Insuliini - makeutusaineet - insuliiniresistenssi

Meta title: 💥 Insuliini – makeutusaineet – insuliiniresistenssi: aineenvaihdunnan kolmiodraama joka herättää loputtomasti väittelyä

Meta description: Keskustelua insuliinin toiminnasta, makeutusaineiden vaikutuksista ja insuliiniresistenssistä – mitä tiede sanoo ja mitä kokemukset kertovat?**

Ai vittu mua naurattaa nämä "makeutusaineet on paskaa", "kaikki mikä maistuu hyvälle on paskaa", "katsokaa mua, miten nostan itseäni jalustalle kun oon niin HC ja syön vaan paskan makuista terveellista ruokaa". 🤣

Onko kenties vähän heikko itsetunto?

No paskaahan ne ovat. Ei niistä varmasti terveyshyötyjä saa. Sokerikin on liikaa käytettynä huono, mutta tiedät ainakin mitä saat. Eihän ne todellakaan hyvälle maistu juuri mikään makeutusaineilla makeutettu. Zero kokikseen tottunut sen verran että se on ihan ok. Sinäkin ehkä huomaan kun ikää tulee ja makuaisti kehittyy ettei ne bcaa juomat oikeasti hyvältä maistu. Niissä yritetään vaan parhaimman mukaan peitellä leusiinin makua.

Muistan kun lapsena puolukka maistui pahalla. Nykyään huomaa että sehän maistuu oikeasti todella hyvältä ja siinä on myös paljon eri makuja. Ja on myös todella terveellinen. Lapsen suussa banaani maistuu paremmalta.

No paskaahan ne ovat. Ei niistä varmasti terveyshyötyjä saa. Sokerikin on liikaa käytettynä huono, mutta tiedät ainakin mitä saat. Eihän ne todellakaan hyvälle maistu juuri mikään makeutusaineilla makeutettu.
Terveyshyötyjä? Sanoo kaveri joka laittaa jotain sokeri oboyta tai muuta sirkuskaakaota proteiinijuomaan.

Terveyshyötyjä? Sanoo kaveri joka laittaa jotain sokeri oboyta tai muuta sirkuskaakaota proteiinijuomaan.

Niissä on vaan sokeria. Samaa tavaraa mitä sinäkin syöt päivittäin. Sokeria syöty aina eikä se pidemmälläkään aikavälillä aiheuta mitään yllättävää kun kohtuudella käyttää. Samaa ei voida vielä sanoa eri makeutusaineista. Näiden määrät ei varmasti monellakaan "terveellisesti" elävällä ole kohtuuden rajoissa kun jokainen ruoka ja juoma makeutettu näillä. Mutta kukin tyylillään.. Mitä puhtaammin, mahdollisimman luonnollista ja vähemmän prosessoitua ruokaa syö niin sitä parempi.

Nuita kalorittomia makeutusaineita vedetään ainostaan sillä ajatuksella ettei niistä tulee kaloreita/hiilareita. Mikä niiden pointti on jos kuitenkin aiheuttavat haittaa? Tämä ketjun aihe on samasta mistä tuo uudempi juttu minkä postasin. Sä välttelet sokeria mutta mahdollisesti turvotat sisäelimet rasvalla juomalla keinomakeutettuja? Silläkö ne nyky bodarit ovat keskikropaltaan kuin tynnyreitä..

Komiaa ulosantia. Ootko ylisläinen?
Ylilauta? En jaksa sellaiseen paskaan kuluttaa aikaani.

Itse vertaat keinomakeutusaineita ruuan maustamiseen. Eihän niillä tehdä kuin se makeus. Maku tulee sitten muista aineista. Ei kovin järkevä vertaus.

En kyllä tiedä miksi vedit herneen nenään siitä jos joku haluaa syödä puhtaampaa ruokaa ja varsinkin näin nykyaikana yrittää karsia ruokavaliosta kaikenlaisia lisäaineita.

Esim nykymiesten testojen lasku ei ainakaan sokerista johdu. Itse veikkaan yhtenä syynä olevan tämän lisäainekuorman mitä nykyisissä ruuissa on.

Back
Ylös Bottom