Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Mitä kuntit mieltä?
Mietin ääneen tässä offtopicissa, en viitti muihin ketjuihin mennä. Tässä ketjussa saa aina parhaan asiantuntijan neuvon.
Nyte talonvaihtoprosessi kun on käynnistymäisillään. Kohde, budjetti ym on fixed. Mutta haistelin tossa, että vois hyvin todennäköisesti saada 10k enempi vanhasta kämpästä mitä päässäni oon budjetoinut.

Käyttökohde tälle kympille?
1. Aurinkopaneelit. Talossa suora sähkölämmitys. Autotallikin lämpiää sähköllä. Jyrkähkö katto suoraan etelään. Bonuksena keinotekoinen mielihyvä kun sähkönhinta nousee, sillä takaisinmaksuaika näennäisesti pienenee.
2. Fortum tankkaus. Osinko + keinotekoinen mielihyvä aina kun sähkön hinta nousee.
3. Kymppi vähemmän asuntolainaa. Ei mitään mielihyvää, ehkä sitten jos korot pomppais edellisen lama-ajan tasolle.
4. Moottoripyörä. Vittujen haisto kaikille + aito mielihyvä.
1. Takaisinmaksuaika lähemmäs 20v kun viimeksi katsoin.
2. Fortum on kallis. Tuotto käytännössä pelkkä osinko, eikä sekään kasva.
4. En ymmärrä mopoista mitään.
3. Ehkä järkevin vaihtoehto. Tai sitten 2. mutta joku muu kuin Fortum.

En saata uskoa sen olevan kykenevä mitenkään täyttämään imurointistandardejani. En minä ihan turhaan ole crazy vacuum lady - paitsi että imuroin usein, minulla on äärimmäiset imurointistandardit. Tärkeintä on imuroida ahtaista paikoista, joihin robotti ei mahdu, ellei sillä ole sellaista käsivartta kuin artoolla piilossa. Eikä se varmastikaan nostele kissanhiekkalaatikkoa saadakseen sieltä alta hiekat pois, eikä kahvakuulakokoelmaani samasta syystä jnejne.

E. Eikä sovi unohtaa, että imuroin myös lipaston päältä kissankorista tursunneet karvat, sekä tv-tason takaa miehen äärimmäisestä johtohelvetistä.
Totta, mutta se imuroi kaiken ja joka paikasta mihin pääsee. Testasin super crazy vacuum lady-äitini päivän viimeisen imuroinnin jälkeen ja heitin niille robon huriseen tunniks ja kappas, reilusti oli tavaraa kerännnyt. Äiteelle hankittiinkin sitten kanssa semmonen. Ne harjat kyllä saa kulmat ja nurkat puhtaaka, eikä painon alla nyt vaan voi olla likaa :LOL:. Huonekalujen jalkakorkeus on tosin hyvä olla sellainen 8 senttiä, että mahtuu lipastojen, sohvien yms. alle ja tavarat järjestetty siten, että pystyy kulkeen. Toki sitä on hyvä ne pahat paikat ottaa sillon tällön lisäksi normi-imurilla kun tekee paremman siivouksen.

No eihän noi siis toki mitään täydellisiä oo, mutta perussiivouksen tekijänä voittamaton. Näin useamman ison koiran koirataloudessa olisi koko kämppä karvan peitossa, jos imuroisi vaan normaalin pari kertaa viikossa ja karvanlähtöaikaan kerta päivässäkin olisi aivan liian vähän, jos haluaisi että on siistin näköistä (l. suht karvatonta [ei sieltä]).

Mitä kuntit mieltä?
Mietin ääneen tässä offtopicissa, en viitti muihin ketjuihin mennä. Tässä ketjussa saa aina parhaan asiantuntijan neuvon.
Nyte talonvaihtoprosessi kun on käynnistymäisillään. Kohde, budjetti ym on fixed. Mutta haistelin tossa, että vois hyvin todennäköisesti saada 10k enempi vanhasta kämpästä mitä päässäni oon budjetoinut.

Käyttökohde tälle kympille?
1. Aurinkopaneelit. Talossa suora sähkölämmitys. Autotallikin lämpiää sähköllä. Jyrkähkö katto suoraan etelään. Bonuksena keinotekoinen mielihyvä kun sähkönhinta nousee, sillä takaisinmaksuaika näennäisesti pienenee.
2. Fortum tankkaus. Osinko + keinotekoinen mielihyvä aina kun sähkön hinta nousee.
3. Kymppi vähemmän asuntolainaa. Ei mitään mielihyvää, ehkä sitten jos korot pomppais edellisen lama-ajan tasolle.
4. Moottoripyörä. Vittujen haisto kaikille + aito mielihyvä.

1, jos asut lopun ikääs, eikä mopo hotsita tarpeeks. Takaisinmaksuaika noissa kumminkin 10-30v. Muuten ehdoton 4 :cool:.

1, jos asut lopun ikääs, eikä mopo hotsita tarpeeks. Takaisinmaksuaika noissa kumminkin 10-30v. Muuten ehdoton 4 :cool:.
Mopo ei oikeesti hotsita ku anoppilas kaks mopoo vapaassa käytössä. Ajelen niillä aina kun on aikaa, eli muutaman kerran kesässä.
Tarkotus olis vähän pidempään asua. Ei voi tietää lopun iästä. Mainostavat 10v takaisinmaksua, mutta tiiän että on mainosta se. Olis kyllä optimaalinen lokaatio ja katto. Pitää kattoa löytyiskö jostain oikeeta dataa eikä ihmisten mielipiteitä.

vaihtoehto 5. Matkustaminen

Juu seki. Tosin matkarahaa on kyllä. Pois se tosta sijoituskympistä. Mikäli se ees tulee. Matkailu ylipäätään on hankalaa kolmen koiran ja kahen kissan kanssa, mutta silti vuosittain lämpimässä käydään.

mites vaihtoehto 6. koko rahalla sydän ja kaksi kaiutinta, siihenkin olisi kyllä hyvä olla enempi

sitten #räjäytät niistä, #pikkasenpaineella

Pöndenä pää kaupungissa, meinasin eksyä.

Ei vaan vähän kävelin väärään suuntaan:whistle:

Eikä ratikka kuski ymmärtänyt kovin hyvin suomea, tai sitten esitin kysymykseni epäselvästi.

Totta, mutta se imuroi kaiken ja joka paikasta mihin pääsee. Testasin super crazy vacuum lady-äitini päivän viimeisen imuroinnin jälkeen ja heitin niille robon huriseen tunniks ja kappas, reilusti oli tavaraa kerännnyt. Äiteelle hankittiinkin sitten kanssa semmonen. Ne harjat kyllä saa kulmat ja nurkat puhtaaka, eikä painon alla nyt vaan voi olla likaa :LOL:. Huonekalujen jalkakorkeus on tosin hyvä olla sellainen 8 senttiä, että mahtuu lipastojen, sohvien yms. alle ja tavarat järjestetty siten, että pystyy kulkeen. Toki sitä on hyvä ne pahat paikat ottaa sillon tällön lisäksi normi-imurilla kun tekee paremman siivouksen.
No ei siellä painon alla varsinaisesti olekaan mitään, vaan niiden takana ja niiden väleissä. :D Mutta joo, robotti-imurit ovat joka tapauksessa niin suuria että noin puolet jäisi putsaamatta kaikista niistä paikoista, jotka tahdon puhtaaksi päivittäin. Näen että se vähentäisi karvakuormaa kämpästä ehkä yleisesti, mutta itse teen vastaavan paremmin jo viidessä minuutissa eikä imuroiminen edes harmita, joten se olisi vähän niin ja näin onko tämä se asia, johon kannattaa sijoittaa satoja euroja. Verrattuna esim. astianpesukoneeseen, joka on painonsa arvoinen kullassa ja oikeasti keventää raskasta ja inhottavaa työtaakaa. Näen riskiskenaariona senkin, että laite ajaisi yllärikissanpaskaan tai -oksennukseen ja levittäisi sen ympäri kämppää. Jos pitäisi sijoittaa 300-500 euroa, niin laittaisin sen ennemmin tavalliseen high end -imuriin kuin robotti-imuriin.

Aarinkopaneeleissa ei kyllä oo vielä mitään järkeä.

Juu kannattaa tutustua aiheeseen itse tutkimalla. Invertterikin jo haukkaa hyötysuhdetta lisää huonommaksi, mitä moni ei laske mukaan.

Se että saa paneeleista 1 kW tehua pistorasialle on jo työn takana ja kun seinästä saa sen 1 kW valmiiksi 10 sentillä kannattaa miettiä onko oikeasti järkeä.

Aarinkopaneeleissa ei kyllä oo vielä mitään järkeä.

Juu kannattaa tutustua aiheeseen itse tutkimalla. Invertterikin jo haukkaa hyötysuhdetta lisää huonommaksi, mitä moni ei laske mukaan.

Se että saa paneeleista 1 kW tehua pistorasialle on jo työn takana ja kun seinästä saa sen 1 kW valmiiksi 10 sentillä kannattaa miettiä onko oikeasti järkeä.

Joo ei näytä olevan kun tarkemmin tutkii. Jos takaisinmaksuaika 20 vuotta, niin kertovat paneelien käyttöiäksi 35 vuotta. Mut ei kuitenkaan 35v takuuta saa. Mitenkähän inventterin käyttöikä. Että pitääkö vielä alkaa uusimaan ennenku maksanut itsensä takaisin.

Aurinkokeräimen ideakin vähän ontuu, silloin kun lämmitystarve suurimmillaan niistä ei apua tule. Sit taas kun lämmitystarve pienimmillään noista tulee tehua. Kai sekin käyttövettä lämmittäis mutta silti investoinnin kannattavuus ontuu.

Mitä olen katsellut, lähemmäs tonniahan ne robotti-imurit maksaa. Meille kyllä tulee sellainen, en vain ole viitsinyt tuhlata siihen vielä.
Tonni imurista on kuitenkin ajatuksen tasolla helevetin paljon. Sillä rahalla ostaisin mieluimmin koiranpennun sotkemaan lisää, vaikka välittömästi.

Äsken katselin itseäni taas hyvin hämärässä hyvin läheltä peiliä älästi ja olin hot. Kun pitää katseluetäisyyden hyvin pienenä, saa parhaan hyödyn siitä ettei näin vanhemmiten enää oikein näe hyvin lähelle.

Minä peilailen aina ilman kaksitehosilmälaseja :ROFLMAO: ei näe kunnolla lähelle eikä kauas.

Oli viimeinen terapiakerta. En kehdannut vastata rehellisesti siihen, mikä voisi auttaa minua jatkossa voimaan paremmin :nolo:

Mitä olen katsellut, lähemmäs tonniahan ne robotti-imurit maksaa. Meille kyllä tulee sellainen, en vain ole viitsinyt tuhlata siihen vielä.
Tonni imurista on kuitenkin ajatuksen tasolla helevetin paljon. Sillä rahalla ostaisin mieluimmin koiranpennun sotkemaan lisää, vaikka välittömästi.
Tonnin! Ei helvetti, sillä hinnalla edellyttäisin jo imurin peittoavan oman suoritukseni mennen tullen, eikä todellakaan kyse olisi siitä, kumpi imuroi tehokkaammin keskilattialta.

Back
Ylös Bottom