Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324
Onneks heinäkuun loppuun mennessä nykymenolla kaikki halukkaat saanu ekan piikin kannikkaan jo. Nyt on muistaakseni jo 1.3 miljoonaa rokotettu. (1,piikki)

Edit. Tunnen ja tiedän useita jotka on saanu rokotteen jo. Hengissä ovat. Valitettavasti tiedän myöskin henkilön joka on kuollu koronaan.

Nimenomaan halukkaat. Hallitus ainakin näyttäisi ajattelevan että suurin osa aikoo rokottautua. Olisi muuten kiva tietää moniko kansanedustaja aikoo ottaa rokotteen. Tätä ei vain millään pystytä luotettavasti tutkimaan, ei edes nimettömällä kyselyllä. Iso osa edustajista jotka eivät aio ottaa rokotetta, vastaisi todennäköisesti myös anonyymisti ottavansa.

Joku 800 kuollu koronaan 16 kuukaudessa, muutamassa kuukaudessa kuollu rokotteeseen yli 50 täällä suomessa. Kuulostaapa vitun hyvältä.
Eiköhän tässä pidä katsoa määriä eikä aikaa. Sairastaneita on 85k, kuolleita 900 ja jos tuo 1,3 rokotteen saanutta pitää paikkansa, niin siitä voi laskea vähän suhdelukuja.

Pointti on juuri se, että tartunnat tulee suurimmilta osin paikoista jossa maskia ei käytetä. JOten tämän vuoks ''maskit ei toimi''väite on vähintään hataralla pohjalla vaikka niitä kaupassa näkeekin paljon.

edit, Ei me maskeilla tätä paskaa ainoana voiteta. Sielt on kaks rct tutkimusta tulossa...

Sitä mä just meinasin että eikö se ole selvää että tartunnat tulee sieltä missä ollaan tiiviisti yhdessä pidempiä aikoja? Ei tuossa minun mielestä maskit näyttele mitään osaa. Kun tartuntoja kuitenkin tulee sielläkin missä on maskit ja ollaan yhdessä. Se on kyllä aivan selvä että maski ei estä levittämästä tautia. Se on epäselvää että jos ne vaikuttaa jotenkin, niin kuinka paljon? Jos se hyöty on pieni, niin itse ajattelen sen niin että niiden mukana tulee myös ne huonot puolet jotka voi syödä hyödyn kokonaan. Eli väärä turvallisuuden tunne, maskien väärä käyttö ym. Tehokkaammat toimet unohtuu siinä sivussa.

Nimenomaan halukkaat. Hallitus ainakin näyttäisi ajattelevan että suurin osa aikoo rokottautua. Olisi muuten kiva tietää moniko kansanedustaja aikoo ottaa rokotteen. Tätä ei vain millään pystytä luotettavasti tutkimaan, ei edes nimettömällä kyselyllä. Iso osa edustajista jotka eivät aio ottaa rokotetta, vastaisi todennäköisesti myös anonyymisti ottavansa.
Miks sä pidät kansanedustajien rokotteen otto päätöstä jotenkin merkityksellisenä? Miks sillä on niin suuri painoarvo?

Miks sä pidät kansanedustajien rokotteen otto päätöstä jotenkin merkityksellisenä? Miks sillä on niin suuri painoarvo?
Onhan sillä iso painoarvo. Hallitus ja eduskunta on tehnyt radikaaleja toimenpiteitä koronan tukahduttamiseksi, esim. elinkeino- ja liikkumisvapauteen puuttumisen muodossa. Kaikkien toimepiteiden ja haittavaikutusten summa nousee kymmeniin miljardeihin euroihin. Jos kansanedustat nyt yhtäkkiä päättäisivätkin olla ottamatta rokotetta taudin tukahduttamiseksi niin millaisen kuvan se antaisi kansalle? Ei se nyt olekaan enää niin tärkeää?

Onhan sillä iso painoarvo. Hallitus ja eduskunta on tehnyt radikaaleja toimenpiteitä koronan tukahduttamiseksi, esim. elinkeino- ja liikkumisvapauteen puuttumisen muodossa. Kaikkien toimepiteiden ja haittavaikutusten summa nousee kymmeniin miljardeihin euroihin. Jos kansanedustat nyt yhtäkkiä päättäisivätkin olla ottamatta rokotetta taudin tukahduttamiseksi niin millaisen kuvan se antaisi kansalle? Ei se nyt olekaan enää niin tärkeää?
Mä en ainakaan välitä siitä ottaako JHA rokotteen vai ei. Se ois aika outoa, että mä perustan omia valintoja tälläsissä asioissa mitä joku lainpäättäjä tekee tai päättää olla tekemättä.

