âť“ Treeni-osion yleiset kysymykset

Meta title: 💥 Treeni-osion yleiset kysymykset – kaikki rautaa koskevat pulmat yhteen megaketjuun

Meta description: Keskustelua treenin perusasioista, tekniikoista, ohjelmista ja ongelmista – yksi paikka kaikille yleisille kysymyksille.

No hyppääs pulkkaan hetkeksi ja laitetaan noi enkat uusiksi. Ei 3kk:ssa tulokset sentään laske, jos fiksusti treenaa. Jotain mätää tuossa sun kohdalla on reilummin ollu.

No hyppääs pulkkaan hetkeksi ja laitetaan noi enkat uusiksi. Ei 3kk:ssa tulokset sentään laske, jos fiksusti treenaa. Jotain mätää tuossa sun kohdalla on reilummin ollu.
Hyppäisin mutta ei ole valitettavasti varaa nyt koska olen työttömänä.. Ei mulla oo muut tulokset laskenu ees treenaamatta paitsi toi penkki. Luulen että veti ton maastavedon vaan jotenkin tukkoon kun nosti voluumin suoraan 2-3 kertaseks mitä aina aikasemmin tehnyt. Veto ollut itsellä herkkä liike, oon yleensä ollut 2 viikkoo kokonaan tekemättä maastavetoo ennen maksimiyritystä ja se on ollut hyvä. Nyt tein maksimikokeilun suoraan ohjelman loppuun eli viikon tauolla.

Nonnii, se kyl vaikuttaa. Jos se yleistaso on noussu ja noi sarjat liikkuu paremmin, ku ennen, kyllä se maksimikin sieltä fressinä nousee.

Penkissä kolme treeniä viikkoon. Ainakin yks treeni kämmenen kapeemmalla. Yks sarja 3-5 toistoo ja kaks 8-10. Kaikissa 2-3 toistoo varaa. Joka neljäs viikko kevyemmin. Missä kohtaa liikerataa on se jumipaikka penkissä? Entäs vedossa?

Nonnii, se kyl vaikuttaa. Jos se yleistaso on noussu ja noi sarjat liikkuu paremmin, ku ennen, kyllä se maksimikin sieltä fressinä nousee.

Penkissä kolme treeniä viikkoon. Ainakin yks treeni kämmenen kapeemmalla. Yks sarja 3-5 toistoo ja kaks 8-10. Kaikissa 2-3 toistoo varaa. Joka neljäs viikko kevyemmin. Missä kohtaa liikerataa on se jumipaikka penkissä? Entäs vedossa?
Jep! :) Oli kyllä aika hitaan ja raskaan tuntusta ton koko veto-ohjelman ajan. :D

Arveletko että noin kevyesti tehtynä penkki riittäisi? Oon tuon tyylistä treeniä tehnyt eniten.
Kannattasko toi toteuttaa niin että ekalla viikolla 2-3 toistoa varaa, tokalla 1-2, kolmannella 0-1 ja sit kevennys eli löis 2.5kg per viikko rautaa lisää?

Penkissä ei oo mitään selkeetä heikkoa kohtaa, se eilinen maksimi 100kg tuli muuten koko matkan samaa vauhtia mutta viimeset 20cm tuli ylös kuin raketti. 102.5kg nousi 5cm rinnalta. Maastaveto on semmonen että jos irtoo lattiasta niin tulee samaa vauhtia koko matkan ylös asti. Irrotuksessa voi mennä muutama sekunttikin ennenkun tanko nousee lattiasta. Takakyykyssä loppuu voimat tulla pystyssä ylös 80-85% maksimista jälkeen. Pakko antaa perseen mennä taakse vähän ja selällä kipata eteenpäin että tulee ylös. Eli heikot etureidet(?)

Kiitos vastauksesta! :)

No... 35v valmennuskokemuksella mm-tasolle asti "meinaan". Ei se sarjatiukkuus oo se merkittävä kehittävä seikka. Tehontuoton opettelu esimerkiksi on. Keskity nostaan joka toisto maksimiteholla ja se rir2-3 tuntuu taatusti riittävän tiukalta sarjalta. Väkisin väännetty nousujohteisuus vie tasanteille.

Penkissä sulla on se alaosa ongelmana selkeesti. Tuskin teet stopeilla treenejä? Jatkossa vähintään kaks treeniä viikossa stopilla ja/tai parin sekan leijustopilla eli selkee stoppi sentin päässä rinnasta.

Vedon ongelma on etureisissä suurella todennäköisyydellä, mutta vahva epäilys huonoon tekniikkaan myös. Nää pitäs kuitenkin nähdä ja testailla.

No... 35v valmennuskokemuksella mm-tasolle asti "meinaan". Ei se sarjatiukkuus oo se merkittävä kehittävä seikka. Tehontuoton opettelu esimerkiksi on. Keskity nostaan joka toisto maksimiteholla ja se rir2-3 tuntuu taatusti riittävän tiukalta sarjalta. Väkisin väännetty nousujohteisuus vie tasanteille.

Penkissä sulla on se alaosa ongelmana selkeesti. Tuskin teet stopeilla treenejä? Jatkossa vähintään kaks treeniä viikossa stopilla ja/tai parin sekan leijustopilla eli selkee stoppi sentin päässä rinnasta.

