Natubodarit

No määritteleppä itse sitten mikä on bodari ? Sellainen takavuosien suuruus kuin Timo Poutiainen osallistui sm-bodykisoihinkin. Arvostaisitko sinä häntä kehonrakentajana ylitse muiden koska hän oli/on natu ?

Mähönen joskus määritteli bodarin näin: jokainen, joka on käynyt bodykisoissa lavalla on oikeus kutsua itseään bodariksi. Poutiainen on kilpaillut kaksi kertaa, sijoittuen ensimmäiseksi ja viimeiseksi.

Bodari on ihminen joka harrastaa bodausta. Eli päätavoite lihasten kasvatus. Ei pelkät saavutukset määritä lajia. Vai väittääkö joku että jalkapalloa 3 divarissa pelaava ei ole jalkapalloilija. Tai voimanostoa tosissaan treenaava (mutta ei kilpaileva) ei ole voimanostaja🙄

Bodari on ihminen joka harrastaa bodausta. Eli päätavoite lihasten kasvatus. Ei pelkät saavutukset määritä lajia. Vai väittääkö joku että jalkapalloa 3 divarissa pelaava ei ole jalkapalloilija. Tai voimanostoa tosissaan treenaava (mutta ei kilpaileva) ei ole voimanostaja🙄
Voimanostoa treenaava henkilö ei ole voimanostaja jos ei ole käynyt virallisissa kisoissa. Sama pätee myös kehonrakennukseen. Jos joku käyttäytyy kuin poliisi onko hän poliisi? No ei ole.

Voimanostoa treenaava henkilö ei ole voimanostaja jos ei ole käynyt virallisissa kisoissa. Sama pätee myös kehonrakennukseen. Jos joku käyttäytyy kuin poliisi onko hän poliisi? No ei ole.
Oli kyllä äärimmäisen huono tuo poliisivertaus. Työ ja ammatti vaatii koulutuksen. Bodaus ja voimanosto ei. Kuka vain voi mennä body tai voimanostokisaan. Minä oon käynyt yhdet voimamieskilpailut. Kaveri "Pena" on treenannut lajia 15 vuotta ja pesee minut 100-0 joka lajissa, ja pärjäisi missä tahansa suomen kisassa. Minä oon oikea voimamies mutta Pena ei ?

Tuolla kerrotaan, että bodari harrastaa ja ammattibodari kilpailee:

Juuri näin. Lajia voi harrastaa ilman kilpailemistakin. On lukemattomia harrastajia eri lajeissa joita ei kiinnosta kilpailut vaikka menestyisivät. Moni treenaakin kuten kilpailijat. Typerää luokitella pari kisaa käynyttä paremmaksi ja antaa hänelle virallinen titteli lajiin.

Kai ne on järkevää luokitella niin että kehonrakentajia ovat kaikki kehonmuokkausta harrastavat ja kilpakehonrakentajia ne jotka kilpailevat aktiivisesti. Lisäksi on entisiä kilpakehonrakentajia, jotka ovat lopettaneet uransa.

Ongelma tässä luokittelussa ovat muut keholajit. Jos nainen harjoittelee salilla tavoitteenaan bikini fitness -tyylinen keho eikä kilpaile, onko hän kehonrakentaja? Vai onko hän "bikinifitnessaaja"? Myöskään useimpien miespuolisten saliharrastajien tavoitekeho ei ole mitään kehonrakennuksen SM-tasoa vaan pikemmin joku Men's Physiquen tasoa. Onko hän siis "mensphysiqueilija"?

Eli jos joku harrastaa metsästystä hän ei ole metsästäjä koska ei ammu hirviä kilpaa?

Nimenomaan hän on metsästäjä kun käy metsällä. Jos hän ampuisi eläimiä ampumaradalla olisiko hän metsästäjä? Siitä tässä on kyse
Mitä vittua, tietenkin olisi metsästäjä jos hän vain ampuu eläimiä jossain. Tosin jos eläimet on pakotettu olemaan siellä hän olisi teurastaja. Samoin ihminen joka rakentaa kehoaan on KEHONRAKENTAJA mutta jos hän kilpailee siinä hän on KILPAKEHONRAKENTAJA.

Minulla on monenlaista harrastusta, mm kalastus, metsätyöt, taonta ja voimailu ja pidän myös mopopajaa nuorille. En ole kalastaja, en metsuri, en seppä, enkä nuorisotyöntekijä, vaan eläkeläinen. Voimanostokisoja olen käynyt kymmenkunta, harrastuspohjalta, mutta en koe olevani voimanostaja, koska tulokseni ovat kovin vaatimattomat. Harrastaa voi niin monella tapaa.

