Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324
Noin sieltä se lähtee taas... näytin pointtini juurta jaksain. Sä voit märehtiä sitä nyt ja vääntää
Ensin sanottiin miten helposti koronapakotukset saa pois näkyvistä ja sen jälkeen aloit väenväkisin näkemään niitä jokapaikassa. Mun internetväittelyskillsit cappaa tässä kohtaa, joten annan olla.

Tässä videossa näkyy hyvin kuinka tyhmät ihmiset seuraa sokeasti toisia "koska muutkin tekee niin munkin on kai pakko".
Kyseessä pikkukaupunkiin ilmestynyt liikenneympyrä....
Kun olin asfalttihommissa niin koko letka seurasi aina muita autoja vaikka kuinka ajoi päin vittua, siellä ne veti liimassa onnesta soikeena tai kuumalla massalla..

View: https://youtu.be/bDaQZUzJCNM

Koita kestää. Jos nuo koronafanipojut valehtelee tai koittaa vääristää jotain juttuja niin vastaan kyllä.

Säkin projisoit kun kasettisi pettää keskustelussa.
Keskustelussa ja erilaisissa mielipiteissä ei ole mitään vikaa, mutta nyt on vajottu jo todella alas. Tämä ketju on yksi helvetin pohjaton paskakaivo. Kun ei muuta keksitä, niin se on projisointia tai denialismiä. Kasetti pettää vähemmästäkin kun tällaista lukee. Tämä ei ole keskustelua, vaan vittuilua ja kinastelua.

Kyllä, olen nillittävä pelle joka voisi olla lukematta jos ei keskustelun taso miellytä. Jotain sellaista sieltä olisi kuitenkin tulossa, joten nyt sitä ei tarvitse mulle enää kertoa.

Tässä videossa näkyy hyvin kuinka tyhmät ihmiset seuraa sokeasti toisia "koska muutkin tekee niin munkin on kai pakko".
Kun olin asfalttihommissa niin koko letka seurasi aina muita autoja vaikka kuinka ajoi päin vittua, siellä ne veti liimassa onnesta soikeena tai kuumalla massalla..

View: https://youtu.be/bDaQZUzJCNM

Ehkä videon kaikki autoilijat eivät halunneet "totuttautua uuteen normaaliin" :unsure:

Tämä todistaa sen, että ohjeet ovat tärkeässä roolissa jotta ihmiset toimivat oikein.
Varsinkin tietöiden osalta. Välillä kun unohtunee se 30 tai 50 kiekko sinne tienlaitaan ja sitä sitten ihmetellään miksi helvetissä tässä pitäs ajella 30 kun ei näy yhtikäs mitään yhtään missään. Sitten tästä tavasta tulee normi, että ajetaan vaan 60-80 lasissa vaikka ois 30 kiekko tienlaidassa.
Tämä nyt sitten tarkoittaa sitä, että se joka niitä sääntöjä ja ohjeita tekee niin sen pitää olla tarkkana siinä ohjeen päivittämisessä. Koska ihmiset eivät osaa ajatella itse. Jota tuo videosi hyvin kuvastaa. Massat pitää saada tekemään samalla tavalla, jotta liikenne sujuu.

Keskustelussa ja erilaisissa mielipiteissä ei ole mitään vikaa, mutta nyt on vajottu jo todella alas. Tämä ketju on yksi helvetin pohjaton paskakaivo. Kun ei muuta keksitä, niin se on projisointia tai denialismiä. Kasetti pettää vähemmästäkin kun tällaista lukee. Tämä ei ole keskustelua, vaan vittuilua ja kinastelua.

Kyllä, olen nillittävä pelle joka voisi olla lukematta jos ei keskustelun taso miellytä. Jotain sellaista sieltä olisi kuitenkin tulossa, joten nyt sitä ei tarvitse mulle enää kertoa.

On siinä turhautumistakin sen myönnän. Keskustelu monesti vaan kärjistyy nopeasti ja molemmat vetää vettä myllyyn omalla tapaa.

Koitetaan rauhoittua.

Tämä todistaa sen, että ohjeet ovat tärkeässä roolissa jotta ihmiset toimivat oikein.
Varsinkin tietöiden osalta. Välillä kun unohtunee se 30 tai 50 kiekko sinne tienlaitaan ja sitä sitten ihmetellään miksi helvetissä tässä pitäs ajella 30 kun ei näy yhtikäs mitään yhtään missään. Sitten tästä tavasta tulee normi, että ajetaan vaan 60-80 lasissa vaikka ois 30 kiekko tienlaidassa.
Tämä nyt sitten tarkoittaa sitä, että se joka niitä sääntöjä ja ohjeita tekee niin sen pitää olla tarkkana siinä ohjeen päivittämisessä. Koska ihmiset eivät osaa ajatella itse. Jota tuo videosi hyvin kuvastaa. Massat pitää saada tekemään samalla tavalla, jotta liikenne sujuu.
Siinä on lakijuttuja, esim. 100km/h alueella nopeus pitää pudottaa 80km/h jos uuden asfaltin viereisen pientareen sepelöintiä ja/tai uusia tiemerkintöjä.
Mutta kyllä turha turhauttaa, odotankin koska ihmiset turhautuu noiden naamareiden pitämiseen.

Siinä on lakijuttuja, esim. 100km/h alueella nopeus pitää pudottaa 80km/h jos uuden asfaltin viereisen pientareen sepelöintiä ja/tai uusia tiemerkintöjä.
Mutta kyllä turha turhauttaa, odotankin koska ihmiset turhautuu noiden naamareiden pitämiseen.
Maskit on jäädäkseen. Itsellä ainakin. Se on loistosuoja (huom! nyt puhun vain omaan käyttöön minulle) hiekkapölylle. Ja kohta pääsee testaamaan siitepölyyn vaikutusta.
Mutta jos dallailee ulkona ja nyt keväällä hiekkoja lakaistaan konevoimin, niin olen huomannut että siinä jos sattuu olemaan maski niin tuntuu että mukavampi hengittää.

Maskit on jäädäkseen. Itsellä ainakin. Se on loistosuoja (huom! nyt puhun vain omaan käyttöön minulle) hiekkapölylle. Ja kohta pääsee testaamaan siitepölyyn vaikutusta.
Mutta jos dallailee ulkona ja nyt keväällä hiekkoja lakaistaan konevoimin, niin olen huomannut että siinä jos sattuu olemaan maski niin tuntuu että mukavampi hengittää.
Jossain mediassa iloinneet että maskit suodattaa kätevästi myös katupölyn, joopa joo.... Siis suodattaa toki jos käytetään hengityssuojaimia mutta jos näitä kangasrättejä tai kirurgisia niin aika marginaalista on.
Mulla on joku hämärä muistijälki että joskus jopa astmaatikoille suositeltu aikaa sitten keväisin kaupungeissa hengityssuojamia.

Noniin, te kaikki toisianne haukkuvat oikeassa olijat ja paremmat ihmiset. Kävin hakemassa lounasta paikallisesta raflasta. Henkilökunnalla ei maskeja. Eikä kenelläkän raflaan sisään tulevalla maskia. Enkä nähnyt kadullakaan maskeja. Koronapassia ei tarvinnut näyttää, eikä mulla sellaista olisikaan.
Aika normaalilta näytti. Täälläpäin onkin purettu rajoituksia. On uimahallit auki ja kuppilat 23 asti.

Eräillä ihmisistä on käsittämätön energia. Olla puolesta tai vastaan. Somessa näihin törmää, ei niinkään normi-elämässä. Ei ainakaan minun lähipiirissä.

Tämä tästä laantuu. Mihinkähän laittavat energiansa jatkossa? Politiikka tietysti on aika vakio vastakkainasettelun energiakenttä.

Naurettavaa, tuttu on jo ollut 4,5 viikkoa karanteenissa putkeen koska on tullut altistumisia altistumisen perään. Toissapäivänä tuli sitten vihdoin positiivinen testistä. Eli hänen kohdallaan karanteeni päättyy 2 viikon päästä. Muutamalla samalla tilanteessa olevalla oli edelleen testi negatiivinen, niillä kontrollitesti 1 viikon päästä ja jos jollakin silloin posi tulos niin jatkuu pellelily heidän osaltaan vielä...

Vielähän on epäselvää estääkö rokote myös tartuntoja ja jos niin millä todennäköisyydellä. Israelissa on tartunnat laskenut roimasti kun reilu 60% rokotepeitto väestössä eli näin saattaisi olla, mutta vielä tarvitaan lisää dataa.

Mikäli voitaisiin näyttää, että rokote sanotaan vaikka 70% todennäköisyydellä estää sinua tartuttamasta muita ottaisitko sen suojellaksesi muita?

WHO on ilmoittanut, että valtaosa tartunnoista tulee oireellisilta ihmisiltä. Tämä varmasti myös yksi syy miksi esim. Intiassa ja Braziliassa korona leviää niin paljon, siellä ei paljoa sosiaalitukia tunneta. Jos haluat leipää töihin on pakko mennä, oli sulla yskää tai ei.

Kyllä tiedän, että oireettomat voivat myös levittää virusta, mutta oireettomalla määrät ovat ainakin tutkimusten mukaan huomattavasti paljon pienemmät kuin niillä joilla oireita on. Uskon, että täysin oireeton sairastaja on varmaan aika samalla viivalla kuin rokotettu sen suhteen, että tartuttaako vai ei. Ja jos näin on, sitten pitäisi maskeja käyttää aina.

Itse en vain usko, että maskien käyttö oireettomilla on millään tapaa tarpeellista esim. ruokakaupassa asioidessa.

Naurettavaa, tuttu on jo ollut 4,5 viikkoa karanteenissa putkeen koska on tullut altistumisia altistumisen perään. Toissapäivänä tuli sitten vihdoin positiivinen testistä. Eli hänen kohdallaan karanteeni päättyy 2 viikon päästä. Muutamalla samalla tilanteessa olevalla oli edelleen testi negatiivinen, niillä kontrollitesti 1 viikon päästä ja jos jollakin silloin posi tulos niin jatkuu pellelily heidän osaltaan vielä...
Jep. Kaveri on ollu vuoden sisällä 2kk. Iso perhe. (ei putkeen) Kaverilla itellään ei oo ollu koronaa. Tai ainakaan oireita.:LOL:

Reilu 6 viikkoa.

Vissiin tuo toissa sunnuntain hiihto"lenkki" oli kuitenkin vähän liikaa, kun koko viikon ollut aivan paskaa palautumista. Sykkeet öisin korkealla ja unenlaatu heikkoa, ja jokainen pikkuponnistuskin heikentänyt palautumista edelleen. Jopa kevyitä PK-lenkkejä ollut vähennettävä, eikä homma meinannut alkaa tasoittua kuin oikeastaan vasta eilen. Täytyy siis ottaa edelleen vielä todella maltilla.

Mies sanoi myös, ettei jaksa vieläkään arkielämässä ihan samalla tavalla kuin ennen koronaa. Hän on tosi tekevää tyyppiä ja tarvitsee koko ajan jotakin tekemistä, mutta nyt ei työpäivien jälkeen ole virta riittänyt oikein mihinkään. Iltaisin sammuu sekunnissa ja viikonloppuisinkin on aivan kuitti. Eli vaikka olisi kunnossa kovia treenejä varten, niin niihin ei kyllä riittäisi paukut millään.

Niin ja makuaisti on alkanut hassuttelemaan. Häviää välillä muutamaksi tunniksi ja tulee sitten takaisin. Esim. aamupala saattaa maistua ihan normaalisti, mutta lounas ei miltään, ja illalla sitten taas maistuu kaikki.
8 viikkoa. Eipä juuri päivitettävää. Tai no sen verran, että nyt on makuaisti ollut hassuttelematta, ja käsien ihottuma alkaa viimein näyttää hieman elpymisen merkkejä. Mutta muuten ollutkin sitten ihan paskaa. Edelliset kolme viikkoa paria ihan yksittäistä päivää lukuunottamatta on lepopulssi ollut öisin aivan poikkeuksellisen korkeana ja HRV ihan pohjalukemissa ilman mitään selvää syytä. Olen koittanut lepäillä ja pitää itseäni liikkeellä sen verran kuin tuntuu hyvältä, mutta mitään raskasta ei edelleenkään jaksa, kroppa reagoi kevyeenkin treeniin tällä hetkellä melko vihamielisesti. Kanniskelin tuossa yhtenä päivänä isoa pahvilaatikkoa, joka oli kevyt, mutta sen verran iso, että piti käyttää kunnolla näppivoimaa sen kiinni pitämiseen. Nyt on sitten toisessa kyynärpäässä limapussin tulehdus, niinkuin että mitä vit.. ihan kuin olisi joku hauraskin vanhus tai rapakuntoinen vätys.

Työkaveri kertoi viime viikolla, että hänellä on ystävä 40v nainen, joka varsinkin aerobisesti oli ollut todella kovassa kunnossa. Sairastui viime syksynä ihan kunnolla ja joutui sairaalaan muutamaksi viikoksi. Veti todella heikkoon happeen, vaikka tehohoitoon ei onneksi joutunutkaan. Joutui aloittamaan kävelyn sellaisen tuen kanssa, kun ei alkuun ollut voimia pitää itseään edes pystyssä. Kotiuttamisen jälkeen jaksoi alkuun käydä ainoastaan vessassa, ja hengästyi niistäkin reissuista niin kuin olisi kovankin treenin tehnyt. Kuntoutui siinä pikkuhiljaa, ja nyt tällä hetkellä arkielämä on OK, veren happiarvot pysyvät normaaleina (99-100%) jne, mutta treenaamaan tai ylipäätään rasittumaan ei pysty ollenkaan. Kävi vähän aikaa sitten jatkotutkimuksissa, missä paljastui, että ei-rasituksessa happiarvot pysyvät kyllä normaaleina, mutta rasituksen aikana keuhkot ei saa riittävästi happea verenkiertoon ja arvot romahtaa. Eivät osanneet sanoa, millä aikataululla keuhkot tuosta tokenee, jos ne koskaan edes tokenee. Että siinä mielessä ymmärrän kyllä hyvin vaikka Norjan hiihtomaajoukkueen lähes hysteerisen tarkkoja turvatoimia. Ja kyllä se tavan kuntourheilijaakin voi vähän masentaa, jos ei pääse pitkään aikaan enää oman lajin pariin tai jopa ollenkaan, vaikkei niissä toimeentulo olisikaan kiinni.. monelle itseni mukaan lukien liikkuminen ja treenaaminen on kuitenkin melko tärkeä henkireikä (miten sattuva termi :rolleyes:).

Back
Ylös Bottom