Vedon ongelma on etureisissä suurella todennäköisyydellä, mutta vahva epäilys huonoon tekniikkaan myös. Nää pitäs kuitenkin nähdä ja testailla.
Jep! Ei ollut tarkoitus siis epäillä yhtään sinun ammattitaitoa, mitä oon ymmärtänyt niin oot ihan ykkösvalmentajia suomessa voimajutuissa. :) Tuntui vaan omassa päässä niin kevyelle kaiken sen jälkeen mitä oon kokeillut penkissä.

Yritän tehdä kaikissa liikeissä aina joka toiston maksimiteholla. Semmoinen kysymys muuten tuli mieleen että kannattaako sarjojen toistot tehdä ykkösinä vai jatkuvana liikkeenä voimatreenissä? Ykkösinä saa tehtyä monta toistoa enemmän. Yleensä olen tehnyt ykkösinä.

Jep! Stopeilla en ole paljoa tehnyt paitsi lattiapenkkiä jonkin verran että alhaalla päästetään paineet pois ja täysillä ylös.
Jos tekisin sen yhden kapeen otteen treenin stopilla ja toisen normaali otteen treenin stopilla.

Tekniikoita oon koko treeniuran hionut ja omasta mielestä ne pitäs olla kunnossa. Toki eihän sitä itse aina kaikkia virheitä havaitse.
Jalat suht kapeella, jalkaterät vähän ulospäin, etusormet karhennusten reunassa, pää selän myötäsesti, yläselkä pyöreenä, alaselkä suorana, kädet suorana, jalat pari senttiä irti tangosta, täydet hapet ja sitkun sääret osuu tankoon niin siitä asennosta lähdetään vetämään ojentamalla lantioo. Tolleen oon nostanut. Noita etureisiä oon miettinyt kun se taitaa just vaikuttaa siihen vedon irrotukseen ja tarpeeseen jullettaa kyykkyä isoilla kuormilla. Ajattelin jos kokeilisi takakyykyn ja maastavedon apuliikkeiksi etukyykkyä ja maastavetoa korokkeen päältä.

Hahmottelin jotain tän suuntasta ohjelmaa seuraavaks mitä vois vaikka sen 3 kiertoa testata. Mille tää kuulostaa?

A: Penkkipunnerrus normaali leveys stopilla, Takakyykky 1x4 40%, 1x4 50%, 1x4 60%, 1x4 70%, 1x4 80%, Maastaveto 5cm korokkeelta 2x5 55%, Pendlay Row penkin oteleveydellä 3x3 82.5%, Vatsat fiiliksen mukaan
B: Penkkipunnerrus kapea stopilla, Pystypunnerrus 3x5 77.5%, Leuanveto vastaote 3x, Hauiskääntö tangolla 3x, Vatsat fiiliksen mukaan
C: Penkkipunnerrus normaali leveys, Maastaveto 1x3 37.5%, 1x3 47.5%, 1x3 57.5%, 1x3 67.5%, 1x3 77.5%, Etukyykky 2x6 75%, Pendlay Row penkin oteleveydellä 3x5 77.5%, Vatsat fiiliksen mukaan

Pääliikkeissä 2.5% korotukset per viikko, leuoissa 1 toisto per viikko lisää, hauikset niin paljon kun tulee. 3-4 Viikkoa ja viikon kevennys.
Mulle on kyykyssä riittänyt ihan tommoset noususarjat kerran viikossa tehtynä toistaseksi. Maastavetoon on toiminut myös tommoset noususarjat mutta jos toi korokkeelta veto lisättynä avittaisi siihen irrotukseen.

No tekemään vaan. Sit sen näkee, ku homma etenee. Prosentteja en oo ite käyttäny valmennuksessa yli 20 vuoteen, kun ne ei oo kovin tarkkoja.

No tekemään vaan. Sit sen näkee, ku homma etenee. Prosentteja en oo ite käyttäny valmennuksessa yli 20 vuoteen, kun ne ei oo kovin tarkkoja.
Jep, laitetaampas testiin!(y) Itelle noi prosentit tuntunu vaan helpommalle ja kun mulla ei oo yleensä päiväkohtasia eroja voimissa paitsi just tossa penkissä. Kiitos vielä vastauksesta! :)

Vielä oisin varmistanut että teenkö noi pidemmätkin sarjat stopilla? Eka treeni takana, tein kaikki kolme sarjaa stopilla. Oli aika rajun tuntusia noi kympit. Laskin suunnilleen 10% poikkeen noista stoppipenkeistä versus normipenkki ja tuntu sopivalle. Maastavedossa 5cm korokkeelta laskin 20% poikkeen versus normi maastaveto ja se tuntui kyllä aivan liian isolle pudotukselle. Jokin 10% siinäkin voisi olla sopiva.

Joo kaikki stopilla ja selän kaari pitäen. Siirtovaikutusta maksimiin haetaan aina. Kunhan sarjavaraa löytyy, homma etenee. Väkisin ei saa, ku kusipäitä tenavia.

Back
Ylös Bottom