Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Palkkahan ei tosiaan ole mikään kummoinen, mutta silloin varmaan valitsee jonkun toisen alan jos raha on se mikä merkitsee. Itselle työn mielekkyys on tärkeää, koska ajattelin tehdä sitä vielä +30 vuotta. Rahankäyttö täytyy vaan suunnitella palkan mukaan. Ja en mä valita, tällä hetkellä tienaan hyvin vaikka olenkin sitä alinta kastia.

Jos nyt olisin nuori ja opiskelemaan lähdössä, niin selvittäisin myös hyvin tarkkaan mikä on sen alan todellinen työllistymisprosentti, jolle on hakemassa. Oppilaitoksethan markkinoivat kaikkia aloja "tulevaisuuden aloina", että saavat opiskelupaikat täytettyä. Vitun mukava insinöörin papereilla osa-aikaisesti siivota makkaranaperuna-oksennuksia vessoissa(vimeksi viime viikonloppuna) ja painia känniääliöiden kanssa 11e/h, jolla työttömyykorvauksen ohessa saan tällä hetkellä sen tonnin kuussa käteen. Enkä ole todellakaan ainut, opiskelukaverini samoilla papereilla on tehnyt osa-aikaista muuttoapulaisen hommaa 9e/h ja alkoholisoitunut siinä samassa. Mukava maksella opintolainoja takaisin. Kyllä tässä on pariin vuoteen kiiltokuvat ja pilvilinnat romahtanut totaalisesti. Ja valitettavasti opiskelualani oli se ammatti mihin halusin ja missä haaveilin työskenteleväni lopunikääni.

Jos ei kykene opintoaikana luomaan suhteita mihinkään yritykseen, että saisi sitä kautta sen ensimmäisen työpaikan niin helposti on väliinputoaja. Voihan haastatteluihin päästä, mutta kokemuksen puutteeseen kaatuu aina. Ja mistäpäs sitä kokemusta saisi kun ei aukea ovet siihen ensimmäiseen työpaikkaan ikinä. Minä tosin jaksan vielä hakea aktiivisesti ja en ole alkoholisoitunut tai muuten moniongelmainen niin kai tässä jotain toivoa kuitenkin on. Onnea tai tuuria vaan tarvitsisi. Vaikka kai tässä onnellinen oltava, ettei ole mihinkään kehitysmaahan syntynyt. Että voisi asiat paljon huonomminkin olla. Pistää vaan miettimään kun peruskoulun luokkani nuorisorikollisetkin ovat parempituloisia ja varaisia kuin itse, joka olin kiltti mallioppilas. Kyllä ei kohtuullisen tason kouluttautuminen ainakaan ollut tie toimeentuloon ja onneen itselläni. Hieman katkera kyllä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Jos nyt olisin nuori ja opiskelemaan lähdössä, niin selvittäisin myös hyvin tarkkaan mikä on sen alan todellinen työllistymisprosentti, jolle on hakemassa. Oppilaitoksethan markkinoivat kaikkia aloja "tulevaisuuden aloina", että saavat opiskelupaikat täytettyä. Vitun mukava insinöörin papereilla osa-aikaisesti siivota makkaranaperuna-oksennuksia vessoissa(vimeksi viime viikonloppuna) ja painia känniääliöiden kanssa 11e/h, jolla työttömyykorvauksen ohessa saan tällä hetkellä sen tonnin kuussa käteen. Enkä ole todellakaan ainut, opiskelukaverini samoilla papereilla on tehnyt osa-aikaista muuttoapulaisen hommaa 9e/h ja alkoholisoitunut siinä samassa. Mukava maksella opintolainoja takaisin. Kyllä tässä on pariin vuoteen kiiltokuvat ja pilvilinnat romahtanut totaalisesti. Ja valitettavasti opiskelualani oli se ammatti mihin halusin ja missä haaveilin työskenteleväni lopunikääni.

Jos ei kykene opintoaikana luomaan suhteita mihinkään yritykseen, että saisi sitä kautta sen ensimmäisen työpaikan niin helposti on väliinputoaja. Voihan haastatteluihin päästä, mutta kokemuksen puutteeseen kaatuu aina. Ja mistäpäs sitä kokemusta saisi kun ei aukea ovet siihen ensimmäiseen työpaikkaan ikinä. Minä tosin jaksan vielä hakea aktiivisesti ja en ole alkoholisoitunut tai muuten moniongelmainen niin kai tässä jotain toivoa kuitenkin on. Onnea tai tuuria vaan tarvitsisi. Vaikka kai tässä onnellinen oltava, ettei ole mihinkään kehitysmaahan syntynyt. Että voisi asiat paljon huonomminkin olla.
Tuttua huttua. Siksi kouluttauduin uusiksi alalle, josta ei työt lopu. Ja on sen lisäksi jopa oikeasti ihan kivaa. Kyhnyä tästä ei kyllä paljoakaan saa, mutta henkensä pitimiksi.

Jos nyt olisin nuori..

Just näin.
Mulla vähän samana startti uralla. Mut sillä erolla, että satuin pääseen heti alan kesähommiin. Ennen valmistumista satuin ajautumaan samaan ryyppytilaisuuteen parin HR-johtajan kanssa. Jätin juomati ja small talkkasin vikan kesäduunin. Sitten sattumalta tuli hakuun vakipaikkoja jonka 23v:nä sain. Vielä juuri ennen kuin firma tiukensi lähtöpalkkoja. Sitten aina päässyt projekteihin ulkomaita myöten. ja sattunut aina sopiva hetki palkkaneuvottelulle. Nyt 33v yli 10v kokemuksella "alueelta" jolla ei oo osajia. Millä tahansa alalla voisin tehdä töitä. Hunterit soittelee kuukausittain.

En siis leiju mitenkään.. mutta tarkoitan, että onni ja tuuri on osunut aina. Tai siltä ainakin tuntuu.

Jos palais lukioon niin lähtisin kauppakorkeeseen opeteleen myyntiä. Sillä raha tehdään.

Tässä olisi semmoiset 25 vuotta eläkeikään ja olen jo nyt kuolevalla alalla. Pitäisi joko otella joku läheltä liippaava härpäke, käyttää sitä kunnes sekin kuolaa ja sitä rataa. Tai vaihtaa suuntaa kokonaa.

Ongelmana on kun ei hajua mitä haluaisi. En oikein välitä rahasta kunhan saa heraa ja kaljaa ostettua, Hoiva- & pelastusala ei innosta pätkän vertaa. Ulosanti on heikko niin markkinointi ei onnistu.

Niin ja olen pirun laiska.

Ja mielestäni tyhmin kysymys, mitä on työhaastattelussa (insinöörin/esimiestehtäviin) hakiessa kysytty haastattelussa, että jos sinua ei kokemuksen puutteen takia valita tähän tehtävään, niin kiinnostaisiko tulla tuotantotyöntekijäksi ruiskumaalauslinjalle. Eipä ollut hankala löytää vastausta a) en ole maalannut koskaan mitään, b) ei voisi vähempää kiinnostaa, c) työnkuva fyysinen, joka nyt ei lifestyle-treenaajalle sovi kun kulutus kova muutenkin ja paikat DOMSeilla jatuvasti(kaverini kyseisessä hommassa ja kävelee 6-9km per vuoro) d) todellisuudessa niistä hommista ei ole yhtään mitään hyötyä cv:ssä kun vastuu ja työnkuva ei kohtaa koulutusammattia yhtään. En itse ainakaan niin hölmö ollut, että olisin hyväuskoisena lähtenyt opettelemaan omassa kategoriassani epämiellyttävää hommaa joku lapsenusko mielessä, että kyllä tästä edetään kunhan muutama vuosi maalaillaan ensin. Jos olisi elämänkoululainen, niin olisi ehkä saattanutkin kiinnostaa. En toki sinänsä hauku mitään, että kyllä jotkut pitävät tuollaisestakin työstä ja varsinkin automaalareita ym. ammattilaisia arvostaa kun on huikea silmä ja kädentaito. Mutta joo ei taas sellainen työ mihin olisi lahjoja tai kiinnostusta pätkääkään. Tai mistä olisi yhtään mitään hyötyä oman urani kunnalta. Ja palkkakin sen 10e/h, kyllä mielestäni liki kolmpikymppisenä koulutettuna ihmisenä se on todellakin tyytymistä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Työt ei tekemällä multa lopu, tosin on niiden eteen tullut jokunen vuosi eleltyäkin opiskelijabudjetilla ja palkkataso ei oo koulutukseen nähden mitenkään maata mullistava varsinkin, kun ei enää valvoa jaksa. Vakkaripaikassa ekassa alan kesätyöpaikassa, haastattelua oli sen verran, että laitoin mailia "olis kiva tulla teille parin viikon harjoitteluun..."

Mutta piti vaan tulla sanomaan että väsyttää aivan järkyttävät määrät ja päivää jäljellä vielä tuntitolkulla. Voivoi minua.

Tuttua huttua. Siksi kouluttauduin uusiksi alalle, josta ei työt lopu. Ja on sen lisäksi jopa oikeasti ihan kivaa. Kyhnyä tästä ei kyllä paljoakaan saa, mutta henkensä pitimiksi.

Sama. Tosin vielä matalapalkkaisempi työ, mutta sentäs ala jossa voi tehdä halutessaan töitä 24/7 ja palkkaankin voi vaikuttaa vuoroilla.

piipahtin,kuntit,merillä #ajankuluksi

E9550DD3-1DFD-4BF5-9442-426B03C209A0.webp

Jos ei kykene opintoaikana luomaan suhteita mihinkään yritykseen, että saisi sitä kautta sen ensimmäisen työpaikan niin helposti on väliinputoaja. Voihan haastatteluihin päästä, mutta kokemuksen puutteeseen kaatuu aina. Ja mistäpäs sitä kokemusta saisi kun ei aukea ovet siihen ensimmäiseen työpaikkaan ikinä. Minä tosin jaksan vielä hakea aktiivisesti ja en ole alkoholisoitunut tai muuten moniongelmainen niin kai tässä jotain toivoa kuitenkin on. Onnea tai tuuria vaan tarvitsisi. Vaikka kai tässä onnellinen oltava, ettei ole mihinkään kehitysmaahan syntynyt. Että voisi asiat paljon huonomminkin olla. Pistää vaan miettimään kun peruskoulun luokkani nuorisorikollisetkin ovat parempituloisia ja varaisia kuin itse, joka olin kiltti mallioppilas. Kyllä ei kohtuullisen tason kouluttautuminen ainakaan ollut tie toimeentuloon ja onneen itselläni. Hieman katkera kyllä.
Sopiiko kysyä, minkä alan insinööristä on kyse ?

Töitä saisi tehdä niin paljon kuin haluaa ja jaksaa. Rahaa tulee sen mukaan. e2: johtaa helposti liialliseen työntekoon :unsure:

Työpaikkoja mihin voisi mennä tällä hetkellä 6. Sähköpostilla 2 paikkaa niistä hommattu, muut yrittävät houkutella, muttei jaksa. Sohvan voima on vahva:barefoot:

e: olutta tekis mieli

kummallinen jääkaappimalli

Minun mallissa on aina vähintään kolme yksikköä

tällähetkellä, viisi

Parempia oluita varten on hyvä olla erillinen viinikaappi, niin mahtuu ruokaa jääkaappiin. Tosin, tuntuu olevan ihan sama, onko jääkaappipakastin, jääkaappi vai 2 jääkaappia, aina ne on täynnä.

Back
Ylös Bottom