Vastuullista journalismia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja makhak
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Vastuullista journalismia – media, faktantarkistus ja etiikka

Meta description: Ketju vastuullisesta journalismista: media, faktantarkistus, lähdekritiikki, toimituksellinen vastuu ja esimerkit hyvästä sekä huonosta uutisoinnista.

Nyt on tiukkaa faktaa Hamasin Sanomilta😂

FB_IMG_1751915579788.webp

Nyt on kyllä kone pyörinyt jo ylikierroksilla, että on tällainen tarina saatu rakennettua. En halua antaa klikkiä lehdelle, että lähtisin tuota lukemaan eikä se oikein muutenkaan kiinnosta, mutta arvauksena, niin raiskausten ymv. ja yleisen "asiat menee päin persettä" väliltä on varmasti korrelaatiota ja sitten "asiat menee päin persettä", koska ilmastonmuutos ja tästä edelleen päästy otsikkoon. Aikamoista jöötiä taas.

Hauska tämä ihonvärisuoja mustilla miehillä.
Se että he alistavat ja raiskaavat alaikäisiä tyttöjä, ei voi olla mikään aihe sinänsä, feministillekin ihan jees. Siitä ei voi tehdä juttua sellaisenaan.
Jutun voi tehdä vasta sitten jos toimittelija koplaa ilmastonmuutoksen ja autoilevan valkoisen miehen jonkinlaiseksi taustasyyksi. Onhan tuo älyllisesti epärehellistä journalismia, mielenmuokkausta missä koitetaan white guilt palloa kasvattaa kun musta mies sikailee.
Ja vaatiiko kukaan mustaa miestä tekemään mitään toimia paikallisten olojen parantamiseksi? Minun kouluaikana puhuttiin jo Afrikan aavikoitumisesta, syynä ylilaidunnus ja metsien hakkuut. Silloinkaan ei kyllä mustan miehen tarttenu tehdä mitään, vaikka myönnettiin että enempi oma vika. Nyt sama asia on meidän vika ja edelleenkään mustan miehen ei tartte tehdä mitään. Mutta lisäksi se on vielä tekosyy mustan miehen raiskata 13-vuotiaita.😅
Bravo Hesari!

Mä luulen, että kyseessä on jonkinlainen näkemysero yksilön vastuun ja yhteiskunnan vastuun välillä. Varmaan kaikki ovat sitä mieltä, että molemmilla on vaikutusta, mutta ihmiset painottavat näiden suhteita eri tavalla. Väitän, että oikeistolaiset näkevät yksilön vastuun suurempana niin, että jos joku pärjää hyvin elämässä, niin se johtuu useinmiten (tuurin lisäksi) pääasiassa siitä, että hän on tehnyt hyviä valintoja ja töitä niiden eteen, ja vastaavasti huonommin pärjännyt on tehnyt huonoja valintoja ja/tai ei ole ollut valmis tekemään töitä parantaakseen asemaansa. Vasemmistolaiset näkevät enemmän niin, että huonosti pärjännyt on epäonnistunut, koska yhteiskunta tai olosuhteet ovat syrjineet häntä ja vastaavasti hyvin pärjännyt on joko pärjännyt yhteiskunnan ansiosta (ja on siksi velkaa yhteiskunnalle). Edelleen vasemmistossa on tyypillisempää nähdä talous nollasummapelinä, jolloin yhden pärjääminen on aina muilta pois, joten se, että jollain menee huonosti, on ainakin osittain sen syytä, että jollain toisella menee hyvin, koska tämä on kahminut hyvinvointia niin paljon, ettei sitä ole jäänyt toiselle onnettomalle.

Mun mielestä tätä logiikka noudattamalla on helpompi ymmärtää kaikenlaisia omaa järkeä vastaan meneviä logiikoita. Ja pitäisi olla myös vasemmistolaiselle helpompi ymmärtää, että oikeistolainen ei halua sortaa muita, vaan uskoo, että talous ja hyvinvointi eivät ole nollasummapeliä ja ne ovat pitkälti seurausta omasta tekemisestä. Esim. tässä lehtijutun esimerkillä yhteiskunta tai ympäröivä maailma on kurja, joka saa ihmiset toimimaan väkivaltaisesti ymv., eikä se tietty ole heidän syytään, vaan ympäröivän maailman (ja maailma on kierossa tietty länsimaiden takia). Niinpä tämä tilanteen korjaus olisi se, että saataisiin ihmiset tuolla alueella vauraammaksi, ja koska talous on nollasummapeliä, niin tämä ei voi tapahtua niin, että siellä vaan tehtäisiin töitä kovempaa, koska nollasummapelin takia alueen köyhyys johtuu siitä, että länsimaat ovat niin rikkaita. Tällöin ainot mahdollinen korjaus tilanteeseen on, että länsimaat lähettävät sinne niin paljon rahaa, että kaikki menee hyvin. Yllä mainituilla lähtöoletuksilla tämä on ihan loogista.

Mä luulen, että kyseessä on jonkinlainen näkemysero yksilön vastuun ja yhteiskunnan vastuun välillä.

Ei tuossa otsikoinnissa mielestäni ole kyse yksilön vastuun ja yhteiskunnan vastuun välisestä ristiriidasta, vaan Sambian yhteiskunnan ja yksilön vastuu kumpikin sysätään ilmastonmuutoshöpöön valkoisten vastuulle.

Kyllähän Afrikan todelliset ongelmat ovat:
1. hallintojen silmitön korruptio
2. välinpitämättömyys kehityksestä yhteisöjen ja yhteiskunnan tasolla
3. väkivalta

Jos nyt katsotaan vaikka hiljan tapetilla ollutta Etelä-Afrikkaa, väkivalta lisääntynyt, väkivaltainen rasismi muuttanut suuntaa ja vaan pahentunut kun apartheid hallinto poistettiin, tilat kun menee mustille tuottavuus lopahtaa ja infra päin persettä kun musta hallinto pahasti korruptoitunut. Maalla aivan huikea sijainti kahden valtameren vedet, tuottava ilmasto ja maa, sekä mahtavat luonnonvarat ja kehitysavut päälle.
Ei ole totta että 3000 valkoisen murhaaminen on rasismia, "tapetaanhan siellä paljon muutenkin", eli varmuudella voi ainakin sanoa, että väkivalta on iso ongelma. Ja mites ne Etelä-Afrikan läpi katosta raiskaustilastot? Ilmastonmuutos syynä sielläkin? Eli palataan tuohon mitä ylle laitoin, ne todelliset ongelmat.

Luulen että ton hesarin jutun ajatus oli että otetaan afrikan teiniäidit suomeen ja kouluun.
Jos kyseisessä jutussa on kommenttikenttä ni veikkaan täynnä meidän täytyy auttaa kommentteja.

Huvittaa toi että tärisi pelosta kun tarjoilija osotti sormella.
Missä nää tyypit on eläneet?
Jotenkin niin hesaria, juttu ilman neitimäisyyksiä ois ollut ihan hyvä, ja vielä olis voinut ravintolan mainita.

”Kyse ei ollut kunnioituksesta, vastasin vain kysymykseen”.
Menihän tuo nyt vittuilun puolelle, ite tekisin parempaa kruununa.😅
”kulta miltä minä näytän?”
Vastasin vain rehellisesti kysymykseen…😇:rolleyes:

Muistelisin että liittyy johonkin lehtijutun tekemiseen. Gonzo-journalismia; miten ihmiset suhtautuvat siihen kun joku paskoo alleen, tai jotain vastaavaa.

Jotenkin alkoi sattumaan päähän, kun luin tuon jutun ja koetin miettiä noiden syitä ja aivoituksia. Päätin lopettaa tämän asian pohtimisen, ennen kuin aivot nyrjähtävät. Ehkä tämä oli vaan sellainen nykypäivän "koska minä haluan" -tempaus. Muuta eikö mitään muuta tosiaankaan keksineet...🙈

Back
Ylös Bottom