⏳ Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

Meta title: 🔥 Intermittent Fasting – Pätkäpaasto joka jakaa porukan ja lupaa rasvan palavan kuin rovio

Meta description: Keskustelua pätkäpaaston hyödyistä, haitoista, syömise ikkunoista ja tuloksista – toimiiko tämä oikeasti vai onko pelkkää hypeä?**

Entinen UFC mestari ja tämän hetken ykköshaastaja tittelistä

Screenshot_20260105_072116_Facebook.webp

Oman kokemukseni mukaan tasainen calorie restriction hiilihydraattipitoisella dieetillä on varmempi keino päästä eroon ihroista kuin on/off paasto tai keto. Ainakin kun koneessa ei ole liikaa testoa helpottamassa hommaa.

On kyllä hämärä juttu. Muistan kun n. 20-vuotiaana 20 vuotta sitten tiputin kesä-heinäkuussa omadilla -15kg. En treenannut silloin tai mitään muutakaan liikuntaa harrastanut. Paino tippui kohisten. Rasvaa toki oli. Paino tippui 80kg:sta 65 kiloon vaikka tuli juotua alkoholiakin viikonloppuisin. Päivälliseen asti join vain mustaa kahvia.

Nyt 20v myöhemmin olen omadilla jota on jo takana 24 vuorokautta. Muutaman kerran olen illalla istunut soffalla ja syönyt jotain voileipiä jos on päivällä ollut esim keittoruokaa jolla ei ole saanut kunnolla tankattua eli 100% omadia en ole noudattanut. Itse tehtyä kuplavettä (suolalla) olen juonut joka päivä ja syönyt yhden ison aterian joko lounaalla tai päivällisellä..paino on tipput about nesteiden verran tänä aikana. 77.8->74.9kg.

Miksköhän se on noin pieni tiputus? Johtuuko iästä ja siitä että treenaan tosissaan 4x punttisalilla viikossa ja käytössä on ulkoinen lääkärin määräämä testo jota nyt menee 125mg viikossa? Vai johtuuko suolaveden lipittelystä? Vai kenties siitä että mulla ei nyt kovin kauheasti ole enää rasvaa muuta ku vatsan ja alaselän alueella? Vai kenties kaikista noista yhdessä? Olisi kiva kerrankin saada keskivartalo kuntoon ja lautaa näkyviin mutta on kyllä hankalaa 😂 muu kroppa kutistuu silmissä mutta jenkkakahvat tuntuisi roikkuvan sitkeästi mukana. Alavatsa pönöttää tympeän näköisenä vaikka välttelen itselle sopimattomia fodmap hiilareitakin ihan kiitettävästi.

En todellakaan vielä luovuta omadin suhteen. Olisiko kellään antaa vielä lisävinkkiä miten edetä? Vähentää reippaasti hiilareita ja lisätä rasvaa ka proteiinia. Ehkäpä?

Oman kokemukseni mukaan tasainen calorie restriction hiilihydraattipitoisella dieetillä on varmempi keino päästä eroon ihroista kuin on/off paasto tai keto. Ainakin kun koneessa ei ole liikaa testoa helpottamassa hommaa.
Kysymys lienee siitä, millä tavalla saa tuon kalorivajauksen aikaan. Toisille se on helpompaa ketolla tai paastolla, toisille hiilaridietillä. Varmaan riippuu siitäkin mihin on tottunut.

Itselle keto yhditettynä pätkäpaastoon on ollut ylivoimaisesti helpoin tapa nälänhallinnan kannalta, mutta sosiaalisesti sitten taas hankala. Tai ei ehkä hankala, mutta vaaatisi totuttujen tapojen muuttamista esim. työpaikkalounaiden, perheen yhteisten ruokailujen yms. suhteen.

Laske ja suunnittele kalorit sekä makrot ja lopeta perstuntumalla dieettaus.
Ehkäpä noin. Pidempiä aikoja en ole kiinnostunut laskeskelemaan mutta ehkäpä jos parin viikon ajan vähän kattois missä kalorimäärä liikkuu. Piru olen jos menee yli 2000kcal yhdellä istumalla koska en kumminkaan mitään skeidaa syö vaan ihan itse tehtyä kotiruokaa, muutama mainitakseni lähimenneisyydestä: lihamakaronilaatikko, keitetyt kuoriperunat ja possu-peuranlihakastike, joku kaali-peruna-naudanjauhelihakeitto jne. Ihan tollasta perus huttua. Lisukkeena pari kauraleipää juustolla ja leikkeellä. Lopuksi appelsiini ja 1 litra kanamuna-rahka-funligh-maito-banaani smoothie. Kuppi kahavia päälle. Ei varmana ole yli 2000kcal. Ja jos on satunaisesti karvan yli 2000kcal niin silti jää mun laskennallisen päivätarpeen alle.

3kg ekan kolmen viikon aikana ei kuitenkaan ole mitenkään erityisen vähän, vaikka alun nesteet ottaakin huomioon. 15kg kahdessa kuukaudessa sinun kokoiselle on minusta tarpeettoman kova tahti, eikä sinne 20v taakse kannata liikaa tuijotella.

3kg ekan kolmen viikon aikana ei kuitenkaan ole mitenkään erityisen vähän, vaikka alun nesteet ottaakin huomioon. 15kg kahdessa kuukaudessa sinun kokoiselle on minusta tarpeettoman kova tahti, eikä sinne 20v taakse kannata liikaa tuijotella.
Joo kyllä tässä vähän takaraivossa näemmä oma tyhmyys kutittelee kun oletan reagoivan samalla tavalla kuin nuorena kloppina. Silloin rasvaprosentti oli yli 20% ihan varmasti. Nyt se on lähellä 15%. Pari kertaa käynyt mittaamassa ja matalimmillaan se oli 14% mutta ainavain oli jenkkakahvat ja "sixpäkki" oli piilossa rasvan alla. Tiukasti on kiinni. Varmaan alle 10% pitäis mennä.

Back
Ylös Bottom