Sehän ei tarkoita että itse tarvitsee olla menestynyt jos vähän mentaali puolesta kilpaurheilussa tietää/ ymmärtää ja ollut muissa yhteyksissä tekemisissä ks asioiden kanssa.
Joo. Kyl selvästi tuot hyviä käsitteitä asiaan, mut se tässä ns on hyvä kysymys missä suhteessa, kenellä ja miten ne vaikuttaa. Tietenkin vähä lajista riippuen mut itse voin sanoa pikajuoksussa kilpailleenaani että puhutaan isosta prosentista missä se pohjatyö tekee sen tuloksen, oisko noin 98% suorituksesta,sitten on mahdollisesti näitä ketkä ei millään saa kisassa aivan samaa irti mitä treeneissä ja kovemmalla tasolla toleranssit on siellä pienet ja mentaalisesti heikompi kisaluonne tai jos tietää että harjotukset eivät ole menneet niin kuin pitäneet niin lähetään kisassa kikkailemaan kaikennäköistä ja hyvin usein nämä on niitä jotka sen potentiaalinsa hukkaa viime metreillä :D mä vähän siis haluan tässä kertoa että painotat hyvää asiaa kyllä sinänsä mut ehkä hieman liiallisessa suhteessa :)

Joo. Kyl selvästi tuot hyviä käsitteitä asiaan, mut se tässä ns on hyvä kysymys missä suhteessa, kenellä ja miten ne vaikuttaa. Tietenkin vähä lajista riippuen mut itse voin sanoa pikajuoksussa kilpailleenaani että puhutaan isosta prosentista missä se pohjatyö tekee sen tuloksen, oisko noin 98% suorituksesta,sitten on mahdollisesti näitä ketkä ei millään saa kisassa aivan samaa irti mitä treeneissä ja kovemmalla tasolla toleranssit on siellä pienet ja mentaalisesti heikompi kisaluonne tai jos tietää että harjotukset eivät ole menneet niin kuin pitäneet niin lähetään kisassa kikkailemaan kaikennäköistä ja hyvin usein nämä on niitä jotka sen potentiaalinsa hukkaa viime metreillä :D mä vähän siis haluan tässä kertoa että painotat hyvää asiaa kyllä sinänsä mut ehkä hieman liiallisessa suhteessa :)
Mulla on muutama tarkkuus urheilija, ammattimuusikoita ja ihan on ollut yksilökohtaista mitenkä suorituspaineet kestää. Toiset on luonnostaan kovempia jännittämään toiset ei. Siksi en minä ainakaan pysty linjaamaan että hyöty on luokkaa nolla kun pelkästään testi mielessä osa on kokenut kohtalaista/ merkittävää hyötyä.

Fysiikka lajeissa en näe ks lääkkeelle juuri minkäänlaista hyötyä mutta mielestäni tarkkuus lajeista edeltävästi keskusteltiin.

Minulla on monenlaista harrastusta, mm kalastus, metsätyöt, taonta ja voimailu ja pidän myös mopopajaa nuorille. En ole kalastaja, en metsuri, en seppä, enkä nuorisotyöntekijä, vaan eläkeläinen. Voimanostokisoja olen käynyt kymmenkunta, harrastuspohjalta, mutta en koe olevani voimanostaja, koska tulokseni ovat kovin vaatimattomat. Harrastaa voi niin monella tapaa.
Vaikutat hyvältä jätkältä!

Mulla on muutama tarkkuus urheilija, ammattimuusikoita ja ihan on ollut yksilökohtaista mitenkä suorituspaineet kestää. Toiset on luonnostaan kovempia jännittämään toiset ei. Siksi en minä ainakaan pysty linjaamaan että hyöty on luokkaa nolla kun pelkästään testi mielessä osa on kokenut kohtalaista/ merkittävää hyötyä.

Fysiikka lajeissa en näe ks lääkkeelle juuri minkäänlaista hyötyä mutta mielestäni tarkkuus lajeista edeltävästi keskusteltiin.
Joo. Näin se varmasti on .. kyl sitä vois varmaan huvinvuoks testailla näitä tarkkuuslajeja noviisipohjalta et mikä kombo toimii, ottaa vaikka pirikuurin dartsia varten :D mut kyl mul on semmonen käsitys että aktiiviharrastaja pesee aina noviisin vaikka herätettäs keskel yötä (kai) nää on mielenkiintosia teorioita, mut hankala aihe väitellä ku esimerkkejä niin monta kuin esittäjääkin

Back
Ylös Bottom