Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Kysymyksiä Jto:lle – foorumin kovimmalle tietopankille suora linja

Meta description: Keskustelua Jto:lle osoitetuista kysymyksistä treenistä, ravinnosta ja fysiologiasta – paikka josta haetaan faktat ja selkeät vastaukset.

Rintalihaksen repeämiseen liittyen, tuleeko mieleen tapauksia, jotka olisivat päässeet repeämän jälkeen yli entisistä voimatasoista?
Minulla repesi rintalihas (ja ilmoitteli tulostaan jo kuukausia etukäteen) reilu 10 v. sitten (noin 4 kk siitä, kun hyppäsin sun tallista pois 😁) 97,5kg painolla penkkipunnerruksessa.
Repeämä tietysti näkyy ja myös treenatessa tuntuu edelleen. Voimatasot ovat parhaimmillaan olleet noin samat, mitä ennen vammaa.

Näetkö ykkösmaksimin testauksessa suuremman riskin, kuin failuresarjassa pienemmällä painolla?
Millä tavalla ottaisit treenien ohjelmoinnissa vanhan vamman huomioon?

Ou dääm....! Olisit vaan pysyny mukana 😉

No... arpikudos ei oo niin elastista kuin ehjä lihas. Paljon riippuu repeemän tms tyypistä, millaset mahikset on päästä entisiin tasoihin ja yli. Mahdollista se toki on, kuten muissakin lihasvammoissa. Henkinen isku on monesti jopa kovempi kuin se lihaspuolen trauma. Voi jäädä pelko persiiseen ja ihan ymmärrettävästikin toki. Paussit on usein pitkiä, mutta kuntoutusvaiheen sinnikkyys palkitaan usein.

Hyvin ohjelmoitu ja rytmitetty treeni on se ratkaisevin juttu. Riittävä sarjavara jne, eli fiksu progressiivisuus mukana. Isot 80%+ painot ei välttämättä oo vammaherkempiä sillon lainkaan. Pitkät tiukat 15+ toiston sarjat kerää enemmän väsymysvärkkejä ja sillon pelaillaan aina palautumisongelmien kanssa. Eli pienempi rauta RIR0 on kyllä vammaherkempi kuin vaikka sellanen RIR1 maksimikokeilu. Monesti ne vahvasti hapottavan sarjan viimeiset toistot on myös huonompia teknisesti ja semmonen tuppaa pyydellä vaivoja.

Olen ottanut opiksi ja alkanut tekemään leveitä soutuja korjatakseni heikon lapatuen.

En osaa päättää kumpi on parempi, pitää jännitys koko sarjan ajan eli olla päästämättä tankoa maahan vai antaa osua maahan, jolloin jännitys selästä katoaa puoleksi sekunniksi. Teen tällä hetkellä t-kumasoutua, jossa ei ole tukea ja yritän seistä selkä mahdollisimman vaakatasossa maahan nähden. Kyseinen tanko+astinlauta yhdistelmä on siitä hyvä, että tangon saa miinuskulmaan eli hyvään venytykseen.

Mun järki sanoo, että bodaukseen jännityksen pito on parempi ja voimailuun jännityksen päästäminen on parempi.

Ei oo merkitystä. Nostettu rauta merkkaa enemmän. Liikeradan ala- ja keskiosan työ on merkittävämpää kuin ihan yläosa, missä ei kauheesti saa voimaa tuotettua. Tärkeintä on se leveys eli että tanko ylhäällä kyynärpäät on leveelle, ei kyljissä.

Eli Pendlay soutu ja hyljesoutu(tätäkin voi tietty tehdä Pendlay tyylillä) tai tavallinen kulmasoutu niin tärkeintä on liikuttaa rautaa leveällä otteella eikä murehtia detaileja? Mulla on Pendlaysoudussa sarjapainot yli 100kg, hyljesoudussa 80kg luokkaa. Molempia tykkään tehdä, mutta aika ei tahdo riittää molempiin niin kumpaa suosittelet jos tavoitteena on vaan rakentaa tukeva kroppa kamppailu-urheiluun(ja ehkä vähän penkkimaksimia ajatellen)?
Ei oo merkitystä. Nostettu rauta merkkaa enemmän. Liikeradan ala- ja keskiosan työ on merkittävämpää kuin ihan yläosa, missä ei kauheesti saa voimaa tuotettua. Tärkeintä on se leveys eli että tanko ylhäällä kyynärpäät on leveelle, ei kyljissä.

