🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Eiköhän mun minimihiilarikokeilut olleet nyt tässä. Mut hiilarin cuttaus ja dieetti jatkuu - ilman proteiinirasvamättöjä. Leposyke laskenut 10bpm kun söin illalla ja aamulla hiilaria ja olo stressitön. Myöskin nukuin vaihteeksi tosi hyvin.

Edit: Kyl tolla ketolla hengissä pysyy, mutta ei se mukavaa ole.
Et sä ole edes ollut ketolla, ei se kroppa ala ketoaineita tuottamaan jos otat hiilaria joka päivä kymmeniä grammoja, teit sen totaalisesti väärin ja syytät ketoosiajatusta, vaikka et edes ole koittanut sitä.

Et sä ole edes ollut ketolla, ei se kroppa ala ketoaineita tuottamaan jos otat hiilaria joka päivä kymmeniä grammoja, teit sen totaalisesti väärin ja syytät ketoosiajatusta, vaikka et edes ole koittanut sitä.
Tai sitten meillä kropat vaan toimii eri lailla. Mulle se että on leposykkeet koholla kertoo että olen rasvanpoltolla. Vastaavan vaikutuksen saa aikaan myös juoksulenkillä, kun hiilarivarastot tyhjenee ja elimistö siirtyy rasvanpoltolle. Mun elimistö suosii vahvasti hiilihydraatteja ravintona jos mahdollista ja rasvanpolttokunto on heikko. En tyrmää täysin ettenkö sitä voisi harjoittaa myös jatkossa, mutta nälän tunteen kannalta vhh on ongelmallinen, kuten jo sanoin.

Ei meidän kropat toimi sillai eri tavalla, kun hiilarit vähenee, niin nesteet myös lähtee, koska 1g hiilaria sitoo 4 grammaa vettä. Sun paino ei pudonnut siksi, koska sä et kuluttanut niitä hiilareita joita olin alunperin liikaa.
Kyllä mun nähdäkseni nestepainon olisi pitänyt pudotta, kun vähensin hiilarin vähintään 80%. Miksi näin ei käynyt, on mysteeri. Olen lukenut että monella lähtee nopeasti 2-3kg, ja eikös sulla lähtenyt ainakin jotain 8kg tosin lihaakin ilmeisesti löytyy perusjantteriin nähden.

Oma teoriani miksei mulla pudonnut, on että olen kuitenkin ollut suht nälkäkuurilla ja syödyt hiilarit menee tehokkaasti käyttöön eikä varastoihin. En mä mitään puolen kilon kertamättöjä ole vetänyt.

Kyllä mun nähdäkseni nestepainon olisi pitänyt pudotta, kun vähensin hiilarin vähintään 80%. Miksi näin ei käynyt, on mysteeri. Olen lukenut että monella lähtee nopeasti 2-3kg, ja eikös sulla lähtenyt ainakin jotain 8kg tosin lihaakin ilmeisesti löytyy perusjantteriin nähden.

Oma teoriani miksei mulla pudonnut, on että olen kuitenkin ollut suht nälkäkuurilla ja syödyt hiilarit menee tehokkaasti käyttöön eikä varastoihin. En mä mitään puolen kilon kertamättöjä ole vetänyt.
Lihamassan määrä vaikuttaa joo oleellisesti siihen paljonko sitä glykogeeniä on varastoitu. Maksa esim imasee jotain 200 grammaa, mitä isompi kaveri, niin sitä enemmän lihaksissa on varastoituna glykogeeniä. Mulla putos joo 10kg ja kyllä sen huomasi kun meni flätiksi.

Mutta se, että glykogeenit tyhjää, vaatii joko hiilarien laskemista tarpeeksi alas, tai sitten riittävää kulutusta jossa se energia kulutetaan pois.

Väärin dieetattu siis. Kyllä mulla välillä oli päiviä alle 40g hiilareilla varmastikin, mutta ei se nälkä siitä mihinkään lähtenyt, paitsi syömällä todella reilusti lihaa/öljyä. Painoa tuli lisää reilun kilon verran/13pv.
Odotat liian nopeita tuloksia, vähän kuin kävisin yhdesti salilla puoliteholla heiluttelemassa 2kg painoja ja sanoisin, että eihän tämä paska toimi, en muuttunut Arnoldiksi. Ensimmäistä kertaa kun kokeilee saa varmaankin lähemmäs viikon olla <20g ennen kuin nälkä katoaa.

Odotat liian nopeita tuloksia, vähän kuin kävisin yhdesti salilla puoliteholla heiluttelemassa 2kg painoja ja sanoisin, että eihän tämä paska toimi, en muuttunut Arnoldiksi. Ensimmäistä kertaa kun kokeilee saa varmaankin lähemmäs viikon olla <20g ennen kuin nälkä katoaa.
Millä selität sen että leposyke kuitenkin oli +10 normaaliin nähden kun en tarjoillut elimistölle hiilaria? Ja sen ettei grammaakaan paino pudonnut tankkien tyhjentyessä. En ole tämmöiseen törmännyt ketosta lukiessani. Voitko luvata, että kolmannella viikolla 20g dieetillä sykkeet normalisoituisivat, ja että paino lähtisi nousemisen sijaan putoamaan nälän mukaan syömällä?

