Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

@Vaginaattori vastaan tänne, ku en viitti floodaa tota jto:n ketjua. En hakenu mihinkään ja en anonymiteetin vuoksi halua sanoa työpaikkaani, mut töissä meille teetettiin tuo. Itseni haastamisen pohjalta kiinnostaa noi testit, en mä niillä muuten mitään tee.

Juu keskelle huushollia yks iso takka tai leivinuuni.

Toisena vaihtoehtona ois alapalokattila, yhdyskuntajätekelponen, että sais roskatkin muuttaa lämmöksi. Ja lattiaan vesikiertoinen lattialämmitys. Sen pumppu kun ei vie montaa wattia.

Mutta, onneksi tähän on aikaa. Paljon.

No nyt! :hyper: En tiennyt että tällaista teknologiaa edes on olemassa. Halleluja. Kompostori sit tietty biojätteelle ja kippaan sen kesäisin kasvimaalle :)

Vieraalla. Paskaa.
Omaa pystyyn ja sit alat siinä vieraalla ollessa jakaan korttia, että onnistuu nää ilman välikäsiäkin. Toki, eihän siitä nykyinen ehkä niin tykkää. Mutta oma on aina oma ja tuo plussat ja miinukset.

Plussat kyllä siitä, että tytär edellä mennään.

No nyt! :hyper: En tiennyt että tällaista teknologiaa edes on olemassa. Halleluja. Kompostori sit tietty biojätteelle ja kippaan sen kesäisin kasvimaalle :)
No onhan sitä ja ollut iät ja ajat moisia. Ne kun on niin yksinkertaisia, että ei tarvi sähkön kuin veden kierrätykseen. Tuolla alalla vaan lobbaus on enemmänkin esim maalämmön puolella. Tosin, niitä voin sitten eläkepäivillä käydä venttiileitä ja kompuroita vaihtaan jos huvittaa, nyky talot meinaan on niin perkuleen vempaimia, että työt ei varmana lopu niiden kunnossapidon vuoksi.

Esim LAKA valmistaa YR-kattiloita. Polttoaineeksi käy oikeastaan kaikki palava ja piipusta ei tule kuin lämmin hönkäys. Kunnon hapella palaa vaikka auton rengas ilman mustaa savua.

Ja jos jalka murtuu ja halon kantaminen käy vaikeaksi, niin kylkeen saa pellettiä tai vaikka öljypoltinta. Mielellään iso varaaja, jota lämmitetään tehokkaalla kattilalla. Ei niin, että pieni varaaja ja pienitehoinen kattila. Tehokas kattila ja iso vesitilavuus tuo leveän aikahaarukan, eli sen välin, kuinka usein tarvii halkoa kantaa pesään.

http://www.laatukattila.fi/extranet/ext/cms3/attachments/laka-yr-22-630-kw-fin.pdf

Mutta pointti on itsellä se, että kun 50 vuotta lävähtää mittariin, ois tarkotus voida valita jäänkö kotiin eläkepäiviä viettään vai jatkanko edelleen hommia. Jos eläkkeellä, niin mikäs siinä on aamusta heräillä keittään kahvit puuliedellä ja laittaa kattilaan tulet. Toimeen tulisi vähemmällä, mutta aikaa olisi enemmän touhuilla mitä mieli tekee. Itse kun kokenut sen, että isovanhemmat jäänyt 50 hujakoilla eläkkeelle, niin toivon pystyväni tekeen itse saman ratkaisun mahdollisesti omille lapsenlapsilleni. Joten homma pitäis pelailla niin, että omat kulut ois mahdollisimman pienet silloisessa asumuksessa. Tälläkin hetkellä suorastaan ahdistaa maksaa sähköstä, tai no sen siirrosta ja verosta. Eihän se sähkö mitään maksa. Eläkepäiville riittää aurinko ja tuulienergia. Ongelmatilanteita sitten paikkaan tehokas agrekaatti.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Torkahdus, mutta meni päänsärky ohi.

Huomenna salille, piti mennä tänään mutta jomotti niin saakelisti päätä töiden jälkeen, että menin melkein oitis peiton alle ja valot pois...:zzzz:

Plussat kyllä siitä, että tytär edellä mennään.

Ite oon ainoo lapsi, faija paino pienellä palkalla duunarihommia. Mut oli aina läsnä. Koskaan ei ollu tärkeempää tekemistä ku leikkiä. Paras lapsuus ikinä.

Siitä opittuna ei mullakaan oo koskaan tärkeempää tekemistä ku leikkiä ainoon tyttären kaa. Jää duunit kakkoseks puhumattakaan omista treeneistä.

Tässä sitä joka ilta kontataan koirana ku 2v tyvär taluttaa. En vois onnellisempi olla.

Edit. Nyt kyl odottelen ku hän keittää mulle leikkikeittiöllä puuroo. Ehtii pakkista tsekkaa ku on niin tarkkaa hommaa

Minulla on kaksi mutta he ovat kyllä saaneet minun jakamattoman huomioni.
Lapsen lapsuutta ei saa koskaan takaisin.

Varmaan olen jotain sössinyt ja tössinyt mutta läsnä olen aina pyrkinyt olemaan.

Teinit kyllä vieläkin tietävät, että olen aina saatavilla jos minua tarvitsevat.
Mutta ovat iloisia kun lähden esim jumpalle ja saavat olla keskenään kotona.

Minä oon vähän fundeerannu, jos viimeseen eläkepäivien taloon tulis painovoimainen ilmanvaihto ja tekis sen hirrestä. Kun ei sinne kuitenkaan ole tarkoitus ottaa sähkösopparia, niin sähkön kulutus sais olla minimissä.

No kun nyt tekis edes sen ekan pullona.
Ainoo vaan, että tarttee rakentaa salaa omalle maalle, lupia kun tuollaiseen ei enää nykyenergiavastimuksilla saa. Ainoo vaihtoehto on ostaa vanha ja "rempata" vähän isommalla kädellä.

E. Jaa, pikagooglaus osoittaa, että saattaa sittenkin onnistua. Tuskin tosin enää sun eläkeiässä :)

Ainoo vaan, että tarttee rakentaa salaa omalle maalle, lupia kun tuollaiseen ei enää nykyenergiavastimuksilla saa. Ainoo vaihtoehto on ostaa vanha ja "rempata" vähän isommalla kädellä.

E. Jaa, pikagooglaus osoittaa, että saattaa sittenkin onnistua. Tuskin tosin enää sun eläkeiässä :)
Ilmanvaihto voi olla melkoisen haasteellista toteuttaa määräysten mukaisena ilman lto:ta, muuten kyllä onnistuu.
Nykyisten passiivitalojen tehokkuudella on vähän siinä ja tässä maksaako esim. takka koskaan itseään takaisin mutta eihän sitä tunnelmaa mikään voita kun jyystää naarasta karhuntaljan päällä takkatulen edessä.

Ilmanvaihto voi olla melkoisen haasteellista toteuttaa määräysten mukaisena ilman lto:ta, muuten kyllä onnistuu.
Nykyisten passiivitalojen tehokkuudella on vähän siinä ja tässä maksaako esim. takka koskaan itseään takaisin mutta eihän sitä tunnelmaa mikään voita kun jyystää naarasta karhuntaljan päällä takkatulen edessä.
Ei kovin helposti perinteisellä hirsitalolla, josta oli kyse.

Tärkeempi kysymys on, mistä passiivitalon takka ottaa paloilman? Harvemmin näkee erillisiä takkatuloja (vaikka pitäisi), joten joko ei pala, pidetään ikkuna auki tai sitten imetään maaperästä kaikki mahdolliset ja mahdottomat myrkyt ja bakteerit rikastuttamaan sisäilmaa.

Ei kovin helposti perinteisellä hirsitalolla, josta oli kyse.

Tärkeempi kysymys on, mistä passiivitalon takka ottaa paloilman? Harvemmin näkee erillisiä takkatuloja (vaikka pitäisi), joten joko ei pala, pidetään ikkuna auki tai sitten imetään maaperästä kaikki mahdolliset ja mahdottomat myrkyt ja bakteerit rikastuttamaan sisäilmaa.
Uusissa rakennuksissa on kautta aikain (nykymallisten iv systeeminen aikana) tehty oma tuloilmaputki takalla tai muulle tulisijalle ettei se aiheuta vetoa. Joskus ennen ei ollut niin nöpistä kun ilma vaihtui muutenkin ovien ja ikkunoiden välistä.
On niitäkin tapauksia varmasti että ilppi jäähdyttää täysillä samaan aikaan kun takka paahtaa lisää lämmintä ilmaa, tarkkana saa olla nykyään noiden mystisten perinnelaitteiden kanssa.
http://www.tulikivi.com/pdf/tuote/uunit/ES1167_Paloilman_tuonti_ulkoa_GAS.pdf

Hihihih.. ostin vokotille yhden (1) oluen ja kysyttiin paperit. Ihanaa kun ei oo, ainakaan yhden kaupantädin mielestä, vanhan ja väsyneen näkönen.

Uusissa rakennuksissa on kautta aikain (nykymallisten iv systeeminen aikana) tehty oma tuloilmaputki takalla tai muulle tulisijalle ettei se aiheuta vetoa. Joskus ennen ei ollut niin nöpistä kun ilma vaihtui muutenkin ovien ja ikkunoiden välistä.
On niitäkin tapauksia varmasti että ilppi jäähdyttää täysillä samaan aikaan kun takka paahtaa lisää lämmintä ilmaa, tarkkana saa olla nykyään noiden mystisten perinnelaitteiden kanssa.
Ei kyllä ole ainakaan täällä päin. Ite kun ostin kämppää tässä viime vuonna, 1:ssä 10:stä 2000-luvulla rakennetuista löytyi erillinen tuloilma takalle ja sekin huonosti toteutettu.

Ei kyllä ole ainakaan täällä päin. Ite kun ostin kämppää tässä viime vuonna, 1:ssä 10:stä 2000-luvulla rakennetuista löytyi erillinen tuloilma takalle ja sekin huonosti toteutettu.
Kuten aiemmin todettiin niin rakentajia on ammattilaisia ja "ammattilaisia".
Vanhoihin rakennuksiin tehdään harvemmin muurattuja takkoja&hormeja koska vaatii perustukset ja suunnittelijan pitäisi huomioida tuo korvausilma, toki jos on peltitakka peltihormilla niin sen voi läntätä vaikka rossipohjaisen rakennuksen lattialle ja harva niihin alkaa tekemään tuloilmaa, etenkin jos on valettu laatta tms.

Kuten aiemmin todettiin niin rakentajia on ammattilaisia ja "ammattilaisia".
Vanhoihin rakennuksiin tehdään harvemmin muurattuja takkoja&hormeja koska vaatii perustukset ja suunnittelijan pitäisi huomioida tuo korvausilma, toki jos on peltitakka peltihormilla niin sen voi läntätä vaikka rossipohjaisen rakennuksen lattialle ja harva niihin alkaa tekemään tuloilmaa, etenkin jos on valettu laatta tms.
En nyt oikein tajua, miten vastaus liittyy mihinkään, mutta tarkoitukseni oli vain sanoa, että omien havaintojen mukaan täällä Porin suunnalla uudehkoissa taloissa harvoin on tuloilmakanavaa takalle.

Back
Ylös Bottom