Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Jos oot soijalle allerginen niin pystytkö kiskomaan heraa/kaseiinia etc.? Nehän toimii vallan mainiosti lisäroheiinina.

Niissä yleensä kuitenkin lukee, että samalla tehtaalla valmistetaan soija/pähkinä/maito yms. tuotteita.Saattaa se todella pieni määräkin aiheuttaa allergisen reaktion

Hei!

Yksi kysymys johon en tiedä vastausta eli jos on hammerkääntö vuorotellen käsipainoilla esim. 3 x 12, niin onko se 12 toistoa yhteensä molemmille käsille vai 12 toistoa molemmille käsille eli yhteensä 24 toistoa.

Juu eli pari sivua sitten kitisin tuolla kun penkki tekniikka kusee.
Nyt tänään VIIMEISELLÄ sarjalla sain selville mikä meni vikaan..
Eli pidin kädet liian lähellä kroppaa vaikka oli leveä ote, nyt sitten annoin niille hieman enemmän tilaa niin tuntui rinnasta tosi hyvälle ja viimeinen sarja oli todella kevyt. Ekat 3 sarjaa oli hikisiä 6 toistoja ja viimeinen kevyt 12 toistoa.
Innolla seuraavan viikon maanantaina odotetaan :D Jos sais nyt penkinkin nousemaan kun se on niin paljon jäljessä.
(Ei lähinnä kysymystä, mutta jos jollain muulla on ollut penkin kanssa probleemia niin aattelinpa kertoa.)

morjes!

Koitin tossa haulla etsiä tota palautusjuomatietoa, mutta vähän heikolla menestyksellä omaan kysymykseen.

Eli takana on nyt n.4kk:n laihdutus kuuri jossa pyrin ruokavaliolla poistamaan ylimääräisen nesteen kehosta ja siinä ihan ok onnistuinkin (-10kg) 105-95kg..

Nyt aloitin salilla käymisen jossa pyrin noudattamaan sääntöä 45min Crosstrainer sykkeellä 150 + puolituntia lihasta (3-jakoinen ohjelma n.15 toistoilla)

Kysymykseni kuuluukin kannattaako noin aeroobisen treenin jälkeen välttämättä juoda palautusjuomaa vai onko se pelkkää keissiä keskivartaaloon loppupeleissä?
Salilla käyn 4 kertaa viikossa ma,ti,to,pe

ja sama kysymys kannattaako palkkari esim tunnin sulkapallon jälkeen?

Riippuu paljolti millaiseen aikaan menet salille, tai pikemminkin koska olet syönyt kunnolla viimeksi. Jos syöt kunnollisen aterian esim 2h ennen salia, eipä pahemmin tarvitse palautusjuomaa nauttia. Varsinkin jos saat heti treenin jälkeen maittavaa ruokaa. Tuon crosstrainer treenin jälkeen voisi ehkä jo vähän siemailla jotta verensokeria/ energiaa löytyisi painojen nosteluunkin. Sulkapallon jälkeen tuskin kannattaa ottaa. Ihan miten parhaalta tuntuu. Ei se palautusjuoma ihmeitä tee. Jos normiruoka + paikkari antaa enemmän energiaa kuin kulutat niin silloin pakostakin kertyy kroppaan.

Riippuu paljolti millaiseen aikaan menet salille, tai pikemminkin koska olet syönyt kunnolla viimeksi. Jos syöt kunnollisen aterian esim 2h ennen salia, eipä pahemmin tarvitse palautusjuomaa nauttia. Varsinkin jos saat heti treenin jälkeen maittavaa ruokaa. Tuon crosstrainer treenin jälkeen voisi ehkä jo vähän siemailla jotta verensokeria/ energiaa löytyisi painojen nosteluunkin. Sulkapallon jälkeen tuskin kannattaa ottaa. Ihan miten parhaalta tuntuu. Ei se palautusjuoma ihmeitä tee. Jos normiruoka + paikkari antaa enemmän energiaa kuin kulutat niin silloin pakostakin kertyy kroppaan.
salilla käyn vasta n.8-9n aikaan illalla.. ja päivän kalorit pyrin pitämään treenipäivinä 2000-2500kcal paikkeilla (ilman palautusjuoman kaloreita) ja päivinä ilman treeniä jonkun matkaa alle 2000kcal.

Ruokailu: aamupala (reilu), lämminateria, iltapala treenin jälkeen (kevyt) +palkkari. vajaa 2kk saliohjelmaa tehnyt nyt ja kiloja on karissut vasta kolme.. mutta ilmeisesti osa "lähtemättömistä kiloista" on palautunutta lihasta.. ku edellisistä salikäynneistä alkaa olla jo noin 3 vuotta aikaa..

Jos tarkotuksena saada lisää lihasmassaa, kumpi parempi? Tehdään liikettä esim 5 sarjaa 10-12x. Onko parempi jättää ensimmäisissä sarjoissa varastoon toistoja, jotta saa viimesissäkin sarjoissa samalla painolla tehtyä tuon 10-12x. Vai heti eka sarja todella tiukka, jolloin on pakko pienentää painoja viimeisiin sarjoihin, että menisi se 10-12x.

Jos tarkotuksena saada lisää lihasmassaa, kumpi parempi? Tehdään liikettä esim 5 sarjaa 10-12x. Onko parempi jättää ensimmäisissä sarjoissa varastoon toistoja, jotta saa viimesissäkin sarjoissa samalla painolla tehtyä tuon 10-12x. Vai heti eka sarja todella tiukka, jolloin on pakko pienentää painoja viimeisiin sarjoihin, että menisi se 10-12x.

Tuo kuuluu niihin kysymyksiin, joihin ei ole yhtä oikeaa vastausta, vaikka ensin mainittu versio onkin yleisempi. Kokeile, kumpi itsestäsi tuntuu paremmalta ja tehokkaammalta.

Penkki tuntuu todella heikolta ja tuntuu ettei oikein nouse kunnolla. Pitkään olen kattonut mikä tässä voisi kusta.
Omaan pitkät kädet ja huomasin tässä , että kun tanko on rinnassa niin kyynerpäät ovat niin kuin selän alapuolella.

Eli onko tuo syynä miksi penkki kusee? Ja jos oon niin , niin enkö vaan tuo tankoa niin alas vai millä tuon korjaan?

Ps. aika sekava toivottavasti joku tajuaa

Tässä ajankulukseni suunnittelen jo ensi vuoden treenejäni ja heräsikin kysymys, mihin tarvin kokeneemmalta apua. Olen lähdössä heinäkuussa armeijaan ja kysynkin, että kannattaako ennen armeijaa dietata itsensä mielummin mahdollisimman kireäksi tai hieman kireämpään kuntoon vai vastaavasti antaa mennä nykyisellä n.5-10kg "ylimääräisellä" eli massakauden tuloksella? Tavoitteenahan on siis säilyttää mahdollisimman paljon hankittua lihaa ja välttää kynsin ja hampain ns. Laihaläski lookkia armeijan päätyttyä.

Tarviiko unta saada riittävästi putkeen vai onko ok jos nukkuu vaik 7h yös ja iltapäiväl ottaa 1h
Putkeen ehdottomasti ja osa mieluiten ennen keskiyötä, koska silloin unen laatu on paras. Päivällä nukkuminen on ok jos kyseessä on n.20min, mutta tunti on liikaa ja vain haitaksi yöunen kannalta.

Tulee varmaan vähän pidempi kysymys, toivon silti että edes joku vastaisi vähän enemmän kuin pari sanaa.
Perimmäinen ongelma on se, etten saa lisää massaa. Ja kyllä, olen varma että näitä kysymyksiä tulee tänne vähintään parisataa päivässä. Ongelma on nyt vähän pitkäaikaisempi ja nämä yleiset ongelmakohdat pitäisi olla hoidossa. Olenkin nyt pohtinut että olisiko järkeä käydä lääkärissä jos sieltä löytyisi syy siihen miksen yksinkertaisesti saa kerättyä lisää massaa edes muutamaa kiloa? Alla vähän infoa:

Saliharjoittelua minulla on alla kaksi vuotta (tämä ei edes itseasiassa liity ongelmaani mitenkään.) Ongelmana on siis se etten yksinkertaisesti saa lisää massaa, oli se sitten lihasta taikka läskiä. Olen vieläkin hieman alipainoinen ja nyt tästä on muodostunut jo suuri epäkohta elämässäni. Syön päivittäin säännöllisesti viisi eri ruokaa, aamulla ravitsevan aamupalan, päivällä kouluruuan, kotona koulun jälkeen välipalan, toisen lämpimän ruuan ja illalla iltapalan + proteiinijuoman (proteiinijuomassa jo 950 kcal.) Ruoka on sisällöltään terveellistä ja ei massanlisäysmielessä mitenkään kehnoa. Jos otetaan käsittelyyn vaikka viimeiset neljä kuukautta, niin sain kun sainkin näiden aikana 4kg lisää painoa. Tämän neljän kuukauden armottoman tankkauksen jälkeen tuli kuitenkin viikko, jolloin mulla oli mitenhän sen nyt selittäis, sellanen oksentamisfiilis kokoajan läsnä. Lähes mitään ei pystynyt syömää ku jos jotain tunki suuhun niin samantien iski oksennusrefleksi. Mikähän siis ongelmana? Varmaan suolistossa joku 10m lapamato joku popsii kaikki mun huolella hotkitut proteiinit.

Putkeen ehdottomasti ja osa mieluiten ennen keskiyötä, koska silloin unen laatu on paras. Päivällä nukkuminen on ok jos kyseessä on n.20min, mutta tunti on liikaa ja vain haitaksi yöunen kannalta.

Ite oon aina luullut, että on ihan sama ja oon yleensä nukkunut ~6-8h yöllä ja sitten 2-5h päivällä....

Jos tekee voimatreeniä rinnalle (esim. 4sarjaa penkkiä) - haittaako jos tekee ylärinnan bodypainoitteisesti vinolla penkillä kässäreillä ja viimeistelee rinnan bodypainotteisesti esim.ristitaljalla tai kp flyeseillä?

Ovatko kevyet viikot suotavia kaikilla treenijaoilla ja milloin niitä pitäisi pitää? Vain silloin, kun rauta ei meinaa enää nousta kunnolla vai tiettyjen aikojen välein? Ei nimittäin itse ole koko treeniuran aikana tainnut tulla yhtään kevyttä viikkoa ja nyt aloin miettimään, että täytyisikö sellaisiakin pitää vai voiko vain treenata kunhan tulokset nousee...

kannattaa sitä kroppaa kuunnella, ite en varsinaisa kevyitä viikkoja ole nyt parin vuoden aikana pitänyt kun pari. tietty jollain neljästä kuuteen jakosella ohjelmalla se ylikuntoon tykittäminen ei ihan heti tule vastaan kun jollain yks jakosella esim

Back
Ylös Bottom