Maltodextriini

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Svetlana
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 MALTODEXTRIINI – NOPEA HIILARI TEHOKEINO 🔥

Meta description: Treeniä tukeva nopeasti imeytyvä hiilihydraatti, joka lisää energiaa ja palautumista.

Mitenkäs muuten on kun väitetään että dextroosi auttaa myös proteiinin imeytymistä. Totta vai tarua? Mihin perustuu?

Originally posted by pori1980
erot= malto imeytyy tasaisen hitaasti, dex nopeasti.

Tämä vanha uskomus siitä että malto olisi hitaasti imeytyvä hiilihydraatti istuu ihmeellisen tiukassa. Asiaa ei varmaan auta sitä 'puoltavat' mainostekstit. Rypälesokeri ja maltodekstriini ovat molemmat nopeita hiilareita. Dekstroosi on ihan liian makeaa pelkästään käytettäväksi palautusjuomassa (jos ei sitten ole herkkuperse). Itse laitan suurimman osan maltoa ja makeutukseksi vähän dekstroosia. Kreatiini kannattaa joko syödä ihan pelkästään tai laittaa palautumisjuoman sekaan.

olen tässä jonkin aikaa käyttänyt maltoa ja nyt alkaa tuntua että, tippuu leekot suusta. välillä vihloo niin perkeleesti...

otan maltoa ennen reenejä ja reenien jälkeen!

onko muilla käynyt samalla tavoin että malto syö hampaat?

mitä malton tilalle? olisiko ehdotuksia?

Suun huuhtelu vedellä ja xylitol-purkan jauhaminen ruokien ja palautusjuomien jälkeen pitäisi kuulua jokaisen hampaitansa arvostavan puntinvääntäjän rutiiniin. Sitten tuosta vihlomisesta... Oletko tietoisesti lisännyt hampaiden pesua tai koventanut harjausotetta tai ostanut kovan hammasharjan? Mulla vihloi nimittäin viime kesänä vasenta poskihammasta niin maan saatanasti ja onnistuin saamaan sitten päivystysajan. Diagnoosi oli aika mielenkiintoinen: ienvetäytymä. Siis hammas oli muuten täysin terve, mutta ien oli vetäytynyt hieman ylöspäin, paljastaen samalla hampaan tyveä, jossa hermot ovat aika herkässä. Hoitona pehmeä hammasharja ja tahnaksi Sensodyne vihloville syöksyhampaille ja 2 viikossa loppui kaikki vihlonta.

Originally posted by Tomi
Suun huuhtelu vedellä ja xylitol-purkan jauhaminen ruokien ja palautusjuomien jälkeen pitäisi kuulua jokaisen hampaitansa arvostavan puntinvääntäjän rutiiniin. Sitten tuosta vihlomisesta... Oletko tietoisesti lisännyt hampaiden pesua tai koventanut harjausotetta tai ostanut kovan hammasharjan? Mulla vihloi nimittäin viime kesänä vasenta poskihammasta niin maan saatanasti ja onnistuin saamaan sitten päivystysajan. Diagnoosi oli aika mielenkiintoinen: ienvetäytymä. Siis hammas oli muuten täysin terve, mutta ien oli vetäytynyt hieman ylöspäin, paljastaen samalla hampaan tyveä, jossa hermot ovat aika herkässä. Hoitona pehmeä hammasharja ja tahnaksi Sensodyne vihloville syöksyhampaille ja 2 viikossa loppui kaikki vihlonta.

Kas tuotahan se liäkär-setä minullekki varoitteli: "Vaikka oletkin tuollainen kapeaharteinen-yliopistopiippa-BF1942-champion niin koita olla harjaamatta noin voimakkaasti. Ikenet ovat alkaneet vetäytyä." Eipä sen jälkeen ole särkeny purukalustoa kun aloin harjata hellemmin. Xylitoolia naamariin.

Tuota sopivaa harjaustehoa erikoishammashoitaja neuvoi minulle hakemaan siten, että veivaa hammasharjalla posken ulkopintaan ja etsii sopivan paineen ja sitten miettii, että ien on puolet herkempää ja ohuempaa "kangasta". Sopiva paine löytyi minulle ainakin vittuilematta. Tuosta ienvetäytymästä tuo vihlominen tod. näköisimmin johtuu. HTH. :)

Eipähän tuolla maltolla pitäisi juuri olla vaikutusta hampaisiin, jos sitä otetaan vain palautusjuomassa EIKÄ kitata pitkin päivää tai reenin aikana. Karieksen kannalta merkittävämpää on aterioiden määrä kuin niiden koostumus. Eli melkolailla samantekevää vedätkö palautusjuomana maltoa vai banaania vai näkkileipää.

joo no kyllähän tuotä purkkaa tahtoo pussillinen päivässä mennä. mutta pitää pistää hammasharja vaihtoo ja katsotaan mitä tästä tulee.

Juu pehmeempää harjaa ja jos on taipumuksia hammaskiven rajuun esiintymiseen niin sen poistaminen auttaa aika usein.
Väittivät ainakin mulle että se on juuri yksi syy tuohon ienten vetäytymiseen..

Miten on että yleisimminhän porukka tietääkseni käyttää palautusjuomassa malto + hera yhdistelmää. Vertasin tossa malton ja dextroosin ravintosisältöjä ja ne nyt ovat aikalailla samanlaiset (mitä nyt maltossa hieman enemmän hiilaria). Kysymys onkin että jos ottaa palaustusjuomassa kreatiinia niin voisiko malton korvata dextroosilla, se kun tehostaa krean imeytymistä (ja hieman halvempaa). Vai onko maltossa jotain ominaisuuksia mitä dextroosilla ei, ja jos on niin kannattaisko sitten ottaa hiilarit 50% matosta ja 50% dextroosista? :confused:

Ei se dekstroosi tehosta kreatiinin imeytymistä sen kummemmin kuin maltokaan. Kysymys on lähinnä mausta ja hinnasta. Joidenkin mielestä dekstroosi pelkästään tekeen pajusta äklömakean, mulle taas maistuu. Ja dekstroosihan kannattaa ostaa panimosokeripussissa.

Mä laitan palautusjuoman hiilareista puoleta maltoa, puolet dexteroosia. Pitäs varmaan kokeilla kuinka pelkkä dexteroosi toimisi.

Mitä pienempi malton DE -arvo on, sitä hitaammin ja tasaisemmin se imeytyy. Dexteroosi taas imeytyy todella nopeasti, ja saa aikaan rajun insuliinintason nousun (ja sitähän yleensä palautusjuomalta halutaan).

Voin paljastaa suuren salaisuuden: malto ja dekstroosi ovat molemmat nopeita hiilareita -> ihan sama kumpaa siihen palautusjuomaan laittaa. Paitsi että dekstroosi on äklömakeaa. Kreatiinin 'tehoon' tuolla ei ole tuon taivaallista mertkitystä.

Originally posted by Juoppo
Mä laitan palautusjuoman hiilareista puoleta maltoa, puolet dexteroosia. Pitäs varmaan kokeilla kuinka pelkkä dexteroosi toimisi.

Mitä pienempi malton DE -arvo on, sitä hitaammin ja tasaisemmin se imeytyy. Dexteroosi taas imeytyy todella nopeasti, ja saa aikaan rajun insuliinintason nousun (ja sitähän yleensä palautusjuomalta halutaan).

Tuo DE-juttu on kyllä ihan potaskaa :)

Originally posted by Juoppo
Sivistäppä minua lisää niin saan väärinkäsitykseni oikaistua. Lähde / linkki?

Minäminäminä...malto on DE:stä riippumatta NOPEAA hiilaria. DE on markkinointimiesten juoni jolla tuskin on olennaista vaikutusta imeytymisvauhtiin, ja vaikka olisi niin se on joka tapauksessa hyvin nopea. Tuo "tasainen insuliininnousu" ja "malto" ei mahdu edes samaan lauseeseen.

Linkkiä tähän ei varmaan tarvi, voi testata ottamalla tyhjään mahaan (FASTin?) DE6-maltoa ja seuraamalla tilannetta tunnin-pari.

Back
Ylös Bottom