Minulla on mahdollisesti ajatuksena keväällä pudottaa reilummin painoa. Tekisin tämänkaltaisen kehonpainon jaksotuksen sen takia, että olen huomannut monta kertaa tietysti lihasmassan kanssa, mutta myös voimatasojen kanssa, että saan vanhat voimatasot paljon aikasemmassa vaiheessa takaisin kun pääsen taas plussakaloreille. Nyt jos olisin ylläpitokaloreilla vaikka seuraavan vuoden niin koen, että pystyn kehittymään paljon pidemmälle pitkällä aikavälillä ottamalla painoa/rasvaa välissä pois ja ottamalla taas uuden reilun vuoden nousujohteisen kauden jossa otan pudotetun esim 15 kiloa takaisin.
Monet ihmettelevät kehitystäni viimeisen vuoden aikana, mutta se on isolta osin menetetyn voiman takaisin tulemista pitkän dieettirupeaman jälkeen vuonna 2019. Sain vanhat voimani takaisin huomattavasti matalammalla kehonpainolla, jolloin noustessani takaisin 110kg painoon, jossa olin ennen tuota vuoden 2019 dieettiä olen merkittävästi vahvempi. Aika vähän kuulee puhuttavan tämän kaltaisesta kehonpainon jaksottamisesta voimanostossa ja pidetään vuosikausia käytännössä painoa samassa jolloin käytännössä ei juurikaan tule lihasta eikä pala rasva. Koen, että monien voimanostajien kannattaisi tässä asiassa ottaa mallia bodareilta.
Voi toki olla, että olisin päässyt tähän pisteeseen tai pidemmällekkin ylläpitämällä täysin samaa kehonkoostumusta viimeiset viisi vuotta, mutta uskon vahvasti, että varsinkin naturaalivoimanostossa isot plussakalorit ovat avain nopeaan kehitykseen ja silloin tulee rasvaa, joka täytyy ennemmin tai myöhemmin polttaa pois, jos haluaa samassa painoluokassa kilpailla.