Aikalailla näin. Leveän otteen käyttö on isosti myös terveydellinen. Eri liikkeitähän nuo on ja rautoja ei kannata vertailla. Tee vaikka pari kk nousujohteisesti toista ja sitten vaihdat.

No ei nyt kummempia. Esim:
1. Rinta, selkä, ojentajat, hauikset, hartiat
2. Etureidet, takareidet, suorat vatsat, forkut, pohkeet
3. Selkä, rinta, hartiat, hauikset, ojentajat
4. Takareidet, etureidet, kiertovatsat, forkut, pohkeet
Nostellaanpa tämä. 1 liike per lihasryhmä tässä modatussa 2-jakoisessa? 2-3 sarjaa sopivilla toistoilla?

Joo eli kaikissa suht sama RIR. Iso rauta tehdään ekana, että saadaan tehtyä se fressinä. Lämpät ja nousut tietenkin alle.

Joo eli kaikissa suht sama RIR. Iso rauta tehdään ekana, että saadaan tehtyä se fressinä. Lämpät ja nousut tietenkin alle
Juu, tämä tapa vaikuttaa hyvälle. Oon nyt jumpannut tuolla 1-jakoisella hetken ja mukavaa touhua. Taidan ottaa tämän käyttöön, kun on sen verran yksinkertainen yksinkertaiselle kaverille :)

Aina se kehitys kannattaa olla mielessä, pysyy sitten käytännössä yllä tai etenee. Yksjakoinen toimii vallan hyvin pikkusen modaillen. Esim:
1. Kyykky, pystypunnerrus, leveä soutu, sivuviparit
2. Penkki, leuat, etukyykky, ojentajat
3. Mave, kapea penkki, hauikset, vatsa

2-3 työsarjaa 4-12 toiston välillä, RIR1-3. Kolmeen varttiin saa vallan hyvin tehtyä.
Oisko virhe ottaa tässä tuohon 1 päivälle joku liike rinnalle ha kierrättää pystäriä vipareiden kanssa. Jaloille myös joku ”vastaliike” eli jos on etureiska paikotteinen liike niin ottaa honkun takareisille menevän lisäksi. Näin liikkeet on sen 6/pv.

Toki onnistuu. Jos sivuhartiaa aiot pystärillä kiusata, tee syvinä ja kyynärpäät sivuilla, ei edessä. Maastaveto kyllä on hyvin vahvasti takareisiliike, mutta bodymielessä koukistus sopis tuonne mukaan ookoo.

Morjens @jto

Olit ensimmäinen henkilö, joka tuli mieleen kun mietin, että mistä löydän apua vaivaani. Onneksi pakkotoiston salasanan nollauskin toimi, niin pääsen Mestarin puheille.

Alaselkään iskee kova kipu roikunnan jälkeen, mutta vain silloin kun olen aiemmin treenissä tehnyt maastavetoa.

Venyttelen siis joka treenin jälkeen ja yksi venytys on 60s roikunta. Pyrin roikkumaan mahdollisimman rentona, niin että alaselkä venyy mahdollisimman paljon. Yleensä tuo tekee vain hyvää, paitsi silloin jos olen tehnyt maastavetoa aiemmin treenissä.

Maastavedon jälkeen kun roikun niin alaselkään iskee kova pistävä kipu. Kova kipu hellittää nopeasti kun lopetan roikkumisen, muutamassa minuutissa. Tämän jälkeen selkä kuitenkin jää hieman araksi ja tietyissä asennoissa siihen iskee pistävä terävä kipu, joka kuitenkin menee ohi sekunneissa. Seuraavana päivänä kaikki on taas kunnossa.

Tuntuu vähän kuin jotain luiskahtaisi pois paikoiltaan ja painaisi hermoa väärästä kohtaa.

Maastavedossa selässä ei tunnu mikään huonolta, eikä missään muussakaan liikkeessä. Alaselkään sattuu siis vain ja ainoastaan kun roikun ja olen aiemmin tehnyt mavea. Selvennyksenä vielä, että kipu ei ala roikkuessa, vaan välittömästi kun laskeuden tangolta.

Osaatko yhtään sanoa mikä voi olla vaivan syynä? Kannattaako suoraan mennä lääkärille, vai riittääkö, että vain lopetan roikkumisen samana päivänä maven kanssa?

Kiitos jo hurjasti etukäteen, jos jaksat vastata!

Ei siellä mitään paikaltaan luiskahda. Semmoseen tarvis aika kovaa voimaa. Muutenkaan nivelet ei paikaltaan noin vaan mene. Niksauttelijoiden propagandaa. Se selän lihaksisto voi olla vedosta hieman tiukkana ja sen takia ärtyy. Tää pitäs todeta kuitenki paikanpäällä tarkemmin. Hyvää kuitenki se, ettei jää päälle. En mä mihinkää vammaan tosin uskokaan.

Koitas vaihtaa toi sellaseen välilevypumppailuun veto- ja kyykkytreenin lopuksi. Eli roikut kroppa ja ruoto rentona, mutta jalat maassa vähä kropan edessä. Selkä on vähä paremmassa asennossa sillon. Siinä sit pientä suht nopeeta rentoa nostelua puolelta toisella ja eteen-taakse. Tää pumppaa välilevyjä täyteen, ku ne voi vähä tyhjentyä treenissä.

Ei siellä mitään paikaltaan luiskahda. Semmoseen tarvis aika kovaa voimaa. Muutenkaan nivelet ei paikaltaan noin vaan mene. Niksauttelijoiden propagandaa. Se selän lihaksisto voi olla vedosta hieman tiukkana ja sen takia ärtyy. Tää pitäs todeta kuitenki paikanpäällä tarkemmin. Hyvää kuitenki se, ettei jää päälle. En mä mihinkää vammaan tosin uskokaan.

Koitas vaihtaa toi sellaseen välilevypumppailuun veto- ja kyykkytreenin lopuksi. Eli roikut kroppa ja ruoto rentona, mutta jalat maassa vähä kropan edessä. Selkä on vähä paremmassa asennossa sillon. Siinä sit pientä suht nopeeta rentoa nostelua puolelta toisella ja eteen-taakse. Tää pumppaa välilevyjä täyteen, ku ne voi vähä tyhjentyä treenissä.
Kiitos. Oot kyl huikee äijä, respect!
Otan kokeiluun.

Mulla on ollut pitkään ongelmaa selän kanssa normimavessa. Jotenkin se kuolleesta lähtö ärsyttää selkää ja saa aikaan samatyylistä kipua kuin edellisellä kirjoittajalla - äkillisiä juilauksia alaselkään mutta ei liity mulla roikkumiseen. Kyykyt ja sjmv ei aiheuta mitään vastaavia ongelmia. Ruoto on mulla ihan vahva mutta jotenkin se vetää tilttiin itsensä. Todella harvassa on enää nykyään ne treenipäivät kun selkään pystyy luottamaan mavessa.

Olisiko noista säännöllisistä roikkumista apua, ja mitä muuta työkalupakista löytyisi että saisi selän oireilut vähemmäksi?

Jos sivuhartiaa aiot pystärillä kiusata, tee syvinä ja kyynärpäät sivuilla, ei edessä.
Itellä taas ei oikeen ikinä oo kyynärpäät sivuilla tuo liike tahtonut onnistua luontevasti, nykyäänkin vaikka olkapäät oon mielestäni saanu aika hyvin kuntoutettua, ja sinänsä luulisin liikkuvuudenkin olevan ok, niin toisella puolella aiheuttaa vähän kipua. Toinen puoli ei oo moksiskaan.

@IVa Aika pienestä haitat kiinni ja monenlaista siellä voi olla. Ei tuota kunnolla tutkimatta voi tietää. Yleisimpiä syitä on liikkuvuus- ja voimaerot ja ne lantion seudulla tuppaa sitten kumuloitumaan. Niitä kartoittaisin ensin. Teknisiäkin ongelmia voi tekemisessä olla, mutta niissä on niin paljon yksilöeroja, etten suorilta käsiltä lähtis moittimaan esim pyöreetä alaselkääkään.

Back
Ylös Bottom