Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324
Mun mielestä valtamediassa esitetty luku mitä testaus on maksanut oli 1 miljardi
Sitä myöten voikin sitten lopettaa puheet rokottamattomien pandemiasta tai mistään rahaan liittyvästä ongelmasta.

Liitteet

• jack.webp
    jack.webp
    30,7 KB · Katsottu: 50
Laskin alakanttiin arvoilla (12.5e piikki) että pelkät piikit mitä laitettu tähän mennessä maksaneet 146.2miljoonaa euroa. Pelkät piikit.
Tähän päälle piikittäjien palkat, varastointi, kuljetus, jätehuolto. Nämä vaatisivat kovempia laskuja tyyliin paljon hoitajien palkat mitä uutisten mukaan palkattu kovallakin tuntiliksalla paikoin. Pitäs tietää keskimäärin paljon tunnissa noita laitetaan jne. voisi tähän toimeen menneistä palkoista kanssa saada vihiä. Mutta paljon jokatapauksessa kanssa.
"Palkka jopa 60 €/tunti"

Piikkimäärät nousisivat vielä huomattavasti jos päästäisiin tuonne utopiaan eli 100% mihin ei toki päästä.
Sitten jos lähdetään laskemaan testauksia alkaa hiukset lähteä päästä.

Oliko covid testien kokonaismäärää edes missään?
Jos tuonkin laskisi alakanttiin 100e per testi
No joo, eipä siinä enää kaukana olla miljardiluokasta pelkistä piikityksistä.

Kesällä taisi olla juttua, että testauksiin oli varattu 25M€/vko, mutta se ei riittänyt vaan mentiin paljon yli. Ehkä se miljardi/vuosi on lähellä.

Tämä on täysin OT, mutta olisi itse asiassa oikeasti mielenkiintoista kuulla esimerkkejä niistä käytännön asioista, joita esim. matemaatikon, biologin (oletan, että kaikenmaailman labrajuttu yms. tehdään melko paljon) yms. pitäisi siellä yliopistossa oppia? Vai oletanko oikein, että tämä teoreetikkokäsitys tulee työelämässä lähinnä diplomi-insinööreistä (tuore DI tulee metallipajalle opettamaan vanhoja ammattilaisia miten hommat hoidetaan)? Mm. lääkäriopiskelijat tekevät todella paljon käytännön hommia opintojen aikana.

Tämä kysymys täysin ilman sarvia ja hampaita, välillä vaan ihmetyttää kun lapsesta asti kuullut "työäijen" (ei tarkoita pahalla enkä halventavasti) hokevan sitä kuinka yliopistoissa ei opita mitään käytännön hommia. Tieteitähän siellä opiskellaankin, joten mitä "oikeita" hommia siellä pitäisi opettaa?
Miten nämä lääkäriopiskelijat toteuttaa oppimaansa käytännön elämässä? Miten soveltavat oppejansa omaan elämäänsä? Koska jos lääkäriopiskelija vaikka sairastuu niin onko hänellä sittenkään kykyä soveltaa oppimaansa?

Kesällä taisi olla juttua, että testauksiin oli varattu 25M€/vko, mutta se ei riittänyt vaan mentiin paljon yli. Ehkä se miljardi/vuosi on lähellä.
Kyllä se nousee juu. Voidaan sanoa että miljardi+ mennyt siihen että piikki on löytänyt tiensä suonen sisään. Kun miettii paljon työaikaa piikki ja sen oheistoiminta vie ja palkat tähän.

Miten niin varattu...eikö pandemia tullutkaan yllätyksenä?

Kyllä se nousee juu. Voidaan sanoa että miljardi+ mennyt siihen että piikki on löytänyt tiensä suonen sisään. Kun miettii paljon työaikaa piikki ja sen oheistoiminta vie ja palkat tähän.
Odotahan vaan, niin kohta joku tulee kertomaan, että rokote tykitetään lihakseen tai ei että sitä pistetä perseeseen, kun ei muuta argumenttia keksi.

Miten nämä lääkäriopiskelijat toteuttaa oppimaansa käytännön elämässä? Miten soveltavat oppejansa omaan elämäänsä? Koska jos lääkäriopiskelija vaikka sairastuu niin onko hänellä sittenkään kykyä soveltaa oppimaansa?
Siis koskeeko tämä teoriajuttu nyt vain lääkäriopiskelijoita? Enkä ymmärrä kysymyksen pointtia. Tokihan lääkäriopiskelija osaa sen hetkisen osaamismääränsä mukaisesti tulkita omia oireita siinä kuin potilaankin, mutta eihän lääkäriksi nyt kukaan varmasti opiskele sen takia, että juuri omaan elämäänsä soveltaisi oppeja.

Mutta se ei pidä missään nimessä paikkansa, että lääkiksessä opeteltaisiin vain teoriaa, kyllä siellä saa aika nopsaan olla kyynärpäitä myös suolistossa näin kuvainnolisesti (ja välillä konkreettisestikin). Vai miten ajattelit, että lääkärit oppivat ne "oikeat hommat"?

