🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Pieni jippo siinä on. Jos proteiinia on liikaa, osa kääntyy glukoosiksi.
Juu osa, mutta ei läheskään kaikki. En ole itse onnistunut niin paljoa syömään, että olisi muodostunut ongelmaksi. Asiaan saattaa vaikuttaa sekin, kun pyrin syömään 1-2 kertaa päivässä, jos jatkuvasti napostelee protskua asia voi olla toisin, kun insuliini ja muu jatkuvasti koholla.

Elimistön pitää adaptoitua ihan uuteen tilanteeseen.
Ruokavalion vaihtaminen yllättävän raskasta kropalle, itsellä puhkeaa välillä huuliherpes vaihtaessa, yleensä kun menee ketolta hiilareilla, toisinpäin vähän harvemmin. Samalla naamaan ja selkään tulee aina oikea puutarha valkopäitä.

Mutta kaikilla ei mene, se ei oo niin yksinkertaista että kropasta sokerivarastot pois ja sitten ollaan flow tilassa ja jos ei olla niin päätellään ettei sovi.
Suurimman osan ongelma on hiilaririippuvuus, voisi puhua ihan oikeasta addiktiosta. Tuntuu aina kummalliselta, kun vaikka työkavereiden kanssa jossain ja pian aina alkaa angstaus ja pakko saada jotain välipalaa muutaman tunnin välein.

Millä selität sen että leposyke kuitenkin oli +10 normaaliin nähden kun en tarjoillut elimistölle hiilaria? Ja sen ettei grammaakaan paino pudonnut tankkien tyhjentyessä. En ole tämmöiseen törmännyt ketosta lukiessani. Voitko luvata, että kolmannella viikolla 20g dieetillä sykkeet normalisoituisivat, ja että paino lähtisi nousemisen sijaan putoamaan nälän mukaan syömällä?
Jos haluaa tutustua rasva-aineenvaihdunnan kehittämiseen kestävyysurheilun vinkkelistä, niin tästä on hyvä aloittaa. Inkisen tarinan voi aina pistää kertauksen vuoksi kerran pari vuosikymmenen aikana. Itse olen omista kokemuksista kirjoitellut Pakkikselle paljon viimeisen reilun 10v aikana. Haulla löytyy.

Kelaa sivua alas tänne:
1768640539780.webp

Jos haluaa tutustua rasva-aineenvaihdunnan kehittämiseen kestävyysurheilun vinkkelistä, niin tästä on hyvä aloittaa. Inkisen tarinan voi aina pistää kertauksen vuoksi kerran pari vuosikymmenen aikana. Itse olen omista kokemuksista kirjoitellut Pakkikselle paljon viimeisen reilun 10v aikana. Haulla löytyy.

Kelaa sivua alas tänne:
katso liitettä 276543
Olen joskus vuosia sitten lukenut tämän tarinan läpi. Tiedän kyllä että näitä fat burnereita on. Ja varmaan mustakin sellaisen saisi ajan kanssa pelkällä dieettimuutoksella? Nyt en vielä ollut valmis luopumaan pysyvästi maittavista ruoista ja juomaan moottoriöljykeittoja päivästä toiseen.

Kuntoni on kyllä surkea, aikoinaan tein normi ruokavaliolla pitkiä rauhallisia 3h juoksulenkkejä tosta noin vaan, nyt sykkeet on hitaassakin juoksussa maksimilla puolen tunnin jälkeen.

Summaa aika hyvin sun ajatusmallin, sano vielä että luolamies.
Luolamiesdieettiä itse asiassa voisin ihan hyvin vielä kokeilla joskus, mutta tuota ketoa en varmasti yritä moottoriöljykeitoilla, ellei ole varaa syödä kunnon lihaa, avokadoa tms. Tän moottoriöljynimityksen olen oppinut carnivorekaken instasta, joka nimittää rypsiöljyä siksi. Mutta kyllä se oliiviöljykin ihan moottoriöljyä on, ja varsin pahanmakuista sellaista.

Vähän avaa tätä LDL juttua, joka on yksi massiivinen kusetus. Ongelma tossa statiinien syöttämisessä ja kaikessa LDL keskusteluissa on se, että LDL irrotetaan yhdeksi asiaksi, eikä mistään muusta enää välitetä. LDL on paketti, joka kuljettaa kolesterolia ja vitskuja pitkin kehoa ja HDL kerää sitten ylimääräisen takaisin maksaan. LDL ei ole yksittäinen kolesteroli, niitä on useita, tärkeimpinä isot pehmeet hiukkaset jotka ovat harmittomia ja sitten pienet tiheät hiukkaset, jotka hapettuu ja aiheuttaa ongelmia.

Kun hiilarit pudotetaan alas, kokonaiskoleteroli nousee aina, koska sitä rasvaa aletaan kuljettamaan energiaksi. Tässä vaiheessa suurin osa flippaa ja statiinit laitetaan, huolimatta laisinkaan yleistilannetta. Onko siellä huonon metabolisen kunnon takia korkeat verenpaineet, korkea trigly, inflamaatio ja surkea insuliinireisistenssi. Mutta kun tilanne ei ole biologiassa sellainen, että vain kokonaiskolesterolin pitäisi määrittää lääkitys, aivan hirvittävä misinformaatio tuossa. Kun suht normaalivartaloinen vetäsee hiilarit alas, lähes kaikki markkerit näyttää vihreetä, ainoastaan kolesteroli nousee ja se on ainoa mitä sitten tuijotetaan.

View: https://youtu.be/qXtdp4BNyOg?si=u4eK-1a-zCyO4W-D

Tän kun jokainen LDL-kammoinen osais sisäistää, niin alkais aukeamaan monelle.

Fasting Increases Serum Total Cholesterol, LDL Cholesterol and Apolipoprotein B in Healthy, Nonobese Humans​

Jos kerran LDL on paha asia ja tyydyttynyt rasva nostaa sitä, niin miten voi olla mahdollista, että kun ei saada mitään ravintoa, niin LDL nousee? Kehon kuuluu toimia noin, kun rasvaa aletaan käyttämään energiana, niin kolesteroliarvot nousee. VHH-dieeteissä ja ketossa on aivan normaalia ja kehon kuuluu niin toimia, että kun rasvaa kuljetetaan enemmän, tarvitaan enemmän LDL kuljetusta kun ei ole hiilareita energiana.

Siinäkin on aika paljon ihmeellistä, että syöpäsairailla(radikaali muutos, syövän alkaessa jyllätä) ja alkoholisteilla uransa edetessä kolesteroliarvot muuttuvat parempaan, jos parempana pidetään nykyistä vallitsevaa lääketieteen näkemystä.

Millä selität sen että leposyke kuitenkin oli +10 normaaliin nähden kun en tarjoillut elimistölle hiilaria? Ja sen ettei grammaakaan paino pudonnut tankkien tyhjentyessä. En ole tämmöiseen törmännyt ketosta lukiessani. Voitko luvata, että kolmannella viikolla 20g dieetillä sykkeet normalisoituisivat, ja että paino lähtisi nousemisen sijaan putoamaan nälän mukaan syömällä?
Treenasitko olosuhteisiin ja kehosi sen hetkiseen kapasiteettiin nähden liian kovaa? Salia ja kestävyys harjoittelua? Unet heikkenivät ja viruit kortisolissa?

Treenasitko olosuhteisiin ja kehosi sen hetkiseen kapasiteettiin nähden liian kovaa? Salia ja kestävyys harjoittelua? Unet heikkenivät ja viruit kortisolissa?
Kapasiteetti tuntui pienemmältä sillä hetkellä, enkä siten treenannut kestävyyttä montakaan tuntia viikossa, salia en lainkaan. En usko että olin ylirasittunut treenistä, vaan muuttunut perusaineenvaihdunta aiheutti kuormituksen. Ehkä olisi pitänyt ottaa vielä rauhallisemmin eikä tehdä tehoja ollenkaan, kävellä vain rennosti ulkona. Voi hyvin olla että viruin kortisolissa. Tämmöiset kokeilut käyvät luonnon päälle. Melkein kuin leikkisi elämällä ja kuolemalla.

Siinäkin on aika paljon ihmeellistä, että syöpäsairailla(radikaali muutos, syövän alkaessa jyllätä) ja alkoholisteilla uransa edetessä kolesteroliarvot muuttuvat parempaan, jos parempana pidetään nykyistä vallitsevaa lääketieteen näkemystä.
Alkkiksilla on ainakin ohutta verta.

Mä testasin 1,5 tunnin jalkatreenin ilman hiilareita vain EAA:lla. Sarjapainot meni kyykyssä taas 2.5kg ylöspäin, ihan treenin lopussa huomasin, ettei pumppi pysynyt ja jalat tuntui vähän ettei supistuskaan tunnu kunnolla.

Noin pitkässä ja kovassa suorittamisessa hiilarista alkaa olla hyötyä.

Back
Ylös Bottom