BB Jarno Olmala

Ton kilon verran hiilaria tosiaan viime plussa kalori kauden muutaman viimeisen kuukauden ajan söin, muut makrot 260gprot ja 90gr eli kalorit siinä vähän vaille 6000kca. Treeni juomia joissa yhteensä 250ghh(laturi+intra+palkkari) lukuun ottamatta kaikki tuli ihan perus "puhtaasta" ruuasta hiilarit riisistä+kaurahiutaleista+mehua tuli ruokajuomaksi juotua, protskut jauheliha+kana+kananmunat rasvat mitä tosta nyt jää jäjelle kalaöljy+rypsiöljy/oliiviöljy.
Tolla ruokamäärällä paino ei siis enää pariin viimeseen kuukauteen juurikaan noussut. Ja monesti oli ihan jopa nälkä.
Mulla tuntus kroppa polttavan tota hiilaria hyvin, lisäsi myös maha toimii hyvin niin kauan kun rasvaa ei tule aterialla liikaa enkä syö esim. Isoa pihviä noi nimittäin vetää pakin tukkoon.

Ps. En ole osannut ajatella kiloa hiilaria liikkuvalle ihmiselle mitenkään poikkeuksellisen isona määränä, mutta ilmeisesti se sitä on.
Jaa, joit siis mehua myös ja laskit sen hiilarit messiin? Ymmärsinkö oikein? Kyllähän vaikka litrassa tuoremehua on 110g hiilaria ja sellaisen juo yhdellä kulauksella. Mä todellakin luulin, että vedät 1000g hiilaria esim riisistä. Saat kilosta riisiä vasta 780grammaa hiilaria, eli aika poika olisit ollut, jos olisit vetänyt sen kuivapainona kilon riisiä ja muut puurot päälle saaden sen tonnin kasaan. :D Ellet sitten ole joku Tommi Heinonen...

Ymmärsinkö siis oikein, lasket myös hiilareista tulevat proteiinit mukaan? Kun lisäät hiilaria ruokavalioon niin pudotatko proteiinia ''oikeista'' lähteistä, jos tuntuu menevän yli 150g proteiinin saanti?:D VOi olla että ymmärsin väärin, mutta jos selvennyksenä
Tottakai kaikki makrot lasketaan jokaisesta ravintoaineesta. Ei tämä syöminen tai diettaaminen ole mitään hienomekaniikkaa eli en mä nyt hertsileijaa pudota oikeista prodelähteistä proteiinin määrää jos lisään hiilareita. LOL!! :D

Tottakai kaikki makrot lasketaan jokaisesta ravintoaineesta

Tästäkin tuntuu olevan kahta eri koulukuntaa, juuri eilen jugin striimissä Tomi mainitsi että hän ei laske valmennettavilleen noita hiilareista ja rasvoista tulevia protskun lähteitä.

Tästäkin tuntuu olevan kahta eri koulukuntaa, juuri eilen jugin striimissä Tomi mainitsi että hän ei laske valmennettavilleen noita hiilareista ja rasvoista tulevia protskun lähteitä.

Ja syy tähän on mikä?

No mietippä jos juuri vaikka nimimerkki "d-vitamiini" vetäisi sen kilon riisiä, niin siinähän jo tulee 66g proteiinia riisistä. Eikös se kuitenkin kannata laskea mukaan? Onhan se proteiinia siinä missä muutkin? Mähösen Aki opetti minua aikanaan, että kaikki lasketaan mukaan ja punnitaan mitä suuhun laitetaan. :)

No mietippä jos juuri vaikka nimimerkki "d-vitamiini" vetäisi sen kilon riisiä, niin siinähän jo tulee 66g proteiinia riisistä. Eikös se kuitenkin kannata laskea mukaan?

Kannattaa ja kuuluukin.
Veikkaan, että taustalla noille neuvoille on tämä debunkattu ikivanha uskomus, että kasvikunnan proteiinit ovat "epätäydellisiä" proteiininlähteitä (ei pidä paikkaansa) ja näin ollen muka huonompia lihaksenkasvatuksessa kuin eläinkunnan proteiinit.

Kannattaa ja kuuluukin.
Veikkaan, että taustalla noille neuvoille on tämä debunkattu ikivanha uskomus, että kasvikunnan proteiinit ovat "epätäydellisiä" proteiininlähteitä (ei pidä paikkaansa) ja näin ollen muka huonompia lihaksenkasvatuksessa kuin eläinkunnan proteiinit.
Tämähän sen syyn täytyy olla, ei vain anna kovin ammattitaitoista kuvaa valmentajasta.. Olisi eri asia mikäli kaikki proteiini tulisi yksipuolisista ja aminohappoprofiililtaan vajaista lähteistä, tämä tuskin on bodareille yleinen ongelma.

Jaa, joit siis mehua myös ja laskit sen hiilarit messiin? Ymmärsinkö oikein? Kyllähän vaikka litrassa tuoremehua on 110g hiilaria ja sellaisen juo yhdellä kulauksella. Mä todellakin luulin, että vedät 1000g hiilaria esim riisistä. Saat kilosta riisiä vasta 780grammaa hiilaria, eli aika poika olisit ollut, jos olisit vetänyt sen kuivapainona kilon riisiä ja muut puurot päälle saaden sen tonnin kasaan. :D Ellet sitten ole joku Tommi Heinonen...

Tietysti laskin, ihan niinkuin itsekkin kirjoitit "kaikki lasketaan ja punnitaan". Juu ei nyt ihan pelkkää riisiä tullu syötyä, enkä siihen varmasti pystyisikään.
Heinoset on eri miehiä.

Mielenkiintoista keskustelua tosiaan. Mites, kun aikoinaan lisäsit hiilarin määrää proteiinin kustannuksella, niin teitkö sen ihan suhteessa 1:1 (eli esim 50g proteiinia pois ruokavaliosta ja 50g lisää hiilaria) vai onko tuo hiilarin määrä kuitenkin vähän alhaisempi "koska kalori ei aina ole kalori"?

Tämähän sen syyn täytyy olla, ei vain anna kovin ammattitaitoista kuvaa valmentajasta.. Olisi eri asia mikäli kaikki proteiini tulisi yksipuolisista ja aminohappoprofiililtaan vajaista lähteistä, tämä tuskin on bodareille yleinen ongelma.
En tiedä mikä sellasen valmentajan, kuin Dave Palumbo syy on, mutta hän ainakin kertoi yhdessä videossaan, että laskee vaan ne varsinaiset prot lähteet ja muista tulee sitten mitä tulee. Tuntuu se tuokin tapa toimivan kuitenkin ja sehän se varmaan tärkein ajatus on. Scott Abel ei edes laske makroja tai kaloreita, joten menestykseen voi olla monta tietä.

No ei oikein.
Ja jälkimmäiseen, kasvikunnan proteiinit eivät edelleenkään ole vajavaisia aminohappoprofiililtaan, poislukien hyytelö.
Lisäksi ihmiskeholla on myös kyky varastoida ja yhdistellä eri lähteistä saatuja aminohappoja, joten tätäkään silmällä pitäen ei se olisi ongelma, vaikka jokin/jotkin lähteistä sattuisivatkin olemaan "vajavaisempia" :)

Tulipa sellainenkin teoria mieleen, että jos miinuskaloridieetillä syö vaikka P1,5g/kg korkeamman "normaalimäärän" esim. P2,5g/kg sijaan ja lisää erotuksen hiilareihin (lisää H1g/kg), niin ehkäpä kroppa toimii paremmin ja kone käy korkeammilla kierroksilla, jolloin kroppa kuluttaa kokonaisuudessaan enemmän kaloreita (polttaa enemmän rasvaa) - ei huono juttu dieetillä.

Voitinkohan päivän pisin lause -kisan. :)

Erittäin mielenkiintoista keskustelua.
Olisiko niin, että dieetillä kun hiilarit ovat alhaalla, niin keho alkaa tekemään hiilaria proteiinista tjsp? Tämä ei varmaan ole optimaallinen prosessi ja saa kropan ja suoliston voimaan huonosti.

Kyllä, kutsutaan myös glukoneogeneesiksi, mutta yhtä lailla sitä proteiinia muunnetaan glukoosiksi myös offillakin, jos elimistö saa enemmän proteiinia kuin se tarvitsee.

No mietippä jos juuri vaikka nimimerkki "d-vitamiini" vetäisi sen kilon riisiä, niin siinähän jo tulee 66g proteiinia riisistä. Eikös se kuitenkin kannata laskea mukaan? Onhan se proteiinia siinä missä muutkin? Mähösen Aki opetti minua aikanaan, että kaikki lasketaan mukaan ja punnitaan mitä suuhun laitetaan. :)

Ja jos ajatellaan vaikka näin jos henkilö x tykkää syödä vaikka riisin sijasta (kuten allekirjoittanut) makaroonia hiilarin lähteenä, joka sisältää noin 13g per 100g kuivapaino proteiinia. Itselläni menee välillä 400g helpostikkin (1pussi) päivässä. Tämähän tekee jo pussillisesta 52g protskuu. Aika kummallista jos jengi ei laske esimerkiksi edellämainittua tapaa hiilarinlähteestä proteiineja :)

Ja jos ajatellaan vaikka näin jos henkilö x tykkää syödä vaikka riisin sijasta (kuten allekirjoittanut) makaroonia hiilarin lähteenä, joka sisältää noin 13g per 100g kuivapaino proteiinia. Itselläni menee välillä 400g helpostikkin (1pussi) päivässä. Tämähän tekee jo pussillisesta 52g protskuu. Aika kummallista jos jengi ei laske esimerkiksi edellämainittua tapaa hiilarinlähteestä proteiineja :)
Varmasti on oikeampi tapa laskea kaikkien lähteiden makrot, mutta toisaalta voi laskemisen toteuttaa tuolla yksinkertaistetullakin tavalla. Jos lasketaan kaikki lähteet mukaan, niin tavoitteeksi voi laittaa vaikka P2,0g/kg ja taasen jos lasketaan vain "oikeat lähteet" mukaan niin tavoitetta tulisi tiputtaa vaikka P1,5g/kg tasolle. Itse kyllä lasken kaiken mukaan.

Ehkä tuo yksinkertaistettu versio (lasketaan vain "proteiinin lähteistä" proteiinimäärät) voisi toimia jollain pienellä naisella, joka syö hiilarina pääasiassa vaikka riisiä/hedelmiä tms. Jos aterialla tulee vaikka 40g riisiä, ei siitä paljoa proteiinia jää laskettavaksi, joten voi olla yksinkertaisempaa laskeskella vaan muista lähteistä tulevat.

Mä kyseenalaistin joskus yhen tyypin helvetin korkeat protskut ja sain siitä täyslaidallisen paskaa niskaan. Nyt on näköjään muuttunu ääni kellossa vähän kaikilla tuon suhteen. Onko bro sciense siirtymässä unholaan ja data ottamassa valtaa? ;)

On tuo hiilarin mättäminen kyllä kovaa touhua ylipäätään, kun mennään tonne 4000 paremmalle puolelle tai ylipäätään ilman lisäravinteita ja jotain hilloja ynnä muita vastaavia.

Mä kyseenalaistin joskus yhen tyypin helvetin korkeat protskut ja sain siitä täyslaidallisen paskaa niskaan. Nyt on näköjään muuttunu ääni kellossa vähän kaikilla tuon suhteen. Onko bro sciense siirtymässä unholaan ja data ottamassa valtaa? ;)

On tuo hiilarin mättäminen kyllä kovaa touhua ylipäätään, kun mennään tonne 4000 paremmalle puolelle tai ylipäätään ilman lisäravinteita ja jotain hilloja ynnä muita vastaavia.

Pari body-trendiä mitä olen tässä viimeaikoina huomioinut : Proteiinien vähennys ja palautusjuoman pois jättäminen. Varsinkin tota jälkimmäistä on moni sanonut, että treenin aikana intra ja sen jälkeen vaan ruokaa naamaan.

Pari body-trendiä mitä olen tässä viimeaikoina huomioinut : Proteiinien vähennys ja palautusjuoman pois jättäminen. Varsinkin tota jälkimmäistä on moni sanonut, että treenin aikana intra ja sen jälkeen vaan ruokaa naamaan.
Eilen juuri Heinosen kanssa juteltiin tästä hiilarivoittoisesta ruokavaliosta ja proteiinin vähyydestä niin dieetillä kuin offilla. Ei se ole mikään uusi juttu, nyt vaan tuntuu , että moni harrastelija tarkastelee erilaisia lähestymistapoja suurennuslasin kanssa. 2003 Tommi veti dieetillään juurikin kauhean kasan hiilaria ja aivan älyttömän pienen määrän proteiinia.

Itse joskus aikanaan luulin massiivisten proteiinimäärien olevan se "juttu" lihaksen kasvatuksessa, mutta kuinka väärässä olinkaan. Moinen pistää vain suoliston koville ja pitkällä tähtäimellä myös munuaiset saa osumaa. Hiilaria koneeseen ja maltillisesti proteiinia jos haluaa lihasta lisää. Kantapään kautta kun oppii niin ymmärtää tämäkin jääräpää, eli minä.

Olen itse huomannut kyllä että protskuu tulee normiruoasta kun syödään muutenkin "normaalia" ihmistä enemmän niin todella helposti ilman että sitä varsinaisesti ajattelee. Sit itsellä vielä kun liha on niin hyvää kaikenlisäksi niin aivan varmana tulee syötyä reilusti enemmän proteiinia mitä oikeesti tarttisi :D Ihmetelly tässä niitä ketkä vetää vielä heraproteiinia pussista 3 kertaa ylimääräisenä normi ruokavalion päälle että saadaan riittävästi proteiinia. Melkein voisi koittaa tuossa kun nuo omat proteiinit loppuvat kaapista että jättää sen palkkarin kokonaan pois reenin jälkeen ja syö oikeesti vaan kunnon ruoan kun on tuo intrajuomakin käytössä. Vaikeuksia saada normaalia ruokaa uppoomaan enään palkkarin jälkeen vaikka ilmeisesti sillä ei olisi edes enään mikään varsinainen kiirekään kun on intrat ja palkkarit juotu mutta kuitenkin. :)

Back
Ylös Bottom