🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Joo, ei ne anaboliset mitään terveellistä ole, mutta niillä tosiaankin on joku funktio. Jos sitä verrattais lihomiseen, niin sitten porukka kävis salilla ja himassa tuijottais peiliä, että vittu kun tulee pattia lisää, aina kun meen salille, niin jostain ympäristöstä tulee anabolisia mun verenkiertoon ja kasvan lihasta.

Lihava ensiksi syö kovin epäterveellistä ruokaa, sitten lihavuus on kovin epäterveellistä. Bodarit sentään syö terveellisesti eivätkä ole lihavia, lihasmassa itseasiassa on ihmisen terveydelle tiettyyn pisteeseen asti erittäin suotavaa.

Enemmän lihasta (kohtuullisessa rasvaprosentissa) tarkoittaa yleensä:

• Parempi insuliiniherkkyys
  • Pienempi metabolinen riski
  • Pienempi kuolleisuus
  • Parempi toimintakyky
  • Parempi elämänlaatu
Se on yksi vahvimmista terveyden ennustajista, mitä meillä on.

-------------

Tutkimuksissa lihavuus korreloi vahvasti:

• tyypin 2 diabetekseen
  • kohonneeseen verenpaineeseen
  • rasvamaksaan
  • sydän- ja verisuonitauteihin
  • uniapneaan
  • tiettyihin syöpiin
  • matala-asteiseen tulehdukseen
Mitä korkeampi rasvaprosentti, sitä suurempi riski keskimäärin.

Mä en ajatellut asiaa siltä kantilta, että mikä se lopputulos (ulkonäkö) on, vaan niiden käyttäytymismekanismien kautta, joiden perusteella ihmiset tekee tai on tekemättä valintoja.

Sitten kun mietitään sen olemassa olevan käyttäytymismallin muuttamista, niin se ei vaan ole niin helppoa, ainakaan kaikille. Tämä sinun postaama teksti aiheeseen liittyen, on mun mielestä oikein hyvä ja kuvaava. Näin ne ihmiset selittelee asioita itselleen, vaikka tiedostaa sen ongelman olemassa olon. Oli se sitte syöminen, päihteet, uhkapelit, horpat jne.

”Ensimmäisen kerran kun tajuaa, että perkele, eihän tässä ole oikeasti oikein mitään tolkkua, alkaa roinaamisen pyhittäminen kaikenmoisilla tekosyillä. Vuosien käytön jälkeen ei olekaan enää niin helppoa lopettaa.”

Noi terveyshyödyt mitkä lihaksesta postasit pitää paikkansa, mutta ei niiden saavuttamiseen tarvita horppia. Ja itse asiassa horpan käyttö noista aika monella kohtaa hyötyjä, jos nyt ei poista kokonaan, niin ainakin pienentää. Riippuen tietysti käytettävistä aineista ja määristä. Mut joo, ei ollut tarkotus tehdä mitään horpavastaista kirjottelua, se vaan oli yhtenä esimerkkinä.

Eikä se sitä tarkota et jos joku ei pysty syömään skeida hiilareita ettei niihin tule himo, että kaikilla on sama ongelma. Kyllähän täälläkin saa lukea ja näkee miten viikon ''ketoilulla'' ollaan karkkikulholla ja vedellään lyhyt kausi hiilaria. Olkaa ilman. Älkää olko selkärangattomia. ;)

MÄ melkein väitän, että Sillon enemmän imo on ongelmia jos tarvii ketoosia että pystyy hillitä hiilaria himoaan. Sillon vasta glukoosin sieto nälkähormonit(leptinit etc) on imo päin vittua.

Meikäläinen pystyy ihan ilosesti syömään 400g vaikka hiilaria ja paino on sen 72,5kg. EIkä tuu himoja, ei tuu crashejä. Ei heittele verensokerit. Siitähän vasta porukka riemastu kun ilman hiilaria lenkillä tuli cräshi. Ei sopinu narratiiviin.

edit. ja toi juttu muuten. Porukka vetelee vittu trembolonia mutta samaan aikaan pelkää hiilareita ja 10grammaa rypsiöljyä. (edit. taitaa olla N-kirjaimella)

Viimeksi muokattu:
Eliminaatio-ruokavalio on sinänsä kätevä, ettei esim karkki sovi ollenkaan macroihin. Jos sitä hiilarinhimoa omaa, niin sen muutamankin irtokarkin syöminen voi aiheuttaa ”no jos pidän kuitenkin ylläpito-kaloreilla” tai ”tänään onkin tankkauspäivä” efektin.

Ollaan jo eepppisellä tasolla jos verensokerit ei heilahda 400 grammalla hiilaria :D Vittu mitä juttua.
Ei tule mitään jäätävää väsymystä sen jälkeen. (esim. kokonaispäivän hiilarit. en mä nyt yhtenä kertana sitä vedä, joku tolkku se on jopa mulla)

Sitä mä tarkotan verensokerien heilahduksella/heittelyllä. Ja niin mä ymmärrän ainakin ite verensokerin heittelyt. Enemmän ongelma on edelleen IMO, että jos siitä yhestä 100grammasta tulee nuutunut olo. tai vähemmästä. Sillon se kropan glukoosinsieto on pelottavan huonolla tolalla.

Toki voihan senkin selittää, että se on placeboa että EI tule väsymystä. ;)

Ei tule mitään jäätävää väsymystä sen jälkeen. (esim. kokonaispäivän hiilarit. en mä nyt yhtenä kertana sitä vedä, joku tolkku se on jopa mulla)

Sitä mä tarkotan verensokerien heilahduksella/heittelyllä. Ja niin mä ymmärrän ainakin ite verensokerin heittelyt. Enemmän ongelma on edelleen IMO, että jos siitä yhestä 100grammasta tulee nuutunut olo. tai vähemmästä. Sillon se kropan glukoosinsieto on pelottavan huonolla tolalla.

Toki voihan senkin selittää, että se on placeboa että EI tule väsymystä. ;)
Ei kai siellä droppia tule kun pidät insuliinit korkeammalla koko päivän. Sitten kun et otakaan hiilaria, niin ihmettelet kun verensokerit droppaa, no mites se nyt niin meni, ketoosi on huono :D Logiikkaa on kyllä kieltämättä koominen.

Ei kai siellä droppia tule kun pidät insuliinit korkeammalla koko päivän. Sitten kun et otakaan hiilaria, niin ihmettelet kun verensokerit droppaa, no mites se nyt niin meni, ketoosi on huono :D Logiikkaa on kyllä kieltämättä koominen.
Mistä tiedät, että mä syön 2h välein, Nyt sulla on raju oletus. Totta kai ne aikanaan sieltä tulee. Ei ne sinne jää. Ja se ei ole pelkkää valkosta sokeria. Vaan rehut, hedelmät marjat ja kuitua aimo annos. Ei ne raketinlailla sinne nouse. Eikä ne raketin lailla sieltä alas tule. Muutenhan musta pitäs tulla kun 3vuotiaasta lapsesta synttäreillä joka on vetäny kakkua ja karkkia kaksinkäsin. Eka kauhee vauhti päällä ja sen jälkeen kauheet raivarit kun pitäis kotiin lähtee. :)

Verensokerit nousee joka tapauksessa ketollakin. Verensokerit ei voi laskee laskemistaan. Muuten lähtee henki. Glukagoni se toimii meillä vätyksilläkin. :)

Ja se väsymys ei muuten aina johdu(aterian jälkeinen) verensokerien heittelystä. Siinä syy voi myöskin johtua haaraketjusten aminojen +tryptofaanin ja insuliinin tappelu samaa reittiä aivoihin ja sen jälkeinen serotoniinin eritys.

Mä en jotenkin vaan ymmärrä miten hiilari liittyy siihen lihomiseen kun kalorit sisään - kalorit ulos määrittää lihotko/laihdutko? Sä pystyt jumalauta eläintuotteilla lihomaan ihan yhtälailla. Joo, on vaikeempaa.

Mutta ei niissä ravitsemussuosituksissa edelleenkään ole ruokavaliona tämä:

katso liitettä 276708

Vaan enemmänki tämän kaltanen:

katso liitettä 276710

On kyll kova jätkä tai mimmi joka alemmalla ittesä syö ylipainoseks.

Eikä toi @Ropelipiä n +100g pasta nyt edes niin kauheesti hiilaria ole. 70-80g. Varsinkin jos se pistetään reenin läheisyyteen. ;)
Toki hienoa jos pystyy tämän alemman kuvan kaltaisesti menemään. Yleensä sieltä ravinnosta kuitenkin löytyy iso läjä valkoista riisiä, pastaa, paahtoleipää, tuoremehua yms. Itseni kaltaiselle vätykselle toimii huomattavasti helpommin kun rajoittaa sen yhden makroravinteen minimiin, niin miettii tarkasti ne lähteet mistä sitä saa. Luulenpa myös että tuo insuliiniherkkyys toimii myös paremmin jos/kun joskus vaihdan takaisin tavallisempaan ruokavalioon.

Back
Ylös Bottom