Kaikki vinkit massan keräämiseen! Tavoite +20kg

Salitaustaa on muutamia vuosia ja käyminen on ollut säännöllisen epäsäännöllistä.
Itse treenaaminen ei ole se mikä tuottaa haasteita, vaan lähinnä se ruoka puoli.
Pituutta löytyy hieman yli 2m ja painoa tällähetkellä n. 80kg, ikää 25, eli ymmärrätte kuinka hoikasta ukosta on kyse.
Koko ikäni harrastanut erinäisiä urheilulajeja ja ollut aina todella hoikka, ja lisäksi aineenvaihdunta ollut aina vilkasta.
Nyt on muut urheilut jätetty taakse ja olis aika ruveta tosissaan saamaan lihaa luiden ympärille, iän ikuinen haave olisi saada se 100kg täyteen.
Eli nyt tarvittais konkreettisia neuvoja, niin treenaamiseen, ravintoon, kun lisäravinteisiinkin, ennenkaikkea ravintoon. Lisäksi, jos on tiedossa verkkovalmentajia joilla löytyy varmasti osaamista aiheesta niin voi vinkata.
Monessa valmennuksessa mainostetaan lihasmassan keräämistä jossa myös rasvat palaa samalla, mutta mun tapauksessa rasvojen polttaminen ei ole ajankohtaista, ehkä jopa päinvastoin.
Rehellinen ison luokan bulk siis tavoitteena ja siihen kaikki vinkit kokeneemmilta on tervetulleita! Kiitos etukäteen!

@Markku Tikka ja @Mikko Elmen "Punttisaaga".

Markun valmennuksessa olinkohan reilut pari vuotta ja voin sanoa että siihen asti "saliuraa" paras päätös mitä on tullut tehtyä, suht pitkä itsekkin olen ja kohtuu vilkkaalla aineenvaihdunnalla varustettu.

Mikon palveluita käyttänyt ohjelmien muodossa ja tyytyväinen olen ollut, askelmerkit ovat ohjelmissa käyneet aika hyvin aina kohdalleen vaikka ei mitään valmennus dataa olekkaan ollut tarjolla.

Molempia voin suositella.

Toisaalta tarviiko vielä tuossa vaiheessa ihmeitä valmentajalta.
Syö enemmän kunnes huomaa että paino alkaa vähän nousta, pitää samassa ja tarkkailee.
Valitsee jonkun hyväksi todetun perusohjelman.

Eiköhän sitä aika äkkiä saa homman etenee, tottakai valmentajalta apua voi olla, mutta enemmän kuitenkin sitten kun otettu ns löysät pois.

Tekniikat kannattaa joltain paikalliselta asioista tietävältä varmistaa kyllä

En näkisi minäkään tarvetta valmentajalle, kun kyse vain liian vähistä kaloreista. Opettele syömään enemmän. Liian puhtaasta ruuasta et ehkä saa kaloreita riittävästi jos ruokahalu on huono. Joten reilusti vain pizzaa ja hamppareitakin. Voit tehdä kaloripitoisia pirtelöitä itse. Lisää öljyä joka aterialle ruokalusikallinen. Itsellä ollut sama ongelma koko elämän. Ruokavalio voi olla erittäin vapaa. Toki pitää syödä myös terveelliset sapuskat, mutta lisänä kaloripitoiset "herkut" auttaa paljon. Puntilla pelkkiä perusliikkeitä. Kaikki näpertely ja kikkailu pois. Lyhyitä tehokkaita treenejä.

Kiitoksia vastauksista! Hieman epäselvästi kirjoitin alkuun. Toki ensin puristetaan kaikki kilot omin avuin mitä tulee ja sen jälkeen mietitään valmennuksia.
Predatorin kaltaisia vinkkejä lähinnä olinkin kaivannut.Tiedostan kyllä että syödä pitää ja paljon, eikä se puhtaasti syöminen ole pakollista mun tilanteessa. Lähinnä se, että saisi jonkinlaista pohjaa sille mistä ruuista ja määristä päivän ateriat voisi koostua. Siihen on helpompi sitten lisäillä herkkuja yms päälle.
Lisäksi kysymys kokeneemmille, onko minun tapauksessa mitään ns fiksua ylärajaa kaloreille per päivä. Monessa keskustelussa painotetaan tuota n. +500kcal tahtia, mutta tuo on ilmeisesti niille jotka koittavat karttaa läskiä?

Nyt sitä pullaa naamaan heti etkä ajattelekaan mitään kaloreiden laskemista. Treenin aikana / ennen / jälkeen hiilaria (malto) alas juomana myös. Helppoja ja halpoja kaloreita.

Itse väittäisin että 80kg -> 100kg mennään niin pienillä kaloreilla että kantsii ne syödä puhtaasti.
Mutta jos täältä haettiin tukea pullan syöntiin niin sitten kait tavoitteet kohtasi tai jotain.

Ei oo kovin vaikeaa touhua tuo laskeminenkaan. Sen verta epätarkkaa touhua pohjimmiltaan.
Syöt 1g/painokilo rasvaa, 2g prodea ja lopuksi hiilaria niin että saat 22xOP+500 (eli jotain 2,2k, aika pieniä annoksia jos vaikka kuuteen safkaan jakaa)

! Ei toki kannata tehdä asioista liian vaikeaa ja kieltäytyä hyvästä jos sitä muutenkin mieli tekee. Mutta ikä alkaa olla jo silläpuolella aikuisuutta että jokainen turha läskikilo on turha läskikilo ja vaatii aikansa vaivansa ja lihasmenekkinsä poistuessaan... Sen vaan pitää "herkkuja" katellsessa mielessä.
Päivittäiset kalorit ja niiden jakaumat on osa lajia kuin maila jäkiksessä tai kengät fudiksessa, ei mikään "hörhöjen lisäosa".

Itse väittäisin että 80kg -> 100kg mennään niin pienillä kaloreilla että kantsii ne syödä puhtaasti.
Mutta jos täältä haettiin tukea pullan syöntiin niin sitten kait tavoitteet kohtasi tai jotain.

Ei oo kovin vaikeaa touhua tuo laskeminenkaan. Sen verta epätarkkaa touhua pohjimmiltaan.
Syöt 1g/painokilo rasvaa, 2g prodea ja lopuksi hiilaria niin että saat 22xOP+500 (eli jotain 2,2k, aika pieniä annoksia jos vaikka kuuteen safkaan jakaa)

! Ei toki kannata tehdä asioista liian vaikeaa ja kieltäytyä hyvästä jos sitä muutenkin mieli tekee. Mutta ikä alkaa olla jo silläpuolella aikuisuutta että jokainen turha läskikilo on turha läskikilo ja vaatii aikansa vaivansa ja lihasmenekkinsä poistuessaan... Sen vaan pitää "herkkuja" katellsessa mielessä.
Päivittäiset kalorit ja niiden jakaumat on osa lajia kuin maila jäkiksessä tai kengät fudiksessa, ei mikään "hörhöjen lisäosa".

Tuo 2200 kcal:han on ihan tiukat miinuskalorit 80kg äijälle. "Kärsii" vielä nopeasta aineenvaihdunnasta. Itsellä esim ylläpito tuossa painossa menee siellä 3000kcal tuntumassa, eikä ole mikään nopea aineenvaihdunta.
Ja tuohon lihasmenekkiin dietatessa pitää kommentoida, että jos lihasmassaa palaa grammaakaan dietatessa pari rasvaprosenttia pois, niin tekee jotain todella perseelleen. Olettaen ettei puhuta ihan kisarasvoista. Lihasta voi päinvastoin jopa kasvattaa miinuskaloreillakin.

Tuota kun skrollaa pari sivua alaspäin niin löytyy yksi ruokavalioesimerkki jenkkityyliin :D

Tekisi mieli sanoa että syö kuin minä.
Joskus vituttaa katsella toisten ongelmia toiseen suuntaan kun itsellä ei paino laske vaikka kuinka pienet tyttökalorit.

Mutta kuten jo sanottiin niin kyllä kannattaa miettiä ottaako turhaan sitä läskiä aivan liian suurilla kaloreilla ellei sitten ole tavoitteena todellakin saada vain ja ainoastaan massaa eikä väliä onko se lihasta vai läskiä.
Tässäkin on niin monta mielipidettä siitä kuinka pitää toimia ja saako tai pitääkö minkä verran sitä läskiä kerryttää että lihaskasvu on optimaalista.
Viimeinen neuvo oli minusta paras, lisää hiukan ruokaa jokaiseen ateriaan nyt menevän päälle niin ei varmaan voi pahasti mennä metsään?

Kiitos, lähinnä täältä haettiin kokeneemmilta näkemyksiä ja vinkkejä, ei niinkään tukea pullan syöntiin. Mainitsemasi rasvat, protskut, kalorit auttaa taas eteenpäin.
Tähän ikään mennessä läskikiloja ei oo tullut ruokavaliosta riippumatta, mutta toki puhdas lihasmassa aina parempi. Pitkän tähtäimen tavoite olis kumminkin painaa reilusti yli tuon 100kg, koska sekään ei vielä meikäläisen varressa erikoiselta näytä. Toki askel kerrallaan ja näillä vinkeillä varmasti päästään alkuun.

Joo, näin alkuun mua itteeni ei pieni läskin kertyminen haittaa yhtään, vaikka siitä monia näkemyksiä onkin. Joskus testimielessä kaveri teki jonkinsortin ruokaohjelman jossa oli about 4000kaloria päivässä, toteutin sitä kuukauden päivät, saamatta juurikaan lisäpainoa. En tiedä oliko ohjelmassa, itsessäni vai molemmissa vikaa mutta siitä syystä ohjelman noudattaminen loppui kuukauden jälkeen. Tiedostan toki että pitkä prosessi kyseessä eikä kuukaudessa saada 20kg lisää, mutten kokenut että ainakaan tuo kyseinen ohjelma olisi edistänyt hommaa.

Tuo 2200 kcal:han on ihan tiukat miinuskalorit 80kg äijälle. "Kärsii" vielä nopeasta aineenvaihdunnasta. Itsellä esim ylläpito tuossa painossa menee siellä 3000kcal tuntumassa, eikä ole mikään nopea aineenvaihdunta.
Ja tuohon lihasmenekkiin dietatessa pitää kommentoida, että jos lihasmassaa palaa grammaakaan dietatessa pari rasvaprosenttia pois, niin tekee jotain todella perseelleen. Olettaen ettei puhuta ihan kisarasvoista. Lihasta voi päinvastoin jopa kasvattaa miinuskaloreillakin.
Juu itse tätä jäin pohtimaan myös, sillä ainakin muutaman nettilaskurin mukaan kulutus mun mitoilla olisi 2700-3000 kalorin luokkaa, jolloin 2200 olisi reilusti vähemmän. Kiitos myös linkistä, lukaisen läpi.

Tää on kiintoisaa ja itelle uutta matskua, kiva jos on vaihtunut noin. Ennen oli toisin :)
(menekkien lisäksi oli selvää että miinksilla ei kasvatella lihoja ellei puhuta liikkumattoman teinipojan parista ekasta punttikuukaudesta)

Ja siksi ehdotin kylmästi kaavasta kaloreita kun en vain usko näihin erikoisaineenvaihduntoihin. Teoriassa ei niille kai ole mitään estettä, mutta tähän ikään
100% on ollut paskapuhetta ja kyse on ollut pitkäjänteisyyden puutteesta, levon ja ravinnon laiminlyönnistä ja monesti treenitkään mitään optimaalisia ole olleet.

Aikanaan "uskottiin" että ihminen toimii kuin kone ja väkisin kun vain on oikeat ravintomäärät -> se rakentaa/purkaa lihoja valitun kalorian mukaan.

Tällaisissa tapauksissa tärkeintä on saada se 7vrk/vko ravinto-ohjelmointi kuntoon.
Säännöllinen ravinto säännöllisesti(ei tarvi 100% olla joka aterian sama, mutta olisi hyvä olla samankaltaisia[esim. riisi+lohi/pasta+liha samassa kohtaa käy mutta leipävälipala ruoan sijaan ei ole hyvä, "joskus on pakko" mutta jos kerran viikossa on niin ei toiste samalla, eikä heti ensiviikollakaan uusiksi.

ap
vp
ruoka
vp
ruoka
ip

Tuon setin miettisin ensin että mitä mihinkin kohtaan ja kuinka paljon. Sitä sitten noudattelemaan sen 3-4kk/1 ohjelmakierto.
Laita sinne vaikka "lauantaina noutoruoka" jos se on joku pointti. Tai käy iltapalalla hakemassa 1000kcal mäkistä, väittäisin vaan et nää on
niin "äärimmäisiä" keinoja ettei terveen nuoren toinna. Jos tosiaan anokreksia pelottaa niin ehkä sitten. (näistäkin saa ravintosisällöt ainakin isommilta ketjuilta).
Jostain on aloitettava ja tehtävä huomioita, vaikka lukis ja kirjottelis miten paljon ja kävis burgerilla niin sitten se RUTIINI.

ps: Tony Halmeen "Viikingin Voimaopas" toi joskus aloittaessa 13kg/3kk ja siitäkin kantoi eteenpäin (sielläkin on ravinto-ohjeet).
- Olin 17-vuotiaana 192 senttiä pitkä ja painoin 78 kiloa. Nyt on tosi kiva olla iso ja vahva, koska tiedän myös, mitä on olla laiha ja heikko. Kun muut lähtivät dokaamaan, niin minä lähdin treenaamaan. Oli hienoa huomata vuosien kuluttua, kuinka M-kokoinen paita vaihtui kokoon L, ja sitten taas XL-kokoiseksi. Ja kaveritkin kehuivat, että sä oot Halme taas kasvanut!

Viimeksi muokattu:
Tää on kiintoisaa ja itelle uutta matskua, kiva jos on vaihtunut noin. Ennen oli toisin :)
(menekkien lisäksi oli selvää että miinksilla ei kasvatella lihoja ellei puhuta liikkumattoman teinipojan parista ekasta punttikuukaudesta)

Ja siksi ehdotin kylmästi kaavasta kaloreita kun en vain usko näihin erikoisaineenvaihduntoihin. Teoriassa ei niille kai ole mitään estettä, mutta tähän ikään
100% on ollut paskapuhetta ja kyse on ollut pitkäjänteisyyden puutteesta, levon ja ravinnon laiminlyönnistä ja monesti treenitkään mitään optimaalisia ole olleet.

Aikanaan "uskottiin" että ihminen toimii kuin kone ja väkisin kun vain on oikeat ravintomäärät -> se rakentaa/purkaa lihoja valitun kalorian mukaan.

Tällaisissa tapauksissa tärkeintä on saada se 7vrk/vko ravinto-ohjelmointi kuntoon.
Säännöllinen ravinto säännöllisesti(ei tarvi 100% olla joka aterian sama, mutta olisi hyvä olla samankaltaisia[esim. riisi+lohi/pasta+liha samassa kohtaa käy mutta leipävälipala ruoan sijaan ei ole hyvä, "joskus on pakko" mutta jos kerran viikossa on niin ei toiste samalla, eikä heti ensiviikollakaan uusiksi.

ap
vp
ruoka
vp
ruoka
ip

Tuon setin miettisin ensin että mitä mihinkin kohtaan ja kuinka paljon. Sitä sitten noudattelemaan sen 3-4kk/1 ohjelmakierto.
Laita sinne vaikka "lauantaina noutoruoka" jos se on joku pointti. Tai käy iltapalalla hakemassa 1000kcal mäkistä, väittäisin vaan et nää on
niin "äärimmäisiä" keinoja ettei terveen nuoren toinna. Jos tosiaan anokreksia pelottaa niin ehkä sitten. (näistäkin saa ravintosisällöt ainakin isommilta ketjuilta).
Jostain on aloitettava ja tehtävä huomioita, vaikka lukis ja kirjottelis miten paljon ja kävis burgerilla niin sitten se RUTIINI.

ps: Tony Halmeen "Viikingin Voimaopas" toi joskus aloittaessa 13kg/3kk ja siitäkin kantoi eteenpäin (sielläkin on ravinto-ohjeet).
- Olin 17-vuotiaana 192 senttiä pitkä ja painoin 78 kiloa. Nyt on tosi kiva olla iso ja vahva, koska tiedän myös, mitä on olla laiha ja heikko. Kun muut lähtivät dokaamaan, niin minä lähdin treenaamaan. Oli hienoa huomata vuosien kuluttua, kuinka M-kokoinen paita vaihtui kokoon L, ja sitten taas XL-kokoiseksi. Ja kaveritkin kehuivat, että sä oot Halme taas kasvanut!
Iso kiitos! Itse myös olen tietoinen että geenit yms aineenvaihdunnat pääsääntöisesti ei vaikuta jos tekee oikeita asioita tarpeeksi säännöllisesti, ja se tässä varmaan itselläkin ollut suurin ongelma. Mukamas säännöllisesti syö ja treenaa muutaman kk ja kun ei huomaa suuria eroja niin homma lähtee luistaan.
Täytynee ruveta ihan kunnolla suunnittelemaan päivittäisiä ruokia jotta siitä tulee rutiini. Tääläkin moni sanoo, että ”kunhan syöt vaan tarpeeks” joka pitää täysin paikkansa, muttei itsellä toimi pidemmän päälle, jos taas vertaa siihen, että mulla on lista mitä syön minkäkin verran joka ruokailulla. Siihen valmiiseen listaan on sitten helppo muokata vaikka viikonlopulle pari pizza/hampurilais sett

Ap : 70g puuroo, sinne joukkoon mustikoita ja banaani
Lounas : Lounasravintolasta haen mukaan niiden antamaan boxiin. Otan joka päivä perunamuusi/riisi + liha/kana/kala. Vaikea arvioida määriä, mutta maha tulee täyteen.
Välipala : 250g rahka ja banaani
Päivällinen : 200g jauhelihaa 10/17%, riisiä n. 1-1,5dl
Iltapala : Pari ruisleipää johon voita, kinkkua ja juustoa ja/tai 4 munan munakas.
Tossa on tän hetken semmonen yleisin, toki nyt ollu taas pari kk taukoo salista niin ruokailunkin säännöllisyys kärsii. Viikonloppuisin tulee syötyä yleensä jopa huonommin, mikäli tulee syötyä roskaruokaa niin moni muu ruokailu jää päivän aikana välistä, sillä ei oo sitä samaa rutiinia kun arkena.

Back
Ylös Bottom