Miksei virus ole tukahtunut esim. briteissä missä 70% kuolleista nyt syksyllä fully vaxxed? Voitko kertoa.
Jaa-a, mun vajavainen matemaattinen hahmottelukykyni kertoo, että hitaasti kasvavalla rokotekattavuudella menee jonkin aikaa, että saadaan jo levinneen viruksen leviämisreitit minimoitua. Rokotteen alle 100% teho ei tietenkään asiaa auta - kuten ei sekään, ettei rokote korjaa mitään mikä on jo valmiiksi rikki.
En brittien tilanteeseen ole sen tarkemmin perehtynyt, joten jätän arvailuni tähän.

Oho, tuo oli uutta. Koskahan tupakkayhtiöt keksivät alkavat mainostaa röökiä koronasuojana.
Toivottavasti eivät.
Mua kiinnostaa edelleen että miten rokottamaton levittää virusta jos hänellä ei ole sitä virusta????
Ei mitenkään. Mutta saa tartunnan helpommin ja spesifin immuniteetin puuttuessa elimistössä virusmäärät korkeammat ja siksi myös levittää tehokkaammin kuin rokotettu.

Siis koskeeko tämä teoriajuttu nyt vain lääkäriopiskelijoita? Enkä ymmärrä kysymyksen pointtia. Tokihan lääkäriopiskelija osaa sen hetkisen osaamismääränsä mukaisesti tulkita omia oireita siinä kuin potilaankin, mutta eihän lääkäriksi nyt kukaan varmasti opiskele sen takia, että juuri omaan elämäänsä soveltaisi oppeja.

Mutta se ei pidä missään nimessä paikkansa, että lääkiksessä opeteltaisiin vain teoriaa, kyllä siellä saa aika nopsaan olla kyynärpäitä myös suolistossa näin kuvainnolisesti (ja välillä konkreettisestikin). Vai miten ajattelit, että lääkärit oppivat ne "oikeat hommat"?
No lääkäriopiskelijat erikoistuvat aika kapeaan alaan. Mun sokealle pojalle on myös silmälääkäri määrännyt silmälasit vaikka poika on todettu sokeaksi aivolääkärin toimesta. Eli eivät ne mitään älynjättiläisiä ole. Mut hei provikat sai lääkäri niistäkin laseista

Jaa-a, mun vajavainen matemaattinen hahmottelukykyni kertoo, että hitaasti kasvavalla rokotekattavuudella menee jonkin aikaa, että saadaan jo levinneen viruksen leviämisreitit minimoitua. Rokotteen alle 100% teho ei tietenkään asiaa auta - kuten ei sekään, ettei rokote korjaa mitään mikä on jo valmiiksi rikki.
En brittien tilanteeseen ole sen tarkemmin perehtynyt, joten jätän arvailuni tähän.
Puhut kuin rokote toimisi vaikka sen tehon on kerrottu hiipuvan nopeasti kuukausissa.
Eli looppi elämää piikistä toiseen toivoen tai sitten eletään ja otetaan vahva luontainen immuniteetti.

Ei mitenkään. Mutta saa tartunnan helpommin ja spesifin immuniteetin puuttuessa elimistössä virusmäärät korkeammat ja siksi myös levittää tehokkaammin kuin rokotettu.
Rokottamattomalla voi olla niin kova immuunipuolustus että tauti ei tartu koko aikana. Ja rokotettulla voi olla niin heikko immuuni vaikka olisi tripalrokotettu että saa sen silti ja levittää sitä.

Rokottamattomalla voi olla niin kova immuunipuolustus että tauti ei tartu koko aikana. Ja rokotettulla voi olla niin heikko immuuni vaikka olisi tripalrokotettu että saa sen silti ja levittää sitä.
Voi olla yksittäistapauksissa, mutta ei päde väestötasolla.

Offtopic. Pointsit Kilppikselle asiallisista vastauksista, vaikka syvän vakaumuksen aiheesta ilmeisesti omaatkin.

No lääkäriopiskelijat erikoistuvat aika kapeaan alaan. Mun sokealle pojalle on myös silmälääkäri määrännyt silmälasit vaikka poika on todettu sokeaksi aivolääkärin toimesta. Eli eivät ne mitään älynjättiläisiä ole. Mut hei provikat sai lääkäri niistäkin laseista
No jaa, onhan yleislääketiedekin erikoistumisala, ei ihan hirveä kapea. Siihen on ihan vissi syy miksi erikoistutaan kapeisiinkin aloihin. Erikoista vaan, että nostat juuri lääkäriopinnot esille esimerkkinä opiskeluista, joissa ei opita mitään käytännön asioita, kun se on aivan varma, että ei juurikaan muita korkeakouluopintoja ole, joissa olisi niin paljon käytännön harjoittelua. Jotain muita esimerkkejä olisi ollut mukava kuulla, jotta ymmärtäisin tämän "oppivat vain teoriaa" lausuman tarkoituksen.

Poikasi tapaus kuulostaa niin uskomattomalta virheeltä, että toivottavasti veit asian eteenpäin? En siltikään leimaisi yhden henkilön perusteella kokonaista alaa. Olen minäkin tavannut (lähinnä vain) todella surkeita käsityöalojen edustajia (putkari, sähkäri, mut hei, tuntiliksan kyllä veloittivat silti :giggle:) enkä silti leimaa kaikkia heidän alojensa edustajia.

edit: komppaan kappalaista, mukavaa kun joku tässäkin ketjussa keskutelee ihan asiallisesti. Vaikka tätä keskustelua tuskin kantsii tässä ketjussa jatkaa, kun menee jo niin ohi aiheen.

"Mietin tuossa tänään, että pitää varmaan viikonloppuna vaihtaa autoon talvirenkaat. Mutta sitte hoksasin, että mitä jos koko liukkaus onki keksittyä ja talvirenkaat on vain rengasliikkeitten kusetusta ja rahastusta! Nimittäin hoksasin, että tiedän monta, jotka on ajanu ojaan vaikka oli talvirenkaat. Ihan sama vaikka suurin osa ei ole ajanut ojaan talvirenkailla, mutta osa on!
Suuremmalla osalla liukkaalla ojaan ajaneista oli kyllä kesärenkaat, mutta niillä oli varmaan joku perussairaus. Ja ne ois muutenki kuollu varmaanki kohta.

Aloin sitte tutkimaan tarkemmin, niin valtio, varmaankin hallitus, on laittanu talvirengaspakon! Ihan oikeasti, ne haluaa rajoittaa mun ajamista ja itsemääräämisoikeutta. Täytyyhän mun saada ajella tuolla liukkailla teillä kesärenkailla muiden seassa, koska mullahan on perustuslaki. Eiku siis perusoikeus ja ihmisoikeus!

Sitä paitsi siis ketä sillä suojellaan, että mun pitää käyttää nastarenkaita? Niitäkö, jotka ajaa nastarenkailla. Eli siis eikö niistä olekaan hyötyä, koska ne ei suojelekaan sitä ajajaa! Vaan mun pitäis käyttää nastarenkaita suojellakseni niitä, jotka käyttää nastarenkaita! Hähää nyt kyllä selvis salaliitto! En aijo olla lammas ja käyttää nastarenkaita!

Seuraavaksi varmaan tulee joku pakollinen vyö, jolla mut sidotaan auton penkkiin kiinni! Nyt lähen soittamaan yhelle Anolle, että äkkiä joku järki tähän hommaan!"
Mitä mä just luin?

No justhan se oli pari päivää sitten uutisissa, että tähän mennessä Suomessa on mennyt 20 miljardia koronatoimiin. Ja tällä rahalla on säästetty 2000 ihmishenkeä. Oli tosin Ylen uutisissa tämä tieto, joten uskokaa tai älkää.

Voi olla yksittäistapauksissa, mutta ei päde väestötasolla.

Offtopic. Pointsit Kilppikselle asiallisista vastauksista, vaikka syvän vakaumuksen aiheesta ilmeisesti omaatkin.
Ei mulla ole varinaisesti mitään vakaumusta. Mä itse vain tällainen päihteetön, paljon liikkuva ja 24/7 terveydestä huoltapitävä henkilö. En halua kehooni mitään ylimääräistä jos ei ole ihan oikea tarve. Mua vaan harmittaa että esim. mun duunissa on näitä pullukoita jotka syövät roskaruokaa, dokaa ja nukkuu vähän. Sit nää räyhää täällä että pitäsi olla rokote. Nämä henkilöt eivät ole kiinnostuneita omasta terveydestään muuta kuin nyt kun pelotellaan. Mä olen vuodesta toiseen tehnyt hommia terveyteni eteen. En halua että nämä pullukat saavat päättää mitä minä teen kun en mäkään ole päin niiden naamaa arvostelemassa heidän valintoja.
Alunperin kuin korona alkoi niin sanoin etten varmaan ole ryntäämässä piikille kun nähtiin se sikaflunssa jo aiemmin. Nyt otin sen linjan että tarkkailen rauhassa miten tilanne kehittyy. Koronaan en siis ole törmännyt kuin yhden tapauksen verran. Se oli työkaveri jonka kanssa työskentelin samassa tilassa. Ei tarttunut muhun ja kaverikin oli viikossa kunnossa. Tämä henkilö on mua vanhempi ja huonompi kuntoinen. Eli näillä spekseillä olen valinnut olla rokottautumatta. Nyt kun lukee noita uutisia niin kyllä siinä on niin paljon mätää että on vain vahvistanut päätöstä olla ottamatta rokotetta.
Ja pyrin olemaan kohtelias ja asiallinen. Hyväksyn kyllä jos joku on eri mieltä. Sellainen maailma on että sielä kuuluukin olla eri mielipiteitä. Sitä mä myös tässä tapauksessa vastustan kun tuntuu että valtamediassa saa olla vain yksi mielipide.

Back
Ylös Bottom