Ärsyttävät asiat liikenteessä

Jos ajat rampilla jonkun kusipään perässä joka hiipii 50-60km/h ja jonoa on takanakin,niin miten kuvittelet että siinä vaiheessa sovitat nopeuden noin 120km/h ? Lisäksi rampit eivät ole kilometrejä pitkiä missä voi passailla mielensä mukaan..Auto kyllä kiihtyy tarvittaessa erittäinkin nopeasti,mutta jos rampin alussa on kyltti 120km/h tai 100km/h niin sillon tarvii painaa kaasua jotta voidaan liittyä turvallisesti siihen sopivaan väliin.Useasti vaan joku kusipää körryyttelee silmät kiinni rampin loppuun ja sitten herää vasta kun on liittynyt motarille..Sun asenteella oot oikeesti vielä jonain päivänä isossa kolarissa mikä on itse aiheutettu,kun et viitsinyt antaa tilaa.
henk koht jätän semmosen raon että voin kiihdyttää vähintään rajoituksen nopeuteen, pääsen sit tarvittaessa vaikka uloimmalle kaistalle puikahtamaan samantien jos se on vapaana enkä hyppää kenenkään eteen tientukoksi. 100x helpompaa liittyä kun ite ajaa nopeempaa kuin muut sillä tiellä johon halutaan liittyä.

No jos muut ärsyttää, niin kyllä joskus ottaa pattii tiet itsessäänkin. Itse ajelen Turusta Hesaan päin motaria joka päivä. Hankala selittää mitä kautta, mutta siis YIT:n talon kohdalta käännyn oikealle valoista ja sitten seuraavasta (Pääskyvuoren) liittymästä motarille. No kylläpä vituttaa joka päivä. Käännyn valoristeyksestä oikealle, ja heti seuraavasta pitää käänytä vasemmalle -> pakko ryhmittyä suoraan vasemmalle kaistalle. Mutta arvatkaas onko vastaantulevilla sama ongelma. Vihreät tulee samaan aikaan, pitkät letkat autoja kummastakin suunnasta ja jotenkin pitäisi päästä ajamaan ristiin...Jännittää jo töistä lähtiessä että miten tänään menee...

Sitten on vielä se motarin liittymä. Mulla on käännös vasemmalle ja nuolivalot sitä varten. Vastaantulevilla on ns. "vapaa oikea". Pari kertaa on meinannut auto tulla rampin alusta kylkeen kun toinen auto kuvittelee saavansa ajaa suoraan. Kun kerran omasta suunnasta tulevilla on punaiset ja kuitenkin vapaa oikea...

henk koht jätän semmosen raon että voin kiihdyttää vähintään rajoituksen nopeuteen, pääsen sit tarvittaessa vaikka uloimmalle kaistalle puikahtamaan samantien jos se on vapaana enkä hyppää kenenkään eteen tientukoksi. 100x helpompaa liittyä kun ite ajaa nopeempaa kuin muut sillä tiellä johon halutaan liittyä.

Siitähän mä tässä koitan kertoa..Mutta kun vitun selkee asia menee vääntämiseks niin täytyy sitten yrittää pidemmän kaavan kautta..Ite otan rampilla aina kun on mahdollista 10-20km/h ylinopeutta jotta liittyminen on helpompaa..:dance2:

No niin. Ja taas tänään. Motarilla ajellaan 5m "turva"välein. Satasen alueella kahdeksaakymppiä. Olin niin tyhmä että lähdin ohittamaan tätä letkaa. Tuli vähän hiki kun piti alkaa kääntymään omalle rampille ja piti päästä ohituskaistalta tämän autojonon läpi. Melkein kirjaimellisesti. Eipä se varmaan ollut yhtään sen häävimpää rampista liittyminenkään samaiselle pätkälle. Ihmettelin kyllä ettei kukaan väistänyt ohituskaistalla ajavien päälle.

Joustavuus on avainsana. Kyllä minä joskus väistän, vaikka toinen tuleekin kolmion takaa. Muuten tulisi kolari. Joo vika ei olisi minun mutta mielummin vältän kolarin. Tuomitseeko sumu tämänkin? Tässähän ihmiset "oppivat", että kolmion takaa voi tulla eteen.

Viimeksi kun olin erään kaverin kyydissä joka ajatteli samalla tavalla auto tuli 40km/h kylkeen. No onhan se tietty "ilmaista peltiä" mutta siinä kun sitten olet kk ilman autoa ja mietit että autosi arvo on laskenut koska se on kolaroitu. Lisäksi olisit voinut välttää kyseisen tilanteen pienellä jarrutusliikkeellä ja tilanteen ennakoinnilla. Samalla voi tulla myös henkilövahinkoja että on se sitten kiva kun kaverisi on kyydissä ja loukkaa itsensä pelkästään kovapäisyytesi takia kun ajattelet että "siinähän on vaan kolmio minun ei tarvitse/kannata väistää ketään". No onnea kuitenkin asenteeseesi. Itse mieluummin kuitenkin aina väistän vaikka tulisi sitä ilmaista edellämainittujen seikkojen vuoksi.

Kyllä taas kehitellään melkoisia teorioita. Totta helvetissä kuka tahansa tervejärkinen, myös minä, väistää mikäli väistöllä ehkäistään törmäys. Itse asiassa jokaisen tienkäyttäjän velvollisuus on noudattaa olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Toisin sanoen vaikka joku muu rikkoisi liikennesääntöjä, olet yhtä lailla syyllinen mikäli tahallasi annat törmäyksen tapahtua jos törmäys olisi ollut mahdollista välttää kohtuullisella toimenpiteellä.

Esitetääs asia toisin päin: Miten suhtaudutte kuljettajaan joka tarkoituksella "tavallisessa" risteyksessä jättää noudattamatta kärkikolmion osoittamaa väistämisvelvollisuutta ja järjestelmällisesti tunkee eteen? Jostain kumman syystä tuollaisissa risteyksissä kolmion takaa tulevat kuljettajat yleensä löytävät sopivan hetken ja nopeuden jolla pääsevät liittymään liikenteen sekaan, mutta mikä perkele siinä on kun sama homma ei onnistu moottoritielle/tms mentäessä? Edelleen, kärkikolmio ilmaisee väistämisvelvollisuuden, ei sen liikennemerkin selityksessä lue että "moottoritien varressa koristeena, muuten väistämisvelvollisuus risteävää liikennettä kohtaan".

Miten suhtaudutte kuljettajaan joka tarkoituksella "tavallisessa" risteyksessä jättää noudattamatta kärkikolmion osoittamaa väistämisvelvollisuutta ja järjestelmällisesti tunkee eteen? .

Ajan kiinni, heitän autoon ja käyn ampumassa sen lähimmässä pusikossa.

No ei vaan, kyllähän tuo vituttaa, sitten hauskinta ovat nämä tyypit mitkä ensin itse liikenteessä rikkovat ja suuttuvat vitusti siitä jos näyttää keskisormea tai nyrkkiä :lol2:

Ajan kiinni, heitän autoon ja käyn ampumassa sen lähimmässä pusikossa.

No ei vaan, kyllähän tuo vituttaa, sitten hauskinta ovat nämä tyypit mitkä ensin itse liikenteessä rikkovat ja suuttuvat vitusti siitä jos näyttää keskisormea tai nyrkkiä :lol2:
Kyllä mäkin suuttuisin jos mokaisin jossakin asiassa ja sitten joku tulee siitä vielä vittuilemaan.

Juuri kortin saaneet mopoilijat. Eilenkin olisin helposti saanut ajattua yhden päälle kun veti parkkipaikalta suoraan eteen. Onneksi älysin siitä sen epävarmasta ajotyylistä ettei toi tenhu nää kuitenkaa tällästä pakettiautoa niin hidastin vauhtia huomattavasti ja sieltähän se veti eteen. Vaikka torvea painoin niin ei silti pää kääntynyt piiruakaan. Eikä jumalauta pää käänny suurimmalla osalta muutenkaan edes risteykseen tultaessa.

Olin kyllä itekkin aika kohlo 15 kesäsenä mopon kanssa, mutta silti älysin kattoa tuleeko oikeasta tai vasemmalta. Tiesin jopa mitä STOP-merkki tarkoittaa.

Ärsyttää se, kun sateella autoilijat ei voi antaa tietä jalankulkijalle. Koska on niin kiire pois sateesta! Älkää huoliko, ei siellä autossa kastu, eikä kukaan roiski lätäköistä vesiä päällenne.

Juuri kortin saaneet mopoilijat. Eilenkin olisin helposti saanut ajattua yhden päälle kun veti parkkipaikalta suoraan eteen. Onneksi älysin siitä sen epävarmasta ajotyylistä ettei toi tenhu nää kuitenkaa tällästä pakettiautoa niin hidastin vauhtia huomattavasti ja sieltähän se veti eteen. Vaikka torvea painoin niin ei silti pää kääntynyt piiruakaan. Eikä jumalauta pää käänny suurimmalla osalta muutenkaan edes risteykseen tultaessa.

Olin kyllä itekkin aika kohlo 15 kesäsenä mopon kanssa, mutta silti älysin kattoa tuleeko oikeasta tai vasemmalta. Tiesin jopa mitä STOP-merkki tarkoittaa.

Totta.

Olisi jo monelta mopoilijalta henki pois, jos ei itse tiedostaisi sitä että ne saattavat tehdä ihan mitä tahansa siellä liikenteessä.
Torvea käyttämälläkin saa korkeintaan keskisormea takaisin päin.

Pitsku -> Lassila mennentullen ja Vihdintien risteys. Oikeanpuolimmainen kaista on bussikaista, mutta eihän sille mitään voi kun aina löytyy niitä joilla on ihan perkeleenmoinen kiire (eli eivät viitsi odottaa kaistallaan jonossa) ja pitää sitten ottaa se bussikaista. Risteyksen jälkeen sitten tungetaan väkisin bussipysäkiltä tielle. Toissapäivänäkin edellä ajava joutui jarruttamaan tiukasti kun joku janari puski sieltä pysäkiltä eteen. Itse joustan kyllä liikenteessä, mutta noille en ole ikinä antanut tietä enkä jatkossakaan tule niin tekemään. Sinänsä "oikaiseminen" on ymmärrettävää, että noissamelko lyhyissä valoissa voi säästää viitisenkin minuuttia aikaa mutta jos kaikki ajattelisi noin, ei bussikaistasta olisi mitään hyötyä ja bussitkin odottelisivat siinä jonossa. Ja tämä toistuu joka päivä. Ymmärrettävää ei sitten tarkoita tässäkään tapauksessa samaa kuin hyväksyttävää[I.

Onneksi jatkossa tulee taas tehtyä duunimatkat fillarilla. Harvoin menee hermot liikenteessä, valoissa ja ruuhkissakin voin kyllä istua mutta tollanen "minä ennen muita"-asenne pistää kyllä kiehumaan.

Tosiaan toi suomalainen tapa ajaa motarilla tai vaikka ihan vaan maantielläkin alinopeutta, eikä maantien tapauksessa olla yhtään valmiita joustamaan ohittamisen helpottamiseks.
Sadehan laskee vielä vähintään kympin pois jo liian alhaisesta nopeudesta...

Tänään aamulla taas joku yritti Tuusulan motarille liityttäessä tapattaa muutaman perässä ajavan - körötteli ilmeisesti vuokrapakulla mittarin mukaan juhlalliset vajaa 60kmh satasen rajoituksen tielle. Voi stana, kyllä siinä hankaluuksia tuli motarilla ajaville ja liittyville. :curs: Kyllä se prkleen melkein pakkatuore HDI Citikka noinkin pitkässä rampissa tyhjänä varmasti kerää enemmän vauhtia. Joku salibandymies siellä ilmeisesti oli tyttiksen kanssa menossa muuttokuormaa hakemaan.

Pitsku -> Lassila mennentullen ja Vihdintien risteys. Oikeanpuolimmainen kaista on bussikaista, mutta eihän sille mitään voi kun aina löytyy niitä joilla on ihan perkeleenmoinen kiire (eli eivät viitsi odottaa kaistallaan jonossa) ja pitää sitten ottaa se bussikaista. Risteyksen jälkeen sitten tungetaan väkisin bussipysäkiltä tielle. Toissapäivänäkin edellä ajava joutui jarruttamaan tiukasti kun joku janari puski sieltä pysäkiltä eteen. Itse joustan kyllä liikenteessä, mutta noille en ole ikinä antanut tietä enkä jatkossakaan tule niin tekemään. Sinänsä "oikaiseminen" on ymmärrettävää, että noissamelko lyhyissä valoissa voi säästää viitisenkin minuuttia aikaa mutta jos kaikki ajattelisi noin, ei bussikaistasta olisi mitään hyötyä ja bussitkin odottelisivat siinä jonossa. Ja tämä toistuu joka päivä. Ymmärrettävää ei sitten tarkoita tässäkään tapauksessa samaa kuin hyväksyttävää[I.

Tiedän tän paikan! Töräytin melkein edellämenevän perään kun joku urpo käy ihan oma-aloitteisesti antamaan tilaa bussikaistalta eteen tunkeville.

En ole lukenut pahemmin ketjua, mutta jos täältä löytyy niitä ihmisiä, jotka eivät motarilla anna tilaa kiihdytyskaistalta tulevalle, niin mun puolesta käsi ylös, olette virallisesti kusipäitä kaikki. Toivottavasti joskus joku rekka vetää teidän kiesit rusinaksi kun ette anna tietä. Vain homot jättää antamatta tietä motarilla. Ja toi velvollisuusläppä on naurettava. Ei kellään toki ole velvollisuutta pitää ovea auki lastenvaunuilla kulkevalle naiselle, mutta vain kusipäät jättää auttamatta. Sama homma motarilla, pysykää vittu himassa, kortti teiltä pitäisi viedä.

Miken kannattaisi opetella ajamaan tai pysyä itse himassa, mikäli et onnistu liittymään liikennevirtaan ilman että muut antaa tietä. Mitäpä jos oikeaa kaistaa ajava ei jostain syystä pysty vaihtamaan kaistaa ja kiihdytyskaistalla ajava olettaa, että kyllä ne väistää? Tilanne on melko vaarallinen.

Itselle sattui tähän liittyvä tapaus tampereen tiellä. Autoja tasan 3 koko näkyvällä tien pätkällä, minä vasemmalla 120km/h vakkari päällä, oikealla nainen 100km/h ja rampilta tulee tämä kolmas, henkilöauto sekin. No akka päättää olla "kohtelias" ja antaa tietä rampilta tulevalle autolle ja tietenkin ilman vilkkua! Oli muuten erittäin lähellä ettei rytissyt! Ja tämä saatanan keski-ikäinen lehmä pui vielä nyrkkiä, kun erehdyin soittamaan torvea!

Mun mielestä tuosta kaistan vaihtamisesta voisi jopa sakottaa.

Miken kannattaisi opetella ajamaan tai pysyä itse himassa, mikäli et onnistu liittymään liikennevirtaan ilman että muut antaa tietä. Mitäpä jos oikeaa kaistaa ajava ei jostain syystä pysty vaihtamaan kaistaa ja kiihdytyskaistalla ajava olettaa, että kyllä ne väistää? Tilanne on melko vaarallinen.

Itselle sattui tähän liittyvä tapaus tampereen tiellä. Autoja tasan 3 koko näkyvällä tien pätkällä, minä vasemmalla 120km/h vakkari päällä, oikealla nainen 100km/h ja rampilta tulee tämä kolmas, henkilöauto sekin. No akka päättää olla "kohtelias" ja antaa tietä rampilta tulevalle autolle ja tietenkin ilman vilkkua! Oli muuten erittäin lähellä ettei rytissyt! Ja tämä saatanan keski-ikäinen lehmä pui vielä nyrkkiä, kun erehdyin soittamaan torvea!

Mun mielestä tuosta kaistan vaihtamisesta voisi jopa sakottaa.

Kaikissa kolmessa vikaa, vaikea sanoa kuka teki suurimman virheen. PS. lehmillä on sorkat ;)

Kaikissa kolmessa vikaa, vaikea sanoa kuka teki suurimman virheen. PS. lehmillä on sorkat ;)

Voiko liikenteen vaarantamista verrata tööttäämiseen? Ja tuo rampilta tullut hemmo oli täysin syytön, ei ollut lähelläkään kun akka vaihtoi kaistaa peiliin katsomatta.

Oliko ramppia ajavan autoilijan mahdollinen rike kyseiselle tielle liittymisaikomus vai mikä? ;)
E: oma rikkeeni on hitaus.

Kaikissa kolmessa vikaa, vaikea sanoa kuka teki suurimman virheen.

Miksei motarin ohituskaistalla saa ajaa tasaiasta 120km/h? :confused: Entä miksei rampilta saisi liittyä motarille? :confused: Mun laskujen mukaan tuossa ei kukaan muu tehnyt väärin kuin se ämmä.

edit: kato, 3x samat mielipiteet. Pakko olla oikeassa.

Totta.

Olisi jo monelta mopoilijalta henki pois, jos ei itse tiedostaisi sitä että ne saattavat tehdä ihan mitä tahansa siellä liikenteessä.
Torvea käyttämälläkin saa korkeintaan keskisormea takaisin päin.

Ens kerralla siis vaan tylysti päälle :P

Back
Ylös Bottom