Ärsyttävät asiat liikenteessä

Ei niistä saada yhtään mitään hyötyä sen takia, koska lainsäädäntö EU:ssa estää niiden säätämisen siten, että ne näyttäis oikein sumussa. Sumuvalot pitää lain mukaan säätää niin alas, että ne valaisee vain sen lähimaaston siitä auton edestä, eikä niillä todellakaan ole mitään virkaa normaaleissa ajonopeuksissa. Valot kyllä toimis hienosti jos ne sais säätää näyttämään kauemmas.
Sumarit on tarkoitettu käytettäväksi silloin, kun lyhyetkin valot paistaa omiin silmiin. Eli toisin sanoen aivan törkeässä lumisateessa tai sumussa. Semmoisessa kelissä ei juuri yli 50km/h pysty näkyvyyden puolesta ajamaan, joten silloin sumuvalojen kantomatka OIKEIN sunnattuna on riittävä. Sumuvaloja ei siis missään vaiheessa ole tarkoitettu käytettäväksi lisälyhkäisinä, tai normaaleissa maantienopeuksissa.

Nyt ketuttaa nuo parkkipaikkojen tuntumaan istutetut puut ja pensaat.

Joutessani purin noita konehuoneen muoveja mm. lämmmityslaitteen ilmanoton ymräristöstä ja tuo autohan on kuin joku perkeleen komposti. Yhdessäkin kohtaa sellainen 1cm liejua, varmaankin vuosien aikana maatunut vähän lehtiä sekä sotkeentunut kaikenlaiseen sontaan. Eipä se auta kuin alkaa puhdistelemaan noita, ikävää kun sisään alkaa tulla vettä...

Mä en ymmärrä tota sumuvaloista vouhotusta. Itse en niitä päällä pidä, mutta eihän ne mitkään valonheittimet sentään ole. Tulee vähän sellanen tunne ku näitä postauksia lukee, että porukka joka valittaa sumareista, niin tuijottaa autojen valoja ja miettii et miksi tuokin pitää noita päällä jne jne.. Jos niitä ei tuijota niin vitut ne mitään häikäise sen enempää ku normaalit lähivalot.

Mä en ymmärrä tota sumuvaloista vouhotusta. Itse en niitä päällä pidä, mutta eihän ne mitkään valonheittimet sentään ole. Tulee vähän sellanen tunne ku näitä postauksia lukee, että porukka joka valittaa sumareista, niin tuijottaa autojen valoja ja miettii et miksi tuokin pitää noita päällä jne jne.. Jos niitä ei tuijota niin vitut ne mitään häikäise sen enempää ku normaalit lähivalot.
Ei niitä saa pitää päällä ilman syytä sen enempää kuin ajaa punaisia päinkään tai ajaa ylinopeutta. Eikö siinä ole tarpeeksi syytä?

Ei niitä saa pitää päällä ilman syytä sen enempää kuin ajaa punaisia päinkään tai ajaa ylinopeutta. Eikö siinä ole tarpeeksi syytä?

Enhän mä sanonut että niitä saisi pitää päällä. Ihmettelin vaan sitä, miksi niitä toisten valoja pitää tuijottaa..kai ne silloin häikäsee :rolleyes:

No ehkä ne niiden amiksien mielestä ovat tosi cool :D

Vähän sama asia taitaa, kun vastaantuleva auto alkaa ihan perkeleen kaukaa vilkuttaa valoja että vaihtaa pitkiltä lyhyille. Ne valot eivät välttämättä häikäisis vielä pitkiin aikoihin, mutta kun niitä tuijotetaan ja kytätään et koska se vaihtaa..

Pitkien valojen käyttö motarilla. Nehän eivät häikäse vastaantulevaa jos moottoritie kulkee suoraan tai jos se kääntyy sisäänpäin. Mutta jos moottoritie viettää ulospäin niin silloin ne häikäsee ja on suotavaa vaihtaa lyhyille kun autoja tulee vastaan. Tästä näkee montaa eri tapaa miten ihmiset käyttää pitkiä motarilla. Toiset kytkevät ne pois päältä aina kun auto tulee vastaan, toiset eivät koskaan, harvemmin näkee sitä ns oikeaoppista että vain siinä tapauksessa lyhyet päälle jos ne häikäsee vastaantulijaa oikeasti, eli ulospäin "kääntyvä"/viettävä.

Jawhead: Ihan samahan se on mihin se tie "viettää" jos sillä tarkoitetaan kaltevuutta. Ilmeisesti tarkoitat sanoa että sisäkaartessa ajavan valot häikäisevät ulkokaarteessa ajavaa?:rolleyes:

Jawhead: Ihan samahan se on mihin se tie "viettää" jos sillä tarkoitetaan kaltevuutta. Ilmeisesti tarkoitat sanoa että sisäkaartessa ajavan valot häikäisevät ulkokaarteessa ajavaa?:rolleyes:
Niinhän mä juuri kirjoitin.

no mikäs niistä sumareista nyt niin vitun typerän näköset tekee?
No ei kai ne sumarit itsessään typerän näköisiä olekaan kuten ei myöskään lippalakki, kunhan se ei ole takaraivolla lippa ylöspäin (sillai miten perusammarit niitä pitävät). Kyllä minulle vaan aina, kun näen auton ajavan sumarit päällä (siis jos ei ole sumua tai kovaa vesisadetta), tulee mieleen sellainen perus bensalenkkari harvoine viiksineen ja lippalakki takaraivolle aseteltuna. Kai se on tuo mielleyhtymä mikä tekee niistä typerän näköiset. Ja onhan se hölmöä kun luulee, että auto on coolin näköinen kun siinä palaa lamput puskurissa.

Niinhän mä juuri kirjoitin.
Etkä kirjoittanut.:D Puhuit sisään päin ja ulos päin kääntyvistä (ja niistä viettävistä), mikä taas ilmaisee juuri päin vastaista kuin käytetymmät käsitteet sisäkaarre (joka siis kääntyy "ulos päin") ja ulkokaarre (joka kääntyy "sisään päin"). Mutta joo, asia oli sama, eri tavalla ilmaistuna kuulosti vaan sekavalta.:rolleyes:

Mä kyllä käytän pitkiä motarilla juuri kuten jawhead kirjoitti. Mut ei mua siltikään häiritse vastaantulevien valot vaikka ne pitkillä ajaisivatkin.

Mä kyllä käytän pitkiä motarilla juuri kuten jawhead kirjoitti. Mut ei mua siltikään häiritse vastaantulevien valot vaikka ne pitkillä ajaisivatkin.
Erittäin samaa mieltä - tuijottakoot kaikki kotipoliisit vaihteeksi sinne pengereen puolelle hirvien varalle, eikä suoraan vastaantulevien valoihin.

Jostain syystä poliisit ajelee aina lisävalot/sumarit päällä. Jännä juttu jos kehtaavat sakkoja kirjoitella. Vaikka sama tuo, tunkeehan ne välillä kolmion takaakin eteen. Tai vaikkapa pyörätieltä.

Jostain syystä poliisit ajelee aina lisävalot/sumarit päällä. Jännä juttu jos kehtaavat sakkoja kirjoitella. Vaikka sama tuo, tunkeehan ne välillä kolmion takaakin eteen. Tai vaikkapa pyörätieltä.
Ja ajavat pysäytysviivan yli, mutta huomauttelevat muille, että "ei sitä ole siihen turhaan maalattu."

En mä kyllä ole nähnyt poliiseja sumarit päällä ajelevan.
Ja mitä tulee motarilla pitkillä ajeleviin, niin kyllä minäkin ajan pitkät päällä mutta kun vastaan tulee auto niin vaihdan lyhyille. Ei vaadi minulta suuria ponnistuksia ja kyllä ne pitkät vai häikäisevät vaikkei niihin katsoisikaan. Pimeässä kun kirkas valo häikäisee, koska silmät ovat tottuneet siihen pimeään. Kokeilkaa vaikka aamulla herättyänne laittaa valot päälle. Häikäiseekö vaikka ette katsoisikaan suoraan hehkulamppuun?

Back
Ylös Bottom