Äidinkielen tekstitaidon yo-koe

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vaksi
  • Aloitettu Aloitettu
Takana on!

Miten muilla on mennyt? Millaisia fiiliksiä oli kun ekan kerran luit tehtävät läpi? Olivatko tehtävät helppoja/keskitasoa/vaikeita/mielenkiintoisia/vituttavia?

Kauan meni tehtävien tekemiseen? Riittikö aika?

Oliko koe niin vaikea/helppo kuin odotit? Onko kokeesta mitään hyötyä?

Kirjoitelkaa ihmeessä kaikenlaista tämänpäiväiseen kokeeseen liittyviä kommentteja ja ajatuksia!

---

Itsellä meni n. 5h 15min kokeen tekemiseen ja omasta mielestäni tehtävät olivat ihan ok, vaikka en niihin pahemmin osannut vastatakkaan. :jahas:

Tein tehtävät 1, 3 ja 4 ja ehdottomasti paras ja helpoin tehtävä oli "oman uutisen" tekeminen aineistona olleesta romaaninpätkästä!

Odottelen tai oikeastaan toivon 3:a pistettä jokaisesta tehtävästä, mutta mahdollista on, että meni metsään. ONNEKSI ei ollut mitään runoihin liittyviä tehtäviä, se olisi ollut iso virhe YTL:tä, koska aniharva osaa runoja tulkita tarpeeksi hyvin hyvään tekstitaidon vastaukseen - minut mukaanlukien. :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
samat tehtävät tein. Muut meni ihan hyvin, mutta tuo nelonen meni kyllä niin metsään että. Aika helpot tehtävät oli loppuje lopuksi. Oikeastaan mihin tahansa niistä olisi voinut vastata

Heheh, meikäläinenkin teki nuo 1, 3 ja 4. Mahtoivat olla suositut tehtävät.. Se uutisen teko oli kyllä mukavin, nopeiten tein tuon uutisoinnin puolueettomuusarvioinnin. Entäpä mitä keksitte Otto Näsin motiiveiksi?

Tein 1,3, ja 5. Olin 11.20 valmis ja venailin sitten sen 40min että pääs lähtemään. Eipä tuosta 666 taida tulla. Jos C:n sais niin kova ois.

Itse vastasin 1,4 ja 5. Vähän jäi harmittamaan, että vastasin 5 enkä 3, sillä 3 oli varmaankin helpoin, mutta en viitsinyt ottaa riskiä, koska ei ole hajuakaan tollasen tehtävän arvosteluperusteista. Aikaa meni suunnilleen 4h 30min ja vähän jäi paska maku suuhun omista vastauksista, vaikka tehtävät eivät olleet kovin vaikeita. Varsinkin omien tekstien sujuvuus jäi vähän arvelluttamaan, mutta tavoitteena on silti sellaiset 4-5p / kohta.

PS. Oli kyllä helvetinmoinen helpotus ettei kokeessa ollut runoja.

Heheh, meikäläinenkin teki nuo 1, 3 ja 4. Mahtoivat olla suositut tehtävät.. Se uutisen teko oli kyllä mukavin, nopeiten tein tuon uutisoinnin puolueettomuusarvioinnin. Entäpä mitä keksitte Otto Näsin motiiveiksi?

Kaksi selvintä syytä oli halu nähdä kotiseutu vielä kerran ja halu "lähteä tyylillä" ja " poliisien etsimänä". Ainakin näin minun paperissani.:D

Kyllähän noita siitä pystyi lisää keksimään moniakin syitä kunhan vain antoi mielikuvituksen laukata, mutta karsin aika vähiin ne ja valitsin parhaiten tekstistä selviävät syyt, joista kaksi selkeintä on edellä.

Itse tein 1,2 ja 3.

Mitäs porukka niihin oikeen laitto? Itse vastasin ykköseen, että otto halus vielä kerran käydä kotiseudullaan ja jotain sellasta....

Mitäs porukka laitto kolmoseen? Itse kaikkee, että poliisi etsii ottoa ja kaikkee en tiiä kyllä saiko siihen ihan keksiä oman tarinan, mutta niin mä tein. Mietin pitkään tota mutta muuten en keksi miten siitä olisi saanut yli 200 sanasen, jos siihen ei olis saanut keksiä mitään...

1,4,5

Ykköseen laitoin just että Otto halus käydä kotiseudullaan. Sit laitoin että se halus näyttää, että se ei oo mikää seniili vaa hyvässä kunnossa. Sekä että Otto haluu lähtee tyylillä et se muistettas..
Sit vielä laitoin että se huomas että sen tytär suunnittelee sen hautajaisii ja halus pilata ne ja kostaa ku se laitettii sinne vanhainkotiin..

Tuntu helpommalta ku preli.. Onneks ei ollu runoja..

