ÄO testi (uusi?)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SSS
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Älykkyysosamäärätesti

En tiedä onko jo ollut kyseistä topiccia, mutta onhan testejä erilaisia. Eli siis olis hauska nähdä millaisia tuloksia Pakkiksen väki saa Tieteen Kuvalehden älykkyysosamäärätestistä.

Kannattaa kuitenkin varata testiin aikaan, sillä kysymyksiä on ihan hyvä määrä.

Voin aloittaa laittamalla oman tulokseni, joka oli 120.

130 Huipputasoa
120 Erittäin hyvä
110 Hieman tavallista korkeampi
90 Keskimääräinen
80 Hieman keskimääräistä alempi

http://tieku.fi/testit/testaa-aosi <-- Testiin pääsee kun klikkaa sitä pientä ikonia jossa on aivojen kuva.

Eikä sitten huijata! ;)

123 tuli. Muistiosio tuntui melko ylivoimaiselta siinä vaiheessa, kun piti alkaa päinvastaisessa järjestyksessä kirjoittamaan annettuja lukuja.

Kokonaispistemäärä: 131
Kielellisten osioiden pistemäärä: 137.1
Suoritusosioiden pistemäärä: 121.3

Osiot jaettuna:
Kuviopäättelytehtävät: 17
Sanastotehtävät: 19
Muistitehtävät: 14
Sanojen keskinäisiä suhteita koskevat tehtävät: 19
Matemaattiset tehtävät: 17

Aikaa meni n. 20min.

Mä tein joskus vuosia sitten just Tieteen Kuvalehden jonkun äo-testin ja kun sain tulokseksi 140, ajattelin että oon varmaan tosi älykäs. Sitten tein huvin vuoksi pari viikkoa myöhemmin uudestaan saman testin ja en saanut enää kuin jotain 110. :D Meni silloin usko testeihin. Ja itseenikin...

edit. Oliskohan ollut just toi Raskolnikovin linkkaama testi

Mä oon sen mensan sivujen testin mukaan älykkäämpi kuin 98% väestöstä. Ja lukiossa meni lyhyt matikka säälistä läpi. Että silleen. Tosi luotettavia on testit varmasti.

Tulos: 133

Kuvaosio 14/20
Sanasto 20/20
Muisti 15/20
Sanasuhteet 20/20
Matemaattiset 18/20

Puolustaudun sillä että mulla on flunssa. Se ilmeisesti rokotti tota kuvaosiota. Muisti mulla on muihin alueisiin nähden heikko, se oli tiedossa muutenkin. Matemaattisesta puolesta yllätyin että jotain siinäkin mokasin.

Viimeksi muokattu:
Mä oon sen mensan sivujen testin mukaan älykkäämpi kuin 98% väestöstä. Ja lukiossa meni lyhyt matikka säälistä läpi. Että silleen. Tosi luotettavia on testit varmasti.

Eikös sen pitäisi luoda uskoa niihin testeihin että ne ei korreloi täysin esim. matematiikassa menestymisen kanssa?

Eikös sen pitäisi luoda uskoa niihin testeihin että ne ei korreloi täysin esim. matematiikassa menestymisen kanssa?

Meinasin sitä, että jos mä todella oisin niin älykäs niin kai mä jotain matikastakin tajuaisin. Lyhyessä matikassa nyt jotenkin pystyi pysymään juonessa mukana, mutta pitkästä ei ois tullut yhtään mitään.

Miten se nyt menikään; netissä 90% tienaa enemmän kuin mitä verottaja kertoisi, 90% on älykkäämpiä kuin 95% väestöstä, 90% vääristelee kirjoittamaansa ja 10 % ei osaa käyttää tietokonetta.

ps. sain 68.

Meinasin sitä, että jos mä todella oisin niin älykäs niin kai mä jotain matikastakin tajuaisin. Lyhyessä matikassa nyt jotenkin pystyi pysymään juonessa mukana, mutta pitkästä ei ois tullut yhtään mitään.

Älykkyyttä on kuitenkin monenlaista ja mä en osaa sanoa johtuiko sun matematiikan ymmärtämättömyys siitä että sulla ei ole siihen tarvittavaa älykkyyttä, motivaation puutteesta vai opetuksen heikkoudesta.

Tää menee nyt helposti keskusteluksi älykkyyden määritelmästä ja sitä mä en kyllä jaksa ruveta käymään.
Mutta ollakseni näinkin älykäs, mä aina välillä ihmettelen sitä kuinka tyhmä mä voin olla.

141 (eli oikeastaan siis älykkäämpi kuin koko testi, johon ei paljoa vaadita).

Nää nettitestit on täyttä paskaa, etenkin toi tieteen kuvalehden testi. Testitulosten keskiarvon pitäisi olla oikeasti 100, mutta tuossa tieteen kuvalehden testissä se on varmaan jotain 110-125. Tuo Mensankin nettitesti on tehty niin, että saataisiin mahdollisimman moni vakuuttuneeksi "lahjakkuudestaan" ja menemään Mensan oikeaan testiin (joka kertookin sitten sen todellisen tason). Tästä kielii mm. se, että testistä ei voi saada tulokseksi alle 120, ja siinä selkeästi sanotaan, ettei testin tulosta voi pitää luotettavana todisteena älykkyydestään.

Muistiosionkin tulos paranee hetkessä kun jaksottaa lukuja päässään; esim. 844=kahdeksan sataa neljäkymmentäneljä, eikä kahdeksan, neljä, neljä. Tosin älykkyyttähän tämänkin tajuaminen vaatisi, mutta jos testin tulos paranee tämän (luetun tiedon) ansiosta välittömästi esimerkiksi viidellä, niin voidaanko testiä pitää enää luotettavana, sillä eihän älykkyys voi nousta noinkin reippaasti lukemalla vain pari hassua lausetta?

Eli jos siis haluaa luotettavia todisteita älykkyydestään, niin kannattaa hankkiutua Mensan oikeaan kirjalliseen testiin.

Koska joku (idiootti) tulee kohta taas kertomaan että:
"höhöhö, ei nää mitää mittaa, näistähän saa kaikki yli 120, kato ny, ei kukaan oo kirjottanu saaneensa vaikka 80"

Voin valmiiksi kertoa kaikille että se johtuu ihan inhimillisistä tekijöistä, kuten siitä että se alle 100 saava porukka ei halua edes anonyymisti sitä myöntää. Valtaosa siitä porukasta ei myöskään jaksa tehdä testiä loppuun vaan luovuttaa siinä vaiheessa kun testi alkaa tuntua vaikealta ja turvautuu vanhoihin tuttuihin:
- Mutta eihän nää testit oikeesti mitään mittaa
- Mutta entä se tunneäly
- Ihmiset on ihan yhtä arvokkaita vaikka ne ei oliskaan niin älykkäitä, siksi mä en ikinä tee tämmösiä

IQ testeissä iso ongelma on se, että ne pystyvät mittaamaan tarkasti vain hyvin suppeaa aluetta (esim 95-110).

Täältä löytyy ihan kivasti sitten tommoisia oikeasti vaikeita IQ testejä jos jollain riittää kiinnostusta. Joskus itse tykkäsin tehdä noita. Nykyiselläänkin se varmaan ois kiva harrastus, mutta ei meinaa riittää aika tai innostus.

Tässä toinen mesta mistä noita vois katella.

Viimeksi muokattu:
Yleisesti tiedetty tosiasiahan on että 98% foorumien kirjoittajista on testien mukaan (ja muutenkin) älykkäämpiä kuin 98% väestöstä.
Tai sit testeissä on jotain vikaa...

EDIT: Koittakaapa tehdä ne testit niin että saa mahdollisimman alhaisen pistemäärän. Vähän vaihtelua.

116 pistettä :rolleyes: Faktahan on se että olen oikeasti tavallista pälliäistä helvetisti hitaampi. Sitä paitsi millä perusteella noita kuvatehtäviä pitäis pystyä ratkomaan? Eihän noissa ole mitään tolkkua. Tulkinnan varaisia tehtäviä :rolleyes:

Vaikka älykkyysosamäärällä on aika vahva korrelaatio matemaattiseen lahjakkuuteen, ei se ole kuitenkaan täysin yksiselitteinen. Omalla asennoitumisella/kiinnostuksella/matemaattisella itsevarmuudella on huomattava merkitys matikassa pärjäämiseen, lisäksi etenkin työmuistin merkitys on myös huomattava (siksi se onkin liitetty joihinkin älykkyystesteihin mukaan). Niin ja toki tietysti se, että lukio nyt on tasan panostuksesta kiinni, keskiarvolla ja ylppärikirjoituksilla voi pyyhkiä arsea.

132

Ainoa mikä yllätti oli toi että mun muisti-, ja matemaattiset tehtävät tällä kertaa jopa ylitti kuva-osion pistemäärän (mikä on aina ollu mulla kovin). Sanastosta ja sanasuhteista tulikin sitten täydet mikä olikin oletettavaa.

Numerojuttujen kehittymistä väittäisin työni mukana tulleeksi jutuksi. Käsittelen päivittäin erilaisia koodeja ja pitkiäkin numerosarjoja ja usein ne on muistettava ulkoa ja kuultava kerralla oikein. Varmasti vaikuttanut asiaan.

Sitä paitsi millä perusteella noita kuvatehtäviä pitäis pystyä ratkomaan? Eihän noissa ole mitään tolkkua. Tulkinnan varaisia tehtäviä :rolleyes:

On niissä tolkkua :D Tai muuten en olisi voinut saada lähes täysiä pisteitä ;)

Tuo Mensankin nettitesti on tehty niin, että saataisiin mahdollisimman moni vakuuttuneeksi "lahjakkuudestaan" ja menemään Mensan oikeaan testiin (joka kertookin sitten sen todellisen tason). Tästä kielii mm. se, että testistä ei voi saada tulokseksi alle 120, ja siinä selkeästi sanotaan, ettei testin tulosta voi pitää luotettavana todisteena älykkyydestään.

Mun kaveri sai virallisesta Mensan testistä 181 (joskus vuosia sitten). Oma epävirallinen 150 (vieläkin useampia vuosia sitten koulussa tehty) tuntuu siihen verrattuna aika pieneltä lukemalta.

Jonkinlaista viisautta tässä on vanhetessa (ehkä) karttunut, mutta älykkyyden määrä tuntuu vain vähentyneen. Eipä kumminkaan viitsi testata sen enempää, sillä mukavampaahan sitä on elää illuusiossa... :nolo:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom