Ärsyttävät asiat liikenteessä

Okei, eli väität että motarinopeuksissa (eli tarkoitat ilmeisesti 120 km/h) pidät auton mittaisen turvavälin edellä olevaan, ja kun edellä oleva tekee äkkijarrutuksen, eli tiputtaa nopeutensa hetkessä 60 km:iin tunnissa, niin kerkeät reagoimaan ja jarruttamaan osumatta edellä ajavaan?
Katso edit.

Juu ihan asiakseni tulen tänne kusettamaan ja vielä jatkan väittämistä. :jahas:
Satasen vauhdissa autot liikkuu ~28m/s. Sinä olet tuossa sovitaan 4 metrin päässä, kun edellä oleva polkaisee jarrua. Sovitaan että se vauhti tipahtaa vaikkapa siihen 60km/h ja vieläpä kerrasta. Nopeusero on sellainen 11m/s ja sinä siis toisin sanoen polkaiset jarrua, sekä auton vauhti hiljenee samaan nopeuteen 0,36 sekunnissa? :rolleyes:
Edit: Sama 120km/h vauhdilla ja sinulla on aikaa tapahtumaan noin 0,25s.

Katso edit.

Joo, mä puhunkin siitä reaktioajasta. Vaikka olisit pelkästään keskittynyt tuijottamaan sen edellä ajavan takavaloja, niin sulla menee ehkä n. 0,25-0,5 sekuntia ennen kuin tajuat edes tehdä mitään. Edellä ajavalla sen reaktioaika on jo kulunut siinä vaiheessa kun näet ne jarruvalot. Äkkijarrutus tarkoittaa ainakin mulle sitä, että sen auton nopeutta koetetaan tiputtaa mahdollisimman nopeasti.

Satasen vauhdissa autot liikkuu ~28m/s. Sinä olet tuossa sovitaan 4 metrin päässä, kun edellä oleva polkaisee jarrua. Sovitaan että se vauhti tipahtaa vaikkapa siihen 60km/h ja vieläpä kerrasta. Nopeusero on sellainen 11m/s ja sinä siis toisin sanoen polkaiset jarrua, sekä auton vauhti hiljenee samaan nopeuteen 0,36 sekunnissa? :rolleyes:
Katso viestini edit. Edelleen tällaisen tilanteen olen todistanut. Ei ole mitään motivaatiota kusettaa. Ja ei, tämä ei ole mikään harrastukseni. Totesin vain tämän pahimman läheltä piti -tilanteeni koskaan.

Edit: Tein tuossa pikaisesti netissä reaktioaikatestin jalallani asettaen hiiren lattialle: 0,15 ensimmäisellä.

Juu ihan asiakseni tulen tänne kusettamaan ja vielä jatkan väittämistä. :jahas:

No sullahan on varmaan vitusti kokemusta näistä tilanteista mistä väität niin tietäväsi miten siinä ehtii jarruttamaan. Vittu teitä jotka luulee että löytyy supermiehen refleksit.

Voin kuule iskeä liinat tiskiin mun lantikasta, ja satavarmasti löydyt peräni alta muutamaa sekuntia myöhemmin. Ei epäilystäkään.

Tiedän kokemuksesta, että motarinopeuksissa autonpituisella välillä on mahdollista ja ehtii jarruttamaan, kun edellä ajava laskee vauhtinsa äkkijarrutuksella kuuteenkymppiin. Autoilussa kun 0,5 sekuntiakin on pitkä aika. ;)

En tiedä, mikä moodi päällä muut ajavat, mutta itselläni on tapana olla kaasujalka käytännössä puoliks valmiina jarrulla, jos edellä ajavaan on lyhyt välimatka. Räplään niitä stereoita sitten myöhemmin. ;)

Toki, onhan se asenne ihan päin vittua, kun en jää kiltisti odottelemaan, että V70-kuski siirtyisi Oikealle kaistalle tien ollessa täysin tyhjä kilometri eteenpäin.

Ei jumalauta onhan tää trolli onhan???

Kaveri, jonka edessä perseessä kiinni ajamisesta vittuuntunut kuski on pikkuhiljaa hidastanut vauhdin 60km/h kuvittelee nyt omaavansa supernopeat refleksit sekä nopeiten pysähtyvän auton :rolleyes:

Kaveri, jonka edessä perseessä kiinni ajamisesta vittuuntunut kuski on pikkuhiljaa hidastanut vauhdin 60km/h kuvittelee nyt omaavansa supernopeat refleksit sekä nopeiten pysähtyvän auton :rolleyes:
Tuo nyt menee turhaksi henkilökohtaiseksi hyökkäykseksi. En missään vaiheessa retostellut reflekseilläni, sanoin vain, että ihmiselle tuo on mahdollista.

En nyt ala totuudenmukaista tarinaani muuttamaan vain siksi, että sua vituttaisi vähemmän.

No tuon ihan puhtaalla matematiikalla todistaa paskapuheeksi. Joku, joka jaksaa vääntää mukaan kitkakertoimet ym, voi laskea että paljonko sinulle jää aikaa tuossa edes ajatella sitä jarrupolkimen hipaisua. Tuolla kokemuksella, mitä väität, minä väitän että edellä ajava ei ole vetänyt mitään kunnon paniikkijarrutuksia.

No tuon ihan puhtaalla matematiikalla todistaa paskapuheeksi. Joku, joka jaksaa vääntää mukaan kitkakertoimet ym, voi laskea että paljonko sinulle jää aikaa tuossa edes ajatella sitä jarrupolkimen hipaisua. Tuolla kokemuksella, mitä väität, minä väitän että edellä ajava ei ole vetänyt mitään kunnon paniikkijarrutuksia.
Selvän peli. Asiassa ei liene enää käsiteltävää, kerta ei mielet muutu.

Katso viestini edit. Edelleen tällaisen tilanteen olen todistanut. Ei ole mitään motivaatiota kusettaa. Ja ei, tämä ei ole mikään harrastukseni. Totesin vain tämän pahimman läheltä piti -tilanteeni koskaan.

Edit: Tein tuossa pikaisesti netissä reaktioaikatestin jalallani asettaen hiiren lattialle: 0,15 ensimmäisellä.

Reaktioaika testit on ihan kivoja ite kanssa saanut niissä tod hyviä tuloksia, mutta siinä on ihan hiuksenhieno ero kun tiedät että kohta pitää reagoida :)
toisin kuin liikenteessä.

edelleenkin uskon että tää on ihan puhdas trolli eihän kukaan voi oikeasti olla noin tyhmä?

Eikös se menisi jotakuinkin "optimitilanteessa" (en nyt osaa ottaa mitään erikoista tässä huomioon) seuraavasti:
Toinen tiputtaa nopeuden 60km/h -> nopeuseroa on tällöin 60km/h ja reaktioaikasi on 0,15s + 0,1-0,2 (ainakin), koska tilanne tulee puun takaa -> Liikut siis 17m/s nopeudella aluksi (sen 0,25-0,35s), joten matkaa tulee 4,25-5,95m. Olet pitänyt turvaväliä sen auton verran eli varmaankin silmällä arvioituna 4-6m. Tulet siis aika varmasti läpi edellä ajavan autosta näin optimitilanteessakin, jossa ei ole otettu huomioon auton jarrutustehoa yms.

PS. Joo, en minä näistä mitään ymmärrä, mutta vaikuttaa mahdottomalta.

Eikös se menisi jotakuinkin "optimitilanteessa" (en nyt osaa ottaa mitään erikoista tässä huomioon) seuraavasti:
Toinen tiputtaa nopeuden 60km/h -> nopeuseroa on tällöin 60km/h ja reaktioaikasi on 0,15s + 0,1-0,2 (ainakin), koska tilanne tulee puun takaa -> Liikut siis 17m/s nopeudella aluksi (sen 0,25-0,35s), joten matkaa tulee 4,25-5,95m. Olet pitänyt turvaväliä sen auton verran eli varmaankin silmällä arvioituna 4-6m. Tulet siis aika varmasti läpi edellä ajavan autosta näin optimitilanteessakin, jossa ei ole otettu huomioon auton jarrutustehoa yms.

PS. Joo, en minä näistä mitään ymmärrä, mutta vaikuttaa mahdottomalta.
Nopeuseroa ei missään vaiheessa ole kuuttakymmentä. Edelleenkään se edellä kulkeva auto ei välittömästi kulje kuuttakymppiä.

Back
Ylös Bottom