Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324

Tämä on kyllä ihme tyyppi. Hoputtaa hallitusta pikkulasten piikitykselle. Hoitaisi vaan oman hommansa ja pitäisi pään kiinni. Tuollainen pelottelu ei uppoaa kuin vanhuksiin. Tainnut kuva hieman vääristyä kun pitkää päivää painaa koronapotilaiden kanssa, ei enää muuta näe kuin koronaa joka puolella. Itse en vieläkään tiedä kuin yhden jolla korona ollut ja silläkin se oli normi kuumetauti.

Onhan tää jollain tapaa ironista. Oon meidän tiimissä ainoa, jolla ei oo korona- eikä influpiikkiä, mutta oon myös ainoa, kuka ei oo ollut vielä kipeenä tän syksyn aikana.

Mä oon aina miettiny näist rokotteista mitä työnnetään jatkuvalla syötöllä et miksei se vois sitte olla muualta pois eli herkemmin sitte voi tarttua muuta tautia. Nää töissä työntää itteensä influpiikkiä/korona ni ne on ensin piikistä pois sen 2-3 päivää ja sairastelee muutenki enemmän

Mä oon aina miettiny näist rokotteista mitä työnnetään jatkuvalla syötöllä et miksei se vois sitte olla muualta pois eli herkemmin sitte voi tarttua muuta tautia. Nää töissä työntää itteensä influpiikkiä/korona ni ne on ensin piikistä pois sen 2-3 päivää ja sairastelee muutenki enemmän
Se voi olla ihan muuten vaan sitäkin ettei kiinnitetä huomiota siihen omaan vastustuskykyyn. En oo saikuttanut nykyisellä työnantajalla koko 1,5v uran aikana päivääkään siinä missä muut on kyllä saikuttanut senkin edestä.

jeps, pitäiskö nyt uskoa sitten tätä husin keuhkolääkäriä vai nohynekkiä? vaiko ei kumpaakaan :unsure:

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008392040.html
Eikö tuon jokainen selväjärkinen osaa itse miettiä? Onko jokainen koronan saanut joutunut sairaalahoitoon? No ei ole. Kuten sanoin niin tuolla yhdellä on tainnut nuppi jo hieman seota. Liikaa töitä ja liian vähän lepoa. Pidempi loma koronasta erossa voisi selventää ajatuksen juoksua.

Se voi olla ihan muuten vaan sitäkin ettei kiinnitetä huomiota siihen omaan vastustuskykyyn. En oo saikuttanut nykyisellä työnantajalla koko 1,5v uran aikana päivääkään siinä missä muut on kyllä saikuttanut senkin edestä.

Mä en muista millo viimeks oisin lenssun takia ollu pois paitsi tänä vuonna 3 päivää hyväl omatunnolla ku töihin ei saanu tulla jos nokka vuotaa vähääkään. Ilman koronaa ois ollu normaalisti töissä

Taas mielenkiintoista lainausta Kauppalehden keskusteluista:

"Lapsilla on mitä viruksia vain:on vesirokkoa,on tuhkarokkoa,on vihurirokkoa,on flunssia,ER-virusta jne--mutta ei näitä rutiinisti tutkita,jos lapsilla on jotain kuumetautia jne.
Nyt kun on korona,niin nyt tutkitaan-vaikka spesif hoitoa ei ole.

Tämäkin älytön tutkiminen maksaa miljoonia jne.

Normaali flunssa-aikaan on ainakin yhtä paljon tällaisia,jos vain tuktittaisiin-osa joutuu jopa sairaalaan,osa teholle ja osa kuolee.

Nyt on kysymys myös rokottamisesta-kuinka monta kertaa pitää rokottaa,jotta tehtaat saavat miljardivoittonsa -joka kuudes kuukausi varmuuden vuoksi????????

Alkaa mennä usko tässä touhussa. Ei joka geenimuutoksen vuoksi ehditä ottaa kantaa rokotuksiin-millä maalla on varaa enää tähän.
On taidettu tehdä uudella tekniikalla rokote, jonka teho on sittenkin kyseenalainen ja myöhäisvaikutukset täysin tuntematta.

En rokottaisi yhtään lasta--meistä aikuisista ei niin väliä ole. Yksikään suomalainen ns rokoteasiantuntija ei tiedä sitä, tarvitaanko lapsille rokotusta vai ei. ja onko siitä mitään hyötyä vai onko siitä jopa vahinkoa. En usko edes tuberkuloosi-kalatutkijaan Rämetiin. Liian nuori ja kokematon sittenkin ,vaikka on ollut Oulussa professorinakin. Mitkä ovat hänen virustutkimuksensa ,jotka auttavat nykykäsitykseen rokotukseen. Yksinkertaisesti,niitä ei ole

Olen ottanut rokotuksen--ja jos tulee jälkiseuraamuksia -niin so what"

"Ne nykyroktteet ,ne ovat kauan koeteltuja ja siis toimivat.Koronasta emme tiedä vielä mitään--koko maailma on nyt koekaniini.

Et ymmärtänyt:on turha ottaa virusnäytteitä ellei ole hoitoa-niitä voidaan ottaa erotusdiagnostisessa mielessä.Siis onko vaikka nyt henkilöllä korona vai joku muu--se muun vastaus kestää kauan.Lisäksi jos halutaan tietää mikä se todella oli,tulee paljon tutkimuksia ja silloin lasku alkaa olla tuhansissa euroissa/yksi henkilö

Pitääkö joka nuhanenän oli vaikka kuumeinen-siis selvittää mikä on viruksen nimi.Ja jos ottaa vastaaineita ei yksi näyte mitään ratkaise -oli se positiivinen,koska pitää ottaa toinen näyte ehkä 1-2-4 viikon kuluttua ,jossa nähdään onko arvo nousussa vai laskussa,joka viittaa vasta siihen,että tauti on ollut ehkä tuon viruksen aiheuttama.

Siksi virologian laitokset ovat osin vain perustutkimusta tekeviä ja niillä ei ole käytännön töihin juuri mitään vaikutusta-ainakaan ko tutkijat eivät pysty kliinikkoa juuri koskaan auttamaan.Kun vastaus on käytettävissä,tavallisesti ongelma on jo ohi
.Yksi kurssikaverini oli myöhemmin virusopin professori -näistäkin asioista tiedän edelleen varsin paljon."

En sönkötä mitään omaa mielipidettä/mutuilua nyt tähän sen enempää. Mutta mielestäni nuo lihavoidut kohdat on hyviä pointteja.

Meillä lapset sairastelleet nyt enemmän: köhää ja kuumeilua. Ketään ei olla nyt enää jaksettu raijata nokkatesteihin. Sairastaneet kotona ja palanneet sen jälkeen normaaliin arkeen. En tiedä onko tämä nyt suositusten mukaista ja ei mitään hajua vaikka jollakulla olisi korona ollut, siihen kun täsmää kaikki oireet, mutta koska kaikki on tervehtyneet niin tuntuu mukavan normaalilta tällainen käytäntö. Ihan kuin VANHOINA HYVINÄ AIKOINA!

"Lapsilla on mitä viruksia vain:on vesirokkoa,on tuhkarokkoa,on vihurirokkoa,on flunssia,ER-virusta jne--mutta ei näitä rutiinisti tutkita,jos lapsilla on jotain kuumetautia jne.

Normaali flunssa-aikaan on ainakin yhtä paljon tällaisia,jos vain tuktittaisiin-osa joutuu jopa sairaalaan,osa teholle ja osa kuolee.

Nyt on kysymys myös rokottamisesta-kuinka monta kertaa pitää rokottaa,jotta tehtaat saavat miljardivoittonsa -joka kuudes kuukausi varmuuden vuoksi????????

Alkaa mennä usko tässä touhussa. Ei joka geenimuutoksen vuoksi ehditä ottaa kantaa rokotuksiin-millä maalla on varaa enää tähän.
On taidettu tehdä uudella tekniikalla rokote, jonka teho on sittenkin kyseenalainen ja myöhäisvaikutukset täysin tuntematta.

En rokottaisi yhtään lasta--meistä aikuisista ei niin väliä ole. Yksikään suomalainen ns rokoteasiantuntija ei tiedä sitä, tarvitaanko lapsille rokotusta vai ei. ja onko siitä mitään hyötyä vai onko siitä jopa vahinkoa. En usko edes tuberkuloosi-kalatutkijaan Rämetiin. Liian nuori ja kokematon sittenkin ,vaikka on ollut Oulussa professorinakin. Mitkä ovat hänen virustutkimuksensa ,jotka auttavat nykykäsitykseen rokotukseen. Yksinkertaisesti,niitä ei ole

"Ne nykyroktteet ,ne ovat kauan koeteltuja ja siis toimivat.Koronasta emme tiedä vielä mitään--koko maailma on nyt koekaniini.

Et ymmärtänyt:on turha ottaa virusnäytteitä ellei ole hoitoa-niitä voidaan ottaa erotusdiagnostisessa mielessä.Siis onko vaikka nyt henkilöllä korona vai joku muu--se muun vastaus kestää kauan.Lisäksi jos halutaan tietää mikä se todella oli,tulee paljon tutkimuksia ja silloin lasku alkaa olla tuhansissa euroissa/yksi henkilö

Pitääkö joka nuhanenän oli vaikka kuumeinen-siis selvittää mikä on viruksen nimi.Ja jos ottaa vastaaineita ei yksi näyte mitään ratkaise -oli se positiivinen,koska pitää ottaa toinen näyte ehkä 1-2-4 viikon kuluttua ,jossa nähdään onko arvo nousussa vai laskussa,joka viittaa vasta siihen,että tauti on ollut ehkä tuon viruksen aiheuttama.

Siksi virologian laitokset ovat osin vain perustutkimusta tekeviä ja niillä ei ole käytännön töihin juuri mitään vaikutusta-ainakaan ko tutkijat eivät pysty kliinikkoa juuri koskaan auttamaan.Kun vastaus on käytettävissä,tavallisesti ongelma on jo ohi
.Yksi kurssikaverini oli myöhemmin virusopin professori -näistäkin asioista tiedän edelleen varsin paljon."

En sönkötä mitään omaa mielipidettä/mutuilua nyt tähän sen enempää. Mutta mielestäni nuo lihavoidut kohdat on hyviä pointteja.

Meillä lapset sairastelleet nyt enemmän: köhää ja kuumeilua. Ketään ei olla nyt enää jaksettu raijata nokkatesteihin. Sairastaneet kotona ja palanneet sen jälkeen normaaliin arkeen. En tiedä onko tämä nyt suositusten mukaista ja ei mitään hajua vaikka jollakulla olisi korona ollut, siihen kun täsmää kaikki oireet, mutta koska kaikki on tervehtyneet niin tuntuu mukavan normaalilta tällainen käytäntö. Ihan kuin VANHOINA HYVINÄ AIKOINA!
Niin... kukahan tai ketkä ovat oikeasti ne kuluerät?

Voisi katsoa sieltä hallituksesta ja virkamiehistä. Sieltä löytyy ne todelliset kulueräpaskat

Ja noinhan se sairastaminen ennenkin tehty.

Nyt on stm laittanu sairaalahoidosta tietoa:
FEN2THEXwAw5jkN

Viimeksi muokattu:
Tätä viestiä saa sitten vapaasti lainata jos joskus todistetaan että olen väärässä:

En usko hetkeäkään että koronapassi tulisi jotenkin laajasti käyttöön työpaikoilla. Toki on työpaikkoja joilla jo nyt voidaan vaatia rokotusten ottamista ja niin edelleen, vaikka nyt keskososasto tai muu paikka terveydenhuollossa jossa hoidetaan erityisen hauraassa asemassa olevaa kansanosaa, mutta en usko näkeväni sitä päivää kun työnantajaa kiinnostaa olenko vaikkapa minä rokottautunut vai en.

Niin ja mielestäni on täysin perusteltua edellyttää siellä keskolassa ynnä vastaavissa paikoissa rokotteita, kun tehdään töitä tyyppien kanssa joilta jo perusinfluenssa voi viedä hengen.

Se on harmi, että rokotteet eivät toimi niin hyvin kuin voisi. Rokotettu voi viedä sen koronan sinne yhtälailla kuin rokottamaton. Ensimmäisen 7 päivän ajan kun tuottaa sitä virusta yhtä paljon ja näistä ne vittumaisimmat on ne 1-2 oireetonta päivää. Nyt kun rokottamattomia ei testata yhtä tehokkaasti niin uskon, että suomessa tartunta määrät tulee nousemaan huippuun joulukuussa.

Tutkimusten valossa rokotetut eivät saa tartuntaa yhtä helposti, mutta onko nyt vain niin, että saavat kyllä tartunnan mutta eivät saa oireita? Mikä sinäänsä hyvä, koska eivät kuormita sairaanhoitoa, mutta tästä seuraa se, että esim. riskiryhmiä tämä ei kauheasti auta.

Missähän on ne hengitysilmasta koronan tunnistavat laitteet joita piti tulla markkinoille? Itse miettiin, että siinä olisi voinut olla ratkaisu esim. sairaaloihin jne.

Onhan tää jollain tapaa ironista. Oon meidän tiimissä ainoa, jolla ei oo korona- eikä influpiikkiä, mutta oon myös ainoa, kuka ei oo ollut vielä kipeenä tän syksyn aikana.
Hah, sama täällä. Vaimolla kuukauden vanha 1. koronarokote ja itsellä ei, kummallakaan ei flunssarokotetta. Lapset (iät 5 - 8) on sairastelleet ihan normisti tässä syksyllä ja ite oon ollut ihan terve kun taas vaimolla on päällä superpitkä yskä. Yleensä tämä menee aivan toisin päin, eli mä olen kipeänä ja vaimo ei. Tänä syksynä oon ottanut vastustuskyvyn ihan eri tavalla huomioon, syöny d-vitskaa ja sinkkiä ja mm. pakurikääpää. Käyny saunassa, kylmissä suihkuissa jne. Treenannu ja syöny ihan normaalisti, eli terveellisesti. Ja nämä kaikkihan on jossain määrin spekulaatiota, toimiiko vai ei ja missä tilanteissa, mutta ihan hyvä kokeilu on ollut toistaiseksi!

Olen miettinyt paljon tota "rokottamattomien" kategoriaa, mikä nyt on se ongelma mediassa. Ehkä voi olla myös, että siellä on ääripäissä suhteellisesti enemmän porukkaa kuin rokotetuissa. ELI rokotettuihin nähden suhteellisesti enemmän heitä ketkä huolehtii terveydestä tarkasti JA myös heitä, keillä on taipumusta antaa kropan mennä hunningolle eikä ole kiinnostunut suojautua miltään taudinaiheuttajilta. Vois myös olla yksi syy siihen miksi esim. HUSissa on sairaalahoidossa suhteellisesti enemmän rokottamattomia. Tosin nythän sekin suhdeluku saattaa kääntyä, trendi on ollut siihen suuntaan..

Sori (but not sorry) kun spämmään Kauppalehden keskusteluista:

"Vastaineista voi tulla neurologisia tauteja ,jotka voivat olla monen taudin perimmäinen syy .Suomalaiset "liian nuoret" asiantuntijat,jos ovat edes asiantuntijoita eivät ole sanallakaan viitanneet tähän.

Sydenhamin chorea on streptokokin aiheuttama tauti ja syynä ovat vasta-aineet.
Koli-bakteerin LPS lipopolysakkaridi pystyy aiheuttamaan aivosairauksia mm Parkinson tautia aktivoimalla haitallisesti mikrogliaa
Proteus mirabllis suoliston ja virtsateiden bakteeri aiheuttaa myös näitä neurologisia tauteja kokeellisissa tutkimuksissa
Samoin tietyt pseudomonas lajit
Porfyromonas gingivalis on neurotrooppinen bakteeri suussa ja ikenissä ja saa aikaan neurologisia tauteja osin suoraan osin vasta-aineilla.
Jne.

Älkää tuoko minulle asioita,jotka eivät pidä paikkaansa.

Olisin hyvin varovainen mRNA aineiden kanssa-siksi ei lapsille näitä rokotuksia.
Olette lukeneet vaan liian vähän."

En tiedä onko kirjoittaja oikeassa, mutta selkeästi hänellä jotain asiantuntemusta on lääketieteestä ja ihan mielenkiintoisia viestejä.

Tämä olikin varmaan jo laitettu tänne. Millähän verukkeella puolen vuoden päästä selitellään kun boosterin teho alkaa hiipua? Miten voi olla niin tyhmiä ihmiset että kuvittelevat sellaisen toimivan jota on jo aiemmin kokeiltu. Ei se toimi sen paremmin 3. kerrallakaan… hetken se auttaa. Vähän kuin housuun kuseminen pakkasella..

Toisaalta kolmas rokotus toimii esim. hepatiitti B:n ehkäisyssä.
1636963958300.webp

Meillä tässä menty nyt niin, että viikko hoidossa, viikko kipeänä, viikko hoidossa, jne. Nyt kolme eri flunssaa sairastettu. Hoidossa välissä ollut lapsista 3/4 kipeänä yhtäaikaa.

Esikoinen itselle, niin tietysti huolissaan kun välissä oksentanut limaa, kun limaa ollut niin paljon. Chat-lääkärin kanssa oltu kerran yhteydessä, kun kuumetta pysyi 39.5 muutaman päivän (kolmannen flunssan kohdalla), mutta totesi, että normaalia on ja tällä alueella joku sitkeä virus kiertää (Tämän halusinkin vain kysyä, että onko täällä joku bakteeriperäinen tauti liikkeellä, mutta ei kuuleman ollut.). Viikossa meni pahimmat oireet ohi, nyt on yskä vielä. Sitä on kestänyt pari viikkoa. Nyt helpottamassa sekin. Ehkä nyt saadaan hengähtää hetki.

Back
Ylös Bottom