Koronavirus, COVID-19

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 43228
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Koronavirus, COVID-19 – maailmanlaajuinen kriisi joka mullisti arjen, talouden ja politiikan kertaheitolla

Meta description: Keskustelua COVID-19:n vaikutuksista, tutkimuksista, rokotteista ja arjen muutoksista – kokemuksia ja näkemyksiä ilman paniikkia tai alakehää.

Rokotepassi?

• Kyllä

Votes: 90 27,8%
  • Ei

Votes: 234 72,2%

• Total voters
    324
Samaan aikaan useampikin lääkäri on todennut eri medioissa, että maskittomuuteen on käytännössä vain teko, tai psyykkisiä syitä. Jos on niin paskana, ettei voi maskia käyttää, kuuluisi sairaalahoitoon tai patologiselle, ei hulluille päiville tms. riehumaan..

Mulla noi kirurgiset maskit hiertäny kauheen hiertymän kovan taakse. Ei vaan sovi päähän. Osassa on pyöreää nauhaa korvalenksu. Ne on pahimpia. Sitten on litteä korvanaru, on miellyttävämpi, mutta nämä vieläkin kireämpiä. Vääntää korvat hörölle. On kyllä niin vittumainen. Voisin sanoa, että en terveydellisistä (teko) syistä käytä.

Töissä tuota on olosuhteiden pakosta käytettävä. Siviilissä käytän tuubihuivia, jonka nostaa naamalle kaupalla asioidessa. Tämä on hyvä ratkaisu.

Visiiriä en ole harkinnut.

Suosittelen tuubihuivia.

Itseasiassa olen ottanut influenssarokotuksen lähes joka vuosi 2000-luvulla. Eikö taaskaan mene jakeluun? Kausiflunssan itämisaika on 2 vuorokautta, joten et millään ehdi pärskiä sitä ympärillesi samassa mitassa, kuin koronaa, jonka itämisaika on 7 vuorokautta. Ymmärrätkö eron? Montako kertaa käyt esim. salilla A. viikossa B. kahdessa vuorokaudessa? Montako ihmistä tapaat A. viikossa B. kahdessa vuorokaudessa? Montako ihmistä ne tapaamasi ihmiset tapaavat A. viikossa B. kahdessa vuorokaudessa? Se on vähän noloa että näitä joutuu taivuttamaan rautalangasta itseään älykkäinä pitäville, mutta tieto on valtaa..Jos saisit ruton, haluaisitko tietää siitä heti, vai vasta viikon kuluttua? Useimmat täysijärkiset vastaavat että heti, koska heistä on tarkoituksenmukaista, ettei tartuta tautia muihin. Miksi esim. sinä luulet että koronan kanssa sinulla on oikeus päättää, tartutatko sitä edelleen vai et? Kenelläkään ei ole sellaista oikeutta, päinvastoin jokaisella on velvollisuus toimia niin, ettei aiheuta toimillaan haittaa muille, muiden terveydelle jne. Miksi tämä näyttää olevan universumin vaikein asia tajuta? Kertooko se älykkyydestä, vai pikemminkin kyvyttömyydestä ajatella?

Visiiri on käytännössä pelkästään typeryyden merkki, koska henkilö hakee sillä huomiota: "Katsokaa mua raukkaa kun mulla on niin kauhea _____ etten voi käyttää maskia". Samaan aikaan useampikin lääkäri on todennut eri medioissa, että maskittomuuteen on käytännössä vain teko, tai psyykkisiä syitä. Jos on niin paskana, ettei voi maskia käyttää, kuuluisi sairaalahoitoon tai patologiselle, ei hulluille päiville tms. riehumaan..
Nopeasti googlettamalla influenssan itämisaika näyttäisi olevan 1-4vrk. Tämä on siis hyväksyttävä aika tartuttaa muita, kun et käytä maskia influenssakausina? Vasta 7vrk on liikaa? Vai missä raja menee sinun maskin käytölläsi ja samalla sillä ajalla, jolloin on sallittua tartuttaa muita? Jotain 4:n ja 7vrk:n välillä? Tai jos oletetaan, että itämisaika olisi tuo mainitsemasi 2vrk, niin meneekö raja jossain 2:n ja 7:n välillä? Yritän tässä ymmärtää, että minkä rajan olet asettanut itsellesi, jolloin saat tartuttaa muita. Väännähän tämä vielä minulle rautalangasta.

Itseasiassa olen ottanut influenssarokotuksen lähes joka vuosi 2000-luvulla. Eikö taaskaan mene jakeluun? Kausiflunssan itämisaika on 2 vuorokautta, joten et millään ehdi pärskiä sitä ympärillesi samassa mitassa, kuin koronaa, jonka itämisaika on 7 vuorokautta. Ymmärrätkö eron? Montako kertaa käyt esim. salilla A. viikossa B. kahdessa vuorokaudessa? Montako ihmistä tapaat A. viikossa B. kahdessa vuorokaudessa? Montako ihmistä ne tapaamasi ihmiset tapaavat A. viikossa B. kahdessa vuorokaudessa? Se on vähän noloa että näitä joutuu taivuttamaan rautalangasta itseään älykkäinä pitäville, mutta tieto on valtaa..Jos saisit ruton, haluaisitko tietää siitä heti, vai vasta viikon kuluttua? Useimmat täysijärkiset vastaavat että heti, koska heistä on tarkoituksenmukaista, ettei tartuta tautia muihin. Miksi esim. sinä luulet että koronan kanssa sinulla on oikeus päättää, tartutatko sitä edelleen vai et? Kenelläkään ei ole sellaista oikeutta, päinvastoin jokaisella on velvollisuus toimia niin, ettei aiheuta toimillaan haittaa muille, muiden terveydelle jne. Miksi tämä näyttää olevan universumin vaikein asia tajuta? Kertooko se älykkyydestä, vai pikemminkin kyvyttömyydestä ajatella?

Visiiri on käytännössä pelkästään typeryyden merkki, koska henkilö hakee sillä huomiota: "Katsokaa mua raukkaa kun mulla on niin kauhea _____ etten voi käyttää maskia". Samaan aikaan useampikin lääkäri on todennut eri medioissa, että maskittomuuteen on käytännössä vain teko, tai psyykkisiä syitä. Jos on niin paskana, ettei voi maskia käyttää, kuuluisi sairaalahoitoon tai patologiselle, ei hulluille päiville tms. riehumaan..

On sitä maskia kyllä aivan mahdoton käyttää yhtäaikaa lasien kanssa. En ihmettele yhtään sitä kun moni kaupan työntekijä käyttää mielummin visiiriä mistä ei kyllä hyötyä ole. Mutta eihän sillä ole mitään merkitystä onko
sillä hyötyä, kunhan vaan jotain käyttää.

Jos se maski oikeasti toimisi niin olisi nuo tartunnat lähteneet jo laskuun. Suurin osa sitä kuitenkin käyttää.

No nyt sä olet vähän niiku tyhmä, kokoajan sanotaan että maskin käyttö suojaa muita, ei itteesä.
Tämähän on siis selvä juttu että ne maskittomat urpåt on olleet just niitä tartuttajia.
Eli maskilliset pitäis kaikki kiertää kaukaa ja jos näkee sellaisen, voi mennä sanomaan että vittuako oot levittämässä tautia. Ei terve levitä mitään eikä tartte maskia.

Pahoittelut niille jotka ovat jo tämän lukeneet, mutta pistän tämän uudestaan jos tämä meni Roboz ohitse.

Eli jos vielä kerran yritän selittää omaa näkemystä tästä maski hommasta. Olen aika vakuuttunut, että tuskin kukaan tännekkään forumille kirjoittajista lähtee tällaisena aikana yskimään, pärskimään, juttelemaan, huutamaan ja laulamaan kauppaan.
Käytännössä joka kaupan ovessa lukee, että älä tule kipeänä kauppaan. Tämä on nyt sellainen asia mikä pitäisi olla jokaiselle selvää ilman koronaakin. Mutta jos joutuu kipeänä käymään kaupassa, niin silloin kyllä kannattaa käyttää sitä maskia ja käydä kaupassa mahdollisimman nopeasti ja ostaa vain pakolliset tarpeet ja takas kotia lepäilemään.

Japanissa ihmiset käyttää käytännössä aina suojaimia jos he tuntevat olonsa kipeäksi. Näin he ovat tehneet jo vuosia. Tämä johtuu siitä, että siellä on niin paljon ihmisiä pienellä alueella, että siellä tarttuvuus on ihan erilaista kuin harvemmin asutuilla alueilla. Tällä myös ihminen indikoi toisille, että hei tunnen oloni huonoksi ja muut tietää vähän pitää väliä tähän ihmiseen.

