Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Syön myös itse rahkan sellaisenaan suoraan purkista, nopeaa ja helppoa.(mutta pahaa) Olen koittanut etsiä edullisia heraprotskuja eri kaupoista netistä ja kävi ilmi, että niitä ei ole. Mutta ehkä saan sen rakennettua, kun tarpeeksi kauan ja huolellisesti nylkytän tuota kalorilaskuria 😁

Totta, että protskut + muut lisäravinteet on kalliimpaa nykyään. Mutta esim. Fitnestukusta perus Whey-80 niin vaikka semmonen 50g annos maksaa noin 1€, ja proteiinia tulee siitä abouttirallaa 35g. Kaupasta on hankala löytää kyllä ruokaa missä saman annoksen proteiinia saat halvemmalla... Ehkä joku kanan fileesuikaleet 100g annos maksaa sen 1€, mutta siinäkin protskua tulee vähemmän kun tuossa jauhon annoksessa.
Naudan 10 volttinen jauheliha ja siinäkin 100g annos siinä1-1,5€. Että ei se heraprotsku nyt taloutta kaada :)

Totta, että protskut + muut lisäravinteet on kalliimpaa nykyään. Mutta esim. Fitnestukusta perus Whey-80 niin vaikka semmonen 50g annos maksaa noin 1€, ja proteiinia tulee siitä abouttirallaa 35g. Kaupasta on hankala löytää kyllä ruokaa missä saman annoksen proteiinia saat halvemmalla... Ehkä joku kanan fileesuikaleet 100g annos maksaa sen 1€, mutta siinäkin protskua tulee vähemmän kun tuossa jauhon annoksessa.
Naudan 10 volttinen jauheliha ja siinäkin 100g annos siinä1-1,5€. Että ei se heraprotsku nyt taloutta kaada :)
Kiitos viestistä, mutta osaan kyllä laskea 🙂

Olen tehnyt jo jonkun aikaa tätä ohjelmaa:
Treeni A (maanantai)
Kyykky 3 x 6-10
Penkkipunnerrus 3 x 6-10
Kulmasoutu tangolla 3 x 6-10
Suorinjaloin maastaveto 2 x 10-15
Vatsalihakset (vapaavalintainen liike) 3 x 10-25

Treeni B (torstai)
Maastaveto 3 x 10
Istuen pystypunnerrus tangolla 3 x 6-10
Penkkipunnerrus kapealla otteella 3 x 6-10
Hauiskääntö tangolla 3 x 6-10
Pohkeet istuen 2 x 10-25

Ja sitten 2-3krt viikossa käyn thaikkussa. Mietin että olisiko järkevää tehdä tuota saliohjelmaa siten että viikko 1, A treeni tulisi kahdesti ja B treeni kerran, ja sitten seuraavana viikkona treeni B tehtäisiin kahdesti ja treeni A kerran.

Minulla ei ole mitään tarvettaa lihasten kasvatukselle, vaan haluan voimaa lisää.

Olen tehnyt jo jonkun aikaa tätä ohjelmaa:
Treeni A (maanantai)
Kyykky 3 x 6-10
Penkkipunnerrus 3 x 6-10
Kulmasoutu tangolla 3 x 6-10
Suorinjaloin maastaveto 2 x 10-15
Vatsalihakset (vapaavalintainen liike) 3 x 10-25

Treeni B (torstai)
Maastaveto 3 x 10
Istuen pystypunnerrus tangolla 3 x 6-10
Penkkipunnerrus kapealla otteella 3 x 6-10
Hauiskääntö tangolla 3 x 6-10
Pohkeet istuen 2 x 10-25

Ja sitten 2-3krt viikossa käyn thaikkussa. Mietin että olisiko järkevää tehdä tuota saliohjelmaa siten että viikko 1, A treeni tulisi kahdesti ja B treeni kerran, ja sitten seuraavana viikkona treeni B tehtäisiin kahdesti ja treeni A kerran.

Minulla ei ole mitään tarvettaa lihasten kasvatukselle, vaan haluan voimaa lisää.
Ihan hyvä perusrunko, noin pitkät sarjat voi alkaa pian tukottamaan alaselkää, kolmesti viikkoon mave/sjmv tehtynä. Hauisliikkeen vaihtaisin leukoihin vastaotteella, yläkropan työntäviä tulee nyt aika paljon enemmän kuin vetäviä.

Hei vaan hei,

36-vuotias mies täällä, 176 cm / ~90 kg. Lääkärissä todettiin jalkoihin neuropatia (voimattomat jalat ja varpaissa osittaista tunnottomuutta). Taustalla pitkään huonot elämäntavat: tyypin 2 diabetes ja aiempi liian runsas alkoholinkäyttö.

Olen nyt ollut pari kuukautta täysin raittiina ja elämäntavat menossa parempaan suuntaan. Lääkäri ja omahoitaja painottivat, että jalkojen tukilihasten treenaaminen olisi todella tärkeää, jotta tilanne ei pahene iän myötä.

Kysymys kuuluu: Mistä minun kannattaa aloittaa salilla?

Sali on valittu ja kengät hankittu, mutta ohjelmasta ei ole mitään käsitystä. Tavoitteena olisi vahvistaa jalkoja erityisesti tukilihaksia ja samalla päästä eroon keskivartaloläskeistä.

Kaikki aloittelijan vinkit ja yksinkertaiset ohjelmaehdotukset otetaan kiitollisena vastaan.

Ensimmäistä kertaa sali hommissa. Olen tehnyt nyt 6 viikkoa arnold golden six 2020 versioo. 2-3 viikkoa siinä nyt meni että oppi liikkeet kunnolla ja nyt on päästy vauhtiin. Kauanko tätä samaa treeniä on hyvä tehdä ennenkuin haen ammattilaiselta uuden treenin itselleni?

En nyt haluaisi heti opetella taas 20 uutta liikettä kun opin vasta nuo edelliset.

Syön myös itse rahkan sellaisenaan suoraan purkista, nopeaa ja helppoa.(mutta pahaa) Olen koittanut etsiä edullisia heraprotskuja eri kaupoista netistä ja kävi ilmi, että niitä ei ole. Mutta ehkä saan sen rakennettua, kun tarpeeksi kauan ja huolellisesti nylkytän tuota kalorilask

Kiitos viestistä, mutta osaan kyllä laskea 🙂
Osta vaikka Pirkkaa tarjouksesta.

Olen treenannut pidemmän aikaa 2-jakoisella yläkroppa/jalat jaolla 3 treeniä viikossa. Ajattelin ottaa kokeiluun 2+1 jakoisen systeemin jossa treenipäivät olisivat: ti:yläkroppa, ke:jalat, la :koko kroppa. Kannattaisiko tällöin vuorotella jalkatreenin ja yläkehon treenin päiviä vuoroviikoin? Ajatuksena siis tehdä nuo kaksi ensimmäistä treeniä bodaustyylisesti pidempää sarjaa ja lauantaina koko kehon treenissä voimapainotteisesti esim. 5 toiston sarjoja isoilla liikkeillä kuten takakyykky, penkkipunnerrus ja kulmasoutu.

Back
Ylös Bottom