Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Riippuu vähän housuista :whistle:
Et muuten vastannut ekaan kysymykseeni :sneaky:
Hyvää syntymäpäivää silti (y)

Onnistuin jotenkin sivuuttamaan sen. En tiedä, riippuu listasta? Mitä listoja siis tarkoitat? Naiset tosiaan jää usein kotiin lasten kanssa, koska haluavat. Siinä menee herkästi ohi juuri niitä kriittisiä uranrakennusvuosia, jolloin miespuoliset kollegat painaa duunia. Noin muuten kärjistäen nainen on lähtökohtaisesti useimmiten järjettömän kriittinen omaa työnsä kohtaan eikä kehtaa ottaa kunniaa mistään, saati tuoda itseään kunnolla esille. "Eihän tää nyt mitään" ja sitten vielä aletaan suunnilleen itse luettelemaan niitä heikkouksia ja piilovirheitä, kun voisi vaan sanoa, että joo kiitos, hyvin tuli vedettyä! Omassa mielessä keksitään vaikka mitä ideoita ja kehitysjuttuja, mutta eihän niitä nyt voi ääneen sanoa ainakaan kysyttäessä. Korkeintaan kahvitauolla Mirkulle kaksin... Tai sitten Pekalle, ja sitten Pekka reippaana poikana vie asian eteenpäin ja kerää siitä kunnian. Miehet ovat toisaalta rennompia ja toisaalta röyhkeämpiä. Siksi.

Kiitän.

edit. niin, ja sitten syytetään sukupuolta, kun se Pekka saa ylennyksen. Ei mietitä, että voisiko itse tehdä jotain vielä paremmin tai opetella vaikka omalla ajallaankin jotain lisää. Ulkoistetaan vastuu muille, koska eihän sille nyt voi mitään, että syntyi naiseksi.

Selitys siis on se, että jos nainen ei menesty, se on sen naisyksilön ihan oma syy, eikä yhteiskunnassa vallitsevat asenteet ja rakenteet vaikuta yhtään mihinkään? Ok.

Jos nyt Suomen näkökulmasta ajatellaan, niin pakkohan tilanteen on ajan kuluessa korjaantua kun aiemmin ylläpidettyjä (yritys)kulttuurisia esteitä puretaan. Ei se kuitenkaan voi niin mennä, että saman tien erotetaan X määrä miesjohtajia ja palkataan naisia tilalle, vaan tilanteen pitäisi tasoittua enemmän ja enemmän kun väkeä vaihtuu. Kulttuuriala onkin sitten eri juttu; onko kyse artistin arvotamisesta vai kassavirrasta, ja jos jälkimmäisestä niin miksi miesoletetun naama julisteessa tuo enemmän rahaa kuin nais-? Aikanaan George Eliot kirjoitti miehen nimellä, koska hänen aikanaan naisia pidettiin yleisesti romanttisten tarinoiden kirjoittajina eikä Eliot halunnut, että hänen kirjojaan joko ei julkaista tai niitä yritetään tulkita rakkaustarinoiksi kirjailijan sukupuolen perusteella.

Sen verran muistuttaisin keskustelijoita, että yksiön kokemus ei aina korreloi tilastojen, käytäntöjen tai yhteiskunnan rakenteiden kanssa. Minut on kasvatettu sillä ajatuksella, että voin tehdä tai saavuttaa ihan mitä tahansa eikä sukupuolisuus ole siinä ollut esillä, mutta näen kyllä epäkohtia monissa käytännöissä. Niitä voi kukin tahollaan purkaa ilman että tarvitsee edes luopua alatyylisestä huumorista.

Lasten kasvattamisen pitäisi olla tasan yhtä paljon isien tehtävä kuin äitien. Tavallaan tuo ansiomerkki vain pönkittää sitä ajatusta että lastenhoito kuuluu naisille.

mutta siinä nyt on lista millä ei ole Miehiä vaikka Miehet tekee samaa hommaa

Mulle on ihan sama onko miehet jossain parempia kuin minä. Saa ollakin jos haluaa. Onhan siinä nyt hirvee duuni olla koko ajan paras kaikessa. Antaa muidenkin yrittää.

Vastatkaa oikeasti mulle, miksei naisia mielestänne juurikaan ole millään menestystä tm. arvostettavaa asiaa mittaavilla listoilla!
E. Ja jos kukaan ei pysty siihen mitään järkevää selitystä antamaan, niin mielestäni se osoittaa sen, etten turhaan paasaa.
Vaikket minulta kysynytkään, johtuu se nähdäksen eritoten ääriominaisuuksien esiintymisen yleisyydestä sekä erilaisesta syntyperäsestä tunne- ja käyttäytymismallista. On huomattavasti enemmän miehiä jotka ovat poikkeuksellisen älykkäitä, omaavat psykopaattisia yms. ääriominaisuuksia, joita vaativissa tehtävissä tarvitaan. Huippukorkea älykkyys on merkittävästi yleisempää miehillä kuin naisilla, samaten matemaattiset taidot.

Sinä jatkuvasti tarkastelet ääripäitä ja mittareita, jotka aivan selvästi pystytään selittämään sillä, että miehet ovat ääripäissä älykkäämpiä (ja tyhmempiä). Suomessa myös esim. yrittäjistä on miehiä 2x enemmän kuin naisia ja naisten yritykset ovat pääasiassa huomattavasti pienempiä: parturit, kosmetologit yms. yleisimmin edustettuna. Näillä ei kukaan nouse tulolistojen kärkeen.

mutta siinä nyt on lista millä ei ole Miehiä vaikka Miehet tekee samaa hommaa
Miehet eivät synnytä eivätkä imetä.
Ja veikkaan että naiset jotka tuon mitalin ovat saaneet ovat enimmäkseen suurperheiden äitejä jotka pääasiassa vastanneet lastenhoidosta.

Miehet eivät synnytä eivätkä imetä.
Ja veikkaan että naiset jotka tuon mitalin ovat saaneet ovat enimmäkseen suurperheiden äitejä jotka pääasiassa vastanneet lastenhoidosta.

Kohtu puuttuu ja nänneistä irtoa mitään vaikka kuinka imisi, muuten kyllä mies voi tehdä kaikkea muuta lastenhoidossa ihan tasapuolisesti.

Ihan sivuhuomiona mainittakoon, että murto-osa naisista on @Mopsey :n kanssa millään tavalla samoilla linjoilla ja hyvä niin.
Joku aika takaisin oli tällainen anti-feministinen kampanja, josta löytyy kaikkia hienoja perusteluja omalle kannalle, kuten:

dont-need-feminism-5.jpg

Selitys siis on se, että jos nainen ei menesty, se on sen naisyksilön ihan oma syy, eikä yhteiskunnassa vallitsevat asenteet ja rakenteet vaikuta yhtään mihinkään? Ok.

Kyllä ja jos mies ei menesty, se on sen miesyksilön ihan oma syy. Tai voidaan syypääksi kai laskea joku lähisukulainen, joka testamenttaa omaisuutensa jollekkin muulle

Nään täällä töissä useasti kun ambulanssissa on kaksi pientä tyttöä töissä.

Kertokaa mulle millä ne kaksi pientä tyttöä saa 150kg painavan ihmisen alas kolmannesta kerroksesta kierreportaita ilman, että tulee vahinkoja.

Olenko mä sovinisti kun ajattelen, että naisille on paikkansa yhteiskunnassa kuten myös miehillä?
On töitä jota voi sekä naiset että miehet tehdä. Mutta on myös töitä joita miellän enemmän miesten töikso. Toki esim poliisina voi toimia myös naishenkilö mutta siellä no myös varmasti sellaisia tehtäviä mihin en itse naista laittaisi. Toki, poikkeuksia on niin miehissä kuin naisissa.

Viimeksi muokattu:
Ihan sivuhuomiona mainittakoon, että murto-osa naisista on @Mopsey :n kanssa millään tavalla samoilla linjoilla ja hyvä niin.
Joku aika takaisin oli tällainen anti-feministinen kampanja, josta löytyy kaikkia hienoja perusteluja omalle kannalle, kuten:

dont-need-feminism-5.jpg
Haha kyllä tuosta naamasta oikein loistaa äly ja osaaminen :hyper:
E. Voi vittu :hyper:

Minä olen feministi. Lähtökohtaisesti sukupuolten välillä tulisi valita tasa-arvo siten, että a) samasta työstä saa saman palkan ja arvostuksen ja b) sukupuoli ei ole este johonkin tehtävään valitsemiselle, harrastuksille, järjestöissä toimimisille jne., jos tehtävä ei suoraan liity biologiseen sukupuoleen. YKSILÖILLÄ on oikeus elää sellaisessa roolissa kuin itse haluaa niin pitkälle kuin tämä halu ei rajoita muiden vastaavaa oikeutta. Kaikki naisten yksilöinä kohtaamat vaikeudet eivät johdu patriarkaatista. Kaikista vaikeuksista ei myöskään ole mahdollista selvitä yksilönä.Yksilön subjektiivisista kokemuksista ei voida suoraan johtaa yhteiskunnallisia lainalaisuuksia, eikä kaikkia yhteiskunnallisia rakenteita voida suoraan johtaa yksilöihin.

Se, onko tilastollisesti todennäköisempää että poliisi on mies vai nainen, tai kumman sukupuolinen lapsi sellaiseksi haluaa, on täysin eri asia kuin se, onko molemmilla yhtälainen mahdollisuus tulla poliisiksi.

Edit. Feminismin ytimessä on mielestäni vapaus valita, miten omaa oletettuaan naiseutta toteuttaa. Jos se jollekin tarkoittaa kotiäitinä elämistä niin en minä voi mennä sille sanomaan että alas toimitusjohtajaksi. Tärkeintä on aito mahdollisuus seurata omaa polkuaan.

Back
Ylös Bottom