BB Jarno Olmala

Taas ihan turhaa vänkäämistä.
Mähönen puhui joskus jollain videolla tosta rasvan märästä dietillä.
En ulkoa tarkkaan muista miten sanansa valitsi mutta sisältö oli suurin piirtein tämä.

Aki ="Minulla on ollut valmennettavia joiden ruokavaliossa täytyy olla yli 100g rasvaa päivässä tai kroppa ei toimi. On myös ollut valmennettavia joilla homma toimii hyvin rasvojen ollessa vain 20g päivässä, itselläni dietti toimii parhaiten alle 30g rasvalla ja mahdollisimman suurella määrällä hiilihydraattia".

Mitä tästä kokeneen valmentajan sanomisesta kaikkien pitäisi tajuta.
SE NYT VAAN ON IHAN VITUN YKSILÖLLISTÄ PALJONKO SITÄ RASVAA TARVITSEE. Sama pätee moneen muuhunkin asiaan.

En kyllä ymmärrä.

Yli 30 viikon dieetit eivät ole epänormaaleja. Etkö juuri itsekin esittänyt low fat -ruokavaliota, joten en nyt ollenkaan ymmärrä että teinkö oikein vai väärin. Olinhan vain lyhyen aikaa, joten missä ongelma. Oireiluni saattaa johtuu liiallisista rasvahapoista tai sellaisesta ärtymyksestä, kun lukee pseudotieteellisiä foorumiviestejä. Mitä saadaan, kun kaksi kehonrakentajaa keskustelee naturaalien urheiluravitsemuksesta? Paskoja ohjeita. Sinun dieettiohje on laittaa pakki päälle ja kokeilla mistä vauhdista voi rusauttaa ykkösen silmään.

Sillä 22 grammalla ja keinotekoisella lisähiilarilla ei saavuteta mitään poikkeusellista hyötyä. Voit kysyä lisäohjeita seuraavaan kirjaan Markku Tikalta, Juha Hulmilta tai Utti Hietalalta. Tässä kohtaa käytän Utti-kortin:

Esimerkki:

• 80-kiloinen mies, jolla paino pysyy offilla aika vakiona noin 3000 kalorilla päivässä.
  • Kaloreista vähennetään dieetin alkaessa 500 kcal, jolloin dieettipäivän kokonaiskalorit ovat 2500 kcal.
  • Proteiinin määrä asetetaan 2.2 grammaan per painokilo: 2.2 x 80 = 176 grammaaproteiinia päivässä.
  • Rasvaa otetaan 0.75 grammaa per painokilo: 0.75 x 80 = 60 grammaa rasvaa päivässä.
  • Tällöin hiilihydraatin määräksi saadaan 314 grammaa päivässä:
hiilarigrammaesimerkki.jpg
Lähde: fast.fi: Rasvanpolton perusteet, osa 5 makrot kohdalleen

Yllä oleva on todistetusti toimiva yleisohje miehille. Suosittelen lukemaan koko blogikirjoituksen ja mielellään koko aihealueen(Rasvanpolton perusteet). Eihän ketään tietenkään kiinnosta lukea kirjaa, joka ei syötä taikasauvaa kurkusta alas, mutta miten voit laatia tuollaisia ohjeita, jos et tiedä lukijakunnasta mitään muuta kuin että he käyvät salilla. Tehkää mitä teette, minä pyrin pitämään leijonanharjani tuuheana ja tuon pienen ja sievän lihakynän toimintakykyisenä, jos nyt vaikka joutuisi murhaamaan tussua vielä vanhoilla päivilläkin.

EDIT: Mähönen valmentaa kilpaurheilijoita, jotka on saatava rasvattomaan kisakuntoon ja usein myös terveyden kustannuksella. Jokainen voi kysyä itseltään: olenko kilpaurheilija? Jos asia on yksilöllistä, niin miksi dieetti pitää aloittaa sieltä rasvahappojen alimmalta tasolta. Ai niin, pakkislaiset ovat niitä uniikkeja lumihiutaleita.

