Ajattelenkin asian niin, että jos kaikki ottaisivat rokotteen (paitsi ne, jotka terveyssyistä eivät voi sitä tehdä), koronaepidemia laantuisi nopeasti ja sairaalakuormitus ym. vaikutukset yhteiskuntaan loppuisivat tai ainakin pienenisivät merkittävästi.
Itse ajattelen niin, että jokaisen tulisi pitää itsestä huolta. Tällä tavalla sairaanhoidon kuormitusta saataisiin pienemmäksi ja resursseja jäisi sellaisten sairauksien hoitoon joihin ei itse voi vaikuttaa.
"
Diabetes Terveydenhuollon rekistereistä kerätyn tiedon mukaan Suomessa oli vuonna 2007 noin 285 000 diabeetikkoa. Heidän sairaanhoitonsa kustannukset olivat yhteensä 1,3 miljardia euroa, josta 833 miljoonaa euroa oli diabeteksen lisäsairauksien aiheuttamia kustannuksia. Diabeetikkojen sairaanhoidon kustannukset olivat tuolloin noin 9 % terveydenhuollon menoista." (Tämä määrä varmasti kasvanut.)
Tutkimuksen mukaan 65% on diabetes ylipainon takia. Eli tuosta voitaisiin säästää vuositasolla 845 000 000 miljoonaa euroa. (Se ois muuten 700 tehohoito paikkaa.)
Onhan se rokotteen ottaminen kuitenkin aika paljon helpompaa, nyt jo yli 80% aikuisväestöstä rokotettu, kauanko menisi, että kaikki?
Rokotteen ottaminen helpompaa, sehän onkin kansanterveyttä ajatellen todella järkevää. Ehkä se tänä päivänä on, että mennään sieltä mistä aita on matalin... Eikö nyt tulisi ajatella lähimmäisiä ja pitää itsestä huolta?
Verenpaine nousee -> otetaan lääkettä, ei muuteta elintapoja, koska lääkkeen ottaminen helpompaa.
Tulee diabetes -> otetaan lääkettä, ei muuteta elintapoja, koska lääkkeen ottaminen helpompaa.
Kolesteroli nousee -> otetaan lääkettä, ei muuteta elintapoja, koska lääkkeen ottaminen helpompaa.
Paino nousee -> polvet ja lonkat kuluu, ei muuteta elintapoja, koska helpompi käydä vaihtamassa ne uusiin.
Nämähän ei tietenkään kuormita sairaanhoitoa, eikä näistä uutisoida kun nämä nyt on vain sellaista peruskuormaa siellä...
Itse ainakin koen asian niin, että jos vaikka sattuisin onnettomuuspaikalle missä poliisi tai pelastushenkilökunta pyytäisi apua, niin tällä hetkellä olen sellaisessa kunnossa, että aika raskasta fyysistä työtä voisi siellä tehdä aika pitkän pätkän.