Äidinkielen tekstitaidon yo-koe

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vaksi
  • Aloitettu Aloitettu
1,3 ja nelosen tein, mutta olikin kolmosen kanssa ongelmia eikä nelosen kuten tuossa alussa mainitsin. Olisin kyllä tiennyt mitä stidit tarkoittaa, mutta en olisi kuvasta kuitenkaan saanut paljoakaan tekstiä revittyä.

Ykköseen laitoin motiiveiksi halun nähdä kotiseutu, kokea nuoruus uudestaan, sekä todistella olevansa edelleen mies vaikka eturauhassyöpä vaivasikin

Oliko monella rahkaa eväänä? Miten sen syöminen onnistui, onko hyvää kirjotus ruokaa? Minun piti ottaa, mutta päädyin ruisleipään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Missäpäin Suomea muuten Stide on päivänselvä asia? Mistä murteesta/slangista? Stadin?

Itse sana ei tietenkään ole STIDE vaan STIDI. Suomen kieli näes taipuu siten että kun perusmuoto on STIDI on se monikossa: "Onko sulla STIDEJÄ?" Jos tuota ei tajunnut ja luuli sanan olevan STIDE, tuotti se varmasti vaikeuksia :david:

Stide tai stidi, nevöhöörd, mutta päättelin sen kuitenkin olevan tulitikkuja, kun en muutakaan keksinyt. 3,4 ja 5 tuli tehtyä noin 2½ tunnissa, aika ihmeellisiä sinäänsä, että kaikki liitty jotenki uutisointiin, kirjota/tulkitse/analysoi uutista, ja vieläpä kaksi noista tehtävistä samasta aiheesta...aika perseestä, ei jaksanut enää kiinnostaa koko aihe eikä kirjotukset, kun juuri edellisenä päivänä saapunu immolan testeistä :)
Se hyvä puoli oli tossa, ettei tarvinnu puhtaaksikirjottaa, kun se on ihan turhaa hommaa....

2,3 ja 4. Suht helpot kokeet, tosin luulin prelinkin menneen hyvin ja sain 5p yhteensä :rolleyes: Uutisen kirjoittaminen kesti pitkään, mutta muuten kait nuo meni ihan hyvin. Kirjotin sit koko ajan ja lopussa tuli kiire vielä tuon 2.tekstin kanssa :D

Ei tuo ainakaan hyvin mennyt. Vastasin 2,4,5. Jos onnistuis vähintään 3 pistettä jokaisesta saamaan niin olisin enemmän kuin tyytyväinen.

Juuh, koetilanteen jännityksessä stidit aiheuttivat vaikeuksia, liekkö sitten syynä ollut osaksi juurikin tuo, että on ajatellut perusmuodon olevan "stide" eikä se sitten oikein auennut.. ja jep, kylmästä pohjolasta ollaan, ainakin teidän stadilaisten näkökulmasta katsottuna :D siirsinpä sitten ajatuksistani sen tehtävän täysin syrjään, kunnes aivan loppumetreillä tuli mieleeni että oliskohan nuo tulitikut, kun tuosta tulipalostakin oli nyt kyse.

Mitäs kirjoittelitte siitä uutisen pohdintatehtävästä, oliko se juttu mielestänne hirveän puolueellinen tai puolueeton?

yritin tehdä 2 4 ja 5 ja päin vittuahan se meni koko koe

Mitä luulette, tuleeko paljon miinusta, vai miinusta ollenkaan jos vastaus on neljän sivun mittanen? Vastasin ykköseen aika pitkästi. Kaverit alko nauramaan, että tiätkö, että voit saada miinusta. Syö miestä jos taas mun parhaana pitämä vastaus onki kaikista heikoin. Muut oli vähän huonoja.

Tosin toi mun lukion historian paras tekstitaidonnäyte on 3,5 sivua, eli tavallaan neljä :P ja sain siitä 5/6. Äikän maikka arivioi.

Turun Sanomien teksti oli valtiovallan puolella. Näkökulmat olivat kaikki poliisien esittämiä ja toista puolta ei kuultu. Myöskin sanavalinnat ja sävyerot saivat poliisin asian näyttämään oikealta.
Itse pidän ko. jutussa poliisien toimintaa oikeana, piti vain nyt leikkiä kirjoituksissa vasemmistonuorta jotta sai pisteitä :jahas:

Huomasko joku muu, että siinä etusivun "sisällysluettelossa" luki turunsanomien katkelmassa, että se on muka hesarista, kun taas tekstin lopussa ja tehtävänaanossa luki turun sanomat? Vai näixmä näkyj?

Edit: Kirjotetaanks "kuulemma" yhellä vai kahdella ämmällä?

Vastasin 1,2 ja 5 tehtäviin.

Varsinainen koe meni huomattavasti paremmin kuin preli! Fiilikset tehtävien suhteen oli aika neutraalit; ei mikään ruudinkeksijä tarttenut olla. Tosin suppeat lähestymistavat ja rajoitetut vastausmahdollisuudet arveluttivat.
Tehtävät itsessään eivät mielestäni olleet niin vaikeita kuin olin odottanut.

Koetta tein about viis tuntia. Aika siis riitti.

Omalta kohdalta koe luisti aika hyvin. Ketoosin tuoma mielen kirkkaus ja lujuus auttoi asiaan ;)

Kokeesta ei tod.näk. ole mitään hyöty

ps. olen atm erittäin vahvasti humaltunut. Tulevaisuus näyttää

No on kyllä kumma jos ei tiedä mitä "Stidit" on :D
LOL!

Niinpä, harmi vain, että Suomea on myös Helsingin ulkopuolella.

(Tosin varmasti suurin osa tajusi sanan merkityksen kun selaili sitä toista aineistoa eli makasiinipalosta uutista)

Itse sana ei tietenkään ole STIDE vaan STIDI. Suomen kieli näes taipuu siten että kun perusmuoto on STIDI on se monikossa: "Onko sulla STIDEJÄ?" Jos tuota ei tajunnut ja luuli sanan olevan STIDE, tuotti se varmasti vaikeuksia :david:

Mikä helvetin stondis olikaan, ei se tee mitään eroa. :jahas:

Itellä meni hyvin, helpot aiheet, jotain 4 per pätkä keskiarvolla odotellaan takaisin. Preli meni 4,3,3, ja ne tein 2h kaikki, nyt käytin tuplan ajan ja oli helpommat aiheet ja tuntu menevän paremmin. Tosin aina voi ytl:n ylijumalat yllättää räimimällä 1,1,1 :(

:rolleyes:
Tosin aina voi ytl:n ylijumalat yllättää räimimällä 1,1,1 :(

Ne voi yllättää myös räimimällä 0,0,0 :hyper:

Kaikkialla mistä oon kahtonu/kyselly ni väki on tykänny aika :wall: tosta kokeesta... preli oli paljon helpompi.
Voip kyl onneks olla nii et pisterajat laskee aika roimasti :rolleyes:

Ite vastasin 3,4,5 ja aika vaikeelta tuo tuntu munki mielestä :( jos siitä C:n saa ni:worship: ja:rock: (ehkä myös vähän:kippis1: )
:lol2:

Voip kyl onneks olla nii et pisterajat laskee aika roimasti :rolleyes:

Jep, tää on totta. on suorastaan mukavaa lukea et itte ei o täl kertaa ainoo epävarma.

Tais tossa kokeen aihepiirissä jotain kotikenttäetua olla, mut kyl mä oon edelleenki sitä mieltä et sana "stidi/stidit/stidejä" pitäs pystyy ees jotenki hahmottamaan tai päättelemään. Menee samaan kastiin dösän, spåran ja stendarin kanssa. Nojoo, en väännä enempää veistä haavassa.
332 tai 432 ois aika bueno, kohtahan ton jo näkee.

JMenee samaan kastiin dösän, spåran ja stendarin kanssa.

Dösä-sanan kuulin ekaa kertaa tällä viikolla, mutta asiayhteydestä päättelin sen olevan linja-auto. spåra-sanaa en oo kuullu, en ymmärrä enkä tiedä, enkä haluakkaan tietää, se on ruotsia ja ite puhun suomee. Stendari-sana on myös täysi mysteeri, johtuen ehkä siitä, että tulen jostain muualta kuin kehä-kolmosen sisäpuolelta, ja puhun suomea, enkä ruotsin ja suomen sekotusta, jota myös stadin slangiksi olen kuullut kutsuttavan.... Asioilla on suomenkieliset nimet, joten en tartvitse noita ihme-ruotsalaisväännöksiä...

Mutta tossa yo-kokeessa olleet stidit pysty päättelemään nanosekunnissa, ei tarvitse ruudinkeksijä olla mitä monikossa olevat taskuun mahtuvat esineet ovat (ottaen huomioon, että jos ei mahdu taskuun, ei herra olisi niitä kysynyt, sillä ne muuten näkyisi).... Stidi-sana olisi voinut olla ihan mikä vaan, eli vaikka SKREIHVWPWXXSERVCZit, kunhan se on monikossa, niin siitä pysty päätelemään... Mutta muutenkin aika helsinki-painotteiset olivat koko yo-kirjotukset, aiheiltaan ja keileltään....aika turhan yksipuolista, perseestä...
Ei muuta, nyt jatkamaan :kippis1:

Turun Sanomien teksti oli valtiovallan puolella. Näkökulmat olivat kaikki poliisien esittämiä ja toista puolta ei kuultu. Myöskin sanavalinnat ja sävyerot saivat poliisin asian näyttämään oikealta.
Itse pidän ko. jutussa poliisien toimintaa oikeana, piti vain nyt leikkiä kirjoituksissa vasemmistonuorta jotta sai pisteitä :jahas:

Hmm..Ainakin mun ja parin kaverin mielestä toi oli kompa. Kysymyshän yritti johdatella nimenomaan siihen suuntaan että teksti olisi puolueellinen. Meidän mielestä itse teksti ei ollut puolueellinen, koska näiden "mellakoitsijoiden" mielipidettä ei edes tarvitse ottaa huomioon. Virkavallan sana/tapahtumakuvaus vastaa todennäköisesti ianakin suurilta osin todellisuutta. Lisäksi tekstissä ei esitetä mitään omia mielipiteitä tjn.

FakeEDIT. Tarkennan huomenna vastaustani, nyt ei ajatus kulje kirkkaasti
:joulu3:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom