Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ength-1-jakoinen-perusohjelma-aloittelijalle/ Tuosta tai tuosta http://www.pakkotoisto.com/treeni/39774-arnoldin-kultainen-kuusikko/ ohjelma käyttöön. Salille ei oo pakko mennä, jos kotoota tanko ja käsipainot löytyy ja riittävästi painoa niihin. Lisäravinteita et tarvitse. Ruokavaliosta sen verran, että syöt vaan niin paljon kuin jaksat ja siitä vielä tuplasti enemmän ni ruokamäärä saattaa olla sopiva. Tuolla tarkoitin nyt lähinnä, että pitää syödä todella paljon ja helposti aluksi "todella paljon" ei olekaan oikeesti todella paljon. Jos haluat jotain hienompaa kuulla niin proteiinia sulle päivässä sellanen 130g, rasvaa n. 70 grammaa ja hiilihydraattia sen verran, että tulee riittävästi kaloreita. Tästä voit laskea suurinpiirteisen kulutuksesi ja kirjata tuonne ruokailut ja siitä voit nähdä, syötkö tarpeeksi vai et. Joka päivä tota ei oo pakko käyttää, mutta aina välillä kannattaa kattoa päivän ruokailut ni oppii suunnilleen minkä kokosia annoksia kuuluu syödä.

Hei !

xxx

Olen pahoillani mutta harva ihminen viitsii vastata tälläiseen kysymykseen vakavasti, sillä haluat käytännössä tietää aivan kaiken maan ja taivaan väliltä. Pientä omaa tutkimista vaaditaan. Aloita tutkimalla käsipainoliikkeitä, kuten hauiskääntö. Sinun on myös pakko päästä yli salipelostasi, se kannattavaa jo sen takia että tekee luonteellesi hyvää. Ei moista höpsöä pelkoa saa olla. Kotikonstein saa aika paskasti massaa ja saatat tuskastua kehityksen huonouteen, siksi en ehdota sitä.

Oma kysymykseni. Teen SS:ää lisättynä mm. hauiskäännöillä. Voitteko kertoa minulle monta kaloria mulla saattaisi mennä päivänä, jolloin käyn ainoastaan salilla enkä tee mitään muuta? Olisiko 2500 kaloria edelleen ok vai hieman enemmän? Entäpä lepopäivinä? Kiitos. Olen 176cm / 77kg juuri aloittanut. Sarjapainot penkki 47, mave 62, kyykky 47

Oma kysymykseni. Teen SS:ää lisättynä mm. hauiskäännöillä. Voitteko kertoa minulle monta kaloria mulla saattaisi mennä päivänä, jolloin käyn ainoastaan salilla enkä tee mitään muuta? Olisiko 2500 kaloria edelleen ok vai hieman enemmän? Entäpä lepopäivinä? Kiitos.

Pituus, paino, ikä ja treenin kesto? Ilman noita tietoja lukujen vetäminen on täysin arpapeliä. Helpoiten tarkistat tuon itse menemällä www.kalorilaskuri.fi ja täyttämällä tiedot.

Oma kysymykseni. Teen SS:ää lisättynä mm. hauiskäännöillä. Voitteko kertoa minulle monta kaloria mulla saattaisi mennä päivänä, jolloin käyn ainoastaan salilla enkä tee mitään muuta? Olisiko 2500 kaloria edelleen ok vai hieman enemmän? Entäpä lepopäivinä? Kiitos.

Minkä kokonen oot? Ja miten niin 2500kcal edelleen ok, mikä on muuttunut sen jälkeen kun se on ollut ok? Tavotteet olis myös kiva tietää ni vois antaa jonkun järkevämmän vastauksen.

Voitteko kertoa minulle monta kaloria mulla saattaisi mennä päivänä, jolloin käyn ainoastaan salilla enkä tee mitään muuta? Olisiko 2500 kaloria edelleen ok vai hieman enemmän? Entäpä lepopäivinä? Kiitos. Olen 176cm / 77kg juuri aloittanut. Sarjapainot penkki 47, mave 62, kyykky 47
Syöt niin paljon että se paino nouseen sen about 300g/vk, itse kuulun siihen koulukuntaan joka ei laske tarkaan kaloreita, proteiinin saanti vaan pitää jatkuvasti korkealla. Sitten pelataan vaan rasvan ja hiilareiden kanssa, riippuen mihin suuntaan sitä painoa tarvitsee viedä...

EDIT: niin mikä tässä nyt mahtoi se tavoite olla, massanlisäys vai kiristely...

Mitkä ovat kaksi hyvää liikettä pohjelihaksille? Tietenkin yksi istuen ja seisten, jotka kasvattaa hyvin massaa.
Paljonkon on hyvä laittaa maltoo mukaan heraan palkkariksi? Desi heraa ja desi maltoo + kreatiinii sen 5g?

Mitkä ovat kaksi hyvää liikettä pohjelihaksille? Tietenkin yksi istuen ja seisten, jotka kasvattaa hyvin massaa.
Paljonkon on hyvä laittaa maltoo mukaan heraan palkkariksi? Desi heraa ja desi maltoo + kreatiinii sen 5g?

Siinä ne pohjeliikkeet melkeen tulikin käytyä. Sitte on vielä se donkey calf raise, mut se on melkeen sama ku pohjenousu seisten (eikös ookkin noin pohkeen kannalta aika lailla samanlainen?). Tollanen palkkari on ihan hyvä. Voi sitä maltoa laittaa hieman vähemmänkin, esimerkiks 0,75dl.

Oma kysymykseni. Teen SS:ää lisättynä mm. hauiskäännöillä. Voitteko kertoa minulle monta kaloria mulla saattaisi mennä päivänä, jolloin käyn ainoastaan salilla enkä tee mitään muuta? Olisiko 2500 kaloria edelleen ok vai hieman enemmän? Entäpä lepopäivinä? Kiitos. Olen 176cm / 77kg juuri aloittanut. Sarjapainot penkki 47, mave 62, kyykky 47

Okei, lisätietoina siis se, että massan kasvatus on pitkän ajan päätarkoitus, mutta eihän se toki ole mahdollista ilman että voima nousee. Ikä 22.

Yleensä alotetaan pienistä painoista.
Mitkä painot sit olisivat hyvät mulle?
Tän on pakko olla trollausta...
Mutta yksjakosessa yleensä painot valitaan niin, että saat tehtyä vaaditun sarja ja toistomäärän, ja varastoon jää vikassa sarjassa yksi tai kaksi toistoa. Eli et valitse 20 kg painoja ja tee niillä 3x5, jos saat tehtyä 3x5 myös 30 kg.

Mutta yksjakosessa yleensä painot valitaan niin, että saat tehtyä vaaditun sarja ja toistomäärän, ja varastoon jää vikassa sarjassa yksi tai kaksi toistoa.
Kyllä ne aloituspainot pitäisi pienemmät olla, tuolla systeemillä pystyy vain pari viikko treenaan progressiivisesti.

Kyllä ne aloituspainot pitäisi pienemmät olla, tuolla systeemillä pystyy vain pari viikko treenaan progressiivisesti.
Onko nää hyvät painot et ekal viikol tekee 5-7,5kgn painoil
ja tokal viikolla 10-15kgn?

- - - Updated - - -

Mutta yksjakosessa yleensä painot valitaan niin, että saat tehtyä vaaditun sarja ja toistomäärän, ja varastoon jää vikassa sarjassa yksi tai kaksi toistoa. Eli et valitse 20 kg painoja ja tee niillä 3x5, jos saat tehtyä 3x5 myös 30 kg.
TIEDOKSI EN OLE TROLLI! Jumankekka oikeesti ärsyttää kun epäilette!

Onko nää hyvät painot et ekal viikol tekee 5-7,5kgn painoil
ja tokal viikolla 10-15kgn?
Se riippuu mitkä ovat maksimi painot, lähde nyt siitä ainakin liikkeelle että kuukauden pystyt vetämään ennen kuin alkaa tökkimään... Ohjelmastikin tuo riippuu millä painoilla olisi hyvä lähtee liikkeelle koska progressiota voi tehdä monella tyylillä.

Itse ainakin noin tein, kun aloitin nyt 2 vuoden totaalitauon jälkeen tekemään ja esimerkiksi kyykyn sarjapainot vaan nousi 40 kg aloituspainosta, ja joka kerta 2,5 kg lisää. Myös silloin kun aloitin salilla käymisen niin tein noin, ja progressio jämähti esimerkiksi juuri kyykyssä kun oli saanut lisätä 50 kg tankoon. Montas toistoa sinne varastoon pitää 1-jakosella tehdessä jäädä, jos ei tuolla muka progressio pysy yllä?
En siis tarkoita, että tuo on paras systeemi koska itselläni se toimii. Mietin vain mikä voisi olla parempi 1-jakoseen, kun tuo näyttää olevan se mitä suositellaan.

Threadin tyhmin kysymys ala Jiihad:

Tunnustan, että en ole koskaan oikeen osannut ottaa lämpöä/venyttellä ennen sarjoja. Oon vaan ajattelut, että kun mulla on niin vähän sitä rautaa tangossa, ettei mun tarvitse lämmittellä. Mutta nytten on alkanut tuota takaraivoa jyskyttämään ja pelko siitä, että tulee loukkaantuminen näilläkin painoilla. esim. Penkissä vedän tällä hetkellä 50kgx10x2 ja ainoat lämmöt jotka otan on pelkällä tangolla. Kyykyssä on rautaa yht. 70kg ja siinä otan "lämmittelyt" yleensä pelkällä tangolla ym. Oisko antaa tollasia suunta antavia lämmittelyvinkkejä joilla kannattaisi aloittaa, ettei tää poika mene täysin remonttiin? Myös osasyy sille, etten yleensä penkissä lämittele on niinkin tyhmä, että ajattelen että sarjapainot pienenee kun alussa "rasitan" lihasta.

Sarjapainot ei välttämättä pienene lämmittelyjen vuoksi vaan päin vastoin: yleensä mitä paremmat lämmittelyt on alla sen paremmin menee varsinaiset työsarjat. Tuossa penkissä voit tehdä vaikkapa pelkällä tangolla ensin 12-20 toistoa, sitten 40kg vaikkapa kasi ja sitten lämmittelet olkapäät jotenkin (esim. harjanvarren kanssa). Ja sitte voit tehdä ne oikeat sarjat. Välissä voit tehdä jonkun sarjan 30 kilolla (ennen neljääkymppiä siis tietty). Yleensä mitä lähemmäs sarjapainoa päästään sitä vähemmän tarvitaan toistoja. Kyykyssä voit tehä vaikka ensin tangolla, sitten 40kg, 50kg, 60kg ja sitten sarjat. Ja ennen koko treeniä esimerkiks kevyttä hölkkää tai kuntopyörää tai soutulaitetta tai jotain, millä saat vähän sykkeen nousemaan ja veren kiertämään. Viitisen minuuttia sitä.

Aloitin tekemään starting strength ohjelmaa G6 jälkeen ja Kävin miettimään, että tarkoitetaanko rinnallevedon korvaavaa liikettä soutua kulmasouduksi vai Onko se ihan oma liike. Topicissa puhuttiin, että ylävartalon tulisi olla vaaka-asennossa. Ja toinen mitä Kävin miettii niin onko kyykkyä hyvä tehdä smithissä, koska sali jossa käyn ei ole mitään tolppia, josta saisin tangon kätevästi kyytiin.

Back
Ylös Bottom