitäs porukka on mieltä kun pitäisi naiselle tehdä ohjelma niin millainen pitäisi olla? Ehtii salille vaikka joka päivä joten 2-jakoinen periaatteessa onnistuu, mutta tietysti aloittelijalle 1-jakonen ois paras. On siis käynyt muutaman kuukauden 1-jakoisella, sitten hetken 2-jakoisella, mutta nyt on meneillään muutaman kuukauden totaalitauko, jonka jälkeen homma jatkuu. Mitään suuria tulosharppauksia ei ole ollut.

Mikä siis pohdituttaa niin jos laitan tekemään Starting Strengthiä niin ei kai nainen pysty tuolleensa 2,5 kg lisäämään joka viikko? Olisiko tyhmä idea sitten laittaa tekemään 2-jakoista, koska naiset tarvitsevat muutenkin treeneissä enemmän vaihtelua ja 2-jakoisella pystyy varmasti laajempaan liikevalikoimaan?

En oo ymmärtäny tota ajatusta että 1-jakoinen olisi aloittelijalle parempi kuin 2-jakoinen. Joo yks 1-jakoisella voi treenata kropan moneen kertaan viikossa, mutta onnistuuhan se 2-jakoisella ja ehkä jopa tehokkaammin kuin 1-jakoisella. Mitkä sillä naisella on tavoitteet? Elaston 2-jakoinen toimii kaiketi hyvänä runkona jos 2-jakoista miettii.

En oo ymmärtäny tota ajatusta että 1-jakoinen olisi aloittelijalle parempi kuin 2-jakoinen. Joo yks 1-jakoisella voi treenata kropan moneen kertaan viikossa, mutta onnistuuhan se 2-jakoisella ja ehkä jopa tehokkaammin kuin 1-jakoisella. Mitkä sillä naisella on tavoitteet? Elaston 2-jakoinen toimii kaiketi hyvänä runkona jos 2-jakoista miettii.
Bodaus on tavotteena. Esim. Hulkki sanoi 1-jakoisen olevan hyvä, koska silloin keskitytään perusliikkeissä voiman kasvattamiseen ja ei sotketa niitä millään vemputuksilla.

Bodaus on tavotteena. Esim. Hulkki sanoi 1-jakoisen olevan hyvä, koska silloin keskitytään perusliikkeissä voiman kasvattamiseen ja ei sotketa niitä millään vemputuksilla.

Tuossa Hulkilla kai ajatuksena se, että yleisimmissä monijakoisissa on niitä vemputuksia, mistä ei tosiaan aloittelija saa irti hirveästi, jolloin se 1-jakoinen on parempi, koska yleisimmissä 1-jakoisissa on isot liikkeet. Tuo ei IMO kuitenkaan tarkoita suoraan, että 1-jakoinen on paras, koska monijakoisenkin voi kasata monella eri tapaa. Mutta silti se 1- tai 2-jakoinen on varmasti paras aloittelijalle, mutta en ainakaan itse näe miksi noista toinen olisi parempi kuin toinen.

Bodaus tavoitteena, niin itse lähtisin rakentamaan 2-jakoista isoilla perusliikkeillä ja eristävemmätkin kohtuu raskaita liikkeitä.

Heitän mielenkiinnosta tälläisen kysymyksen ilmoille. Oon nyt tähän asti treenannut noin vuoden erinäköisillä 2-jakoisilla, aina kuitenkin työntävät/vetävät jaolla. Nyt mulla on muu liikunnan määrä lisääntynyt aika paljon ja kesällä tulee viikkoon ajettua maastopyörällä 2-3 lenkkiä (~1-~2.5h kerrallaan yleensä), sitten kendoa viikossa 1-2 kertaa (~1.5h kerrallaan). Lisäksi tulee ajettua 5 päivänä viikossa arkiajoa/työmatka-ajoa fillarilla noin 20km.
Mietin vain, että kun on jo aikaisemmin ollut vaikeuksia palautua, kun oon vähän sitä luokkaa tekijä, että vaikea jättää toistoja varaan, kun joku mentaliteetti on, että jos ei tee pahaa ja tehdä niin kovaa kuin jaksaa, niin on liian laiska/huono treeni etc. Nojoo, siihen kysymykseen, millaisella treenijaolla pakkiksen kokeneemmat lähtisi mun tilanteessa tekemään? Jatkaakko tuolla 2-jakoinen työntävät/vetävät vai jotain muuta? Tarkennuksena vielä, että mulla on ollut isoja ongelmia jalkojen palautumisen kanssa, ja nyt olen painiskellut pienen ylirasituksen/ylikunnon kanssa muutaman kuukauden ja pari viikkoa sitten piti ottaa ihan totaalilepoa kaikesta liikunnasta, kun heräsin keskellä yötä siihen, että pumppua kiristi ja muljahteli ikävästi, tätä epämääräistä muljahtelua ja muita sydänharmeja kesti noin viikon. Esim. Syke nousi aivan naurettavan helposti ja koko ajan väsytti, ei saanut mitään aikaiseksi viikkoon. Nyt oon koittanut pikkuhiljaa nostaa liikuntamääriä ja intensiteettiä takaisin, onko huono juttu jos tiputtaa salilla sarjapainoja alkuun varmuuden vuoksi vaikkapa 5kg, jotta ei heti ala paukuttaan failurea jne?

Kamala sekasikiö, mutta koittakaa saada selkoa. Väsyneenä kirjoittanut, joten aivopieruja voi olla.

Jos tavoitteena on yleisesti voiman ja lihaksen keruu, niin tuolla liikunta määrällä ja jos on vaikeuksia palautua niin päästään siihen että liikaa liikuntaa tai sitten kolmesta osa-alueesta jossakin on vikaa.

Ensinnäkin ruokailut kuntoon jos ei ole. Toisekseen lepo kuntoon, viikossa yksi lepopäivä jolloin et tee kevyttä kävelyä/pyöräilyä enempää. Aloita reilusti alempaa treenipainoissa ja laske intensiteettiä sekä volyymia. Jos sulla olisi ohjelmassa vaikka 3x5 ja saisit sen 100kg'lla, niin aloita tekemään vaikka 80kg, lisäten aina vaikka 2,5kg. Ennen salille menoa päätät ja vaikka kirjaat ylös että teet 3x5x80kg, etkä tee enempää siellä salilla, vaikka tulisi helposti. Yritä päästä eroon ajatuksesta että olet laiska, yritä saada päähäsi ajatus että aina ei kannata vetää piippuun. Se on vaikeaa, mutta kropan saa kyllä totutettua isoonkin määrään liikuntaa, kunhan ruoka ja lepo ovat kunnossa, mutta se ei tapahdu viikossa. Jos lyödään äkkiä paljon kuormitusta, niin kroppa menee tukkoon ja palautuminen ei ole missään tilanteessa tehokasta, eikä se tehokkaaksi muutu, kun kroppa on "paniikissa".

Jeps, ruokaa pitää saada enemmän, kun paino on junnannut vuoden verran jo. Lepoa ei ole kyllä tullut tarpeeksi, en ole pitänyt lepoviikkoja oikein kunnolla, kuin vasta nyt, kun kroppa "leipoi kiinni". Aikaisemmin jätin vain 2 salitreeniä välistä noin 4-5 viikon välin, tää oli mukamas riittävä kevennys.:face:
Bulkilla kun pitäisi olla, niin eikös sitten rasvaa kerry ihan suotta, jos treeneihin jättää varaa esim 2 toistoa sarjoissa tai alkuun ei tee maksimipainoilla, kuten ehdotit? Eikös lihaksen kasvuun tarvita aika kova rääkki?

Jeps, ruokaa pitää saada enemmän, kun paino on junnannut vuoden verran jo. Lepoa ei ole kyllä tullut tarpeeksi, en ole pitänyt lepoviikkoja oikein kunnolla, kuin vasta nyt, kun kroppa "leipoi kiinni". Aikaisemmin jätin vain 2 salitreeniä välistä noin 4-5 viikon välin, tää oli mukamas riittävä kevennys.:face:
Bulkilla kun pitäisi olla, niin eikös sitten rasvaa kerry ihan suotta, jos treeneihin jättää varaa esim 2 toistoa sarjoissa tai alkuun ei tee maksimipainoilla, kuten ehdotit? Eikös lihaksen kasvuun tarvita aika kova rääkki?

Lihas kyllä kasvaa vaikka jätät pari toistoa vajaaksi. Lihas kasvaa huomattavasti paremmin tuolloin, kuin että vetäisit kropan tukkoon. Jos haluat pystyä liikkumaan paljon, mitä et aikaisemmin ole ilmeisesti kunnolla tekemään, ilman että on palautumisen kanssa ollut ongelmia, niin sulla pitää olla pitkäjänteisyyttä totuttaa kroppa siihen mitä haluat sen pystyvän tekemään. Ja rasvan kertyminen riippuu ihan sun energian saannin ja kulutuksen suhteesta. Tottakai kulutus on pienempää jos tekee kevyemmin, mutta silloin pitää muokata energian saantia sen mukaan, jotta rasvaa ei kerry niin suurta määrää.

Ei tarvita välttämättä rääkkiä lihaskasvuun. Jos jätät toistoihin varaa saat sarjapainoja helpommin ylöspäin -> isommat painot -> isompi rasitus lihakselle -> lihas adaptoituu rasituksen kasvuun kasvattamalla poikkipinta-alaa

Lihas kyllä kasvaa vaikka jätät pari toistoa vajaaksi. Lihas kasvaa huomattavasti paremmin tuolloin, kuin että vetäisit kropan tukkoon.
Näinpä juuri. Ja mun mielestä näiden ylläolevien vinkkejen lisäksi harkitsisin sinuna esim. 3 tai jopa 4-jakoista ohjelmaa (monestiko treenaat salia vkossa?), koska tuo vetävät-työntävät -jako on tosi kuormittava jaloille kun niitä joka kerta treenataan etenkin jos ei osaa kunnolla "poisottaa" takareisien työtä etupäivänä ja toisinpäin. Liikevalikoima myös vaikuttaa asiaan. 2-jakoista ei ylipäätään ole tarkoitus tehdä failureen saakka vaan sen idea on että kroppa tulee treenattua usein. Isompijakoisissa voidaan sitten vetää ihan tappiin saakka, koska sen jälkeen ko. lihasryhmä saa levätä pidempään.

Tuossa pari ajatusta lepäämisen hyötyihin.

Heitän mielenkiinnosta tälläisen kysymyksen ilmoille. Oon nyt tähän asti treenannut noin vuoden erinäköisillä 2-jakoisilla, aina kuitenkin työntävät/vetävät jaolla. Nyt mulla on muu liikunnan määrä lisääntynyt aika paljon ja kesällä tulee viikkoon ajettua maastopyörällä 2-3 lenkkiä (~1-~2.5h kerrallaan yleensä), sitten kendoa viikossa 1-2 kertaa (~1.5h kerrallaan). Lisäksi tulee ajettua 5 päivänä viikossa arkiajoa/työmatka-ajoa fillarilla noin 20km.
Mietin vain, että kun on jo aikaisemmin ollut vaikeuksia palautua, kun oon vähän sitä luokkaa tekijä, että vaikea jättää toistoja varaan, kun joku mentaliteetti on, että jos ei tee pahaa ja tehdä niin kovaa kuin jaksaa, niin on liian laiska/huono treeni etc. Nojoo, siihen kysymykseen, millaisella treenijaolla pakkiksen kokeneemmat lähtisi mun tilanteessa tekemään? Jatkaakko tuolla 2-jakoinen työntävät/vetävät vai jotain muuta? Tarkennuksena vielä, että mulla on ollut isoja ongelmia jalkojen palautumisen kanssa, ja nyt olen painiskellut pienen ylirasituksen/ylikunnon kanssa muutaman kuukauden ja pari viikkoa sitten piti ottaa ihan totaalilepoa kaikesta liikunnasta, kun heräsin keskellä yötä siihen, että pumppua kiristi ja muljahteli ikävästi, tätä epämääräistä muljahtelua ja muita sydänharmeja kesti noin viikon. Esim. Syke nousi aivan naurettavan helposti ja koko ajan väsytti, ei saanut mitään aikaiseksi viikkoon. Nyt oon koittanut pikkuhiljaa nostaa liikuntamääriä ja intensiteettiä takaisin, onko huono juttu jos tiputtaa salilla sarjapainoja alkuun varmuuden vuoksi vaikkapa 5kg, jotta ei heti ala paukuttaan failurea jne?

Kamala sekasikiö, mutta koittakaa saada selkoa. Väsyneenä kirjoittanut, joten aivopieruja voi olla.

Turhaan jakoa vaihdat mihinkään lihat-kerran-viikkoon-gaybodailuksi. Pidä 2-jakoinen, mutta tee jalat-yläkroppa jako, jolloin epäsuora rasitus minimoituu. Tähän toki myös vielä erilaiset treenit molempiin päiviin.
Ja mitä tulee sarjojen viemiseen failureen, niin rookie-tasolla tuota ei kannata äöyttömästi miettiä +5 toiston sarjapituuksissa, joissa hermoston rasite muutenkin on pienempi. Ongelmana lähinnä se, että kun ei oikeasti tiedetä sitä omaa työkapasiteettia, niin jättämällä liikaa varastoon tehdään vain karhunpalvelus itselleen.

Mitä tulee mahdollisiin ylirasituksiin, niin ihan ekana poistaa sen ylimääräisen stressin ja huolen muualta elämästä. Hyvin harvoin kun tuo on ihan puhtaasti treeniperäistä.

Turhaan jakoa vaihdat mihinkään lihat-kerran-viikkoon-gaybodailuksi. Pidä 2-jakoinen, mutta tee jalat-yläkroppa jako, jolloin epäsuora rasitus minimoituu. Tähän toki myös vielä erilaiset treenit molempiin päiviin.
Ja mitä tulee sarjojen viemiseen failureen, niin rookie-tasolla tuota ei kannata äöyttömästi miettiä +5 toiston sarjapituuksissa, joissa hermoston rasite muutenkin on pienempi. Ongelmana lähinnä se, että kun ei oikeasti tiedetä sitä omaa työkapasiteettia, niin jättämällä liikaa varastoon tehdään vain karhunpalvelus itselleen.

Mitä tulee mahdollisiin ylirasituksiin, niin ihan ekana poistaa sen ylimääräisen stressin ja huolen muualta elämästä. Hyvin harvoin kun tuo on ihan puhtaasti treeniperäistä.
Kyllä tosiaan tuo jalat-ylävartalo on parempi, itsekin tykkään tehdä sillä kun jalkojen palautumisessa on vähän probleemia ollut. Mua kiinnostaa tuo hermoston kuormitus -pointti kun muut osa-alueet kuormittaa itseäni elämässä tällä hetkellä liikaa niin millaista punttitreeniä silloin kannattaisi tehdä? Ei erikoistekniikoita eikä feilure-treeniä ilmeisesti ja pidempää sarjaa (suoria) ilmeisesti?

Nyt tuli paljon hyviä vinkkejä, kiitoksia paljon! Tosiaan tuo kuulostaa kyllä järkevältä jättää toisto-pari vajaaksi, jotta pystyy pitämään paremman progression yllä. Noin 7kk olen pyrkinyt treenaamaan 7-9 kertaa viikossa, huomannut kyllä, että jonkun verran on palautumiskyky (Aika paljon) parantunut, mutta tosiaan pari viikkoa sitten tuli stoppi sydämmen puolesta ja kait sitten hermostonkin, kun mennyt keskittymiskyky ja ajattelukyky vähän metsään, josko tässä nyt lepäisi välillä (Nyt pikkuhiljaa taas nosteleen, kun olo alkaa paranemaan), kun tuon 7kk aikana en kunnolla levännyt.
Tuota Yläkroppa/Jalat jakoa mietinkin, pitäisi varmaan vain kokeilla ja katsoa toimiiko se mulla miten. Oon tehnyt treeneissäni yleensä 6-8 toiston sarjoja, paitsi eristävissä ~10 toiston sarjoja. Joskus kokeillut lyhkäsempiä sarjoja, varsinkin mavessa tykkään tehdä jotain kovia 3-4 toiston sarjoja 3-5 kpl. Hermostolle rasitusta tulee kyllä muualta elämästä ihan vähintäänkin tarpeeksi, opiskelut ja sitten muun elämän murheita on nyt kasaantunut aika huolella, mutta niistä ei sen enempää tähän.
Täytyy varmaan koittaa jättää se yksi-kaksi toistoa varastoon. Yleensä oon tehnyt ainakin viimeiset sarjat failureen, Joskus myös penkissä (Tässä ihan liian usein) ja kyykyssä :face:
Jalkojen kanssa tosiaan ongelmia ollut palautumisessa aika pahasti, mutta josko niissäkään jos ei vetäisi aina hamaan tappiin asti, niin alkaisi jotain tapahtuakkin kehityksen saralla. Varmaan kuitenkin paras ratkaisu olisi opetella se treenien kovuuden ''jaksottaminen'' aloittaa vaikka viikkotasolla nostamaan 3-4 viikon sykleissä omaan ''maksimikovaan'' viikkoon, jonka jälkeen lepoviikko, ja lepoviikon jälkeen hieman pienemmillä/samoilla painoilla, kuin edellisellä raskaalla viikolla taas alusta? Eli juuri niinkuin Elaston ohjelmassa käsketään tekemään, mutta minkä olen jättänyt tekemättä...

Täytyy ottaa opiksi tästä. Ihan turhaan mennyt vuosi hukkaan, jopa hieman ylikin, kun ei ole syönyt ja on treenannut ehkä hieman liian kovaa omaan kapasiteettiin nähden tai ei ole treenannut fiksusti ja on laiminlyönyt levon melkein kokonaan. ''Lievä'' vitutus, mutta josko auttaisi muistamaan ylläolevia asioita.

Edit: Niin ja mun voimatasot ei oo kovin kummoiset, Kyykky maksimi on ~150% omapainosta, penkki ~115% ja Mave 228% omasta painosta. Saako tollasella voimatasoilla edes hermostoa kunnolla jökkiin, vai onkohan toi hermoston tukottaminen vain treenin ulkopuolisen ja aerobisten treenien kasaumaa?

Edit: Niin ja mun voimatasot ei oo kovin kummoiset, Kyykky maksimi on ~150% omapainosta, penkki ~115% ja Mave 228% omasta painosta. Saako tollasella voimatasoilla edes hermostoa kunnolla jökkiin, vai onkohan toi hermoston tukottaminen vain treenin ulkopuolisen ja aerobisten treenien kasaumaa?
Kuten sanottu, ihminen on kokonaisuus ja jos sitä painetta rasittumiseen tulee moneseta osa-alueesta niin kusessa ollaan. Sinuna ottaisin sen ruokapuolen tuon lepäämisen kanssa ensin haltuun ja sitten miettisin progressiot jne treenipuolelta kuntoon. Sä et varmasti syö tarpeeksi kun painat niin vähän.

Edit. Sorry ei oo tarkoitus ottaa sua jotenkin "tikuksi", vaan ihan halu aidosti auttaa ja tsempata eteenpäin fiksusti :)

Jos ei malta fiilispohjalta jättää niitä sarjoja toistoa-paria vajaaksi riittävän usein, niin joku prosenttipohjaiseen progressioon perustuva ohjelma vois olla harkinnan arvoinen.

Back
Ylös Bottom