Mitä tekisit toisin jos saisit aloittaa alusta?

Meta title: Mitä tekisit toisin, jos saisit aloittaa alusta?

Meta description: Ketju itsereflektille: mitä tekisit toisin treenissä, jos saisit aloittaa alusta? Kokemuksia ja oivalluksia.

Olen alkanut ehkä vasta nyt "tuntemaan" itseäni, nuorempana sitä oikeastaan vain toivoi olevansa kuin joku iso lihaksikas bodari ehkä haaveilin enemmän mitä toteutin, olin kaikessa aika vähän hätäinen puuttui maltillisuus ja pitkäjänteisyys.

Silloinen sali oli muuten aikoinaan ilmainen alle 18 vuotialle (ikäraja 15, siinä olisi ollut aikamoinen hyöty jos olisi osannut treenata.)

Ehkä tavoitteet ja ihanteet on nykyisin vähän muuttunut, mutta ei tässä myöhäistä ole ja kunto on parantunut hyvin.

En olisi vetänyt sitä sikabulkkia 17-20-vuotiaana, 55kg -> 93-94kg. Uusia rasvasoluja varmaan syntynyt tuona aikana. Vaikka halutessaan itsensä kireään kuntoon saakin, niin uskoakseni sellainen "bodyfat setpoint range" muuttui aika paljon tuona aikana, ja se on tietysti vaikuttanut moneen asiaan niin treenissä kuin muutenkin.

Tosin muutenkin maltillisempaa plussakaloria aina ja sellainen tasaisempi kunnon säilyttäminen, eikä niin paljon sellaista edestakaisin huopaamista.
Mulla on vähän sama ton sikabulkin kanssa, vaik en mää sitä noin nuorena tehnyt, enkä ihan noin paljon. Mutta parikyt kiloa alle kahdessa vuodessa kuitenkin. Halusin vain isomman vaatekoon, ja samalla se tuntui hyvältä keinolta saada sarjapainoja ylös. Ite en tosin oo huovannut kovinkaan paljon edestakaisin.

Mulla on vähän sama ton sikabulkin kanssa, vaik en mää sitä noin nuorena tehnyt, enkä ihan noin paljon. Mutta parikyt kiloa alle kahdessa vuodessa kuitenkin. Halusin vain isomman vaatekoon, ja samalla se tuntui hyvältä keinolta saada sarjapainoja ylös. Ite en tosin oo huovannut kovinkaan paljon edestakaisin.

Joskus Utti mielestäni jutteli, että tuo on melkeinpä huonointa ajankohtaa vetää juuri tuollainen bulkki, tuon uusien rasvasolujen syntymisen suhteen 🤔 Tuota en toki tuolloin tiennyt 😁

Itellä päinvastaiset fiilikset tuosta bulkkaamisesta. Uskallan väittää, että jos en olisi bulkannut kovaa silloin nuorena, niin olisi jäänyt varmasti ne hyvät pohjat tekemättä. Syötiin siis kaikki mitä eteen tuotiin, kasvettiin ja hymyiltiin poskipäät korvissa. Ei jäänyt ylimääräisiä rasvasoluja, hyvät perusmassat kylläkin. Moni nuori ei kehity juuri siksi kun ei uskalla tai osaa syödä tarpeeksi. Pitää olla päkki näkyvissä ympäri vuoden jne. En yritä tässä promota mitään sikabulkkia mutta syökää nuoret kunnolla sitä oikeeta kotiruokaa sekä reenatkaa kovaa! 😊

En olisi hassannut niin helvetillistä läjää rahaa lisäravinteisiin: rasvanpolttajat, super kreatiinit, aminohapot.. Huh miten turhaa ja kallista. Minuun upposi silloisten lisäravinneliikkeiden (huom. ei nettikauppoja vaan ihan fyysisiä kauppoja vaan) mainokset kuin kuuma veitsi voihin. Ei mitään tietoa kaloreista, makroista ja fiksusta treenistä vaan kova luotto siihen että näillä mömmöillä tulee tuloksia. Ne rahat jos olisi laittanut vaikka sijoitusrahastoon..!

