Deleted member 96894
Nimenomaan tässä tuo kampanja epäonnistuu minun mielestäni surkeasti. Ymmärrän, että kampanjan tavoitteena on tuoda anoreksiaa framille ja herätellä huomaamaan nuoriin naisiin (ja miehiin) vaikuttavia ulkonäköpaineita jotka anoreksiaa laukaisevat, ja kritisoida höperöitä näännytysihmedieettejä, mutta siinähän tuo ei kvbin hyvin onnistu. Esimerkiksi tässä ketjussa valtaosa viesteistä koskee sairaalloisen ylipainoisia ihmisiä, pullukoita, pitsansyöntiä ja elintasosairauksia. Tuo "älä laihduta" nyt minusta ei ole kovin onnistunut tunnuslause, koska se herättää ihan toisenlaisia mielleyhtymiä, kuin alkuperäinen tarkoitus on. Mun mielestä se jopa kääntyy itseään vastaan, koska se nimenomaan tunneperäistää ja demonisoi painonhallintaa. Anoreksiaan liittyy usein pakko-oireinen liikuntakin kalorien tappamiseksi, miksi ei samantien ottaa ihan yhtä harhaanjohtavaa Älä lenkkeile -teemaa? Jos halutaan kritisoida kauneusihanteiden aiheuttamia ulkonäköpaineita, sen kärkiviestin pitäisi saada ajattelemaan niitä, ilman että ensin pitää tutustua kampanjan tausta-aineistoon.No toihan on ihan vaan Syömishäiriöliiton kamppaja, jolla pyritään saada näkyvyyttä mm. sille, että anoreksia on tappavin mielenterveyshäiriö Suomessa. Mitäs pahaa tollasessa kamppanjassa on? Itsekin olen siihen liittynyt vaikka tiedän, että kiristelen tuolloin ihan niin kuin koko toukokuun, mutta kamppanjan näkyvyyden vuoksi minutkin sieltä listalta löytää. Ajatushan tuossa kamppanjassa on tärkeä eikä anoreksia ei ole missään nimessä verrattavissa peruslaihduttajiin/kiristelijöihin. Eikä siinä ei ole mitään huonoa, että mielenterveysongelmille koitetaan saada palstatilaa tuollaisilla kamppanjoilla.
En muuten tiennyt että anoreksia on tappavin mielenterveyshäiriö Suomessa. Pikaisen guuglettelun jälkeen anoreksiaan sairastuneiden kuolleisuus olisi kuitenkin noin puolet pienempi kuin vakavaan masennukseen sairastuneiden, mutta voi toki olla että löysin äkkiseltään harhaanjohtavia lukuja. Eihän sillä nyt sinällään tietysti ole mitään merkitystä, ja jokainen kuollut on liikaa, kunhan yllätyin.