Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324
Olli Vapalahti (zoonoosiviruslogian proffa) aamutelkassa sanoo että on ihan selkeää ettei kaksi kertaa otettu "rokote" estä koronan tarttumista.

Maskit luonnollisesti tekee kuitenkin ihmeitä :)
Mistäköhän tää aina puskee esille? Siis väite missään määrin, että rokote estäisi tartuntoja?
Vai perustuuko se väite siihen, että rokotekattavuuden vähentäessä sairastumista niin se on väännetty muotoon "estää tarttumista"?
Itse ainakin käsittelen eritavoin sen, että väitetään rokotteen estävän kuin että väitetään rokotekattavuuden vähentävän taudin leviämistä. Pikku eroja mutta niistähän tässä tuntuu olevankin se vääntö kokoajan.

No tuohan on nyt selvää, että jos maskeja käytetään oikein niin ne vähentävät huomattavasti hengitysteissä leviävien tautien leviämistä. Pitää olla taas tosi urpo idiootti, jos väittää jotain toista.
Se kannattaako maskeja käyttää, KUN NIITÄ EI OSATA KÄYTTÄÄ OIKEIN, onkin sitten oma keskustelunsa.
Itse en käytä maskia muuta kuin lääkärissä käydessäni.

Tuuletinpoikakin varmaan olen, kun kolmatta rokotetta on tulossa.
Syy: Itse oletin, että tauti lieventyy nopeammin, joten en ajatellut edes ottaa kolmatta rokoteannosta. Nyt kuitenkin tilanne on eri, joten olkapäätä esille vaan.
Jokainen sitten jota kiinnostas alkaa nälvimään tästä yksilön valinnasta, voikin sitten ottaa iha ite selville miksi ja miten voin saada rokotteen edes näin aikaisessa vaiheessa.

Olli Vapalahti (zoonoosiviruslogian proffa) aamutelkassa sanoo että on ihan selkeää ettei kaksi kertaa otettu "rokote" estä koronan tarttumista.

Maskit luonnollisesti tekee kuitenkin ihmeitä :)

Kuuleman tehokkain maski on vakuumipussi. Se päähän, imurilla ilmat pois, että tiivistyy hyvin. Sit ei tartuta muita eikä itse saa tartuntaa. ;)

Outbreak caused by the SARS-CoV-2 Omicron variant in Norway, November to December 2021​

Pikku joulut 145 neliön ravintolassa, Henkilöt ollut rokotettuja, koronpassia ei vaadittu. Henkilöt testas ittesä 24-48h aikasemmin . Kaikilla negat tähän mennessä. Kellään ei ollut 3.tta annosta. Mediaani ikä 39 (26-69v). 111/117 haastateltiiin.
Kahdeksan oli sairastanu koronan aikasemmin.

Oireet alkanu keskimäärin 3 päivää infektoitumisesta. Parasta oli, ettei kellään ollu hengitysvaikeuksia. 62lla oli oireita vielä kyselyn aikana.

Mistäköhän tää aina puskee esille? Siis väite missään määrin, että rokote estäisi tartuntoja?
Vai perustuuko se väite siihen, että rokotekattavuuden vähentäessä sairastumista niin se on väännetty muotoon "estää tarttumista"?
Itse ainakin käsittelen eritavoin sen, että väitetään rokotteen estävän kuin että väitetään rokotekattavuuden vähentävän taudin leviämistä. Pikku eroja mutta niistähän tässä tuntuu olevankin se vääntö kokoajan.

No tuohan on nyt selvää, että jos maskeja käytetään oikein niin ne vähentävät huomattavasti hengitysteissä leviävien tautien leviämistä. Pitää olla taas tosi urpo idiootti, jos väittää jotain toista.
Se kannattaako maskeja käyttää, KUN NIITÄ EI OSATA KÄYTTÄÄ OIKEIN, onkin sitten oma keskustelunsa.

Syy: Itse oletin, että tauti lieventyy nopeammin, joten en ajatellut edes ottaa kolmatta rokoteannosta. Nyt kuitenkin tilanne on eri, joten olkapäätä esille vaan.
Jokainen sitten jota kiinnostas alkaa nälvimään tästä yksilön valinnasta, voikin sitten ottaa iha ite selville miksi ja miten voin saada rokotteen edes näin aikaisessa vaiheessa.
"Rokote" varmaankin kannattaa ottaa etenkin jos yhtään riskitekijöitä.

Maskihommassa minua jotenkin jaksaa rassata kun edelleen kuvitellaan sen tekevän jotenkin autuaaksi, tavallaan tullut mantra mitä hoetaan joka paikassa.
Eilen just linkkasin ylellä uutisoidun VTT:n tutkimuksen jossa heidän tulos oli että merkittävin ehkäisy sisätiloissa on tuuletuksella, ihmiset silti jatkaa että maskit on todella tärkeitä mutta ei yhtään uhrata ajatusta sille miksi se viruspilvi on siellä sisäilmassa.
Kuvitellaan että ne rätit estää jotenkin mystisesti niiden levittämisen ja hengittämisen, ei ymmärretä kuinka pientä se aerosoli on joka menee naamareista läpi ja ohi molempiin suuntin. Lisäksi viranomaiset ja asiantuntijat vain vahvistaa tätä asiaa kokoajan ja edelleen luullaan niitä jotenkin tehokkaaksi, todellisuudessa vain hengityssuojaimilla on jonkinlaista merkitystä molempiin suuntiin.

Outbreak caused by the SARS-CoV-2 Omicron variant in Norway, November to December 2021​

Pikku joulut 145 neliön ravintolassa, Henkilöt ollut rokotettuja, koronpassia ei vaadittu. Henkilöt testas ittesä 24-48h aikasemmin . Kaikilla negat tähän mennessä. Kellään ei ollut 3.tta annosta. Mediaani ikä 39 (26-69v). 111/117 haastateltiiin.

Oireet alkanu keskimäärin 3 päivää infektoitumisesta. Parasta oli, ettei kellään ollu hengitysvaikeuksia. 62lla oli oireita vielä kyselyn aikana.
Tämähän vaikuttaa siltä mitä on alusta asti uumoiltu. Eli miedontuu, miedontuu!!!

Kuvitellaan että ne rätit estää jotenkin mystisesti niiden levittämisen ja hengittämisen, ei ymmärretä kuinka pientä se aerosoli on joka menee naamareista läpi ja ohi molempiin suuntin. Lisäksi viranomaiset ja asiantuntijat vain vahvistaa tätä asiaa kokoajan ja edelleen luullaan niitä jotenkin tehokkaaksi, todellisuudessa vain hengityssuojaimilla on jonkinlaista merkitystä molempiin suuntiin.
Niin tässä tosiaan varmaan mennään metsään siinä, että painotetaan vain sitä käyttöä eikä sitä miten sitä pitäisi käyttää.
Että vaikka siitä tottakai menee molempiin suuntiin aika isojakin partikkeleita läpi niin kyllähän se este on kuitenkin - oikein käytettynä.

Kun Omikronin oireet Etelä-Afrikan tietojen perusteella on lihaskipu, päänsärky, nuha ja karhea kurkku, niin mikähän näistä äityy niin pahaksi että joutuu sairaalaan? Etelä-Afrikassa taisi olla niin että valtaosa sairaaloissa olevista "koronapotilaista" on sairaalassa muista syistä, ja tartunta on huomattu vain koska kaikki saapuvat potilaat testataan.

Itse en ole yhtään huolissaan Omikronista, päin vastoin. Leviäisi nyt äkkiä!

Johtuukohan se tällaisista uutisista:

"3. Voiko rokotettu tartuttaa viruksen muihin?

– Kyllä voi ja varsinkin, jos rokoteannoksia on saanut vain yhden. Viruksen eritys on vähäisempää ja erityksen kesto on lyhempi, mutta sitä kuitenkin erittyy. Olemme nähneet myös rokotetuista lähteneitä tartuntaketjuja. Tämän vuoksi kehotamme rokotettuja käyttämään maskeja vielä silloin, kun he ovat tekemisissä rokottamattomien kanssa. Jos kaksi kahdella annoksella rokotettua kohtaa, tartuntariski on aivan olematon.
"

"One dose of a Covid vaccine can almost halve transmission, study finds"

"The growing evidence that the Covid-19 vaccines can reduce transmission, explained"

20211217_080152.webp

Nyt jos SOTE-alalle tulee rokotepakko, niin saako hoitajat sitten kieltäytyä hoitamasta rokottamattomia?
Se oli fair play molempiin suuntiin.
:)

Johtuukohan se tällaisista uutisista:

"3. Voiko rokotettu tartuttaa viruksen muihin?

– Kyllä voi ja varsinkin, jos rokoteannoksia on saanut vain yhden. Viruksen eritys on vähäisempää ja erityksen kesto on lyhempi, mutta sitä kuitenkin erittyy. Olemme nähneet myös rokotetuista lähteneitä tartuntaketjuja. Tämän vuoksi kehotamme rokotettuja käyttämään maskeja vielä silloin, kun he ovat tekemisissä rokottamattomien kanssa. Jos kaksi kahdella annoksella rokotettua kohtaa, tartuntariski on aivan olematon.
"

"One dose of a Covid vaccine can almost halve transmission, study finds"

"The growing evidence that the Covid-19 vaccines can reduce transmission, explained"
Luultavasti.
Eli tulkitaan "voi vähentää" sanan käyttö ehdottomaksi "vähentää".

Kun Omikronin oireet Etelä-Afrikan tietojen perusteella on lihaskipu, päänsärky, nuha ja karhea kurkku, niin mikähän näistä äityy niin pahaksi että joutuu sairaalaan? Etelä-Afrikassa taisi olla niin että valtaosa sairaaloissa olevista "koronapotilaista" on sairaalassa muista syistä, ja tartunta on huomattu vain koska kaikki saapuvat potilaat testataan.

Itse en ole yhtään huolissaan Omikronista, päin vastoin. Leviäisi nyt äkkiä!

No meille kerrottii et piikin oireet tulee stressistä niin eiköhän vakava koronakin ole omaa syytä. Vedetää varmaa kaikki vanhentuneetki lääkkeet kaapista ja sekoillaa rätti naamalla niin eihän siinä happeakaan saa. Kyllähä siinä alkaa henkeä ahistamaan yms niin sitte soitellaanki jo ambulanssia

Jos passi ois vaadittu, kukaan ei olisi saanut tartuntaa! 😇👍

Hauskaa muuten jos kysyis yhdeltäkin piikkipakottajalta että kannattaako ne kuolemanrangaistuksen käyttöä missään olosuhteissa niin ne todennäköisesti vastaa "ei, koska se on moraalisesti väärin" (mistä olen samaa mieltä - en kannata teloituksia edes pahimpien sarjamurhaajien kohdalla), mutta ei näitä psykopaatteja nyt kiinnosta muutama piikkikuolema jos se vaan tehdään suuremman hyvän eteen. Todennäköisesti edes muutamat lasten piikkikuolemat eivät näitä kusipäitä haittaa hevonpaskaakaan.
Sama jos kysyy piikkipakottajalta että kannatatko oikeutta aborttiin, eli naisten oikeuteen päättää omasta vartalosta, he vastaisivat todennäköisesti "Kyllä, tottakai". Sitten jos kysyy että kannatatko rokotteen vapaahtoisuutta, eli oikeuteen päättää omasta vartalosta, he vastaisivat todennäköisesti raivokkaasti "Ei, koska (tähän aina se muodissa oleva syy mikä tulee valtiolta)".

Eli juutalaiset oli daijuja kun ne "marssi" Auschwitziin?Voitko vaikka twiitata tän helmen omalla nimellä niin saadaa keskustelua aikaseksi?
Ei. Ne eläin-leijonat on dajjuja. Siksi ne on vankilassa ja ihmisnisäkäs ulkona tölläämässä. Juutalaiset on ihan fiksuja, mutta luonteeltaan vähän lampaita. Jos niille olisi sanonut, että "A. Ota rokote, et joudu uuniin ja saat olla vapaa ja B. Älä ota rokotetta, joudut leirille ja uuniin". Niin ne olisi valinnut A.

Ensin vedetään melkein kaksi vuotta täysin Bully mentaliteetilla "vittu mitä tyhmiä lampaita vaipat naamalla rrrräyh" ja nyt vedetään imbesillillä uhri mentaliteetilla "slippery slope vie mut leirille, okei strategisesti fiksuin muuvi on olla ottamatta piikkiä ja joutua leirille".

Tuo on niin vitun tyhmä kela, että se tekee susta tyhmän lampaan. Ei edes tyhmää leijonaa. "

Luultavasti.
Eli tulkitaan "voi vähentää" sanan käyttö ehdottomaksi "vähentää".

Jos kaksi kahdella annoksella rokotettua kohtaa, tartuntariski on aivan olematon."

Musta tuntuu, että osa kansanedustajista edelleen luulee, että asia on nuin ja siitä syystä koronapassia pukataan niin voimalla.

Tuosta lauseesta ei tarvi mitään sanoja muutella.

Back
Ylös Bottom