Itellä päinvastaiset fiilikset tuosta bulkkaamisesta. Uskallan väittää, että jos en olisi bulkannut kovaa silloin nuorena, niin olisi jäänyt varmasti ne hyvät pohjat tekemättä. Syötiin siis kaikki mitä eteen tuotiin, kasvettiin ja hymyiltiin poskipäät korvissa. Ei jäänyt ylimääräisiä rasvasoluja, hyvät perusmassat kylläkin. Moni nuori ei kehity juuri siksi kun ei uskalla tai osaa syödä tarpeeksi. Pitää olla päkki näkyvissä ympäri vuoden jne. En yritä tässä promota mitään sikabulkkia mutta syökää nuoret kunnolla sitä oikeeta kotiruokaa sekä reenatkaa kovaa! 😊
No en mä kovin nuorena osannu tai pystynyt oikeen syömäänkään niin paljon, että sillä kulutuksella olisi mikään sikabulkki onnistunut, tai ehkä ei riittänyt rahakaan ruokaan niin kuin oisin halunnut. Mutta sitten myöhemmin kun alkoi onnistumaan, niin se oli vähän liikaa sellaista rasvaa rasvan päälle-meininkiä. Mutta ei sekään vielä olisi ollut sinänsä haitallista, mutta sitten kun tuli kropan kanssa ongelmia, rasitusvammoja ym. niin se johti siihen että yritin pitää vaivoin saadut massat syömällä riittävästi, niin se vähän pitkässä juoksussa johti sellaseen käänteiseen kehonrakennukseen :D Nyt myöhemmin jos haluais ottaa hyvän massakauden, niin pitäis ensin ottaa 10kg pois että viittis lähtee sellaseen.

Juurikin oleellista on tässä ronskin syömisen ja järjettömän sikabulkin välinen ero. Tuossa omassa esimerkissä juuri reiluun kolmeen vuoteen vajaa 40 kiloa ilman osaakaan Savolaisen genetiikasta, niin se oli todella typerää, se on selvä juttu. Muuten suosittelen todellakin etenkin nuoria syömään lihasta tavoitellessa reilusti ja ilman mitään tavoitteita pitää minkään sortin sixpäk-kuntoa 👍

Muuten suosittelen todellakin etenkin nuoria syömään lihasta tavoitellessa reilusti ja ilman mitään tavoitteita pitää minkään sortin sixpäk-kuntoa 👍
Kyl se näin on, eikä siinä mikään, se six paakku taisi itselläkin näkyä vielä 85kg painoisena hybin, mutta kun oltiin aikansa jatkettiin, niin tilanne oli vähän eri.

Kyl se näin on, eikä siinä mikään, se six paakku taisi itselläkin näkyä vielä 85kg painoisena hybin, mutta kun oltiin aikansa jatkettiin, niin tilanne oli vähän eri.

Emt. Mä syön silleen semisti päin vittua. Suomennos: terveellisemmin ku monet(rima=matala), mut en todellakaan mitenkään ideaalisti. Vitusti liikaa sokeria, & roskahiilareita. Aamu alkaa energiajuomalla, & päivä päättyy Ben & Jerrysiin 😅. Ei näy kehossa juurikaan, koska geenit, & kulutus yleensä niin korkee. Liikun sen paskan pois. Kesällä mun keho lähes itestään kireytyy, & näkyy se 6-packikin. Diettaa en ikinä jaksais. Liha & rahka on vitun jees, mut monta vuotta sit jo tein päätöksen, et syön jokaikinen päivä jtn mättöä. Jossei nyt sitä B&J, ni aivan minimissään vaikka suklaapuuroa sit ❤️‍🔥.

Varmaan fiksuin nyrkkisääntö olisi pitää "sikabulkillakin", että saa syödä puhdasta ruokaa niin paljon kuin huvittaa. Paljon haastavampi vetää överiläskit kovaa treenatessa, jos syö vaan kanaa, nautaa, kananmunaa, perunaa, kasviksia, raejuustoa.

Emt. Mä syön silleen semisti päin vittua. Suomennos: terveellisemmin ku monet(rima=matala), mut en todellakaan mitenkään ideaalisti. Vitusti liikaa sokeria, & roskahiilareita. Aamu alkaa energiajuomalla, & päivä päättyy Ben & Jerrysiin 😅. Ei näy kehossa juurikaan, koska geenit, & kulutus yleensä niin korkee. Liikun sen paskan pois. Kesällä mun keho lähes itestään kireytyy, & näkyy se 6-packikin. Diettaa en ikinä jaksais. Liha & rahka on vitun jees, mut monta vuotta sit jo tein päätöksen, et syön jokaikinen päivä jtn mättöä. Jossei nyt sitä B&J, ni aivan minimissään vaikka suklaapuuroa sit ❤️‍🔥.
Äijä :)

En siitä tiiä, mut minkään sortin absolutismiin en lähe. Täytyy voida elääkki, ja syödä paskaa jos siltä tuntuu.
No just näin, mulle toi on juurikin sellainen järkevä äijä-asenne. Itellä ei fysiikka kestä vastaavia määriä, mut kerta pari viikkoon on enemmän ku ok, kunhan vähän tsiigaan ettei kalorit lähe täysin lapasesta.

Back
Ylös Bottom