Toi kannattaa kuunnella, koska BHB (Beeta-hydroksibutyraatti), joka on tärkein ketoaine, se on energiaa aivoille ja lihaksille. Esim mun tapauksessa, jossa proteiini on 210-240g riippuen onko treenipäivä, rava 90g ja hiilarit 10-25g, aamuisin BHB on korkeammalla, insuliini on alhaalla ja yö paastottu, tossa on rasvanpoltto tehokkaasti käytössä, joten voisin hyvin alkaa venyttämään aamupalaa pidemmälle. Koska vedän proteiinia paljon, saattaa insuliini nousta vähän ja osa aminoista menee glykoosiksi. Treenissä 15g klusteria laskee BHB:n väliaikaisesti alemmas hiilarin insuliinipiikistä, maksa vähentää ketotuotantoa ja lihas käyttää klusteria energiaksi.

Treenin jälkeen saman päivän aikana BHB nousee takaisin, intrahiilari ei siis katkaise ketoa kuin vain tunneiksi.

BHB olis kiva mitata joskus aamulla, se vaatii verikokeen. Asetoasetaatin, joka muuttuu osaltaan BHB:ksi, saa mitattua kusesta, mutta koska osa muutetaan, siellä ei kusessa ole absoluuttinen määrä, vaan korkeintaan voidaan mitata trendiä. Aetoni taas sitten on aseoasetaatin jälkeen, se on vähän ylijäämätuote ja poistuu hengityksen kautta.

Esim mun tapauksessa, jossa proteiini on 210-240g riippuen onko treenipäivä, rava 90g ja hiilarit 10-25g
Minkäs takia sä taas syötkään noin vähän? Eikö vaan maistu? Toi rasvamäärä taitaa olla sun kokoiselle aika lailla suositus (1g/kg) vaikka söisit normaalisti hiilaria.

Minkäs takia sä taas syötkään noin vähän? Eikö vaan maistu? Toi rasvamäärä taitaa olla sun kokoiselle aika lailla suositus (1g/kg) vaikka söisit normaalisti hiilaria.
Koska en tartte enempää, voin todella hyvin näin. Ilman hiilareita elämä on 100 kertaa parempaa kaikilta osin.

Koska en tartte enempää, voin todella hyvin näin. Ilman hiilareita elämä on 100 kertaa parempaa kaikilta osin.
Itselläkin rasvamäärä melko pieni, yleensä porukka ajattelee, että tällä ruokavaliolla vedetään hirveä määrä rasvaa. Proteiini on siitä mukava makro, ettei se oikein lihota, vaikka söisi kuinka paljon. Yliruokintatutkimuksia on tehty melkoinen kasa ja tulokset vähän vaihtelee, mutta osassa rasvamassa ei lisäänny ja sen olen omilla testeillä todennut myös, voin syödä lähes rajattomasti proteiinia ja paino ei nouse.

Itselläkin rasvamäärä melko pieni, yleensä porukka ajattelee, että tällä ruokavaliolla vedetään hirveä määrä rasvaa. Proteiini on siitä mukava makro, ettei se oikein lihota, vaikka söisi kuinka paljon. Yliruokintatutkimuksia on tehty melkoinen kasa ja tulokset vähän vaihtelee, mutta osassa rasvamassa ei lisäänny ja sen olen omilla testeillä todennut myös, voin syödä lähes rajattomasti proteiinia ja paino ei nouse.
Pieni jippo siinä on. Jos proteiinia on liikaa, osa kääntyy glukoosiksi.

Mutta eikös se oo ihan OK, kun kroppa sen itse ”valmistaa”?
Ei, koska jos sitä proteiinia on liikaa kokonaiskaloreissa yli kulutuksen, niin se glukoosi alkaa vähän haittaamaan ketoosia. Ei se ylimääräinen kalorimäärä vain jonnekin jää, vaan aminohappoja käännetään glukoosiksi ja jos tarpeeksi, niin se on sitten ketoaineiden sijaan ensimmäinen energianlähde. Mutta pitäis sit vetää joka päivä jatkuvasti paljon yli proteiinit.

Aijaijai kun kermapullat maistuvat hyviltä puolentoistaviikon ketoosin jälkeen. Toki kananmuniin ja lihoihinkin voisi riippuvuuden kehittää, mutta ei ole ikävä moottoriöljykeittoja. Hiilareita syömällä ravinto on halpaa ja herkullista. Elämä on valintoja.

Aijaijai kun kermapullat maistuvat hyviltä puolentoistaviikon ketoosin jälkeen. Toki kananmuniin ja lihoihinkin voisi riippuvuuden kehittää, mutta ei ole ikävä moottoriöljykeittoja. Hiilareita syömällä ravinto on halpaa ja herkullista. Elämä on valintoja.
Sulla ehkä väärä ketju nyt.

Mulla nyt taas kolmas päivä ketogeenistä. Kiitti Mike inspiraatiosta. Mulla alkaa pikkuhiljaa olla jo hyvät olot. Mulla menee aika helposti tähän elimistö. Mutta kaikilla ei mene, se ei oo niin yksinkertaista että kropasta sokerivarastot pois ja sitten ollaan flow tilassa ja jos ei olla niin päätellään ettei sovi. Elimistön pitää adaptoitua ihan uuteen tilanteeseen. On ihan yleistä että voi kaksikin viikkoa olla vaikeaa ja elimistö temppuilee vaikka miten. Uskon että kaikilla se kuitenkin kääntyy. Ihan samoin joku pitkä vesipaasto. Mulla yhtä juhlaa ekasta päivästä, useimmilla monta päivää tai viikko toista hankalaa. Mulle toimii hiilariton niin hyvin että pyrin nyt vakiinnuttaa tän pysyväksi ratkaisuksi. Ennemminkin pitkiä pätkiä näin menty. Yleinen vireys ja olo mulle se juttu, sekä painonhallinta. Treenit nykyisin ollu vähä niin ja näin. Tarkoitus nekin saada pyörimään .

Back
Ylös Bottom