Viimeksi muokattu:
Mää vastasin 1, 4 ja 5.... Olin ihan ajan loppuun saakka. Mulla oli veto kaverin kanssa, että kumpi jaksaa olla pidempään. Tosin eipä se paljon vaikuttanu, ku tiukoille meni silti... Nelonen ja varsinki vitonen tuli tehtyä aika huonosti. Ainaki rakenteeltaan.

Ykkösen vastaukseen käytin neljä sivua, vaikka "sopiva pituus" oli 1-2 sivua... Mulla on tosin aika iso käsiala.

Nyt sitä vaan odotellaan...

jänkäkoira sanoi:
Kertokaa nyt noobielle mitä tarkoittaa tekstitaidon koe?

Tunnetaan tästä päivästä eteenpäin koodinimellä Paskaa.

Korrektimmin: kolmen, 1-2 sivun, esseekoe.

Kertokaa nyt noobielle mitä tarkoittaa tekstitaidon koe?

Tekstitaidon koe on YTL:n keksimä uusi systeemi kielitaidon testaamiseen. Ennen kirjoitettiin kaksi ainetta otsikko- ja aineistoaine, mutta nyt otsikkoaineen tilalla on tekstitaidon koe, jossa kirjoitetaan kolme erilaista vastausta, joiden pituus on joku pari sivua. Sitten lopulta lasketaan tekstitaidon kokeen ja aineistoaineen keskiarvo, josta muodostuu yo-arvosana. Systeemi on siis aika perseestä verrattuna aikaisempaan. Onneks selvisin ite vielä vanhalla mallilla.

Eihän ne kyl ihan sama asia oo. Mun mielestä tekstitaidonnäyte on jotenki vaikeempi. En tiedä miks. Ehkä siks, ku jutun pitää pysyä liikaa annetussa tehtävänannossa :D Esseessä lukija ei tunne aineistoa, tekstitaidonnäytteessä taas tuntee. Sitä ei pidä liikaa referoida...Ja silleen...

Tekstitaidon koe on erilainen kuin esseekoe. Siinä tehtiin tällä kertaa kolme tehtävää viidestä. Suurin ero on hyvin tarkkaan määrätyssä tehtävässä ja veraattuna esim. aineistoaineeseen harvemmin "omakerrontaa" haetaan teksitaidon kokeessa. Itse tein valmiin tekstin pohjalta uutisen, päättelin artikkelista onko STT puolueeton sekä analysoin ja tulkitsin kahta erilaista juttua (artikkeli ja pilakuva) makasiinien tapahtumista. En tiedä yhtään miten meni, tunnissa olin valmis ja lopun aikaa tylsistyin. Prelissä meni 45 min ja tein kaikki tehtävät. Vain nopeat elävät, mutta toisaalta prelin numero ei kovin hyvä ollut.

Mitenkä tekstitaidon kokeen pisteytys menee? Pitäisi kai minun tietää, mutten ole ollut niin kiinnostunut, kunhan menen kirjoituksissa oikeaan aikaa ja oikeaan paikkaan...

Vielä korrektimmin ei ole esseekoe. Tekstitaidon nimellä menee. Esseekoe on se satuilu("luovuus")koe.

Ite tein 1,3,4
3 oli kyllä siinä mielessä helppo että se turun sanomien juttu oli siinä jo malliuutisena. ei tarvinnut sitten kuin itse soveltaa samoihin raameihin siitä romaanista.

Saa kyllä YTL aika paljon kommenttia siitä viimeisen sivun piirroksesta, koska ainakaan täällä pohjoisessa monikaan ymmärtänyt että niillä stideillä tarkoitetaan tulitikkuja. Siksi jäi todella monella tuo 5 tehtävä tekemättä. :curs:
Itse olin kokeen aikana 38 asteen kuumeessa mutta yllättävän hyvin meni mun tasoon nähden.. ainaki omasta mielestä :rock:

Ite tein 1,3,4
3 oli kyllä siinä mielessä helppo että se turun sanomien juttu oli siinä jo malliuutisena. ei tarvinnut sitten kuin itse soveltaa samoihin raameihin siitä romaanista.

Saa kyllä YTL aika paljon kommenttia siitä viimeisen sivun piirroksesta, koska ainakaan täällä pohjoisessa monikaan ymmärtänyt että niillä stideillä tarkoitetaan tulitikkuja. Siksi jäi todella monella tuo 5 tehtävä tekemättä. :curs:
Itse olin kokeen aikana 38 asteen kuumeessa mutta yllättävän hyvin meni mun tasoon nähden.. ainaki omasta mielestä :rock:

Siinä kun oli paprut vielä väärinpäin pöydällä, tuijottelin kuvaa ja mielessä kiroilin, mikä helvetin stide?! Onneksi kuva ei ollut yksinään tehtävä vaan makasiinipalo-uutisen avustuksella tajusin, että helvetin tulitikkuhan se on.

Jep, taitaa pientä noottia tulla YTL:lle. Toinen nootin aihe tullee olemaan koko ylioppilaskirjoitushistorian paskimmat arvosanat valtakunnallisesti (ennen arvostelun löysentämistä).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom