Älä sano näin

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitä mä kuulin eilen kanava surffatessani? Janne kataja (eiks se oo se?) talentissa huus "kreisibailaa viel jatkossakin!!!!". Siis ei jumalauta jos tost tulee joku hevonvitun hokema taas niin vois vaihtaa hiippakuntaa -.-
Oletpa onnekas, jos et ole vielä törmännyt termiin kreisibailata! Se on jo melko kulunut, mutta ei poista sen ärsyttävyyttä.

Olen hyvin pahoillani. Puhun tästä päivästä lähtien vain kirjakieltä.
Ketä v*ttu nyt pelkkää kirjakieltä haluaa puhua?

Televisiosta kun katsoo noita keskusteluohjelmia niin joitain kliseisiä tapoja kiertää kysymyksiä
- Ennemminkin minusta pitäisi puhua...
- Näkisin asian enneminkin niin että...
- Nyt pitäisi katsoa tätä kokonaisuutta...

Kirjakieltä ei kukaan oleta sinun puhuvan, mutta KETÄ sanon käyttö täydellisen väärin on vain sellainen asia mikä saa aikaan päänsäryn itse kullakin.
Ketä-sanan käyttö väärissä paikoissa on joissakin murteissa täydellisen oikein eikä häiritse siellä ketään. Mä olen kotoisin sellaiselta murrealueelta ja olen joutunut vieroittautumaan siitä sanasta, koska täällä sitä taas ihmetellään missä nyt asun.

Ketä-sanan käyttö väärissä paikoissa on joissakin murteissa täydellisen oikein eikä häiritse siellä ketään. Mä olen kotoisin sellaiselta murrealueelta ja olen joutunut vieroittautumaan siitä sanasta, koska täällä sitä taas ihmetellään missä nyt asun.

Ymmärrän kyllä. Joka murteessa ihmiset saa keskenään puhua ihan mitä sattuu tietenkin. Internetissä ei murteella kirjoittelu tietysti ole millään tavalla toivottavaa.

Ymmärrän kyllä. Joka murteessa ihmiset saa keskenään puhua ihan mitä sattuu tietenkin. Internetissä ei murteella kirjoittelu tietysti ole millään tavalla toivottavaa.
Siinä on vain se ongelma että jos olet tottunut käyttämään jotain sanaa tietyssä paikassa, et välttämättä edes tiedä sen olevan väärin. Minäkään en aikoinani tiennyt. Se oli mulle ihan luonnollinen tapa puhua.

Ekkai nää oo tosissas? :D Pitäiskö siis muusuomalaisille puhua ja kirjottaa kirjakieltä? Murteet on rikkaus ja niitä saa ja pitää käyttää. Muu on teeskentelyä.

Ei tietenkään pieni "viäntäminen haittoo". Mutta osa murteista on sellaisia, että vaikka ne puhuessa sujuvasti meneekin niin jos niitä rupeaa yksi yhteen- tekstimuodossa vääntämään niin jää kyllä muutaman rivin tekstikin sellaista mössöä lukematta.

Kai maar sitä sit täytty olla visuste hiljaksi ni ei kettä hermostu.

Manjaana-sana ärsyttää väärin käytettynä, usein ei tajua mihin sillä oikein yritetään viitata. Ei ainakaan mihinkään espanjan merkitykseen.

Siinä on vain se ongelma että jos olet tottunut käyttämään jotain sanaa tietyssä paikassa, et välttämättä edes tiedä sen olevan väärin. Minäkään en aikoinani tiennyt. Se oli mulle ihan luonnollinen tapa puhua.
Juuri näin. Murteeni on mitä on, enkä edes tiennyt tuon olevan väärin.

Kaikki nämä youtubejonnepätkistä vedetyt sitaatit (Justimusfilms "santeri" jne. Viddumaget ja kaikki muut vitunärsyttävätjeifnjjnfsdjb:@@@)
Hyi.

Ja sitten joku "äitisana" - Kartsalle :DDD

Jos nyt oikein lähdetään hiuksia halkomaan niin paras muoto olisi "ken". Kuka-pronomin muut taivutusmuodothan alkavat ke-, mistähän tuo kuka edes on tempastu alunperin?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom