WEIGHTLIFTING Painonnostovideoita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja strong
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Painonnostovideoita – tempaus, työntö ja treenipätkät

Meta description: Painonnostovideoita-ketju: tempaus- ja työntöklipit, treenipätkät, kisavideot, tekniikka-analyysit ja PR-yritykset.

Dopingia on voimalajeissa edelleen, kuten yllä mainitsinkin. Jos otetaan vaikka Rion olympialaisten painonnosto, niin käryjä tuli taas ennen ja jälkeen ja ihan huippunimillekin. Silti tulostaso oli erittäin kova, ehkä jopa kovin ikinä olympialaisissa. Doping-seula vuotaa ja se saattaa olla valikoivakin, mutta se on tiukempi kuin ennen vanhaan. Oletan, että nostajat ovat kehittyneet teknisesti ja valmentajat osaavat hyödyntää eri nostajatyyppejä paremmin. Aasian ja Lähi-Idän huippumaiden resurssit ovat suomalaisesta vinkkelistä katsottuna loputtomat ja riskejä otetaan, jotta lahjakkuuksista saadaan puristettua kaikki irti ja tulokset maksimoitua. Doping on tietysti osa tätä, mutta ehkä sen merkitys kokonaisuudessa on pienentynyt. 80-lukuun jos vielä verrataan, niin maita ja potentiaalisia huippunostajia on nyt huomattavasti enemmän; tämä vie tietysti lajia eteenpäin.

Antti-Roiko ja Tokola olivat parhaillaankin todella kaukana maailman huipuista. Ihan ajatusleikkinä oma mielipide: Jos jätkät olisi heitetty aikonaan esim. Kazakstanin juniorimyllyyn ja syötetty samaa puuroa kuin Ilinille jne.. niin varmasti EM-mitaleille olisi tie voinut viedä ja MM-kisojen A-ryhmään. Ihan kärkeen ei mitään saumaa, niin kuin ei oikein kellään länsi-eurooppalaisella viime vuosina.
Eipä se EM-mitali nytkään kaukana ollut. 2013-2014 olin työnnön 4. ja 2014 hävisin yhteistuloksen vastaavan sijan 4 kilolla. Toki oli heikkotasoinen vuosi.

Sitä en tiedä oltiinko minä ja Milko(tai vaikka Eero) sen lahjakkaanpia kuin muutkaan Suomessa. Mutta molemmat elettiin täysin painonnostoa varten koko ura. Sekin voi olla Suomessa haaste pienestä massasta löytää lahjakkuus joka valmis panostamaan sen mitä se vaatii että tekee tulosta. On ihan eri panostaa kaks vuotta kun 15 vuotta. Ja sattua ympäristöön jossa harjoitusryhmä ja hyvä valmennus. Itse reenasin täysin yksin suuren osan urasta ja heikolla tietämyksellä, varsinkin 17-19v mikä on se paras aika kehitykselle. Tämä ei ole moite kellekkään eikä varsinkaan valmentajilleni. Salosen Karille varsinkin olen ikuisesti kiitollinen kaikesta panostuksesta. Ihan vain esimerkkinä mitä haasteita Suomessa voi olla. Saksassa on vähemmän nostajia kuin Suomessa ja silti miesten maajoukkue on laadukas. Oli opettavaista nähdä miten siellä liiton suunnalta oli rakennettu yhtenäinen valmennussysteemi ja miten nostajan polku huipulle tehty.
Vai että sinä ja milko ette ollut muita lahjakkaampia
Teitte heti vielä ihan lapsina sellaisia tuloksia että yleisessä sarjassa tänäpäivänäkään ei ole montaa yhtä hyvää, Tokola jopa kuuskakkosiin enemmän kuin moneen vuoteen yleisessä sarjassakaan kukaan. Ja juuri kuin sanoit vielä sinäkin ilman mitään oikeaa käsitystä oikeasta harjoittelusta. Että ei voi sanoa kuin että huhhuh. Enkä tosiaankaan tarkoita väheksyä panostustanne! Jokainen tämänpäivän nostaja saisi ottaa teistä mallia!

Vai että sinä ja milko ette ollut muita lahjakkaampia
Teitte heti vielä ihan lapsina sellaisia tuloksia että yleisessä sarjassa tänäpäivänäkään ei ole montaa yhtä hyvää, Tokola jopa kuuskakkosiin enemmän kuin moneen vuoteen yleisessä sarjassakaan kukaan. Ja juuri kuin sanoit vielä sinäkin ilman mitään oikeaa käsitystä oikeasta harjoittelusta. Että ei voi sanoa kuin että huhhuh. Enkä tosiaankaan tarkoita väheksyä panostustanne! Jokainen tämänpäivän nostaja saisi ottaa teistä mallia!
Siitä voit miettiä jos meillä ei ollut käsitystä reenistä niin onko ollut hirveesti niilläkään jotka teki vähemmän. Vertaan omaa tietämystä siihen mitä huippumaissa. Suomessa mun reenaaminen kesti aina vertailun kaikkiin.

Jos doping ei enää nykyään ole merkittävässä roolissa miten sitten selität sen, ettei suomalaiset menesty painonnostossa

En tiedä mutta arvaan. Huippumaissa nostajan ei tarvitse tehdä päivätöitä, anomuksia liittoon valmennusapurahoista tai juosta sponsorilta toiselle. Sama koskee valmentajia.

Siitä voit miettiä jos meillä ei ollut käsitystä reenistä niin onko ollut hirveesti niilläkään jotka teki vähemmän. Vertaan omaa tietämystä siihen mitä huippumaissa. Suomessa mun reenaaminen kesti aina vertailun kaikkiin.
Enkä tällä edelleenkään ketään moiti jos sanon että muualla tiedetään meitä enemmän. Panostus on ollut suurempaa. Suomessa painonnosto elää talkoilla ja moni valmentaja talkoilla tehnyt valtavasti lajin eteen. Arvostan sitä panosta ja että pyritään kehittämään asioita. Mutta sanon edelleen että Suomessa mun reenaaminen kesti vertailun kaikkiin. Ja nyt kun oon asioihin työn puolesta päässyt paneutuun niin ymmärrän kuinka kaukana siinä ollaan huipusta. Toivottavasti asiat kehittyvät. Tarkennus vielä. Milkon Viron aikaan mun tekeminen ei kestä vertailua. Se oli ihan eri tason tekemistä. Alar Seim on maailman luokan valmentaja.

Enkä tällä edelleenkään ketään moiti jos sanon että muualla tiedetään meitä enemmän. Panostus on ollut suurempaa. Suomessa painonnosto elää talkoilla ja moni valmentaja talkoilla tehnyt valtavasti lajin eteen. Arvostan sitä panosta ja että pyritään kehittämään asioita. Mutta sanon edelleen että Suomessa mun reenaaminen kesti vertailun kaikkiin. Ja nyt kun oon asioihin työn puolesta päässyt paneutuun niin ymmärrän kuinka kaukana siinä ollaan huipusta. Toivottavasti asiat kehittyvät. Tarkennus vielä. Milkon Viron aikaan mun tekeminen ei kestä vertailua. Se oli ihan eri tason tekemistä. Alar Seim on maailman luokan valmentaja.
Harmi että noinkin läheltä löytyisi niin paljon tietämysta ja apua lajiimme mutta sitä ei haeta/oteta vastaan.

Back
Ylös Bottom