Indra Lundqvist - 10v. voimanostaja Ruotsista :)

Vähä ristiriitaisin fiiliksin olen kymmenvuotiaasta kilpailevasta voimanostajasta. Monipuolisen sovelletun voimaharjoittelun näkisin ihan hyvänä lisänä lapsen monipuoliseen liikuntaan, mutta voimanosto ei mielestäni ole sellainen laji, jossa noin nuoren lapsen tulisi kilpailla.

Vähän samoissa fiiliksissä minäkin... Tosin 10v. on hyvä ikä aloittaa levytankoharjoitteiden opettelu, kuten painonnostossa tehdään (tempaukset, työnnöt, rinnallevedot, kyykyt...). Taitoharjoitteluna ja sopivilla kuormilla on oikein hyvää liikuntaa kenelle tahansa nuorelle.

Toivotaan Indralle kaikkea hyvää ja menestystä! Kyllä tuosta hyvä tulee kun vaan valmentaja malttaa säädellä kuormitusta. :)

Taitoharjoittelun aloittaminen olisikin varmaan todella sopivaa, mutta pikavilkasulla näki heti, että on tuolla ihan tiukkoja ykkösiäkin napsittu. Ettei vaan olisi valmentajaisällä (?) nyt siirtynyt omat tavoitteet suoraan lapselle ja mahdollisesti ilman sen kummempaa valmennusosaamista. Aikuisten treenimetodien soveltaminen sellaisenaan lapselle, varsinkin maksimivoimaharjoittelussa, on vähän nurinkurista, kun ei nuo vasteet ton ikäisellä ole läheskään samaa luokkaa kuin aikuisilla.

En oo kyllä kuullut ikinä missään, että hermostollinen maksimivoimaharjoittelu olisi prepuberteetti-ikäiselle lapselle hyväksi. Tai no, eipä se taida olla kenellekään erityisen hyväksi verratessa esimerkiksi hypertrofiseen tai voimakestävyysharjoitteluun.

EDIT: Eikä tuo tekniikkakaan näytä erityisen hyvältä, jos ei nyt karmealtakaan. Vaikuttaisi olevan aika epävakaa asento, eikä tekniikka varmaan ole vielä ihan tytsyllä ns. selkärangassa.

Viimeksi muokattu:
En oo kyllä kuullut ikinä missään, että hermostollinen maksimivoimaharjoittelu olisi prepuberteetti-ikäiselle lapselle hyväksi. Tai no, eipä se taida olla kenellekään erityisen hyväksi verratessa esimerkiksi hypertrofiseen tai voimakestävyysharjoitteluun.

EDIT: Eikä tuo tekniikkakaan näytä erityisen hyvältä, jos ei nyt karmealtakaan. Vaikuttaisi olevan aika epävakaa asento, eikä tekniikka varmaan ole vielä ihan tytsyllä ns. selkärangassa.
Tuskin tua tenava aivan pelekkää ykköstä ottaa ja onhan niitä muitaki "kovia" lajia kuten 60m, paini, boulderointi yms. jota lapset tosissansa reenaa jostaki syystä vaan voimaalu miälletähän aina vahingolliseksi. Mulla ei ainakaa mitää vahinkoa tullu kun tenavana reenasin eikä ollu eres kukaa kattomas perähän ja kyllähän aikuunenki voi ryssiä homman jos aivan päättömästi reenaa.

En oo kyllä kuullut ikinä missään, että hermostollinen maksimivoimaharjoittelu olisi prepuberteetti-ikäiselle lapselle hyväksi.
No mä en ole kuullut ikinä missään yhtäkään varteenotettavaa väitettä sen puolesta, että hermostollinen maksimivoimaharjoittelu olisi prepuberteetti-ikäiselle lapselle haitallista. No, melkein jokainen nyt tietysti tuntuu olevan sitä mieltä, että punttien kolistelu ylipäätään on lapselle haitallista, mutta se on vain sitä, että heistä tuntuu siltä. Se ei ole mikään todiste sen puolesta, että se olisi haitallista.

Olishan se aika epäeettistä tehdä tutkimus maksimivoimaharjoittelun haitoista lapsilla, jos hypoteesi on se, että jotain haittoja löytyy. Siksi lasten voimaharjoittelun ohjeistuksessa mennään vähän ehkä varman päälle meiningillä (mikä on varmaan yleisen mielipiteen mukaan ihan hyvä juttu?). Se kuitenkin on todistettu, että raskas maksimivoimaharjoittelu, kuten painonnosto tai voimanosto, on esimerkiksi polven nivelrikon riskitekijä (suurempi kuin esim. kestävyysjuoksu tai joukkuelajit). Lapset, joiden rusto on pehmeää ja nivelet väljempiä, tuskin kestävät kuormitusta ainakaan aikuisia paremmin.

Hermostollisella maksimivoimaharjoittelulla ei kai ole MITÄÄN terveyshyötyjä verrattuna hypertrofiseen maksimivoimaan ja vain enemmän riskejä. Ainoa etu lienee paremmat hermostolliset gainssit ja niitä kyllä kerkeää saamaan vaikka 15-vuotiaana, kun on nähty kiinnostaako se punttien kolistelu ees sitä lasta. Siihen asti harjoitteluun voisi sisältää ihan hyvin vaikka enemmän nopeusvoimaharjoittelua hypertrofisen rinnalla, jolloin sitä voimantuottokykyäkin tulisi vähän treenattua. Toisaalta ei kyllä haittaa, jos joku ruotsalainen tyttö noin treenaa tai vaikka salilla näkisin jonkun lastaan piiskaamassa ykkösiin, mutta se ei oo se tyyli, minkä mä valitsen.

EDIT: Voisin kiteyttää tän mun sepustuksen ehkä siihen, että mitä lapsi hyötyy tosta harjoittelusta? Enkä mä ainakaan omaa lastani laittaisi sellaseen harjoittelusysteemin, mistä "ei välttämättä" ole normaalia suurempaa haittaa.

Viimeksi muokattu:
Saattaapi se lapsi tykata siita? Noita hyotyja kun kyseltiin. Muistaakseni ei ihan yksi tai kaksi mukulaa ollut nuorena kun tykkasi joko juosta isan perassa harrastamassa mita vaan han harrasti, tai sitten nostella vaikka kivia ja renkaita kavereiden kanssa. Enpa paljoa haittaa naje tuossa.

No sittenhän ton mun edellisen viestin voikin unohtaa.

EDIT: No vastaan nyt kuitenkin. Nosteliko mukulat kiviä ja renkaita kolmesta viiteen kertaan viikossa, tunnin kerrallaan ja joka viikko? Voisko toi muksu tykätä jostain muustakin lajista kuin voimanostosta? Tai vaikka monipuolisesti vähän kaikenlaisesta? Onko lapsen tykkääminen peruste sille, että se saa tehdä mitä vaan, kunhan tykkää?

EDIT2: Tuli aika näsäviisas viesti, mutta pointti varmaan tuli ilmi.

Viimeksi muokattu:
Nosteliko mukulat kiviä ja renkaita kolmesta viiteen kertaan viikossa, tunnin kerrallaan ja joka viikko?
Ei, lapset tekee sitä mistä tykkäävät joka päivä ja monta kertaa päivässä jos vaan mahdollista.

Eihän tuossa iässä ennen puberteettia painojen nostosta edes saa paljon vaikutuksia aikaiseksi, mutta jos tekniikat oppii niin voipi tulla aika kovaa kehitystä myöhemmin. Painonnostokoulujahan pidetään 8-10 vuotiaillekin.

Tekniikat opitaan ensisijaisesti toistojen, ei maksimaalisen kuormituksen kautta. En missään nimessä väitä, etteivät lapset saisi voimaharjoitella. Minun mielipiteeni on se, että jo semikovat ykköset, kakkoset ja vaikka kolmosetin ovat lapselle täysin turhia voiman ja tekniikan kehittymiselle ja ovat todennäköisesti enemmän haitallisia (koska ne ovat niitä aikuisillekin, voimanosto ei ole terveysliikuntaa). Se että lapsi tykkää tehdä jotain ei tarkoita sitä, että niin hänen kannattaa tehdä. Vanhempi on tässä kohtaa se henkilö, joka päättää, mikä on fiskua ja mikä ei. Esimerkki johon kaikkien lapsuuden tai vanhemmuuden kokeneiden on helppo samaistua: joka päivä ei ole karkkipäivä, vaikka lapsi niin haluaisi.

Mitä tuolla kivien nostelulla hain takaa on se, että lienee eri asia kerran kesässä mitellä voimistaan kaveriporukalla nostelemalla pellolla kiviä, kun verrataan tavoitteelliseen voimanostoharjoitteluun ja kisaamiseen.

No mä olen eri mieltä, ei semikovat nostot ole mitenkään haitallisia aikuiselle kuin lapsellekaan jos ne tehdään teknisen maksimin mukaan. Kyllä tekniikan oppiminen vaatii kuormitusta, ykköset on sekä turvallisin vaihtoehto että voimannoston tekniikan kannalta paras vaihtoehto.
Lajina voimailulajit on kuitenkin sieltä turvallisimmasta päästä, vrt vaikka futis missä 10 vuotiaat syöksyilee toisiaan päin niin että polvet vääntyy ja veri lentää .

Hyvä juttu, mutta ei se mun mielestä muuta mitään siitä, mitä tossa edellä kävin läpi.
Sä et edes tiedä miten ne harjoittelee ja miten usein ottaa kovia ykkösiä. Jos niitä on harvakseltaan niin sen nyt on pakko olla kokonaisuutta ajatellen ihan yksi ja sama miten "epäterveellistä" se sitten on tai onko edes.

Viimeksi muokattu:
No en kyllä tiedä, mutten usko että tiedät sinäkään. Ollaan ainakin siitä samaa mieltä, että ollaan eri mieltä. Se on vissi, että keskustelun hedelmällisyys alkaa olla jo ehtynyt. Voisi varmasti teettää tyhmempiäkin asioita lapsellaan, kuin tämä kiistanalainen voimanostokisaaminen (esim. nykyään yleinen inaktiivisuus).

Mutta mitä paskaa toi oli, että ykköset on turvallisin vaihtoehto tekniikan harjoitteluun? Mielenkiinnolla odotan kyllä perusteluja tuolle, vaikka lapsiasia onkin mennyt juupas-eipäs -väittelyksi. Eri asia tietty, jos tarkoitettiin jotain selkeästi submaksimaalisia ykkösiä, mutta tuo kuormituksen vaatiminen samassa virkkeessä antais vähän osviittaa siitä, että tätä ei tarkoitettu.

Mutta mitä paskaa toi oli, että ykköset on turvallisin vaihtoehto tekniikan harjoitteluun?
Minua hitosti kokeneempi herra nimelta Dave Tate on sen monta kertaa todennut että loukkaantumiset tapahtuu äärimmäisen harvoin ykkösissä, lähes aina hänen kokemuksella ne tulee sarjoissa kun mukana on toistojen aiheuttama väsy(fatigue). Hän vielä yhdistää tuon myös max-effort treeneihin, missä suosittelee ykkösiä käytettävän turvallisempina.

Voimanoston kannalta lajina, ensimmäisen toiston tekninen suoritus on eniten merkitsevä ja suoritus alkaa kun tankoon tarttuu ja loppuu kun tankosta irroitetaan, koko suoritus pitää olla teknisesti kunnossa eikä vaan nostovaihe. Ilman riittävää kuormaa ei tekninen puoli ole edes haastavaa eikä tekniikan virheet välttämättä tule edes ilmi.

Back
Ylös Bottom