Viimeksi muokattu:
Yli 30 viikon dieetit eivät ole epänormaaleja. Etkö juuri itsekin esittänyt low fat -ruokavaliota, joten en nyt ollenkaan ymmärrä että teinkö oikein vai väärin. Olinhan vain lyhyen aikaa, joten missä ongelma. Oireiluni saattaa johtuu liiallisista rasvahapoista tai sellaisesta ärtymyksestä, kun lukee pseudotieteellisiä foorumiviestejä. Mitä saadaan, kun kaksi kehonrakentajaa keskustelee naturaalien urheiluravitsemuksesta? Paskoja ohjeita. Sinun dieettiohje on laittaa pakki päälle ja kokeilla mistä vauhdista voi rusauttaa ykkösen silmään.

Sillä 22 grammalla ja keinotekoisella lisähiilarilla ei saavuteta mitään poikkeusellista hyötyä. Voit kysyä lisäohjeita seuraavaan kirjaan Markku Tikalta, Juha Hulmilta tai Utti Hietalalta. Tässä kohtaa käytän Utti-kortin:

Esimerkki:

• 80-kiloinen mies, jolla paino pysyy offilla aika vakiona noin 3000 kalorilla päivässä.
  • Kaloreista vähennetään dieetin alkaessa 500 kcal, jolloin dieettipäivän kokonaiskalorit ovat 2500 kcal.
  • Proteiinin määrä asetetaan 2.2 grammaan per painokilo: 2.2 x 80 = 176 grammaaproteiinia päivässä.
  • Rasvaa otetaan 0.75 grammaa per painokilo: 0.75 x 80 = 60 grammaa rasvaa päivässä.
  • Tällöin hiilihydraatin määräksi saadaan 314 grammaa päivässä:
hiilarigrammaesimerkki.jpg
Lähde: fast.fi: Rasvanpolton perusteet, osa 5 makrot kohdalleen

Yllä oleva on todistetusti toimiva yleisohje miehille. Suosittelen lukemaan koko blogikirjoituksen ja mielellään koko aihealueen(Rasvanpolton perusteet). Eihän ketään tietenkään kiinnosta lukea kirjaa, joka ei syötä taikasauvaa kurkusta alas, mutta miten voit laatia tuollaisia ohjeita, jos et tiedä lukijakunnasta mitään muuta kuin että he käyvät salilla. Tehkää mitä teette, minä pyrin pitämään leijonanharjani tuuheana ja tuon pienen ja sievän lihakynän toimintakykyisenä, jos nyt vaikka joutuisi murhaamaan tussua vielä vanhoilla päivilläkin.
Tuo 22 grammaa esimerkissäni ei sisällä omegarasvahappoja. Se oli nyt vain yksi esimerkki miten voi hiilaripainotteisen ruokavalion toteuttaa. Ymmärrätkö sinä laisinkaan, kun juuri olen tässä moneen otteeseen kerrannut, että nuo asiat tulee toteuttaa sen mukaan, miten elimistö reagoi niihin. Itse olen rasvaa hiilaridieetillä käyttänyt alle 10grammasta noin 80grammaan päivässä. Yksilöllisiä asioita kaikki. Miksi sinä tarkerrut tuohon esimerkkiini kuin vähä-älyinen? Ei se esimerkki ole absoluuttinen runko, joka ei elä tai että sillä mentäisiin alusta loppuun asti. Runko on kirjassa, ja sen pohjalta lähdetään rakentamaan sekä muuttamaan dieettiä valmentajan kanssa. Toisella toimii paremmin erittäin matalat rasvat, kuten Mähönen totesi ja toinen tarvitsee korkeamman määrän rasvaa. Se mihin se rasvan määrä lopulta asettuu, on yksilöllistä. Esimerkki oli minun ruokavaliostani. Capish? En kirjassani kehoita ketään dieettaamaan pelkästään tuon esimerkin mukaan. Kerron vain miten itse olen asiat tehnyt.

Sillä 22 grammalla ja keinotekoisella lisähiilarilla ei saavuteta mitään poikkeusellista hyötyä. Voit kysyä lisäohjeita seuraavaan kirjaan Markku Tikalta, Juha Hulmilta tai Utti Hietalalta.

Yli 30 viikon yhtä jaksoinen dieetti ei todellakaan ole normaali. En tuollaista voisi suositella kenellekkään.

Erikoista myös että tyrmäät Mikan esimerkin perusteella hänen koko kirjansa ja kyseisen vinkin KAIKILTA lajin harrastajilta. Toisekseen Mika ei varmastikaan tarkoittanut että tuolla 22g rasvamäärällä olisi tarkoitus dieetata 30vk.

Se että jokin asia ei toimi sulla, ei tarkoita ettei se voisi toimia kenellekkään. Sama pätee myös muihin treenaamiseen liittyviin asioihin. Enkä todellakaan usko että se sun 40g rasvaa olisi ollut ainoana syynä kaikkiin ongelmiisi dieetin lopulla. Ennemminkin dieetti on vaan noin pitkänä kumuloinut sinne loppuun nuo mainitsemasi reaktiot.

Mä vedin kisadieettiä VHHlla niin että mulla oli rasvat +250g päivässä. Kuinka monelle tämä tyyli sopii? Ei varmastikaan monelle ja enkä myöskään sitä jokaiselle lähtisi suosittelemaan, koska YKSILÖLLISYYS.

Pitää kaiketi kysyä ens kerralla ohjeita mun omalle dieetille, kun en vissiin ole koskaan dieeteilläni saanut itseäni kuntoon. Kiitos neuvostasi, otan sen talteen.

Yli 30 viikon yhtä jaksoinen dieetti ei todellakaan ole normaali. En tuollaista voisi suositella kenellekkään.

Erikoista myös että tyrmäät Mikan esimerkin perusteella hänen koko kirjansa ja kyseisen vinkin KAIKILTA lajin harrastajilta. Toisekseen Mika ei varmastikaan tarkoittanut että tuolla 22g rasvamäärällä olisi tarkoitus dieetata 30vk.

Se että jokin asia ei toimi sulla, ei tarkoita ettei se voisi toimia kenellekkään. Sama pätee myös muihin treenaamiseen liittyviin asioihin. Enkä todellakaan usko että se sun 40g rasvaa olisi ollut ainoana syynä kaikkiin ongelmiisi dieetin lopulla. Ennemminkin dieetti on vaan noin pitkänä kumuloinut sinne loppuun nuo mainitsemasi reaktiot.

Mä vedin kisadieettiä VHHlla niin että mulla oli rasvat +250g päivässä. Kuinka monelle tämä tyyli sopii? Ei varmastikaan monelle ja enkä myöskään sitä jokaiselle lähtisi suosittelemaan, koska YKSILÖLLISYYS.
Tuli mieleen että eikö onnistunu dieetti kestä just niin pitkään kun rasvaa on poltettavana ja se palaa...? Ite dieettasin yli 20kg ja aikaa meni päälle 40 vkoa noin 500g viikkokeskiarvolla ja onnistunu dieetti olikin.

Tottakai kaikki makrot lasketaan jokaisesta ravintoaineesta.

Tuo 22 grammaa esimerkissäni ei sisällä omegarasvahappoja.

k.

Runko on kirjassa, ja sen pohjalta lähdetään rakentamaan sekä muuttamaan dieettiä valmentajan kanssa. Esimerkki oli minun ruokavaliostani. Capish? En kirjassani kehoita ketään dieettaamaan pelkästään tuon esimerkin mukaan. Kerron vain miten itse olen asiat tehnyt.

Mihin sitä kirjaa tarvitsee, jos on valmentaja? Jos kaikki onnistuneen ns. "hiilaridieetin" suorittaneet laitettaisiin riviin ja mediaanin kohdalla tiedusteltaisiin päivittäistä rasvahappojen määrää, niin mitä arvelisit tämän arvon olevan? Kyseisen yksilön makroravinteista otettaisiin keskiarvo koko tarkastelujaksolta.

Pitää kaiketi kysyä ens kerralla ohjeita mun omalle dieetille, kun en vissiin ole koskaan dieeteilläni saanut itseäni kuntoon. Kiitos neuvostasi, otan sen talteen.

Ei tässä ole kyse sinun dieetistä.

Löytyy esimerkkejä aina CBB junnuista ja yleisestä lähtien. +Utti-kortti. Muista yksilöllisyys, Jarno.

k.

Mihin sitä kirjaa tarvitsee, jos on valmentaja? Jos kaikki onnistuneen ns. "hiilaridieetin" suorittaneet laitettaisiin riviin ja mediaanin kohdalla tiedusteltaisiin päivittäistä rasvahappojen määrää, niin mitä arvelisit tämän arvon olevan? Kyseisen yksilön makroravinteista otettaisiin keskiarvo koko tarkastelujaksolta.

Ei tässä ole kyse sinun dieetistä.

Löytyy esimerkkejä aina CBB junnuista ja yleisestä lähtien. +Utti-kortti. Muista yksilöllisyys, Jarno.
Jätin omegoiden ravintosisällöt tarkoituksella pois koska niiden määrää en myöskään listannut. Toiset nauttivat kalaöljyjä enemmän ja toiset vähemmän. (ja itse nautin omegoita vaihtelevasti)

Mihin tarvitsee kirjaa? Kirjan varmasti haluaa moni sellainen, joka haluaa tutustua minun metodeihin ja tapoihini treenata. Kaikki asiat kirjassani pohjautuu omiin kokemuksiini, ei tieteeseen, ei tutkimuksiin. Kerron tämän monessa kohtaa ja se on varmasti jokaisella kirjan ostajalla tiedossa. Kaikilla ihmisillä ei ole varmastikaan varaa valmentajaan, mutta 25€ treenioppaaseen saattaa ollakin varaa.

Kirjassani on treeniopas, joka on hyvin erilainen ja ainutlaatuinen markkinoilla. Ravitsemuksesta kirjassa vain raapaistaan pintaa. Esimerkit ovat omista dieeteistäni suoraan. Kerron omat havaintoni ja mitä itse teen dieeteilläni. Lisäravinteista kerron omat kokemukseni. Tässä nimenomaan on kyse minun kokemuksistani ja samalla omista dieeteistäni, koska nämä ovat omia dieettejäni, joita arvostelet ja toteat, etteivät ne ole toimivia.

Valmentaja on hyvä olla, kun dietataan, sinun jos kenen se pitäisi tietää, sillä itsehän juuri paskoit oman hormonitoimintasi aivan liian pitkällä dieetilläsi. 38 viikkoa dieettiä on aika rajun pitkä eikä todellakaan ole normaali pituinen.

Muista nyt, että diettaaminen natikkana on aina raskasta elimistölle ja siinä on riskinsä paskoa oma hormonitoiminta. Kai sinä tiedät, miten esim Utin hormonitoiminnalle on käynyt vuosien rankkojen dieettien takia? Ja Uttihan tietää melkoisen paljon kaikesta, siltikin moiselta ei olla pystytty välttymään. Ei siinä ole kyse 22g rasvaa per päivä tai yhdestä minun esimerkistäni toteuttaa hiilaripainotteinen dieetti.

Edit. Jos on valmentaja, niin mihin sitä kirjaa tosiaan tarvitsee, ei mihinkään. Se on täysi fakta. Ei tietenkään mihinkään. :D

Viimeksi muokattu:
Tuli mieleen että eikö onnistunu dieetti kestä just niin pitkään kun rasvaa on poltettavana ja se palaa...? Ite dieettasin yli 20kg ja aikaa meni päälle 40 vkoa noin 500g viikkokeskiarvolla ja onnistunu dieetti olikin.

Tottakai mutta en mä noin pitkää _yhtä_jaksoista_ dieettiä silti _normaaliksi_ kutsuisi. Jokaisella toki tuohon "normaaliin" on omat määritelmät.

Hieno painonpudotus sulla anyway. :)

Mihin sitä kirjaa tarvitsee, jos on valmentaja?

Miksi katsoa treenivideoista vinkkejä itselle/opiskella ravinnosta/anatomiasta mitään jos on valmentaja? Melkoista vääntöä.:rolleyes:

Kuten sanoin, se +30vkn dieetti ei ole normaali vaikka kuinka esimerkkejä löytyisi. Toisena asiana jos (kun kisaajista puhutaan) kisakuntoon pääsemiseen vaatii yli 30vk aikaa niin silloin offilla ollaan tehty jotain väärin. Tää nyt on vaan mun mielipide.:rolleyes:

Utti-korttia on turha vetää tähän keissiin koska huolimatta siitä että Utti on varmaan Suomen kovin tietopankki kaikkeen treeniin liittyvän osalta niin silti hän on myös itse paskonut omaa hormonitoimintaa dieeteillä. Näistähän hän on kertonut myös itse. Siellä päässä kaikki kun on varmasti muutenkin tehty niin optimaalisesti kuin vaan voidaan. Kisadieeteillä noilta hormonitoiminnan ongelmilta on aika helvetin vaikea säästyä vaikka kuinka jokainen asia tehtäisiin viimeisen päälle.

Etkös Jarno treenaillu tuplatreenejä? teitkö saman lihaksen kahdesti päivässä vai kaksi eri lihasryhmää?

Aikaisemmin joo, nyt on +12h työvuorot haitannut harrastuksia.:D Noita tuplia tehdessä oli käytännössä aina sama lihasryhmä kahdesti. Lisänä saattoi olla ekstraa jollekin muulle lihasryhmälle. Esimerkiksi rintatreenien loppuun nopea pumppi olkapäille yms.:)

Aikaisemmin joo, nyt on +12h työvuorot haitannut harrastuksia.:D Noita tuplia tehdessä oli käytännössä aina sama lihasryhmä kahdesti. Lisänä saattoi olla ekstraa jollekin muulle lihasryhmälle. Esimerkiksi rintatreenien loppuun nopea pumppi olkapäille yms.:)
Mitäs muuten Jarno teet työksesi? jos saa kysyä.

Jos olen ymmärtänyt oikein, niin Eric Helms teetättää tätä omille valmennettavilleen. Toki siellä on välissä ''taukoja'' joissa syyään kulutuksen verran, mutta sinänsä yhtäjaksoinen.

Monta sarjaa suunnilleen teit per treeni? teitkö failureen sarjoja?

Mitäs muuten Jarno teet työksesi? jos saa kysyä.

Portsarina on tullut jo reilu 12 vuotta seisottua. Lisäksi erilaisia järjestyksenvalvojan/vartijan hommia.:)

Jos olen ymmärtänyt oikein, niin Eric Helms teetättää tätä omille valmennettavilleen. Toki siellä on välissä ''taukoja'' joissa syyään kulutuksen verran, mutta sinänsä yhtäjaksoinen.

Isommissa painonpudotuksissa varmastikin mennään tuon yli mutta eihän se siitä normaalia tee.:) Mainitsin tosiaan kisaajat tuossa niin kisaajan ei pitäisi koskaan olla offilla sellaisessa tilanteessa jossa kisakuntoon repimiseen vaadittaisiin yli 30vk. En siis näe sikabulkeissa mitään järkeä.

Monta sarjaa suunnilleen teit per treeni? teitkö failureen sarjoja?

Riippui niin paljon päivästä että todella vaikea sanoa. Erikoistekniikoita käytin myös paljon niin "yhden" sarjan kesto saattoi olla +5min yhtäjaksoista työtä. Vaikea siis määrittää mitään sarjamäärää. Failureita tuli jokaiseen treeniin ja jokaiseen liikkeeseen.

No syntyihän sitä lopultakin keskustelua tästä rasva-asiasta. :)

Aion nyt itse kokeilla syklittelyn ohessa vähentää jokaisella miinuskalorijaksolla rasvojen määrää ja katsoa miten alas niissä voi mennä ilman oireita / kunnes oireita ilmenee. Luultavasti ihan alle 30g/pv lukuihin en kuitenkaan niitä laske, vaikkei oireita tulisikaan. Plussajaksoilla (noin 4 viikkoa) otan sitten normaalisti, tai jopa normaalia enemmän rasvoja ja miinuskalorijaksoilla (noin 2-3 viikkoa) enenevästi vähemmän. Syklittelyn ansiosta kehon reagointia lienee helppo seurata ja noin lyhyillä miinuskalorijaksoilla ei varmasti ehdi syntymään mitään pysyvämpää / suurempaa ongelmaa.

Back
Ylös Bottom