CBB Juho Murtonen

Lisää offtopicia mutta se tuntuu olevan pelin henki ja hyvää keskustelua ollaan mielestäni saatu aikaan joten menköön.

Vaikka olen monessa asiassa eri mieltä Miken kanssa niin sen verran tässä täytyy kyllä löytää ymmärrystä että jos hän on löytänyt hyvän tavan treenata itselleen niin tottakai hän sitä mainostaa täällä. Ja onhan se totta että monella kehitys pysähtyy kuukausiksi ja jopa vuosiksi kun ollaan tarpeeksi pitkään treenattu ja silloin kehitykseen saattaa tarvita radikaalejakin keinoja. Vaikka se 1-jakoinen useamman kerran viikossa teoriassa olisikin optimaalinen niin jossain vaiheessa tulemme pisteeseen jossa sellainen treeni ei anna riittävää ärsykettä. Puhun siin puhtaasti hypertrofian näkökulmasta nyt.

Esimerkiksi toi maailman huonoin ohjelma SS. Kyykky, penkki ja kulmasoutu 3x5. Toimii hetken. Jossain vaiheessa pitääkin jo tehdä jalkaprässi, vinopenkki ja leuat 3x8-10 tuohon päälle että ärsyke on riittävä. Tämä kuvio jatkuu kunnes vaadittava ärsyke on luokkaa:

Kyykky 4x6-10
Jalkaprässi 3-4x15-20 ja 2-3 pudotusta viimeiseen sarjaan
Suorinjaloin maastaveto 5-6x10-15
Hack vahvalla etureisipainotuksella koska se nyt sattuu olemaan esimerkkihenkilön heikkous alakropassa 3x10-15, restpause vikassa
Penkki 4x6-10
Vinopenkki kp 3-4x15-20 ja 2-3 pudotusta vikaan
Ristitalja 2x10-15
Vipareita joka suuntaan vaikka 3x10/suunta, joku restpause tai pakko siellä täällä
Kulmasoutu 4x6-10
Leuat 3-4x15-20
Alatalja 3-4x10 - pudotuksia viimeiseen
Ylätalja 3-4x10 - pakko tai pari viimeiseen
+ muutama supersarja käsille ja vähän pohkeita ja vatsaa loppuun

Tämä oli tietenkin äärimmäinen esimerkki mutta kuka helvetti jaksaa tehdä tuollaisen treenin? Eikö tossa vaiheessa ole parempi jakaa ne lihasryhmät, antaa riittävä ärsyke, ravintoa ja lepoa ja mahdollisimman nopeasti uusiksi?

Ihmiskroppa sopeutuu todella koviin vaatimuksiin ja kasvattaakseen sitä lihasta on vaan horjutettava sitä perkeleen homeostasia tarpeeksi. Ja kyllä treeni jossa on mahdollisimman tiheä frekvenssi ja kova volyymi höystettynä erikoistekniikoilla on kovempaa kuin se toistojen varastoon jättäminen. Onhan se henkisesti vittumaista opetella se toistojen taskuun jättäminen voimailussakin mutta kyllä mä pidän vielä vittumaisempana jotain pitkälle yli failurea vietyä prässisarjaa jonka jälkeen pitäisi tehdä vielä toinen samanlainen muutaman minuutiin jälkeen puhumattakaan siitä että heti palauduttua pitäisi vetää vielä kovempaa.

Ja joo, välillä voi Hulkki tyyliin resetoida kroppaa pitämällä joku parin kuukauden breikki mutta tossa ollaan jo levelillä joka ei hirveen montaa ihmistä suomen kokoisessa maassa kosketa millään tapaa.

No juurikin näin. Ja kokemuksesta voin sanoa, ettei jotkut widowmakerit kyykyssä ole yhtä vittumaisia ja henkistä kanttia vaativia kuin se, kun erittäin uupuneena ennen kevennysviikkoa joutuu vetämään ne kovimman volyymin treenit suoria sarjoja, vaikkei huvittaisi ollenkaan lähteä salille.
Widowmakerit on treenin eka sarja.

Joo, rupee olemaan aika väsynyttä argumentointia se kuinka kaikki tieteeseen perustavat treenaajat ovat velliperseitä salilla läpsyttelijöitä. Ne jotka ei treenaa failureen on homoja tai muuten vaan ämmiä, KOSKA EI NIILLÄ SUORILLA SARJOILLA VAAN VOI KEHITTYÄ, uskokaa nyt saatana, eiku? Omasta kovaa treenaamisesta jaksetaan jauhaa samoja juttuja viestistä toiseen. Eiköhän se nyt ole tullut jo selväksi kuinka kovaa treenaat tai kuinka paljon teet failureen, tai jätät tekemättä. Joku tossa mainitsi vertailukuvista kahden "pääarkkitehdin" osalta, itsekkin kädet syyhyten täällä mietin kuinka mahtia olisi nähdä nämä.

EDIT: Edittiä sen verran että omakohtaisella kokemuksella, näin dieetillä ollessa olen huomanut voimatasojen pysyvän tosi hyvin ennallaan vaikka paino laskee kokoajan, verrattuna edelliseen dieettiin jossa paukuttelin paljon erikoistekniikoita suorien sarjojen lisäksi.
Sovitaanko että keskustellaan itse aiheesta. Mä tiedän, että teillä on tarve kohdistaa muhun agrea ja sättiä mua henkilökohtaisesti vaikka mä puhun vain yleisesti tässä. Joten jos mitenkään voitte, niin voisitteko vaihtaa ketjua mun ketjuun, jossa sitten kohdistatte mulle henkilökohtaisesti tuota suunsoittoa. Täällä sitä ei kaivata, vaan keskustellaan asiasta.

Mitä on tää kuuluisa failuren yli vieminen, kun vedän failureen ei tuu yhtäkään toistoa lisää. Painoa laskemalla se onki sit jo dropset.
Siinähän mennään jos sinne alueelle, jossa aivan varmaan tulee tarvittavaa vauriota.

Eikä toi nyt vaikeaa voi olla ymmärtää. Teet sarjan loppuun, mutta jatkat sitten sitä välittömästi valitsemallasi tavalla.

Ja onhan se totta että monella kehitys pysähtyy kuukausiksi ja jopa vuosiksi kun ollaan tarpeeksi pitkään treenattu ja silloin kehitykseen saattaa tarvita radikaalejakin keinoja. Vaikka se 1-jakoinen useamman kerran viikossa teoriassa olisikin optimaalinen niin jossain vaiheessa tulemme pisteeseen jossa sellainen treeni ei anna riittävää ärsykettä. Puhun siin puhtaasti hypertrofian näkökulmasta nyt.

Puhut treeni(ura)n etenemisestä niinkuin se olis jakoisuuden tai voluumin puolesta jokin jana jota pitkin edetään lopulta pisteeseen X kun on aloitettu pisteestä Y. Pointtina siis että ihan samalla tavalla voidaan 'täystuholla' (maksimaalisella kertaärsykkeellä) lihalle kerran viikkoon ajautua pisteeseen jossa kehitys pysähtyy. Ja siinä vaiheessa se 1-jakoinen monta kertaa viikossa voikin olla se avain jolla päästään taas eteenpäin. Tai tilanne voi olla juurin toisinpäin, niinkuin sun esimerkissä.

Frekvenssi, volyymi ja intensiteetti. Varianssi sopivasti, mutta ei liian usein noiden muuttujien välillä. Helvetillisen voluumin jälkeen voi HIT toimia oikein hyvin tovin jne.

Ai, nyt ollaan jo marttyyrejä, ja kaikki muut haluaa vaan vihata vihaamisen ilosta. No ei ehkä sittenkään. Sun kaikki argumentit vaan perustuu sun omiin treeneihin ja metodeihin, niin mitä luulet, mihin ihmiset tarttuu sun jutuissa? No ehkä niihin sun metodeihin, kun sulla ei muita argumenttejä ole. Ei valmennuskokemusta, ei dataa, vaan ne sun omat tuntemukset kehityksestä, joita et tosin ole mitannut, tai ainakaan tuonut ilmi mitään kuvia tai muuta, mistä kaikki voisimme kyseistä kehitystä arvioida. Sit jos sanotaan että sinun, yksilön, kokemukset ei ole kovin relevantteja isolle populalle parhaita metodeja mietittäessä, otat sen jonain henkilökohtaisena hyökkäyksenä. :rolleyes:

Edelleen, aiheeseen: Juhot teki videon, missä antavat tieteen näkökulmasta neuvoja keskiverto salimakelle. Tässä Utin mielipide keskiverto salimaken tilanteeseen:
Screen Shot 2017-10-14 at 16.27.32.webp

Suurin osa täälläkin kirjoittelevista varmaan menee tuohon ryhmään "alle 5 vuotta kovaa treeniä."

Mutta varmaan taas seuraavassa viestissä ihmettelet, miksi Juhot koittaa sulta viedä intran pois vaikka selvästi koet sen hyödylliseksi, vaikka tosiasiassa koittavat vain selittää suurelle yleisölle sen, mitä tämän hetken tutkimusdata sanoo bcaa:n käytöstä treenin aikana.

Hassua muutenkin, kun snäpin perusteella et itsekään juo BCAA:ta treenissä, vaan EAA:ta, jota käsittääkseni Juhotkin on kehuneet ainakin joihinkin tilanteisiin sopivaksi ratkaisuksi. Silti aikamoista (rivien välistä luettavaa) vähättelyä alkoi tuon yhden videon perusteella tulemaan Juhoja kohtaan :rolleyes:

Mutta ottakaa ihmeessä vaikka 3kk jakso ensin Miken metodeilla, sitten Juhon. Saatais ainakin jotain dokumentoitua dataa pidempään treenanneilta.
:heart:

Ai, nyt ollaan jo marttyyrejä, ja kaikki muut haluaa vaan vihata vihaamisen ilosta. No ei ehkä sittenkään. Sun kaikki argumentit vaan perustuu sun omiin treeneihin ja metodeihin, niin mitä luulet, mihin ihmiset tarttuu sun jutuissa? No ehkä niihin sun metodeihin, kun sulla ei muita argumenttejä ole. Ei valmennuskokemusta, ei dataa, vaan ne sun omat tuntemukset kehityksestä, joita et tosin ole mitannut, tai ainakaan tuonut ilmi mitään kuvia tai muuta, mistä kaikki voisimme kyseistä kehitystä arvioida. Sit jos sanotaan että sinun, yksilön, kokemukset ei ole kovin relevantteja isolle populalle parhaita metodeja mietittäessä, otat sen jonain henkilökohtaisena hyökkäyksenä. :rolleyes:

Edelleen, aiheeseen: Juhot teki videon, missä antavat tieteen näkökulmasta neuvoja keskiverto salimakelle. Tässä Utin mielipide keskiverto salimaken tilanteeseen:
katso liitettä 145113

Suurin osa täälläkin kirjoittelevista varmaan menee tuohon ryhmään "alle 5 vuotta kovaa treeniä."

Mutta varmaan taas seuraavassa viestissä ihmettelet, miksi Juhot koittaa sulta viedä intran pois vaikka selvästi koet sen hyödylliseksi, vaikka tosiasiassa koittavat vain selittää suurelle yleisölle sen, mitä tämän hetken tutkimusdata sanoo bcaa:n käytöstä treenin aikana.

Hassua muutenkin, kun snäpin perusteella et itsekään juo BCAA:ta treenissä, vaan EAA:ta, jota käsittääkseni Juhotkin on kehuneet ainakin joihinkin tilanteisiin sopivaksi ratkaisuksi. Silti aikamoista (rivien välistä luettavaa) vähättelyä alkoi tuon yhden videon perusteella tulemaan Juhoja kohtaan :rolleyes:

Mutta ottakaa ihmeessä vaikka 3kk jakso ensin Miken metodeilla, sitten Juhon. Saatais ainakin jotain dokumentoitua dataa pidempään treenanneilta.
:heart:
Marttyyri ja lässyn vitun lässyn. Mä sanoin jo, että keskustellaan tässä ketjussa aiheesta ja te voitte mennä mun ketjuun sitten ruotimaan mua. Ja jos sulle ei hyvä sana mee perille, niin mä pistän sen meneen perille. Joten mene sinne mun ketjuun ja täällä turpa kii kos et osaa kun soittaa sitä suutas mulle.

Ja ei tosiaankaan kannata jatkaa enää. Turha sitten perään valittaa mailitse. Usko kerrasta.

Judolajeissa mä panostaisin ravinnossa vahvasti hiilihydraatteihin ja nivelten ja jänteiden kunnossapitoon. Lihakset eivät saa niissä lajeissa semmoista rasitusta joka mielestäni vaatii proteiinirikasta ravintoa, kun taas kulutus on eri tasolla, jolloin hiillihydraateilla on enemmän merkitystä. Aminot on kyllä mun mielestä spesifisesti lihasten rakennukseen ja katabolian taittamiseen tehty.

Hmm mä olen lukenut aika päinvastaista.
Kautta aikainhan on annettu ymmärtää, että kehonrakentajat tarvitsisivat enemmän proteiinia kuin muut urheilijat, mutta itse asiassa tämä ei ihan pidä paikkaansa.
Kun verrataan kehonrakennusharjoittelua muihin lajeihin (esim. jenkkifutis), niin harjoitusmäärät ja harjoitusten kestot ovat sen verran vaatimattomampaa luokkaa, ettei sille lisäproteiinin saannillekaan ole käytännössä mitään erityistarvetta.
Se on sitten eri juttu, voiko siitä jotain pientä hyötyä olla pitkässä juoksussa, mutta pointti oli kuitenkin, että se proteiininsaanti korostuu erityisesti niissä lajeissa, joissa treenataan määrällisesti paljon ja kovaa, vaikkei se kaikki harjoittelu sitten olisikaan lihasten kasvatukseen tähtäävää.

Testattu käytännössä lähipiirissä olevalla ex-kilpajudokalla, "myin" idean hänelle koska valitteli uupumista ja huonoa palautumista treeneistä. Otti käyttöön perus amino/hiilari/suola-intran, aluksi oli hiukka epäileväinen, mutta lopputulema oli positiivinen, jaksoi treenit paremmin loppuun asti ja palautuminen parani huomattavasti.

Kai kysyit kuitenkin ekana, että mites se muu ruokavalio? :rolleyes:

Hmm mä olen lukenut aika päinvastaista.
Kautta aikainhan on annettu ymmärtää, että kehonrakentajat tarvitsisivat enemmän proteiinia kuin muut urheilijat, mutta itse asiassa tämä ei ihan pidä paikkaansa.

Odotan seuraavaa battlea; kehonrakentajat ei tarvitse proteiinia yhtään sen enempää kuin hiihtäjät :D

Kerro toki paljon SUN mielestä kehonrakentaja sitten tarvitsee proteiinia?

Veikkasin että olisit tajunut tuon olevan vitsi, varmistuksena laitoin vielä hymiönkin perään mutta ei vissiin mennyt perille vaan otit tuon jonain vittuiluna tuohon sinun postaukseesi.

Jos nyt kuitenkin menin itse ojasta allikkoon enkä tajunut sinun vain olevan vilpitön kysyjä niin vastaan että max. 2g/rasvaton painokilo.

Nimenomaan. Minusta joku ihan perus volyymiprogressioon perustuva treeni jossa väännetään 1-2 jakoista isoilla perusliikkeillä ja suorilla sarjoilla on rankempaa kuin joku "täystuho". Siinä se kumuloituva rasitus ajaa sut ihan maan rakoon viikkojen ja kuukausien kuluessa. Tohon verrattuna ei noi Miken jutut mitenkään erityisen rankilta näytä, poislukien jotkut hack setit. Mikellä toki treenimäärät sellaisia johon ihan jokainen ei pysty, kun vedetään tuplia ja lepopäivät aika vähissä jne.
Kuulutin jo omassa ketjussa. Tuutko tekemään reidet mun kanssa, niin saadaan oikaistua noi harhaluulot. Selkäkin käy. Muut lihasryhmät nyt harvoin tuntuu kovalta vaikka mitä tekisi.

Selitykset miksi et tule, voit kirjata alle. Mä maksan sulle junaliput.

Menee jopa vähän yli suositusten.

Varmasti menee, mutta tässä kysyttiinkin mun mielipidettä, ei sitä mitkä ovat suositukset. itselläni tällä hetkellä paino 85kg ja proteiinia menee semmonen 150g päivässä, dieetillä siis olen.

Puheita kun kuuntelee ja juttuja lueskelee niin tuntuu jokainen riisikeppi vetävän +200g protskuilla/pv.

Kuulutin jo omassa ketjussa. Tuutko tekemään reidet mun kanssa, niin saadaan oikaistua noi harhaluulot. Selkäkin käy. Muut lihasryhmät nyt harvoin tuntuu kovalta vaikka mitä tekisi.

Selitykset miksi et tule, voit kirjata alle. Mä maksan sulle junaliput.

Se kuluttava osuus tulee siitä, että se rasitus kumuloituu pikkuhiljaa. Uttikin tekee nyt todella kevyttä reeniä, koska sillä saa tauon jälkeen todella hyvän vasteen. Sitten hän pikkuhiljaa koventaa reenejä, mitä enemmän kroppa adaptoituu treeniin. Ei olisi mitään järkeä paukuttaa älypois reeniä nyt, kun saman hyödyn saa vähemmälläkin. Tai oikeastaan paremman hyödyn, kun täystuhotreenin negatiiviset puolet tuhoaisivat varmaan kaikki ne hyödyt, mitkä siitä saa.

Se kuluttava osuus tulee siitä, että se rasitus kumuloituu pikkuhiljaa. Uttikin tekee nyt todella kevyttä reeniä, koska sillä saa tauon jälkeen todella hyvän vasteen. Sitten hän pikkuhiljaa koventaa reenejä, mitä enemmän kroppa adaptoituu treeniin. Ei olisi mitään järkeä paukuttaa älypois reeniä nyt, kun saman hyödyn saa vähemmälläkin. Tai oikeastaan paremman hyödyn, kun täystuhotreenin negatiiviset puolet tuhoaisivat varmaan kaikki ne hyödyt, mitkä siitä saa.
Ei me puhuta nyt mistään kuukauden tauon jälkeisestä treenistä. Vaan yleisesti normaalista treenitahdista ja sen veivaamisesta. Mä tein toissaviikolla viikon sisään etureidet 4 kertaa ja takareidet 3 kertaa. Tervetuloa testaamaan, ei ollut enää kivaa.

Back
Ylös Bottom