Älä sano näin

Mie ja sie ja kaikki oudot murteet, jossa sanoihin laitetaan liikaa kirjaimii, pittää, tullee, mennee jne. Eilen jouduin kuuntelemaan tota ihan liikaa. Antaa tosi juntin kuva puhujast.

Paraskin puhuja... Ei se sinunkaan puheesi ainakaan kirjoitustapasi perusteella ole lähelläkään yleiskieltä. ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mie ja sie ja kaikki oudot murteet, jossa sanoihin laitetaan liikaa kirjaimii, pittää, tullee, mennee jne. Eilen jouduin kuuntelemaan tota ihan liikaa. Antaa tosi juntin kuva puhujast.
Kaikki murteet jois pätkitään sanoi ja etenkin kun kirjoitetaan viel samal taval. Se jos mikä antaa juntin kuvan kirjoittajasta.

Tietysti ja en mäkään kirjakielt puhu mut toi pohjoisen murre kuulostaa musta vaan tosi juntilt verrattuna vaik stadin slangiin. Se oli mun pointti.

Jos edes "stadi slangia" kuulisi täällä joskus. Tarkoitan sellaista aitoa old school slangia. Tää nykyinen hipsteri "slangi" on iha paskaa vrt. Sawon murteeseen. Ja jos joku vituttaa on sukuniemen genetiivi ja sen jälkeen etunimi.

"Oltiin Ollilan Jorman kanssa nesteellä" please kill me now.

Mun mielest kans ruotsalaiset kuulostaa iha junteilt ku ne ei puhu suomee. Sit jotku norjalaiset ne vast pahoi onki, ihme mongerrust, ei kai sitä ny kukaa sivistyny ihmine ymmärrä.

Tietysti ja en mäkään kirjakielt puhu mut toi pohjoisen murre kuulostaa musta vaan tosi juntilt verrattuna vaik stadin slangiin. Se oli mun pointti.

Lappilaiset pitäs tapaa - puhtaasti puheen perusteella. Sit vois rauhas ownaa stadin ja hörppii lattee Kalliossa keskustellen suvaitsevaisuudesta ja siitä, kuinka junttei muut on.

Ps. Paneeko tossa Eventan profiilissa joku ankka toista takaapäin? Ei helevetti :D

"Myö ei olla mittää maalaissii, myö ollaa vasite kaupunkilaissii!!"
-aito helsinkiläinen

Tollasen "puhutun tekstin" lukeminen on oikeasti todella raskasta. Miksi joidenkin on pakko kirjoittaa noin? Ei mitään kirjakieltä tarvitse kirjoittaa, mutta voisi sanat edes olla oikean mittaisia.

Ja kun murteista oli puhe, niin en tiedä mistä johtuu, mutta pohojammaan murre kuulostaa mun korvaan ihan sairaan hienolta. En ole ikinä asunut siellä päinkään, mutta pohjalaista verta munkin suonissa virtaa parin sukupolven takaa. Ehkä se johtuu siitä. Työkaveri on pohjanmaalta ja sitä on aina mukava kuunnella. Tosin se huono puoli siinä on, että siihen alkaa turtua.

Hehe, tuollainen pääkaupunkiseudun puhetyyli yhdistettynä edellä esitettyihin mielipiteisiin taas kuulostaa aika kusipäiseltä. Näitä voi väännellä ihan miten päin haluaa :)

EriNlainen. Tuohon paskaan on tullut nyt törmättyä useamman kerran viime päivien aikana.

Huomaako tuon puheessa? Jos kirjoitetun kielen parissa jatketaan, en ihan heti pääse kärryille, mistä vitusta suomen kieleen on tullut sanapari nimen omaan...mitä se on tarkoittavinaan? Omaat nimen? WOW! :wtf:

Jäädä tuleen makaamaan. Haastava. Kohtuullinen, kun tarkoitetaan kohtalainen. Biljoona (nyt jo YLEn nettisivuilla käytössä ja muillakin kanavilla käännöstekstissä), kun tarkoitetaan miljardia.

SAAT sanoa yleisen vessan, vaikkapa kapakan kusirännillä toiselle että "kiva kusta, kun ei kirvele" ja tullessasi kapakan tai laivan röökaamistilaan, että "täällä ei tarvitse itse polttaakaan". Nämä latteudet ovat jo niin kuluneita, että niiden toistaminen on jo hymyilyttävää komediaa. Ne elävät tavallaan jo omaa elämäänsä vähän kuin käyttäytymissääntönä.

LISÄYS: itse en tule koskaan omaamaan enkä olemaan mitään omaava. Olen immuuni ko. verbille, jota lukioni äikän maikka jo kielsi käyttämästä.

Jäädä tuleen makaamaan..

Tästähän on olemassa se huonommin kirjallisuutta tuntevien versiokin ko. sanonnasta: "Jäädä tuuleen makaamaan."

- - - Updated - - -

Yritysten välisessä markkinoinnissa suosioon noussut proaktiivinen. Tarttunut myös muuhun maailmaankin valitettavasti.

Jos tuo sana korvaa sanan voimaannuttaminen (enpowerment) tai tahtotila , suosio sallittaneen...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom