Äidinmaitoa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ozwald
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
50
Tässä parikuisen tytön isänä olen päässyt seuraamaan kuinka mm. kuudessa viikossa on paino lisääntynyt 60% (siis tytöllä, ei minulla) ja kasvu muutenkin on valtavan nopeaa. Ravintonahan on luonnollisesti äidinmaitoa, ja tässä tapauksessa suurimmaksi osaksi Tuttelia. Kaupassa tutteliosaston edessä on usein tullut mieleeni, että onko kukaan mahtanut kokeilla ko. tuotetta bodaustarkoitukseen? Erityisesti siksi, ettei 1,5e/litra edes kuulosta mitenkään kauhealta hinnalta, jos ajattelee kaiken maailman lisäravinnepussien hintalappuja. Toisaalta ymmärrän kyllä, että vaikka sitä käyttäisikin, niin ei ensimmäisenä tule mieleen julistaa treenaavansa pääasiassa Tuttelin voimalla... Onko siis tietoa vaikutuksesta?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
:lol2:

Aika hiljaista on vastausten osalta.

Minkäslaiset ravintoarvot tässä Tuttelissa on? (Ihme juttuja mä täällä kyselen)

Originally posted by Raven
Ja lapset ei kasva muuten kuin äidinmaidolla?

Kasvavat varmaankin, mutta aivan alussa jolloin kasvu on kaikkein nopeinta, on ravintokin pelkkää äidinmaitoa.

Originally posted by Ozwald
Kaupassa tutteliosaston edessä on usein tullut mieleeni, että onko kukaan mahtanut kokeilla ko. tuotetta bodaustarkoitukseen?

:lol2: :lol2: Voi vittu, mitähän muut salilla miettis ku 130 kilonen bodari vetäis palautusjuomana 10 tuttelia...:lol2:

Ihan jännä teoria.

Vauvan kasvuun vaikuttaa varmaan monet muut tekijät kuin pelkkä ravinto.

Mutta enpä osaa sen tarkemmin selittää.

Tälleen pikasesti vilkastuna näyttäis että noissa korvikkeissa ois n. tuplasti hiilareita mitä tavallisessa maidossa.

Tässä parikuisen tytön isänä olen päässyt seuraamaan kuinka mm. kuudessa viikossa on paino lisääntynyt 60% (siis tytöllä, ei minulla) ja kasvu muutenkin on valtavan nopeaa. Ravintonahan on luonnollisesti äidinmaitoa, ja tässä tapauksessa suurimmaksi osaksi Tuttelia.

Tarkkailepa hieman sen lapsen ruokailua, "liikuntaa" ja lepoa.
Itse muistelisin että eihän ne lapset tee muuta kuin syö ja nukkuu.

Originally posted by Hippa
Ihan jännä teoria.
Vauvan kasvuun vaikuttaa varmaan monet muut tekijät kuin pelkkä ravinto.
En hakenutkaan sitä että kasvu johtuisi maidosta, vaan sitä että ilmeisesti maito antaa hyvät edellytykset sille erityisen nopealle kasvulle.

Painon osalta täytyy kyllä todeta, että vastasyntyneiden kohdalla suuri osa painonlisäyksestä on rasvaa, mutta kyllähän kasvu yleensäkin, niin pituus- kuin lihaskin on hurjaa.

Täytyy myöntää että olen itsekin pohtinut joskus samaa asiaa. Kokeile ja raportoi tulokset tänne :)

Rintamaito tulee kyllä nätimmässä paketissa kuin Tutteli ja voi sitä kautta vaikuttaa myös hormonitasoihin ja yleiseen mielialaan positiivisesti.

Tuttelin ravintosisältö: p/hh/r/100g 1,5/7,3/3,5 eli melko huonot mielestäni, energiasisältö suhteessa vaikka proteiinin määrään liian suuri. Toki vauva energiaa tarviikin mutta meillä aikuisilla se tahtoo mennä laardiksi.
Toisaalta ravintoaineiden absoluuttinen määrä melko pieni.

Originally posted by Ozwald
Ravintonahan on luonnollisesti äidinmaitoa, ja tässä tapauksessa suurimmaksi osaksi Tuttelia.

Öhöm, siis äidinmaito ja Tuttelihan on kaksi _aivan_ _täysin_ eri asiaa. Tutteli on lehmänmaitoa, äidinmaito on ihmisen maitoa. Äidinmaidossa ovat kaikki ainesosat juuri optimaalisessa suhteessa, Tutteli on vain halpa kopio, johon on yritetty lisätä äidinmaidossa luonnostaan olevia vitamiineja.
Lisättäköön vielä, että imetetyt vauvat kasvavat vielä hurjempaa vauhtia kuin Tuttelilla ruokitut, mutta sen sijaan ovat aikuisiässä vähemmän ylipainoisia kuin korvikevauvat. Sen lisäksi imetetyt vauvat ovat myöhemmässä iässä älykkäämpiä älykkyysosamäärillä mitaten kuin korvikeruokitut.
Vinkkinä niille, jotka haaveilevat lihaskasvuun äidinmaitoa mutta eivät kehtaa sitä "suoraan lähteestä" ottaa: Äidinmaidosta saa mitä mainioimpia räiskäleitä :kippis1:

Seuraavassa taulukossa on eriteltynä äidinmaidon koostumusta. Ensimmäisenä on ns. kypsä maito, joksi äidinmaito muuttuu muutamia päiviä synnytyksen jälkeen ja on sitä aina imetyksen loppuun saakka, vaikka imetys kestäisi vuosia. Äidinmaito ei siis muutu "sokerivedeksi" missään vaiheessa, niin kuin voi kuulla väitettävän! Seuraavana on ns. kolostrum, jota erittyy heti synnytyksen jälkeen muutamia päiviä. Viimeisenä vertailussa on 3 % lehmänmaito.
Ravintosisältö keskimäärin 100ml:ssa (Folkhälsoinstitutet, 1998):

Kypsä maito Kolostrum Lehmänmaito 3%
Energiaa kJ/kcal 331/79 244/58 251/60
Proteiinia g 0,9 2,7 3,4
Rasvaa g 5,5 2,9 3
Laktoosia g 6,6 5,3 4,9
A-vitamiiniä mikrog 64 89 23
B-vitamiiniä mg 0,01 0,01 0,06
C-vitamiiniä mg 5 4 0
Natrium mg 20 48 37
Kalium mg 52 74 136
Kalsium mg 20 31 118
Fosfori mg 13 14 97
Rauta mg 0 0,09 0

Nate: olisiko sulla jotain viitteitä noihin melko radikaaleihin pointteihin?
Alkoi kiinnostamaan tämä "äidinmaidolla supermiehiä, korvikemaidolla kehareita"-jaottelu (no et niin väittänytkään, kärjistin itse) :)

Eihän noi mistään tyhjästä tule, vaan äiskän nahoista revitään :) Jos isukkikin rupeaa imuttelemaan kunnolla, niin mutsi kuolee keripukkiin :blow:

Mieheltäkin lentää kuulemma päivän sinkkiannos patterille iltaisin, tai minne ikinä nyt sen ampuukaan :lol2:

Hyvä Nate! Imetyksen hyödythän tiedetään. Mun kaksoset ei ole juonut koskaan tutteleita, vaan pelkkää rintamaitoa. Molemmilla on ollut yks antibioottikuuri (5-vuotiaana), kumpikaan ei ole yhtään allergisia (vaikka itse olen tosi allerginen) ja muutenkin tosi terveitä ovat olleet.

Joo imetys jyllää löylyllä potenssiin seiskääri :thumbs:. On se vaan kumma kun nykyään pidetään tissejä tärkeempinä kun ipanoita ja siks lopetetaan imettäminen suurinpiirtein sillon kun ipana pääsee sairaalasta :curs:.. Tuli nyt kärjistettyä mutta kuitennii :eek:.

Joo en ehtiny enää editoimaan :) eli sanotaan nyt kaikille että ei ollu tarkotus pahoittaa kenenkään mieltä heitin löylyssä ton.

Pointtina vaan se että länsimaissa imettäminen on vähentynyt radikaalisti viimesien kymmenien vuosien aikana mikä ei ole ollenkaan hyvä juttu. Hieno juttuhan sekin on että edes osa ruokinnasta tulee rintaruokintana tai pullosta johon on lypsetty maetoo :kippis1:.

Bodarille en tutteleita tai äipänmaetoo suosittelis. Jos proteiinin laatuun haluu satsata niin sekottaa heraa ja kaseiinia 1:1, tämän on joku sanonu vastaavan äidinmaetoa aminohappoprofiililtaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom