AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

Meta title: 🔥 MARKKU "SENSEI" TIKKA – LEGENDAN ASENNE 🔥

Meta description: Kovamaineinen valmentaja ja rautainen treenipersoona, tunnettu suorasta otteestaan ja tinkimättömästä kurinalaisuudesta.

No se nyt on niin päivänselvää, jalat vaan ylemmäksi levyssä. En tiiä tarviiko tota nyt edes selittää, niin yksinkertainen se on.
Ei ole ihan noin yksinkertaisesti. Se miten iso rooli tuossa tulee hamstringeille ja miten iso adductor magnusille on se mitä haen.

Mieluusti Markun analysoimana asiaa haluaisin kuulla.

Ei ole ihan noin yksinkertaisesti. Se miten iso rooli tuossa tulee hamstringeille ja miten iso adductor magnusille on se mitä haen.

Mieluusti Markun analysoimana asiaa haluaisin kuulla.
Kyllä se vain on niin simppeliä, usko nyt. Et sä saa aktivoitua takareisiä kunnolla jos jalat on liian alhaalla. Ei tässä ole mitään epäselvää, vai onko tarkoitus tehdä asiasta kamalan vaikeaa?

Kyllä se vain on niin simppeliä, usko nyt. Et sä saa aktivoitua takareisiä kunnolla jos jalat on liian alhaalla. Ei tässä ole mitään epäselvää, vai onko tarkoitus tehdä asiasta kamalan vaikeaa?

Tästä päästään tarkentavaan kysymykseen, saako millään säädöllä oikeasti tehtyä jalkaprässistä hyvin takareisiä aktivoivaa liikettä tai juuri ollenkaan.

Sori, mutta tämä lähtee heti samoille raiteille kuin silloin Nyyssölä ketjussa. Enempää en itse halua vääntää aiheesta ellei @Markku Tikka ota kantaa.

Tästä päästään tarkentavaan kysymykseen, saako millään säädöllä oikeasti tehtyä jalkaprässistä hyvin takareisiä aktivoivaa liikettä tai juuri ollenkaan.
Eikö se nyt ole ihan oikeesti niin yksinkertaista, että menet siihen prässiin ja säädät sitä eri kulmiin ja sitten teet ja katsot missä kulmassa ottaa takareisiin. Ei me tiedetä sun anatomiaa. Jotenkin hullua miten ihmiset kyselee aivan outoja kysymksiä, joihin saa vastauksen ihan itse vaan testaamalla. Ihan yhtä hölmöö kun kysyä minkä värisen auton ostaisi, ei kai muut sietä voi tietää.

Vai haluutko sä nyt kasan sivistyssanoja ja kaikenlaista jaarittelua maailman yksinkertaisimpaan asiaan? Mee salille, laita jalat levyllä ylös prässissä ja paino kantapäille, säädä sitten tarpeen mukaan sitä levyn kulmaa jos jostain helvetin syystä ei ota takareisiin yhtään.

Jengi tekee suorastaan tahallaan tästä tosi vaikeeta.

Lähtökohtaisesti hack ja prässi nyt ei ole mitään takareisidominantteja laitteita, takareidet saa paremmin tehtyä ihan perinteisellä vedolla/ghr ja supistavalla koukistuksella.

Viimeksi muokattu:
Tossa mennään pahasti perse edellä puuhun, johon olen ite törmännyt usein. Kysytään esim tuntuuko takakyykky hyvin reisissä, no eikö se nyt selviä kun kyykkää, miten ihmeessä siihen tarvii kenenkään mielipiteen jolla ei esim ole mitään tietoa tekniikasta tai anatomiasta. Jokainen on itsensä paras pt ja pitäis oikeesti vähän luottoa olla omiin tuntemuksiin. Ihan vaikka olis valmentaja, niin ei sekään voi tietää tarkalleen miten sulla tuntuu esim penkkipunnerrus, sun pitää ihan itse se kuvailla.

Ei kukaan voi olla niin uusavuton, että soittaa valmentajalleen ja kysyy "oonko mä väsynyt?"

Sanotaan, että pystypunnerrus ei rasittaisi juurikaan sivuolkapäitä. Vaan lähinnä olkapään etuosaa ja ojentajia. Mistähän johtuu ilmiö, että itselläni pystypunnerruksen kaikki variaatiot ottaa nimenomaan sivuolkapäihin? Varsinkin pitkillä sarjoilla huomaa, että menee aivan hapoille ja on silmin nähtävästi pumpissa. Etuolkapäissä ja ojentajissa ei niinkään tuntemuksia. Ihan mielenkiinnosta kysyn, ootko tämmöstä havainnut muilla? En ole osannut ainakaan tekniikkaa hio silleen, että mitään oleellista eroa saisin.

Tässä kirjottaessa kokeilin huvikseen tehdä yhdellä kädellä punnerrusta ilman painoa. Siten että pidän toista kättä sivuolkapäällä ja kyllä se minulla ainakin supistuu kun käden nostaa suoraksi. Ja venyy kun käden laskee alas. Etuolkapää tekee myös samaa, mutta ei niin voimakkaasti.

Sanotaan, että pystypunnerrus ei rasittaisi juurikaan sivuolkapäitä. Vaan lähinnä olkapään etuosaa ja ojentajia. Mistähän johtuu ilmiö, että itselläni pystypunnerruksen kaikki variaatiot ottaa nimenomaan sivuolkapäihin? Varsinkin pitkillä sarjoilla huomaa, että menee aivan hapoille ja on silmin nähtävästi pumpissa. Etuolkapäissä ja ojentajissa ei niinkään tuntemuksia. Ihan mielenkiinnosta kysyn, ootko tämmöstä havainnut muilla? En ole osannut ainakaan tekniikkaa hio silleen, että mitään oleellista eroa saisin.

Tässä kirjottaessa kokeilin huvikseen tehdä yhdellä kädellä punnerrusta ilman painoa. Siten että pidän toista kättä sivuolkapäällä ja kyllä se minulla ainakin supistuu kun käden nostaa suoraksi. Ja venyy kun käden laskee alas. Etuolkapää tekee myös samaa, mutta ei niin voimakkaasti.
Se on yksilöllistä, tottakai se osalla ottaa sivuolkapäähän kuten itsellänikin. Edelleen painotan sitä, että luotetaan omiin tuntemuksiin, jos joku liike tuntuu kohdelihaksessa, niin mitä sitä uskomaan ketään joka sanoo ettei se tunnu.

Se on yksilöllistä, tottakai se osalla ottaa sivuolkapäähän kuten itsellänikin. Edelleen painotan sitä, että luotetaan omiin tuntemuksiin, jos joku liike tuntuu kohdelihaksessa, niin mitä sitä uskomaan ketään joka sanoo ettei se tunnu.
Saman todennut minäkin. Sivu- ja jopa takaolkapäätkin menee ihan hapoille ja pumppiin pystärissä. Takaolkapäät ottaa hittiä tasapenkissä, ne on aina ihan pumpissa kovan penkin jälkeen. Stabiloivat noston laskuvaihetta aika vahvasti ainakin minulla.

Saman todennut minäkin. Sivu- ja jopa takaolkapäätkin menee ihan hapoille ja pumppiin pystärissä. Takaolkapäät ottaa hittiä tasapenkissä, ne on aina ihan pumpissa kovan penkin jälkeen. Stabiloivat noston laskuvaihetta aika vahvasti ainakin minulla.
Mulla kasvoi penkissä takaolkapäät paremmin mitä etuolkapää juurikin jarruttavan stabiloinnin takia.

Tuli tässä mieleen kun tänään oli ensiapukurssia, jossa itse tulin oppineeksi että sydämen koko on suorassa yhteydessä siihen miten iso tai pieni ihminen on (että sydän on aikalailla itsensä ihmisen nyrkin kokoinen, joten 50kg naisella versus 200 kiloisella bodarilla on siis aivan eri kokoiset sydämet)

Arvelin että jos Markulla olisi asiasta tietoa, näkemyksiä, pohdintoja, faktoja yms. vaikka pienen (Tai miksei isonkin) julkaisun muodossa, että kuinka tärkeänä pidät sydämen treenausta (kun onhan sekin lihas :) ) ja kuinka sitä tulisi treenata. Vai tarviiko erikseen treenata jne jne

Tuli tässä mieleen kun tänään oli ensiapukurssia, jossa itse tulin oppineeksi että sydämen koko on suorassa yhteydessä siihen miten iso tai pieni ihminen on (että sydän on aikalailla itsensä ihmisen nyrkin kokoinen, joten 50kg naisella versus 200 kiloisella bodarilla on siis aivan eri kokoiset sydämet)

Arvelin että jos Markulla olisi asiasta tietoa, näkemyksiä, pohdintoja, faktoja yms. vaikka pienen (Tai miksei isonkin) julkaisun muodossa, että kuinka tärkeänä pidät sydämen treenausta (kun onhan sekin lihas :) ) ja kuinka sitä tulisi treenata. Vai tarviiko erikseen treenata jne jne

Nyt jätkät ihan oikeasti !?! ... toivon syvästi, että tämä on kompakysymys eikä kotimaisesta koulutusjärjestelmästä läpi mennyt salitreenaaja oikeasti ole näin epätietoinen siitä, mitä aerobisen eli kardiovaskulaarisen harjoittelun termi "KARDIO" tarkoittaa? Että mitä siinä silloin ihan kirjaimellisesti treenataan?

Eipä siitä mihinkään päästä, että ihan anatomisista ja biomekaanisista syistä pystypunnerrus on suurimmaksi osaksi etuolkapäiden liike, mutta eivät sivuolkapäätkään siinä täysin työttämänä ole ... joten varsinkin jos omaa ns. "hyvin hermottuneet" eli sinänsä helposti rasitusta vastaanottavat sivudeltsit, niin kyllä ne pystypunnerruksessa ärsykettä saavat. Aktivoituvat, tekevät jotain, pumppia, kipeytymistä.

Paljonko sivuhartiat siitä sitten loppupeleissä varsinaista kehitystä ottavat, niin en sanoisi, että ainakaan itsestään selvää on, että kovin paljoa, koska liikesuunta on kuitenkin selvästi eri kuin varsinaisissa sivuhartialiikkeissä, kuten sivuviparit tai leveän otteen pystysoudut. Aktivoituminen ja kipeytyminen, kun kuitenkin on vielä eri asia kuin kasvu ja kehitys.

Verrataan vaikka siihen, että kun itsekin joskus voimanostomielessä voimapenkkiä oikein kunnon "leg drivella" tuli tehtyä, niin reidet olivat kipeämmät penkkitreenistä kuin rinta tai ojentajat ... mutta en sittenkään penkkipunnerrusta hyvänä reisiliikkeenä pitäisi tai ainakin tulee monta parempaakin mieleen.

Tuleehan siinä pystypunnerruksessa "sama" liike, mikä viparissa myös? ainoastaan ranteen asento voi muuttua. Kokeilin taas laittaa oikean kämmenen vasemman käden sivudeltsin päälle ja tein punnerrusliikettä. Kyllä supistuu ja venyy ainakin mulla.

Pystärissä suoritustekniikkaa monenlaista, aivan eri liike kuitenkin jos lähtee kapealla otteella rintalastan päältä suoraan ylös vs leveää vinopenkkiä seisten mukaileva punnerrus otsan päältä. Molempia ja kaikenlaista näiden väliltä näkee.

Tuleehan siinä pystypunnerruksessa "sama" liike, mikä viparissa myös? ainoastaan ranteen asento voi muuttua. Kokeilin taas laittaa oikean kämmenen vasemman käden sivudeltsin päälle ja tein punnerrusliikettä. Kyllä supistuu ja venyy ainakin mulla.
Kai siinä nyt olkavarren kierto on ihan eri?

Kai siinä nyt olkavarren kierto on ihan eri?
On eri kyllä. Mutta kyynärpäästä olkapäähän myös pystärissä käsi liikkuu pystysuunnassa ylös ja alas. Samaan tyyliin, mitä esim vipari sivulle. Kokeilin juuri tehdä jonkun 20 toistoa pelkällä kädellä pystäriä ja kyllä sivuolkapäässä alko poltteen tunnetta olemaan. Etuolkapäässä ei mitään tuntemuksia. Tosin siihen en saakkaan muulla kun vipunostolla eteen. Voi olla että en vaan tajua nyt jotain. Tähän lähdinkin kysymään Jos tämä on mahdollista selittää auki.

Back
Ylös Bottom