Sofia Keitaanranta:
Rakkaat ihmiset.
Tänä ja viime vuonna olen saanut jos vaikka minkälaista leimaa otsaani ja haukkua niskaani. Välillä olen äärioikeistolainen, salaliittoteoreetikko, trumpitisti, Q-anonisti, uusnatsi. Välillä muista piittaamaton itsekäs ihminen. Välillä anarkisti. Välillä tyhmä nuori tyttö joka haksahti salaliittoihin, ja sen myötä menetti todellisuudentajunsa.
Ei haukku haava tee. Ymmärrän että jos joku kyseenalaistaa yleisesti totuutena pidetyn asian, hän on monen silmissä jonkinlainen uhka yhteiskunnalle. Media onkin onnistunut erinomaisesti tehtävässään, eli siinä että kaikkien kyseenalaistajien otsaan lätkäistään heti läjä näitä eri leimoja, jolloin tältä henkilöltä lähtee samantien kaikki uskottavuus. Tämän takia moni ei edes uskalla myöntää ajattelevansa eri tavalla, sillä ei halua tulla leimatuksi. Minua ei haittaa muiden ihmisten leimat, sillä ne eivät kerro mitään minusta. Sen sijaan ne kertovat kaiken niistä jotka näitä leimoja toisilleen laittavat.
Ajatellaan että tällainen ihminen kuin minä, meni kerran nettiin ja luki yhden artikkelin, ja sen myötä päätti ryhtyä hulluksi salaliittoteoreetikoksi. Varmasti myös näin on käynyt monessa tapauksessa. Haluaisin kuitenkin painottaa että niin ei käynyt minun tapauksessani.
Vuosi sitten kun pelkäsin tätä maailmassa "jylläävää pandemiaa", päätin ihan vain hetkeksi siirtää pelon sivuun. Päätin että yritän katsella maailman tilannetta neutraalista näkökulmasta käsin. Päätin unohtaa kaiken mitä kuvittelin maailman tilanteesta tietäväni, ja astella tilanteeseen ikäänkuin kokonaan uusilla silmillä. Se ei ollut helppoa, sillä pelko ja uhka taudista värittivät mieltä vähän väliä.
Muutaman vuoden meditointi ja mindfulness harjoitukset olivat iso apu siihen, että pystyin lopulta tietoisesti astumaan ulos pelosta. Tähän auttoi myös se, että päätin testata mitä tapahtuu mielelleni kun lopetan uutisten katsomisen. Kun en jatkuvasti ruoki mieltäni uutisista ja mediasta tulevilla uhkakuvilla, joita sitten alan pyörittelemään omassa päässäni vieläkin pahemmiksi (niinkuin ihmismielellä on tapana tehdä).
Kun olin eristänyt itseni tästä pelosta ja uhkakuvista, pystyin vihdoin alkaa tutkimaan asioita neutraalista ja reagoimattomasta tilasta käsin. Siitä tilasta käsin jolloin mieleni ei ole jo ennen tutkimustyön aloittamista päättänyt, että mitä mieltä se aikoo asioista olla.
Pelko usein sumentaa aivoistamme sen osan, joka vastaa loogisesta ajattelukyvystä. Kun ihminen on jatkuvassa pelkotilassa, on hän jatkuvassa "pakene tai taistele" -tilassa.
Tästä tilasta käsin minkään uuden tiedon sisäistäminen on lähes mahdotonta, sillä mielen täyttää pelkästään se yksi iso uhka.
Kuvitelkaapa vaikka eläintä joka on tässä tilassa, ja miettikää tämän eläimen käyttäytymistä silloin. Me ihmiset emme loppupeleissä eroa eläimistä kovinkaan paljoa.
Kun aloin tehdä tutkimustyötä maailman tilanteesta, ei mennyt kauaakaan kunnes tajusin että jokin ei nyt täsmää. Haluaisin tässä välissä muistuttaa kaikkia siitä, että olin tällöin yhä siinä neutraalissa mielentilassa. En ollut päättänyt että uskon johonkin tiettyyn asiaan 100%, ja sen takia estynyt näkemään mitä oikeasti tapahtuu.
Kun olin tutkinut asioita PALJON, aloin pikkuhiljaa huomaamaan että keisarilla ei olekaan vaatteita. Kulisseja pidetään yllä illuusioilla, ja jatkuvalla propagandalla, joka pikkuhiljaa syövyttää ihmismielen.
Erilaisten rajoitusten ja uusien lakien pitää tulla meille pikkuhiljaa, sillä täällä ei ole yhtäkään ihmistä joka olisi esimerkiksi vuosi sitten hyväksynyt nämä nykyiset rajoitukset, jos ne olisivat silloin tulleet kaikki päälle samalla kerralla.
Eräs Adolf Hitlerkin aikoinaan sanoi, että ihmisten vapaus viedään siten, että laitetaan tuhat pientä ja huomaamatonta lakia, jolloin ihmiset eivät tajua antavansa vapauttaan pois, koska se tapahtuu pikkuhiljaa ja pieninä annoksina.
Siitäkään ei ole maapallolla kovin kauaa aikaa, kun ihmiset olivat täysin aivopestyjä. On hassua edes olettaa että nykyihmiset olisivat natsi-ajoista kovin paljoa viisastuneet. Ei meidän aivorakenteet, ihmispsykologia, tai älykkyys ole niin kovin paljoa voineet muuttua alle sadassa vuodessa.
Eivät nekään ihmiset silloin varmastikaan osanneet ajatella olevansa aivopestyjä. Sitähän se aivopesu nimenomaa on, kun tarpeeksi kauan toitotetaan samoja asioita ja luodaan uhkakuvia, alkaa se tuntua normaalilta.
Jostakin on esimerkiksi aikoinaan oikeasti tuntunut normaalilta se, että laitetaan porukkaa kaasukammioihin, ja käännetään sitä vipua. Niin vain tavallisista perheenisistäkin tuli murhaajia, kun tarpeeksi aivopestiin.
Ihmisillä on vähän sellainen hassu ylemmyyskompleksi, jossa ajatellaan että itse ei varmastikaan olisi "aivopestävissä".
Niin vaan on valitettavasti käynyt nyt isolle osalle maailman ihmisistä. Ja niin olin minäkin aivopesty vielä reilut vuosi sitten.
En haluaisi asettaa tähän mitään negatiivista tai syyttävää sävyä, sillä tämä ei ole meidän ihmisten vika. Me olemme vain ihmisiä, ja meidän mieltämme on valitettavasti aika helppoa ohjailla.
Pyydänkin ihmisiä jotka tätä lukevat, astumaan hetkeksi ulos sieltä pelosta. Kokeilkaa olla neutraaleita, ja tarkastelkaa asioita siitä näkökulmasta käsin, että tämä on täysin uusi asia. Kuvitelkaa hetki, että eilen kaikki oli maailmassa vielä normaalisti. Ja alkakaa sitten tehdä omaa tutkimustyötä asioista. Suosittelen myös unohtamaan uutisten ja valtamedian seuraamisen, sillä näiden linja on jo kaikkien tiedossa, ja sieltä emme mitään uutta tule kuulemaan.
Maailmassa on valtavasti lääkäreitä, tutkijoita, poliitikkoja, asianajajia, ja ihan meitä tavallisia kansalaisia, jotka ovat asioita tutkineet, ja tajunneet että nyt meitä vedätetään ja lujaa.
Jokaisen silmät aukeavat silloin kun aika on otollisin, ja ehkä tämä teksti raottaaa hieman jonkun silmiä, ehkä ei. Totuus on se, että miljoonien ihmisten silmät ovat jo auenneet ympäri maailman, ja tämä jatkuu dominoefektin lailla.
Voisin heittää tähän loppuun vielä sellaisen kysymyksen, että uskotteko että samat ihmiset jotka aloittavat sotia, voisivat lopettaa nälänhädän ja köyhyyden mutteivat sitä tee, tienaavat miljardeja lääketeollisuudella joka sairastuttaa ihmisiä vain enemmän, pilaavat ruokamme geenimanipulaatiolla, ja pelottelevat meidät puolikuoliaiksi lähes pelkällä negatiivisella uutisoinnilla, ovat ihmisiä jotka haluavat meidän parasta, ja kertovat meille totuuden asioista?