Kuinka paljon ikääntyminen vähentää maksimivoiman rajaa?

Joo hyvää dataa.. olen iäkkäämpi ja ihan samoja havaintoja. Minä en tunnu saavuttavan enää mitenkään samoja voimatasoja kuten nuorempana.. Tuntuu että ainakin minulla ikä on jo tuonut rajoitteita saavuttaa entisiä rautoja..
Olitko jonkun puol-vuossataa urheilematta, vai pysyitkö aikavälillä X aina aktiivisena?

Saattaa sillä tiedolla joku lääketieteellinen merkitys vaikka ollakin mutta treenaja saisi siitä vaan tekosyyn. Säkki päähän ja rauta liikkelle kunnes se rauta ei enää liiku.
Joillain voi olla tekosyy, mutta älä yleistä.. joillain voi olla hyvä olla dataa järkevään reeniin, ymmärtämiseen asioita.. joillekin näämmä riittää säkki päässä vissiin elämässä elely..:)

Olitko jonkun puol-vuossataa urheilematta, vai pysyitkö aikavälillä X aina aktiivisena?
Noin 30v reenailtu kutakuinkin yhtä soittoa... vähän tyylit ja menetelmät vaihdelleet tilanteen mukaan.. urheilemattomia taukoja ei ole paljoa, joskus kesällä 1kk.. kerran ulkomailla töissä ollessa meni melkein 3kk reenaamatta. Joskus hankalissa olosuhteissa ollut jonkun aikaa vain kehonpaino/punnerteluhommaa. Keskimäärin ei millään saavuta enää samoja voimia(varsinkaan samoilla metodeilla kuin aikoinaan) kuin nuorempana, aika kokenut reenaaja olen ja tunnen asioita.. Eli kyllä se ikä alkaa voimatasoja laskea tässä tapauksessa, ei tarvitse Einstein olla että hoksaa..

Viimeksi muokattu:
Noin 30v reenailtu kutakuinkin yhtä soittoa... vähän tyylit ja menetelmät vaihdelleet tilanteen mukaan.. urheilemattomia taukoja ei ole paljoa, joskus kesällä 1kk.. kerran ulkomailla töissä ollessa meni melkein 3kk reenaamatta. Joskus hankalissa olosuhteissa ollut jonkun aikaa vain kehonpaino/punnerteluhommaa. Keskimäärin ei millään saavuta enää samoja voimia(varsinkaan samoilla metodeilla kuin aikoinaan) kuin nuorempana, aika kokenut reenaaja olen ja tunnen asioita.. Eli kyllä se ikä alkaa voimatasoja laskea tässä tapauksessa, ei tarvitse Einstein olla että hoksaa..
..halusin vaan tietää tosiaan että miten/miksi/milloin se keskimäärin tuo voima vähenee iän myötä.. kun se on fyysinen tosiasia että niin iän myötä keskimäärin käy jossain vaiheessa...

..halusin vaan tietää tosiaan että miten/miksi/milloin se keskimäärin tuo voima vähenee iän myötä.. kun se on fyysinen tosiasia että niin iän myötä keskimäärin käy jossain vaiheessa...
Peräänkuulutit "tieteellisyyttä" ja tällanen on todella pitkän aikavälin juttu joka on äärettömän vaikea vakioida, eli edes keskiarvoa (joka on suuren vaihtelun jutuissa aika hyödytön tieto) ei ole ihan heti tulossa. Heitit myös ilmoille niinkin tieteelliset termit kuin "mahdollisuus keskimäärin saavuttaa tietty maksimivoima", "deadline" ja "tippumisprosenttimäärät", joten suosittelisin artikuloimaan hieman selkeämmin mitä itse asiassa kysyt. Normaalitilanteessahan kehitys ensin hidastuu, sitten loppuu ja lopulta voimantuotto alkaa huonota, ja noihin tilanteisiin sopii varsin luultavasti erilaiset treenimetodit. Tämän takia myös mainitsemasi "optimaalisesti samalla tyylillä" on vähän itsensä kumoava termi.

Tässä yksi tutkimus nyt pahimpaan tiedonnälkään kuitenkin.

Peräänkuulutit "tieteellisyyttä" ja tällanen on todella pitkän aikavälin juttu joka on äärettömän vaikea vakioida, eli edes keskiarvoa (joka on suuren vaihtelun jutuissa aika hyödytön tieto) ei ole ihan heti tulossa. Heitit myös ilmoille niinkin tieteelliset termit kuin "mahdollisuus keskimäärin saavuttaa tietty maksimivoima", "deadline" ja "tippumisprosenttimäärät", joten suosittelisin artikuloimaan hieman selkeämmin mitä itse asiassa kysyt. Normaalitilanteessahan kehitys ensin hidastuu, sitten loppuu ja lopulta voimantuotto alkaa huonota, ja noihin tilanteisiin sopii varsin luultavasti erilaiset treenimetodit. Tämän takia myös mainitsemasi "optimaalisesti samalla tyylillä" on vähän itsensä kumoava termi.

Et siis ymmärrä kysymystä..."Kuinka paljon voimantuottokyky vähenee ikääntymisen myötä?"...mikä tuossa on vaikeaa, yksi lause :)

Et siis ymmärrä kysymystä..."Kuinka paljon voimantuottokyky vähenee ikääntymisen myötä?"...mikä tuossa on vaikeaa, yksi lause :)
En usko että kenelläkään on vaikeuksia ymmärtää kysymystä, vaan tietoa ymmärtää miten haastaavaa tuollaista on vakioida ja luotettavasti tutkia.

Eikä siinä erittäin mielenkiintoista olisi tietää, ja aiheesta voi varmasti jotain spekuloida niin halutessaan 😊 Uskonkin, että parhaimpia tiedonlähteitä ovat ne tässä tapauksessa jotka vuosikymmeniä ovat voimaurheilijoita valmentaneet kuten jto. Huippu-urheilijoidenkin suorituskykyyn vaikuttaa ikääntymisen lisäksi hyvin moni asia.

Yleisesti ottaen suorituskyky alkaa laskemaan tasaisesti 30 ikävuoden kohdalla ja 60 ikävuoden jälkeen tulee uusi selkeä kiihtyminen. Tämä varmasti ruuhkavuosista sekä ihan hormonitoiminnan laskuista johtuen. Nopeusominaisuudet voimaominaisuuksia aikaisemmin, ja kestävyys taas pysyy näistä pisimpään korkealla tasolla. Tämä ei toki ollut kysymyksesi, mutta ihan yleisesti mielenkiintoinen lanka ollut ikääntymiseen liittyen.

Viimeksi muokattu:

Itseasiassa tuo linkki on ihan hyvä tuossa(vastaat oikein ja kysyt että mitä kysyn :)) ja löytyy muitakin. Pitää ensi kerralla itse hakea tieto eikä kysyä, kun täällä aletaan kyseenalaistamaan yksinkertaista kysymystä ja jahkaseen. Osalla hyviä vastauksia kiitos. Ne jotka viisastelivat niin lukekaa linkissä oleva artikkeli, niin ymmärrätte mitä kysyin. Myös JTO lue niin pääset jyvälle millaista vastausta tämmöseen kysmykseen odotetaan...case closed.

Kysymyshän on hyvä ja mielenkiintoinen. Ei siihen ole mitään vastaustakaan tosin. Muuttuvia tekijöitä on liikaa. Vaikuttaa paljon minkä ikäisenä aloittaa voimailun ja kuinka hyvin paikat kestävät. Esimerkiksi Mika Törrö taisi aloittaa 35 vuotiaana vahvinmieslajit. Eli on nyt reiluna 4 kymppisenä suht kokematon ja kehitystä tulee vielä paljon. Myöskään vammoja ei ole ehtinyt kasaantua. Toinen taas voi aloittaa 17 vuotiaana ja on 4 kymppisenä särkenyt kaikki paikkansa. Kehitys voi loppua siihen. En tiedä ovatko huippu urheilijat sopivia verrokkeja harrastelijoille 🤔 Huippu urheilussa on roinat kehissä niin muuttaa oleellisesti kaikkea. Niin palautumista, vammoista toipumista jne.. En tiedä liittyykö vastaukseni edes kysymykseen. Tuollaista tuli kuitenkin mieleen tällä kertaa🙂

Se raja on just siellä minne sen itse laittaa.
Itse sanoisin että rajan pitää olla myös realistinen saavuttaa. Kyllähän pitkään voimaillut suurin piirtein tietää mihin on mahdollisuuksia. Itsellä menee maku hommasta jos aletaan puhumaan juttuja että "kaikki penkkaavat 200kg jos haluavat tarpeeksi". Tämähän ei varmaan ollut pointtisi. Ehkä tarkoitit ettei saa antaa mielen jarruttaa kehitystä🤔 Kyllähän henkisen kantin heikkous rajoittaa kehitystä.

Varmasti tämä on yksilöllistä. Itse huomasin 45-vuotiaana, että voimatasot alkoi laskemaan. Tässä vaiheessa treeniä takana. 30 vuotta. Nyt tulee 52-vuotta täyteen ja tulosten lasku seitsemän vuoden aikana melko tarkkaan 1%/vuosi. Mitenkään lineaarisesti se ei mene, mutta suunnilleen noin omalla kohdalla.

Nuo linkatut 2 tutkimusta oli erittäin hyviä. Antaa kaivattuja prosenttimääriä ja syitä miksi voima vähenee iän myötä.

mulla taitaa menna penkissa nyt 90kg(pari kk sitte meni 100kg) ja cooper arvio 2900m(6-10 km joksulenkkeja teen)...taidan ottaa tavoitteeksi 3000m/100kg/20leukaa...ihan kiva paketti olis tuo minusta...
Sulla on 30 vuotta treeniuraa takana, 10 vuotta sitten max penkki on ollut 100kg niin siitä voisi olettaa että et ole ollut lähelläkään potentiaalista maksimi voimatasoa. Eli jos penkki huitelee samassa sadassa kilossa ja edelleen niin ainakin sitä on varmasti vielä mahdollista parantaa. Ei tämä nyt sun kysymykseen vastaa mutta en olisi huolissani iän tuomasta maksivoiman laskusta kun et ole ilmeisesti lähelläkään sitä rajaa ollut.

Itsellä menee maku hommasta jos aletaan puhumaan juttuja että "kaikki penkkaavat 200kg jos haluavat tarpeeksi". Tämähän ei varmaan ollut pointtisi. Ehkä tarkoitit ettei saa antaa mielen jarruttaa kehitystä🤔 Kyllähän henkisen kantin heikkous rajoittaa kehitystä.
Sulla on 30 vuotta treeniuraa takana, 10 vuotta sitten max penkki on ollut 100kg niin siitä voisi olettaa että et ole ollut lähelläkään potentiaalista maksimi voimatasoa. Eli jos penkki huitelee samassa sadassa kilossa ja edelleen niin ainakin sitä on varmasti vielä mahdollista parantaa. Ei tämä nyt sun kysymykseen vastaa mutta en olisi huolissani iän tuomasta maksivoiman laskusta kun et ole ilmeisesti lähelläkään sitä rajaa ollut.
Tämä on just se mitä ajoin takaa että ei laiteta satkun penkkiä iän piikkiin. Realisti pitää toki olla mutta fiksumpaa on haaveilla 200kg penkistä ja vaikka homma jäisi 120 kohdalle niin se on silti 20kg enemmän kuin ikäkriisistä kärsivällä. Ymmärsin kyllä alkuperäisen kysymyksen täysin mutta kyseenalaistan lähtökohdat.

Maksimivoima on toki eri asia mutta pääsääntöisesti parhassa kunnossa olevat 50v on ollut nuoruuden aktiivisia mutta aloittaneet tosissaan treenaamaan vasta 30-35v iässä.
Nuorena urheilleet/kilpailleet on usein enemmän ja vähemmän rikki.
Ja niinkuin tuolla mainittiin niin omassa treenissä loukkaantumiset on vieneet tehot.
Aika menee niin nopeasti että kipeän polven kanssa menee helposti 6kk kyykkäämättä.
Parikymppisenä oli karmeaa jos joutu kaksi kyykkytreeniä modaamaan johonkin muuhun...

Mä olen nyt 8 vuotta reenannu rappion jälkeen ja aloitin siis 46 vuotiaana ja eka tavoite oli 10 leukaa joka onnistui kahdessa kuukaudessa. Penkki nousi 60kg --> 100 aika nopeasti lihasmuistilla ja oma paino noin 66 kokoajan, enkka pari vuotta sitten 123 kg (enää en ole penkannu sen jälkeen). Nuorena koitin tosissaan yhenkäenleukaa mutta en sitä saanut , mutta pari vuotta sitten onnistui ja menee edelleen ilman sen reenaamista. Lisäpainoleuat nous kolmessa vuodessa noin 10 OP -->50 kiloon jossa kipuilin kolmisen vuotta. Siitä tullut noin 1-2kg per vuosi ja ollaan kolmatta vuotta 60 kilon kipuilussa enkka 62 kg bulkilla. Tuntuu että pullukkana nousee eniten ja sit ku kiristelee niin myös lisäpainomax tippuu? Forkut jumii eniten ja golffari ei meinaa millään hellittää vaikka pari reeniä kapeella saa tehtyä per viikko. Lihasvasara jeesaa tohon kyynärästä vinosti ylöspäin olevaan kipualueeseen joten kylläsen kanssa voi elää.

Eli olen onnistunut olemaan suhteellisesti vahvempi yli 50 V kuin kovalla reenilla 15-20 vuotiaana vaikka silloin olin kevyempi.

Back
Ylös Bottom