Mitä olen tutkimuksia lukenut, niin korona-virus on kaksipäivää ennen oireita siinä muodossa, että sitä voi tartuttaa. (Ja tietysti sitten kun oireita on.) Tänä aikana voit siis levittää sitä ilman, että tiedät siitä. Mutta oli erittäin epätodennäköistä, että sitä voisi levittää pelkän hengittämisen kautta. Vaan aina vaaditaan puhumista, laulamista, huutamista, yskimistä tai aivastelemista ja kaiken tämän lisäksi yleensä aina ollut joku pitkä aikainen altistuminen.

Eli jos tulet kauppaan. Kaupan pihalla putsaat kädet. Kävelet kauppaan, pidät turvavälit toisiin, keräät ostokset, maksat ostokset ja poistut kaupasta. Uskallan väittää, että tartuttamis riski on nolla. Ja jos käy kerran viikkoon kaupassa, on aika pieni riski pienenee myös sillä, että nuo kaksi päivää voi sattua ei kauppapäivälle. Itse en oikein näe tieteellistä tukea sille, että ruokakaupassa olisi syytä käyttää maskia.

Lisäksi uskallan väittää, että suurella osalla on maskit "väärin" kasvoilla. Ne vuotaa poskista, nenän kohdalta tai parran kautta jolloin suurin osa uloshengitys ilmasta kulkeutuu sitä kautta. Nyt jos ajatellaan, että hengitys ilma kulkeutuu esim. nenä varren kautta suurimmaksi osaksi. Lasit huurtuu tai ilmavirta ärsyttää silmiä, käyttäjä joutuu korjaamaan laseja tai maskia. Nyt tässä pinassa on huomattava määrä mahdollista virusta, koska suurin osa uloshengitys ilmasta kulkee juuri tätä kautta. Seuraavaaksi tämä henkilö valkaa samoilla käsillä tomatteja tms. Suhteessa sitten ihmiseen joka uloshengityksen mukana levittää koko aika pieniä määriä virusta, mutta ei jätä mihinkään isoa kasaa virusta. Tämän vuoksi jotku tutkijat ovat sanoneet, että kansalaiset saattavat jopa levittää maskin kanssa enemmän kuin ilman.

Tämän lisäksi maski antaa käyttäjälle vääränlaista illuusiota siitä, että olisi turvassa virukselta. Ja tämän vuoksi ei noudateta niin tarkkaan turvaetäisyyksiä. Jäädään juttelemaan kauppaan tuttujen kanssa.

Lisäksi Suomessa on lukuisia paikkoja joissa tartuntojen määrä on luokkaa 0-5 viimeisen 2 vko ajalta. Näissä tapauksissa luultavasti aina tartunta on saatu toiselta paikkakunnalta. Jolloin tauti ei leviä ns. paikkakunnalla.

Enkä sano, että kaikki toimisi nuin, mutta kaikkista tutuista, kaikki myöntäneet käyttävänsä maskia vain ja ainoastaan yhteisönpaineen vuoksi. Eikä silloin keskitytä käyttämään sitä oikein, vaan mietitään vain sitä, että se on naamalla. Miettimättä yhtään, että mitä kautta se hengitysilma kulkee. Jokainen joka on käyttänyt hengityssuojainta oikein esim. töissä, missä suojaudutaan oikeasti joltain vaaralliselta. Tietää kuinka hemmetin raskasta sen läpi on hengittää.

On sitä maskia kyllä aivan mahdoton käyttää yhtäaikaa lasien kanssa. En ihmettele yhtään sitä kun moni kaupan työntekijä käyttää mielummin visiiriä mistä ei kyllä hyötyä ole. Mutta eihän sillä ole mitään merkitystä onko
sillä hyötyä, kunhan vaan jotain käyttää.

Jos se maski oikeasti toimisi niin olisi nuo tartunnat lähteneet jo laskuun. Suurin osa sitä kuitenkin käyttää.

Jos esim. ffp3 maskia käyttää oikein se varmasti auttaa, mutta esim. itse en ole ikinä saanut niitä pysymään tiiviisti naamalla. Tästä syystä itse nykyään esim. remontti hommien yhteydessä aina käytän tälläistä: https://m.motonet.fi/fi/tuote/781828/3M-4251-puolinaamari tämä pysyy tiiviisti kasvoilla. Vaikka riittäisi sellainen, normaali kevyempi suojain, niin tahtoo aina ilma tulla jostakin muualta kuin maskin läpi. Lisäksi ne on huomattavasti paljon raskaampia hengittää, kuin tuollainen puolinaamari, missä on läpäisy pinta-alaa enemmän.

Ongelmahan on siinä, että ei hengitetä maskin läpi vaan hengitetään sen ohitse. Jos maski oikein kasvoilla, ei lasit saisi huurtua, koska ilmavirran tulisi mennä maskin läpi, ei virrata nokan vartta pitkin laseihin.

Jos esim. ffp3 maskia käyttää oikein se varmasti auttaa, mutta esim. itse en ole ikinä saanut niitä pysymään tiiviisti naamalla. Tästä syystä itse nykyään esim. remontti hommien yhteydessä aina käytän tälläistä: https://m.motonet.fi/fi/tuote/781828/3M-4251-puolinaamari tämä pysyy tiiviisti kasvoilla. Vaikka riittäisi sellainen, normaali kevyempi suojain, niin tahtoo aina ilma tulla jostakin muualta kuin maskin läpi. Lisäksi ne on huomattavasti paljon raskaampia hengittää, kuin tuollainen puolinaamari, missä on läpäisy pinta-alaa enemmän.

Ongelmahan on siinä, että ei hengitetä maskin läpi vaan hengitetään sen ohitse. Jos maski oikein kasvoilla, ei lasit saisi huurtua, koska ilmavirran tulisi mennä maskin läpi, ei virrata nokan vartta pitkin laseihin.
Nii-i.. pisaroiltahan se suojaa mutta sitten taas toisaalta sanotaan että tartuntariski eri pinnoilta on todella minimaalinen.
Koita nyt tässä sitten uskoa, kaipa noissa erilaisissa naamareissa on jotain taika-ainetta joka suodattaa sen ilman vaikka sivuilta se tuleekin ohi, ei käsittääkseni kirurgisen maskin ole edes tarkoitus mitään suodattaa vaan ainoastaan estää ettei räkä lennä doctorilta/hoitsulta potilaaseen?

Tulkitsinko Iltalehteä oikein eli 1.4 alkaen ei ole mahdollista käydä salilla ollenkaan? Edes tällä nykyisellä max 10 henkeä systeemillä? Eli täysin säppiin?

Mulla noi kirurgiset maskit hiertäny kauheen hiertymän kovan taakse. Ei vaan sovi päähän. Osassa on pyöreää nauhaa korvalenksu. Ne on pahimpia. Sitten on litteä korvanaru, on miellyttävämpi, mutta nämä vieläkin kireämpiä. Vääntää korvat hörölle. On kyllä niin vittumainen. Voisin sanoa, että en terveydellisistä (teko) syistä käytä.

Töissä tuota on olosuhteiden pakosta käytettävä. Siviilissä käytän tuubihuivia, jonka nostaa naamalle kaupalla asioidessa. Tämä on hyvä ratkaisu.

Visiiriä en ole harkinnut.

Suosittelen tuubihuivia.
Jos oikeasti joudut töissä käyttämään ja korvat on verillä, niin osta nauhamaskeja jotka solmitaan takaraivolle tai käytä klipsiä johon ne kummarilenkit pään takana napsautetaan. Tai osta suurempia maskeja. Ei nyt korvantaustoja rikki kannata hiertää vaan siksi jos duunin maskit on pieniä ja kiristää.

Johan pomppasi. Tähänkin voisi kyllä olla saatavilla joku lääkärin erikoislähete millä pääsee salille. Ja olen täysin tosissani, vaikka tiedänkin, että väärinkäytöksiä tulisi esiintymään. Mä nimittäin kuolen omiin vaivoihini jos en pääse ties kuinka pitkään aikaan salille. Odotan jo innolla vitunmoisia selkäjumeja ja alaraajojen kramppeja. Ihan oikeasti kuntosali on joillekin ihmisille hoitomuoto.

Johan pomppasi. Tähänkin voisi kyllä olla saatavilla joku lääkärin erikoislähete millä pääsee salille. Ja olen täysin tosissani, vaikka tiedänkin, että väärinkäytöksiä tulisi esiintymään. Mä nimittäin kuolen omiin vaivoihini jos en pääse ties kuinka pitkään aikaan salille. Odotan jo innolla vitunmoisia selkäjumeja ja alaraajojen kramppeja. Ihan oikeasti kuntosali on joillekin ihmisille hoitomuoto.
Juu, mut selkäjumeihin ja kramppeihin kuolee paljon vähemmän ihmisiä kuin koronaan.

Meillä on uimahallit täynnä mummoo ja pappaa kuntoutumassa, mikä onkin ihan hyvä asia mutta ilmeisesti nuoremmille ei ole vesi vanhin voitehista kun ei sellaista lippua saanut millä voi käydä uimassa.

165534618_10208347923612910_749531649881571958_o.jpg

Petri Rautio:
Mulla katkeaa verisuoni päästä poliitikkojen hölmöyden ja kansalaisten uunotettavuuden takia.
Duodecim-terveyskirjaston mukaan Suomessa sairastuu vuosittain 50.000 henkilöä keuhkokuumeeseen ja heistä noin puolet tarvitsee sairaalahoitoa.
Tämä tarkoittaa sitä, että noin 68 ihmistä joutuu sairaalahoitoon keuhkokuumeen takia joka päivä.
Suomessa teho-osastoilla on vuosittain yli 18.200 hoitojaksoa, joista noin 11.600 (n. 64 %) yliopistosairaaloiden ja 6.600 (n. 36 %) keskussairaaloiden teho-osastoilla.
Suomalaisilla teho-osastoilla viikkoina 11-2 (9.3.2020-17.1.2021) on ollut koronaan liittyviä hoitojaksoja yhteensä 956. Nämä ovat siis hoitojaksoja, joissa potilaalla on tulovaiheessa ollut tiedossa oleva COVID-19-infektio tai sen epäily.
Lopulta koronapotilaiksi varmistui noin puolet eli 536 potilasta. Nämä luvut tarkoittavat noin kolmea (siis 3) potilasta per päivä tehohoitoon tai puoltatoista uutta koronapotilasta.
Edellä mainitut luvut perustuvat Duodecim terveyskirjaston tietoihin sekä 3.3.2021 julkaistuun Tehohoidon tilannekuva-raporttiin.
https://www.psshp.fi/…/2d1d8dbe-37ca-4efa-b6d1-daa9c5aae991
Koronapotilaiden hoitojaksot ovat 2-2,5% kaikista Suomen tehohoidon vuosittaisista hoitojaksoista jos käytetään koronapotilaiksi varmistuneita.
Näillä prosenteilla poliitikkojen mukaan ollaan ”tilanteessa” missä sanotaan, että ”terveydenhuollon kantokyky romahtaa”.
Coronaa varten on otettu lisävelkaa lähes 30 miljardia. Mutta edes sillä ei ole poliitikot eikä viranomaisetkaan kyenneet vuodessa vastaamaan ja valmistautumaan yhtään mihinkään.
Mitä tässä on vuosi oikein puuhailtu?!
Mihin tuo melkein 30 miljardia on käytetty?!
Maikkari uutisoi eilen, että hallitus perustelee liikkumisrajoituksia sillä, että Suomessa on ollut jäljellä arviolta vain kahdeksan heti vapaata tehohoitopaikkaa koronapotilaille. Vai kävikö tässä Stubit ja 80:n sijaan paperiin meni 8 ja Suomi kiinni ja pian joku poliitikko tulee taas sanomaan, että "sori siitä"?
Mistä helvetistä tuo luku 8 tulee?! Jonkun HUS:n vai THL:n urpon suusta? Näitä helppoheikkejähän poliitikot kuuntelee täysin sokeasti.
Katsokaa tämän päivän luvut. Meillä saadaan tuhat tehopaikkaa tarvittaessa kasaan. Otsikko on lääkärilehdestä. Meillä on tänään 59 teholla koko maassa. Ja poliitikot väittää, että vain kahdeksan tehopaikkaa on ollut vapaana. Nyt joku valehtelee ja rankasti.
Tämä pitäisi nyt perata läpikotaisin.
Jos tämä on lähtöisin HUS:n ja THL:n asiantuntijoilta niin tällaiset väärän tiedon antajat eivät voi jatkaa tehtävässään enää päivääkään. Tästä väärän tiedon antamisesta seuraa valtava määrä taloudellista tuhoa sekä inhimillistä kärsimystä.
Katsokaa nyt noita lukuja! Ne on suoraan THL:n sivuilta.
Kuka perkele tätä sirkusta oikein pyörittää ja kuka tästä perseilystä hyötyy?!
https://www.mtvuutiset.fi/…/onko-koronapotilaille…/8100486…

Eipä se auta ku hommaa himaan välineet tai mennä ulkotelineille. Eipä muakaan yhtään vituttanu marraskuussa ku just olin ladannu kaupungin salille kortin vähän aiemmin ja sit ne laitettiin kiinni. Onneks oli jo himassa kattavasti kehonpainoiluvälineitä.

Eihän se käy päinsä. Tuhannesosa tartunnoista on saatu kuntosaleilta, ja nämä tartunnanlähteet pyritään tukahduttamaan. Ei meidän sovi kyseenalaistaa tartuntatautien asiantuntijoita, jotka näitä toimepiteitä ovat halitukselle suositelleet.

Back
Ylös Bottom