Toimenpiteet ja haittavaikutukset ja koronarokotteen biologinen mekanismi on toisistaan riippumattomia asioita, ja niitä pitää myöskin kohdella niin. Sekä hyvässä että pahassa. Molempia saa ja pitää arvostella omina asioinaan.

Mä en ainakaan välitä siitä ottaako JHA rokotteen vai ei. Se ois aika outoa, että mä perustan omia valintoja tälläsissä asioissa mitä joku lainpäättäjä tekee tai päättää olla tekemättä.

Toimenpiteet ja haittavaikutukset ja koronarokotteen biologinen mekanismi on toisistaan riippumattomia asioita, ja niitä pitää myöskin kohdella niin. Sekä hyvässä että pahassa. Molempia saa ja pitää arvostella omina asioinaan.
Ei tietenkään sillä ole mitään käytännön merkitystä, ottaako MESTARI tai Mikko Alatalo rokotteen vai ei. Tarkoitin loogista toimintaa ja esimerkillä johtamista niiltä, jotka ovat muistakin toimenpiteistä päättäneet. Jos tämä porukka järjestään kieltäytyisi piikistä niin kyllä se tietynlaisen viestin antaisi kansalle.

Ei tietenkään sillä ole mitään käytännön merkitystä, ottaako MESTARI tai Mikko Alatalo rokotteen vai ei. Tarkoitin loogista toimintaa ja esimerkillä johtamista niiltä, jotka ovat muistakin toimenpiteistä päättäneet. Jos tämä porukka järjestään kieltäytyisi piikistä niin kyllä se tietynlaisen viestin antaisi kansalle.
Kai ne suurin osa ottaa rokotteen. Ottaahan ilmeisesti enemmistö kansastakin. Osa kirkuen juoksee piikille, koska se pelastaa kansan varmalta kuolemalta tai ainakin longcovidilta.

64CCD4E1-FCD2-417F-BFD3-7E3769371CD7.webp

Uutisissa just haasteli että tamponihallitus tekee muutoksia rajoituksiin kansalaisten palautteen perusteella.
No voi vittu mä sanon taas... nyt kansa onkin muuttunut asiantuntijaksi? Kyllä on niin päämääräätön tuuliviiri puuhastelua kuin olla vaan voi.
E: ja nyt on kansanterveydellinen uhka thl:n mukaan pitkittyneet oireet... voi vttu.

Uutisissa just haasteli että tamponihallitus tekee muutoksia rajoituksiin kansalaisten palautteen perusteella.
No voi vittu mä sanon taas... nyt kansa onkin muuttunut asiantuntijaksi? Kyllä on niin päämääräätön tuuliviiri puuhastelua kuin olla vaan voi.
E: ja nyt on kansanterveydellinen uhka thl:n mukaan pitkittyneet oireet... voi vttu.
Mä katselin eilen kans, olikohan a-studio, tästä long covid kansanterveyskriisistä. Se on varmaan kohta prio 1 homma johon laitetaan sitten paljon paukkuja.

Lisää käyriä tarvitaan aiheesta. Porukka sairastunut jo uudestaan joten laita shampanjat kaappiin takaisin.
Tämä on kyllä todella omituinen rokotevastainen argumentti. En ymmärrä. "Rokote ei ole täydellinen, sitä ei siis kannata ottaa." Ööööh... Aika moni turvavyötä käyttänytkin on vammautunut vakavasti, jopa kuollut autokolarissa. Turvavyöt on siis turhia, jopa vaarallisia.

Ihan kuin jollekin tulisi yllätyksenä ettei se rokote ensimmäisestä päivästä lähtien estä 100% tartunnoista.

E: ja nyt on kansanterveydellinen uhka thl:n mukaan pitkittyneet oireet...
Kansanterveydellinen uhka on ehkä liiottelua mut toi long covid on ihan aito juttu. Ehkä liioteltu tosin. Sen teoreettinen mekanismi on melko hyvin tiedossa eli jonkinlainen verisuonia tulehduttava juttu. Myös saattaa vaikuttaa aivoihin edellä mainitulla jutulla koska siellä epätavallisen paljon verrattuna muuhun elimistöön ace2 reseptoreita ja tuo moderate-severe korona vaikuttaa sinne. Ruumiinavaus tutkimuksilla tuo on todettu. Kaikista oudointa tässä on se, että rokote jollakin tavalla vähentää nuita long covid oireita. Jopa yli 30% kokee saavansa avun siitä.

Hus avaa muuten vissiin tänä vuonna polin pelkästään koronan jälkioireisiin liittyen. ;) Tää on pitkässä juoksussa varmaan hyvä juttu, koska korona nyt ei täältä poistu.

Kansanterveydellinen uhka on ehkä liiottelua mut toi long covid on ihan aito juttu. Ehkä liioteltu tosin. Sen teoreettinen mekanismi on melko hyvin tiedossa eli jonkinlainen verisuonia tulehduttava juttu. Myös saattaa vaikuttaa aivoihin edellä mainitulla jutulla koska siellä epätavallisen paljon verrattuna muuhun elimistöön ace2 reseptoreita ja tuo moderate-severe korona vaikuttaa sinne. Ruumiinavaus tutkimuksilla tuo on todettu.

Hus avaa muuten vissiin tänä vuonna polin pelkästään koronan jälkioireisiin liittyen. ;)
En sitä epäile mutta oli aika raflaavasti sanottu että kansanterveydellinen uhka.
Lisäksi, influenssatkin on aiheuttanut ties mitä jälkioireita aina ja hyvänä esimerkkinä oma setä jolta lähti hajuaisti. Kuolikin keuhkokuumeeseen, tosin vuosia tuon jälkeen.

Politiikkaa ja ääntenkalastelua,kunnallisvaalit lähestyy.

Kansanterveydellinen uhka on ehkä liiottelua mut toi long covid on ihan aito juttu. Ehkä liioteltu tosin. Sen teoreettinen mekanismi on melko hyvin tiedossa eli jonkinlainen verisuonia tulehduttava juttu. Myös saattaa vaikuttaa aivoihin edellä mainitulla jutulla koska siellä epätavallisen paljon verrattuna muuhun elimistöön ace2 reseptoreita ja tuo moderate-severe korona vaikuttaa sinne. Ruumiinavaus tutkimuksilla tuo on todettu. Kaikista oudointa tässä on se, että rokote jollakin tavalla vähentää nuita long covid oireita. Jopa yli 30% kokee saavansa avun siitä.

Hus avaa muuten vissiin tänä vuonna polin pelkästään koronan jälkioireisiin liittyen. ;) Tää on pitkässä juoksussa varmaan hyvä juttu, koska korona nyt ei täältä poistu.
Kerronpa muuten omasta keväästäni tähän liittyen. Vuoden alusta asti seuraavat kolme kuukautta juoksin lääkärissä varmaan 20 kertaa erilaisissa tutkimuksissa erilaisten omituisten oireiden takia. Ei ollut kuumetta, eikä mitään, mutta jatkuvasti sairas olo, pahoinvointia ja ruokahaluttomuutta ja aivan jäätävää kylmyyttä ja satunnaisia kylmätärinäkohtauksia. Sisällä oli 22 lämmintä ja mulla oli pitkät kalsarit, villasukat, villapaita ja kynsikkäät kädessä ja silti aivan järkyttävän kylmä. Lisäksi erilaisia ihmeellisiä kipuja ympäri kroppaa. Tutkimuksissa ei löytynyt mitään. Koronatestissäkin kävin, se oli negatiivinen. Olen nyt vasta jälkikäteen alkanut miettiä pitkittyneen koronan mahdollisuutta. Ehkä se oli sitä, ehkä ei ollut. Mutta pointti on se, että jos koronavirus olisikin kykenevä aiheuttamaan jotain tuollaista, niin en kyllä ne oireet kokeneena pysty niitä vähättelemään.

Kerronpa muuten omasta keväästäni tähän liittyen. Vuoden alusta asti seuraavat kolme kuukautta juoksin lääkärissä varmaan 20 kertaa erilaisissa tutkimuksissa erilaisten omituisten oireiden takia. Ei ollut kuumetta, eikä mitään, mutta jatkuvasti sairas olo, pahoinvointia ja ruokahaluttomuutta ja aivan jäätävää kylmyyttä ja satunnaisia kylmätärinäkohtauksia. Sisällä oli 22 lämmintä ja mulla oli pitkät kalsarit, villasukat, villapaita ja kynsikkäät kädessä ja silti aivan järkyttävän kylmä. Lisäksi erilaisia ihmeellisiä kipuja ympäri kroppaa. Tutkimuksissa ei löytynyt mitään. Koronatestissäkin kävin, se oli negatiivinen. Olen nyt vasta jälkikäteen alkanut miettiä pitkittyneen koronan mahdollisuutta. Ehkä se oli sitä, ehkä ei ollut. Mutta pointti on se, että jos koronavirus olisikin kykenevä aiheuttamaan jotain tuollaista, niin en kyllä ne oireet kokeneena pysty niitä vähättelemään.
Saako kysyä, sattuko olemaan omituisia makuja suussa ja hajuja nenässä joita ei pitäis olla lähimainkaan? Esimerkiksi bensan tuoksua tai parfyymin hajuja?

Back
Ylös Bottom